Visum Uganda vooraf regelen?

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
Marloesnl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2015 22:35

Bericht door Marloesnl » 05 sep 2017 21:37

Hoi,

Over 4 weken vertrekken we naar Uganda. Moeten we hiervoor vooraf een visum regelen of kan dit bij aankomst?
Moeten we hier bijv nog pasfoto's voor meenemen oid?
We horen het graag!

Groet,
Marloes
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 06 sep 2017 05:34

Heb je je reis pas net geboekt? Vier weken is al rap.

https://visas.immigration.go.ug/

Hier staat alles wat je nodig hebt. Een visum kun je dus alleen online aanvragen. Lees verder even goed door wat je nodig hebt voor je aanvraag en welke dollars je mee moet nemen indien online betalen niet lukt en je op vliegveld moet betalen.

Ik ben nooit in Uganda geweest trouwens maar was wel nieuwsgierig hoe een visum werkt voor Oeganda.
Froja Melet | RM Express
Reiziger
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 mei 2011 13:36

Bericht door Froja Melet | RM Express » 07 sep 2017 12:29

Het visum voor Oeganda online aangevraagd worden via: https://visas.immigration.go.ug.
Bekijk eerst welke documenten hiervoor moeten worden geüpload.
Zorg dat de documenten voldoen aan de maximale grootte, anders kan de aanvraag niet voltooid worden.

Benodigdheden:

Scan van het paspoort (pagina met je persoonsgegevens)
Geldig reisdocument
Reisschema (e-ticket of itinerary met aankomst- en vertrekdatum)
Pasfoto die voldoet aan regels voor gebruik in hetpaspoort
Scan van het vaccinatie boekje (zorg voor een ingevulde gele koorts stempel en, wanneer je over land binnenkomt, voor een cholera stempel)

Voor het aanvragen van een toeristen visum selecteer de volgende opties in het online systeem:
Visa or permit type: Visa
Category: Ordinary
Subcategory: Single Entry (tenzij je ook gaat reizen in Kenya, Rwanda en Oeganda, dan kan je ook een East African Visa aanvragen)

Wanneer alles is ingevuld kunnen de documenten geüpload worden. Er volgt een bevestiging per e-mail. Print deze uit en neem deze mee op reis naar Oeganda.
Bij binnenkomst moeten de visumkosten van $100 betaald worden.
Let op: Neem US Dollars mee van NA 2006. Bij aankomst in Oeganda kan pas geld uit een automaat gehaald worden NADAT het visum is verkregen!
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 07 sep 2017 23:59

Vreemde info hierboven ...
Ik was vorige maand nog in Oeganda en heb mijn visum gewoon ter plekke gekocht voor 50 dollar voor 3 maanden, dus geen 100. Ook geen pasfoto nodig.
Wél belangrijk: bewijs van inenting tegen gele koorts.
Volgende maand ben ik weer daar *O*
Froja Melet | RM Express
Reiziger
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 mei 2011 13:36

Bericht door Froja Melet | RM Express » 08 sep 2017 09:40

Je hebt helemaal gelijk.
Het is $50 voor een single en $100 voor een multiple
Marloesnl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2015 22:35

Bericht door Marloesnl » 08 sep 2017 13:36

Wij hebben inderdaad ook ergens gelezen dat het niet nodig is om het vooraf te regelen. Vandaar dat het zo laat is.
Ik heb zojuist de ambassade in Brussel gemaild (telefoonnummer werkte niet) met deze vraag. Zodra ik hier een terugkoppeling over heb, zal ik die hier posten.

Inentingen etcetera zijn overigens allemaal aanwezig dus dat zal het probleem niet zijn.
Marloesnl
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2015 22:35

Bericht door Marloesnl » 08 sep 2017 14:01

Zojuist dit antwoord gehad (hier zijn ze erg snel met antwoorden in tegenstelling dat andere Oegandese instanties ;) )

Dear Madam, Sir,

you have to apply for your visa online: https://visas.immigration.go.ug/. All you have to do is to upload the scans of required documents (one photo, yellow fever vaccination certificate and passport), fill in the application form and make a payment. Two to three working days later you should receive a letter of approval by e-mail which you have to print out, take it with you and show it to the immigration officer on arrival to Uganda. The issuance of visa is done at the point of entry to the country.

Kind regards,

Dejan Gojkov
Administrative Assistant
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 07 dec 2017 07:45

Voor de topic starter ben ik een beetje laat, maar in oktober was ik er voor de 2e maal dit jaar. En wederom gewoon mijn visum op de luchthaven geregeld voor 50€ zonder extra papierwerk of pasfoto's e.d.
Er was één loket voor de online visa en de andere loketten was allemaal om het ter plekke te regelen.
Hoe lang dit nog mogelijk is, weet ik natuurlijk niet en het zal tot ergens volgend jaar zijn dat ik weer daar ben.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 10 dec 2019 17:08

Ondertussen voor de 4e maal daar geweest en het is nog steeds mogelijk om voor 50 dollar een visum op de luchthaven te bekomen.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 10 dec 2019 20:22

kohraya schreef:
10 dec 2019 17:08
Ondertussen voor de 4e maal daar geweest en het is nog steeds mogelijk om voor 50 dollar een visum op de luchthaven te bekomen.
Dank je wel voor het doorgeven.

Heb je weer een rondreis in Uganda gemaakt of was je er met een ander doel? Ik meen mij te herinneren dat je plannen had om daar iets op te zetten?
Hayo
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2019 16:28

Bericht door Hayo » 12 dec 2019 16:34

Hoi,

Ik reis in de tweede week van januari 2020 naar Oeganda.
Mijn ervaring in Kenia is ook dat je dit eenvoudig op het vliegveld in Nairobi regelt.

Graag heb ik wat betreft Oeganda wat zekerheid omdat dit voor mij de eerste keer zal zijn. Dus mijn paspoort en mijn gele inentingsboekje is voldoende? Geen pasfoto extra etc.?

Is er een document wat ik van te voren kan downloaden, of kan het ter plekke ingevuld worden...?

Groeten Hayo
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 12 dec 2019 19:29

Voor Oeganda heb je enkel een reispas nodig die nog 6 maanden geldig is en het gele boekje met daarin de bevestiging dat je bent ingeënt tegen gele koorts. Dit moet je laten zien voordat je naar de douane gaat (er staat iemand klaar om dat te controleren). Je moet dus niets op voorhand downloaden of invullen en ook geen pasfoto. Je foto wordt daar genomen via een webcam en er staat een toestel voor je vinger afdrukken. En je dient 50 dollar gepast te betalen. Check even op google ivm de datum op de bankbiljetten, want oude biljetten worden geweigerd.

Wij waren daar niet als toerist maar hebben wel wat van het land gezien. Ons idee om ons daar eventueel te vestigen botste op heel wat visum perikelen. Als we nog eens gaan, gaan we gewoon voor 3 maanden opnieuw met een toeristen visum (en verlengen we dit met nog eens 3 maanden indien nodig). Maar begin 2020 gaan we eerst voor 3 maanden naar India.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast