Welke camera spullen jullie mee op reis?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Michel1988G
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:01

Bericht door Michel1988G » 01 aug 2017 21:59

Hi,

Ik ga in oktober naar Australië (heb eindelijk de knoop doorgehakt in juni, en mijn baan per eind september opgezegd *O* *O* ), en wil daar behalve gaan werken, mijzelf ontwikkelen als fotograaf. Mijn beste foto's behoren voornamelijk tot wildlife fotografie, en wil me nu iets meer ontwikkelen in de landschapsfotografie, en dan met name 's nachts.

Daarvoor heb ik dus andere gear nodig dan voor wildlife fotografie, en ik vroeg me dan ook af wat jullie in de camera tas meenemen op reis? En wat voor statief, als je een statief meeneemt?

Ik hoor t graag!
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 02 aug 2017 07:42

Ik zou zelf liefst voor iedere situatie een speciale camera of lens meenemen, maar in de praktijk draait het er vaak op uit dat ik vooral gemak wil. Ik neem dus mijn Sony A77II mee met een 16-50/2.8 lens. Daarnaast een zoomlens van 70-300 voor het fotograferen voor dieren. Daarnaast heb ik een kleine Sony RX100 III voor als ik op pad ga en toch leuke foto's wil kunnen maken. Wanneer ik voor ATG weg ben neem ik ook vaak nog de TomTom actioncam mee.

Deze drie camera's zijn voldoende om in bijna alle gelegenheden foto's te maken en het gewicht zo veel mogelijk te beperken. De TomTom is prima voor in het water en op plekken waar het er wat ruiger aan toe gaat en de A77II voor de meeste "professionele" shots. Wanneer ik geen zin heb om die mee te slepen is de RX100 III een uitkomst! Voor mij is het in ieder geval voldoende en het meenemen van de spullen zijn (nog) geen beperkende factor. Ik denk dat dit ook belangrijk is wanneer je zo'n mooie reis gaat maken.

Oh, ik neem bijna altijd twee statieven mee (Gorillapods groot en klein), maar gebruik ze zelden.
Lodder
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2013 21:19

Bericht door Lodder » 02 aug 2017 09:00

Het een en ander hangt natuurlijk ook allemaal van je budget en je reisplannen af. Hoe reis je rond? Als je eigen vervoer hebt is het natuurlijk een stuk makkelijker (en veiliger) om extra gear bij je te hebben :)
En voor landschapsfotografie ('s nachts) een wide angle (met groot diafragma), dan hangt het nog van een aantal factoren af of je een zoom of prime pakt.

Lodder
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 02 aug 2017 11:05

Ik heb altijd mijn 50mm objectief mee en een 18-200mm objectief. Verder de camera (en een Gopro) zelf, maar daar blijft het ook bij.
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 02 aug 2017 15:53

Ik reis het liefst erg licht maar hou ook van fotograferen. Komende reis van 20 dagen met alleen handbagage dus ik neem een camera mee met één lens, Sony A7 met 35mm f2.8. Voor het eerst zo, dus ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Voornamelijk voor landschap en straatfotografie.

Wat heb je nu voor mogelijkheden qua gear?
Michel1988G
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:01

Bericht door Michel1988G » 02 aug 2017 20:12

ketting schreef:
02 aug 2017 15:53
Ik reis het liefst erg licht maar hou ook van fotograferen. Komende reis van 20 dagen met alleen handbagage dus ik neem een camera mee met één lens, Sony A7 met 35mm f2.8. Voor het eerst zo, dus ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Voornamelijk voor landschap en straatfotografie.

Wat heb je nu voor mogelijkheden qua gear?
Ik heb nu een Nikon D7200 met een 17-70 / 2.8-4 lens van sigma, een 70-300 / 4-5.6 van Tamron, en een groot, onhandig statief.

Ik ben nog van plan om een gopro te kopen, of een andere actioncam, maar dat doe ik als ik daar ben, dat scheelt me al gauw 50 tot 100 euro.

Ik twijfel nog over welk statief ik wil, want ik heb wel echt iets nodig voor de fotografie die ik wil gaan doen, dus zat te denken aan een gorillapod, en ik twijfel of ik mijn 70-300 lens wel nodig heb, want ik gebruik die weinig in de praktijk, tenzij ik dus op safari ben.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 03 aug 2017 05:54

Mijn statief is ook een gorillapod en los van het gewicht is hij redelijk gemakkelijk mee te nemen in je backpack. Heel veel gebruik ik hem niet, maar sleep hem wel voor belangrijke trips mee. Vaak gebruik ik gewoon de omgeving als tripod als dat mogelijk is :)
Lodder
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2013 21:19

Bericht door Lodder » 04 aug 2017 18:04

Oh, en hij wordt hier helemaal niet genoemd, dus ik weet niet of je er al een hebt, maar een remote lijkt me geen overbodige luxe. En ja, de D7200 kan je via de wifi aan je mobiel koppelen, maar ik vind die app niet zo lekker werken als een remote en de wifi kost natuurlijk ook weer batterij
Michel1988G
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 apr 2017 17:01

Bericht door Michel1988G » 09 aug 2017 00:32

thanks @Erik en @Lodder!

Een remote heb ik al, en heb m al vaak gebruikt, handig ding. Ik vind die app van de 7200 ook niet zo handig, of eigenlijk gewoon waardeloos. gebruik m echt nooit.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 15 aug 2017 07:22

Ik gebruik meestal mijn telefoon/app als remote. Je kunt er namelijk best veel mee en wanneer je een foto maakt staat deze meteen op je telefoon zodat je hem kunt delen.
bernard76

Bericht door bernard76 » 24 jun 2019 15:19

Ik gebruik mijn smartphone alleen als een camera. Dus ik kan de foto's meteen delen op Instagram en Facebook.
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 30 jun 2024 20:26

ketting schreef:
02 aug 2017 15:53
Ik reis het liefst erg licht maar hou ook van fotograferen. Komende reis van 20 dagen met alleen handbagage dus ik neem een camera mee met één lens, Sony A7 met 35mm f2.8. Voor het eerst zo, dus ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Voornamelijk voor landschap en straatfotografie.

Dit is tot nu toe uitstekend bevallen. Heerlijk licht voor op reis. Tijdje terug een tweedehands Sony 55-210mm gekocht voor 100 euro. Deze heb ik afgelopen vakantie (op crop-mode) gebruikt in Sri Lanka tijdens safari om toch wat zoom te hebben. Je merkt wel dat het dan qua autofocus regelmatig wat onnauwkeurig en traag is. Camera is tenslotte al uit 2013. Met de 35mm f2.8 is het voor landschap- en straatfotografie prima. Gaat komende winter mee naar India.

Ik kijk met een schuin oog wel eens naar een opvolger. De recentere modellen A7 zijn helaas echt een stuk groter, zwaarder en duurder geworden. Wellicht dat ik daarom t.z.t. terug ga naar APS-C.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 01 jul 2024 09:15

Ik moet zeggen dat veel van de nieuwe producten van Sony de laatste tijd minder zwaar lijken te worden. Zit bijvoorbeeld naar een zoomlens te kijken en de "nieuwe" versie is bijna 500 gram lichter dan de huidige versie.
Wat gewicht betreft alles telt ;).

Niet kunnen zoomen wanneer je in een natuurpark bent lijkt me wel echt lastig?
En naar welke A7 modellen heb jij gekeken?
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 01 jul 2024 09:50

Ik kijk dan naar de A7III of A7C. A7III is toch wel wat groter en zwaarder. Voordeel is de IBIS, betere autofocus en batterijcapaciteit. De A7C vind ik eigenlijk nog te duur. Ook jammer van de kleinere EVF en het ontbreken van de front dial.

Waar fotografeer jij mee?
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 01 jul 2024 11:11

Ha zo te zien zit jij al iets verder in het selectie proces dan ik ;P . Ik heb nu een Sony A9 welke op veel fronten erg goed bevalt, maar wel al uit 2017 is. Leeftijd van elektronica is meestal een reden om al een beetje rond te kijken in het geval dat hij stuk gaat. Toen ik dit weekend daarom wat aan het zoeken was zag ik dat de A9 al in 2017 features had die nu pas langzaam in de nieuwe modellen worden toegevoegd. In veel gevallen ga ik er met een nieuwe camera (deels) op achteruit. Maar mijn belangrijkste kritiekpunt lijkt wél verbeterd.

Zo vind ik de silent shutter mode echt heel fijn, net als de Electronic View Finder /mirrorless, en burst opties om snel actiefoto's te maken. Waar ik minder tevreden over ben, maar dat kan ook onkunde aan mijn kant zijn, is de automatische focus. Het is soms enorm lastig om het juiste onderwerp goed gefocussed te krijgen. Dit terwijl mijn kleine point-and-shoot RX100 dit zonder problemen voor elkaar krijgt.

Zag dat de opvolger(s) van de A9 opnieuw enorm prijzig zijn. Maar zag ook dat ik toen minder betaald heb voor mijn A9 dan dat dezelfde set nu in de winkel ligt. Ook wel bijzonder.
Wat is het bedrag wat je er maximaal aan uit wilt geven?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten