Tips voor Japan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
jsj
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jan 2018 21:28

Bericht door jsj » 29 jan 2018 20:56

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Goed om te weten dat je je prima een aantal dagen kunt vermaken in Takayama. Die bestemming komt zeker terug in onze reis (en dan niet tijdens het Matsuri festival :) ). Ook Matsumoto zullen we aandoen.
We hopen inderdaad de bloesem te kunnen bewonderen.
Zijn er nog uitstapjes of activiteiten in Takayama die je aanraadt?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 29 jan 2018 22:16

De voornaamste attractie van Takayama is het oude stadscentrum, met grotendeels traditionele houten huizen. Deels uiteraard zeer toeristisch (zeker als er net weer een paar bussen Chinezen danwel een complete school losgelaten zijn), maar ook genoeg straatjes waar de sfeer nog echt tot z'n recht komt. In dit deel zitten ook veel leuke winkeltjes, diverse art galleries, sake-brouwerijen, en ook verschillende musea. Gewoon leuk om rond te dwalen.

Wat betreft de musea, een deel daarvan draait om het al genoemde festival. Vlakbij de Hachiman schrijn is er Yatai Kaikan, waar enkele van de festivalwagens tentoongesteld worden. De wagens zijn prachtig, de presentatie echter teleurstellend. Direct daarnaast zit het Karakuri-museum over de tijdens het festival gebruikte poppen, als museum stelt het niet veel voor maar de voorstelling die ze geven is fantastisch. Als bonus hoort bij dat museum ook een enorm diorama van Nikko. Een stukje buiten de stad maar makkelijk per bus bereikbaar is Matsuri no Mori, een veel groter museum in een grot, met replica's van festivalwagens waarmee ook karakuri-voorstellingen worden gegeven. Erg indrukwekkend, maar door de luid galmende drums waarschijnlijk nogal beangstigend voor de kleine.

Voor het meer serieuze werk is het gratis Takayama Museum of History and Art een aanrader, het geeft een mooi beeld van de geschiedenis en specifieke kunst en ambachten uit de Hida-regio. Mijn favoriete museum betrof echter een recenter stuk geschiedenis van Japan, in het Takayama Showa-kan. Niet eens zo groot, maar helemaal afgeladen vol met en spullen met name uit de jaren '50 en '60 in een bijpassend (indoor) straatbeeld.

Ook zijn er nog twee dagelijkse markten, de kleinste is vooral een versmarkt gericht op locals, de andere is wat toeristischer van opzet maar draait nog steeds voornamelijk om lokale producten.

Takayama is ook een uitvalsbasis voor Shirakawago, een streek met nog vele traditionele boerderijen met de typische rieten daken. Dat is echter nog een aardige busrit. Vlakbij Takayama (dezelfde bus als naar Matsuri no Mori) ligt echter ook nog het Hida Folk Village, een openlucht museum met tientallen huizen die vanuit de regio daarheen verhuisd zijn.

Daarnaast had ik de eerste dag ook nog een uitstapje naar Hida-Furukawa gemaakt, een veel kleiner en minder toeristisch stadje met een misschien nog wel beter bewaard gebleven historisch stadscentrum. En ook daar een leuk museum over het lokale festival (19-20 april), wat voor mij de reden van het bezoek was. Maar let wel op waar je loopt, mijn bezoek daar eindigde dus met een ambulance-rit terug naar Takayama....

En wat voor het Takayama Matsuri gold geldt misschien nog wel meer voor dat Furukawa Matsuri: op zichzelf een geweldige ervaring, maar door het gedrang geen goed idee met een kleine erbij: filmpje!
Tamaraa
Reiziger
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2009 14:40

Bericht door Tamaraa » 29 mar 2018 16:49

Hi mensen,

Als onderdeel van een reis eind dit jaar, heb ik de mogelijkheid om naar Japan te gaan. Dit zal in december of januari zijn. Nu is het in die periode ook winter in Japan. Ik weet dat de weersomstandigheden van noord, midden en zuid Japan nog al verschillen. De trip zal starten in Tokyo en ca 3 weken duren.

Wel of niet een aanrader? Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Thanks alvast :)
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 mar 2018 01:40

De winter is een prima tijd om Japan te bezoeken! De winters rond Tokyo zijn over het algemeen mild, het vriest en sneeuwt er maar weinig, reken eerder op temperaturen van rond de 10 graden, al kan het 's avonds wel wat verder afkoelen. Maar over het algemeen zijn de winters ook vrij zonnig en valt er in die periode ook erg weinig regen. Wellicht wel een nadeel: het wordt erg vroeg donker, een beetje afhankelijk wanneer je precies zal gaan zal het rond half 5 al echt donker zijn. Daar staat uiteraard tegenover dat het 's ochtends al vrij vroeg licht is.

Wat betreft de rest van Japan: ten westen van Tokyo zal het in de dichtbevolkte gebieden langs de kust alleen maar milder worden, en Okinawa kent überhaupt niets wat op een winter lijkt. Meer naar het noorden en verder landinwaarts is het echter een heel ander verhaal. In feite vormt Japan één lange bergrug, en die houdt alle sneeuwwolken die zich boven Siberië vomen tegen. Hierdoor valt er in die noordelijke delen een enorm pak sneeuw, en Hokkaido en Tohoku behoort ondanks een vrij zuidelijke ligging (Sapporo ligt op vergelijkbare hoogte als Marseille) tot de meest sneeuwrijke gebieden op aarde. In het noorden van Hokkaido kan je zelfs een ijsbrekercruise doen. Maar ook dichter bij Tokyo kan je dat al snel merken door bijvoorbeeld naar Nikko te gaan.

Die heftige winters hoeven overigens zeker geen reden te zijn om dergelijke gebieden te mijden, want omdat het ook elk jaar maandenlang hetzelfde verhaal is is het gewoon een manier van leven geworden. Niemand raakt in paniek, openbaar vervoer blijft (meestal) gewoon rijden, en alles is er op ingesteld. Er zijn met name op Hokkaido en Tohoku ook volop festivals juist om die winters te vieren, waarvan het sneeuwfestival van Sapporo is het bekendst. En het trekt mij persoonlijk niet zo, maar ook voor wintersport zit je er goed. En voor de ultieme Japan-ervaring: niets is lekkerder dan in de sneeuw en vrieskou buiten in een loeihete hot spring zitten :)

In februari 2015 ben ik in Tokyo (+5°) begonnen, vervolgens naar Hokkaido gevlogen (tot -15°...), dan Osaka (+10°), en tot slot naar Okinawa (25-30°). Een jaar later heb ik me beperkt tot Hokkaido en Tohoku, toen was het allemaal wat milder, terwijl het in Tokyo toen zelfs een paar dagen boven de 20 graden was....

Overigens nog wel iets om rekening mee te houden: de eerste paar dagen van het nieuwe jaar zijn wellicht minder praktisch. Dan zijn heel vrijwel alle musea, en heel veel restaurants en winkels gedurende 2 of 3 dagen gesloten, en aangezien dit voor veel mensen ook hét moment voor familiebezoek is zitten treinen en hotels ook erg vol.
Tamaraa
Reiziger
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2009 14:40

Bericht door Tamaraa » 31 mar 2018 10:25

Super bedankt voor je uitgebreide reactie! Veel, waardevolle informatie! Ik ben al zo goed als overtuigd ;). Niet zo'n fan van winter zoals je al begreep, dus ik denk dat we vanaf Tokyo af zullen dalen naar zuid, zuid/westen. Mocht je meer tips hebben, houd ik me aanbevolen!
CinP
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2018 15:13

Bericht door CinP » 17 jun 2018 15:35

Hallo allen,

Vanaf medio maart willen mijn man en ik een reis maken door Japan (3,4 – 4 weken).
Onderstaand een routeplanning:

1 Auckland (? NZ) - Tokyo
2 Tokyo
3 Tokyo
4 Tokyo
5 Tokyo
6 Tokyo
7 Mount Fuji (plaatsje Hakone) (1 u – trein)
8 Hakone – Tokyo (1,5u?) – Nikko (2u) ?
9 Nikko – Nagano (bezoek Yudanaka; Jigokudani Monkey Park) (3 – 3,5u)
10 Nagano
11 Nagano – Matsumoto (1,5 u - trein)
12 Matsumoto - Takayama (3 u - bus)
13 Takayama – Kyoto (3u 10 min. – trein)
14 Kyoto
15 Kyoto
16 Kyoto
17 Kyoto – Nara (30 min – 1,5u) - Kyoto
18 Kyoto ?
19 Kyoto – Osaka (30 min. - trein)
20 Osaka
21 Osaka ?
22 Osaka – Koyasan (1u 15 min. – trein, niet JRP?)
23 Koyasan
24 Koyasan - Himeji (kasteel) (5u – trein) – Hiroshima (1u – trein)
25 Hiroshima
26 Hiroshima – Miyajima (1 u) - Hiroshima
27 Hiroshima – Fukuoka (1 u - trein)
28 Fukuoka
29 Extra dag?
30 Extra dag?

Graag verneem ik jullie tips of opmerkingen m.b.t. deze route.
Hoop heel graag ergens het mooie, karakteristieke en oude Japan te kunnen zien. Iemand daar nog tips voor?

Alvast bedankt! 😊

Groetjes, Cindy
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 27 aug 2018 10:15

Wij hebben bijna dezelfde route afgelegd, en zal later nog even kijken of ik ons reis schema online kan zetten. In Tokyo is enorm veel te zien en hier kun je gemakkelijk je tijd volmaken. Ik weet niet of je de reis informatie al gezien hebt maar daar staat enorm veel informatie over Tokyo.

We zijn twee dagen verbleven in Fuji Five Lakes wat nuttig was omdat het weer bij Mount Fuji niet altijd garandeert dat je de berg ook te zien krijgt. Je kunt hier als je wilt mooie hikes maken waar @Ralph misschien nog wat meer over kan vertellen.

Wat betreft het Monkey park moet je even goed uitzoeken of dat er nog sneeuw ligt. Toen wij er waren (in een andere tijd van het jaar) was er geen sneeuw en werd ons een bezoek afgeraden omdat het er dan minder apen zijn die een bad komen nemen. Dit doen ze alleen bij koud weer.

In Kyoto is veel te doen, maar mogelijk ben je hier net één dagje te lang. Je zou hier dus nog kunnen kijken wat je wilt zien en hoeveel tijd je nodig hebt.

In Osaka zijn wij dan weer twee dagen verbleven wat ik zelf voldoende vond. Het aquarium is de moeite waard om te bezoeken (zeker bij slecht weer).

Ik zou voor je voorbereiding bij Tokyo jezelf zo goed mogelijk inlezen. Het is groot en je bent enkel aan het reizen van a naar b als je geen goede planning maakt. Een fout die wij in het begin hebben gemaakt. Ook is het heel erg handig om internet te hebben onderweg. Omdat je niets kan lezen, en of vragen in het engels. Google en Google Translate is dan je beste vriend.
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 27 aug 2018 14:30

Onderstaande wat notes, soms in engels aangezien ik vaker tips gegeven heb...

Enige Japans wat ik veel gebruikte, met thank you en excuse me komt alles goed in deze beschaving :):
Good morning! - Hayou Gozaimasu
Good afternoon - Konnichiwa
Thank you very much - Arigato gozeimasu
I don't know - Wakaranai
Do you speak English? - Eigo wa dekimasu ka?
Excuse me - Sumimasen

Arrival:
Suica card (https://tokyocheapo.com/travel/pasmo-su ... yo-travel/)
SIM at T2 BIC camera (http://www.bmobile.ne.jp/english/)

Tokyo (dag plan):
Nezu\Yanaka in the morning https://old-tokyo.info/getting-lost-in- ... ten-track/ > from Yanaka train to visit Yoyogi Park + Meiji Shrine > walk > Tokyo Metropolitan Government Building (metro exit E-28 - free view) (SUNSET) > Eat in Omoideyokocho > Evening Shinjuku or Shibuya.

Hakone:
K's house hostel (gratis onsen)
Open lucht museum > Kabelbaan > Piratenschip (laatste is wel cheesy, je kan ook vanaf daar de bus naar Fuji-Five lakes pakken).

Fuji Five Lakes (2 days):
K's house hostel
Je kan een 3-day pass kopen voor het gebied in Tokyo (info stands grotere stations)).
Hike Mt. Mitutouge (vroeg in ochtend)
Bike around lakes (niet naar grotten gaan, die vallen tegen)

Midden van schema:
4 dagen Kyoto vond ik genoeg, net als 2 dagen Osaka. Ik ben niet in Fukuoka geweest, maar daar zou ik dan een dag extra voor reserveren.

19 Kyoto – Nara(30 min. - trein)
20 Nara (verblijven)
21 Nara > Osaka

Nara
Vaak gratis engelse tours in de tempel daar, aanrader.

Erg lekkere bakkerij: https://www.google.nl/maps/place/%E3%83 ... 35.8296984

Avondeten:
https://www.google.nl/maps/place/Maguro ... 135.828765

Osaka > Himeji (2 uur kasteel / lunch) > Onomichi

Onomichi (2 days):
Shimanami Kaido (http://www.japan-guide.com/e/e3478.html), echt supertof om te doen.

Bikes - https://www.google.nl/maps/place/Japan, ... 33.1892065

I believe they open at 07:00 which allows you to take the best bike (important if you are longer then most japanese). Then take the boat across and enjoy the sunrise!

https://www.booking.com/hotel/jp/onomic ... hitei.html
This is a really nice traditional hostel (don't expect a soft bed :)). Cool owner and the bar has an awesome view of the town.

And finally the best Okonomiyaki I had in all of japan - elderly ladies run this place and it only has 6 spots, also not always open:
https://www.google.nl/maps/place/%E6%9D ... 33.2045997
gracekeijner
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2018 09:02

Bericht door gracekeijner » 10 nov 2018 09:14

Wij gaan van 30 april tot 14 mei 2019 naar Japan. De route is ongeveer Osaka, Koyasan, Kyoto, Hiroshima, Miyajima, Okayama, Hakone, Tokio. Nu vroeg ik me af of het handiger is om een 2 week JR pass te kopen of maar voor 1 week omdat Koyasan ook met de Nankai line zou kunnen. Wie heeft tips? Missen we nog een must see in ons schema?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 nov 2018 21:01

De rit naar Koyasan is sowieso niet zo prijzig, daar is geen JRP voor nodig. Ik heb het niet nagerekend, maar met een ruwe inschatting verwachtik dat je met de gehele route een 14-daagse JRP er niet uit gaat halen. Dan kan je beter proberen de lange trajecten (dus vanaf de rit naar Hiroshima en tenminste tot aan Hakone) binnen 7 dagen te plannen en daar een JRP voor te nemen.

En of je nog must see's mist? Tsja, zowel het leuke als het lastige van Japan is dat het in mijn optiek weinig echte grote bezienswaardigheden heeft, maar wel eindeloos veel leuke plaatsen om te bezoeken. Het land is sterk gericht op binnenlands toerisme, en elke regio of plaats probeert z'n eigen historie, tradities en gerechten te benadrukken. Ik ben inmiddels 15 keer in Japan geweest, in zo'n beetje alle mogelijke uithoeken van het land, en nog steeds heb ik een waslijst aan plaatsen die ik wil bezoeken (waaronder Koyasan,...). Vanuit die gedachte vind ik je genoemde route helemaal zo gek nog niet: het zijn misschien niet de meest originele bestemmingen, maar ze zijn populair om een reden. Hooguit heb ik m'n twijfels bij Okayama, maar met het nabijgelegen Kurashiki erbij is ook dat best een bezoek waard.

Bedenk overigens wel dat je eerste week gelijk valt met Golden Week. Dat hoeft geen probleem te zijn (heb ikzelf de afgelopen twee jaar ervaren), maar hou er wel rekening mee dat veel hotels volgeboekt raken en treinen en bezienswaardigheden wat drukker zullen zijn dan anders. Maar het voordeel ervan: er zijn die week door het hele land volop matsuri (festivals), dus er zal altijd wel iets te beleven zijn.
gracekeijner
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2018 09:02

Bericht door gracekeijner » 11 nov 2018 18:01

WizardOfOss schreef:
10 nov 2018 21:01
De rit naar Koyasan is sowieso niet zo prijzig, daar is geen JRP voor nodig. Ik heb het niet nagerekend, maar met een ruwe inschatting verwachtik dat je met de gehele route een 14-daagse JRP er niet uit gaat halen. Dan kan je beter proberen de lange trajecten (dus vanaf de rit naar Hiroshima en tenminste tot aan Hakone) binnen 7 dagen te plannen en daar een JRP voor te nemen.

En of je nog must see's mist? Tsja, zowel het leuke als het lastige van Japan is dat het in mijn optiek weinig echte grote bezienswaardigheden heeft, maar wel eindeloos veel leuke plaatsen om te bezoeken. Het land is sterk gericht op binnenlands toerisme, en elke regio of plaats probeert z'n eigen historie, tradities en gerechten te benadrukken. Ik ben inmiddels 15 keer in Japan geweest, in zo'n beetje alle mogelijke uithoeken van het land, en nog steeds heb ik een waslijst aan plaatsen die ik wil bezoeken (waaronder Koyasan,...). Vanuit die gedachte vind ik je genoemde route helemaal zo gek nog niet: het zijn misschien niet de meest originele bestemmingen, maar ze zijn populair om een reden. Hooguit heb ik m'n twijfels bij Okayama, maar met het nabijgelegen Kurashiki erbij is ook dat best een bezoek waard.

Bedenk overigens wel dat je eerste week gelijk valt met Golden Week. Dat hoeft geen probleem te zijn (heb ikzelf de afgelopen twee jaar ervaren), maar hou er wel rekening mee dat veel hotels volgeboekt raken en treinen en bezienswaardigheden wat drukker zullen zijn dan anders. Maar het voordeel ervan: er zijn die week door het hele land volop matsuri (festivals), dus er zal altijd wel iets te beleven zijn.
Heel erg bedankt voor je reactie. We overwegen ook om naar Nagasaki te gaan om Holland Village te zien. Is dat de moeite waard?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 nov 2018 18:43

Nagasaki zelf is een erg leuke stad met veel interessante historie, zeker een bezoek waard. Met dat Holland Village bedoel je waarschijnlijk Huis ten Bosch? Dat heb ik in 2008 bezocht, heerlijk bizar om aan de andere kant van de wereld allemaal bekende Nederlandse gebouwen te zien die ik in eigen land nooit gezien heb ( :@ ). Maar eerlijk gezegd lijkt het me wel een tikje te ver uit de richting voor zo'n korte reis. Dan zit je meer in de trein dan dat je tijd hebt om dingen te bekijken.
gracekeijner
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2018 09:02

Bericht door gracekeijner » 21 nov 2018 10:06

Wij gaan in mei 2019 naar Japan en gaan vanuit Miyajima naar Mount Fuji en daarna naar Tokio. Wij denken eraan om nu in Hakone te overnachten om Mount Fuji te zien. Is dat een goede plek om te verblijven of raadt iemand een andere plek aan? Heeft iemand een tip voor een hotel (max 200 euro per nacht voor 2 personen) daar? Bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 21 nov 2018 22:37

Het gaat er dus alleen om om Mt. Fuji van nabij te zien, niet om hem te beklimmen?
(mei is daarvoor sowieso aan de vroege kant, het klimseizoen begint officieel pas in juli)

Hakone is daarvoor enigszins een gok: het ligt nog een behoorlijk stuk van de de berg af met de nodige andere bergen ertussen, en daardoor veel kans op bewolking. Toen ik in 2008 Hakone bezocht heb ik Fuji-san geen moment gezien. Wat Hakone overigens niet minder interessant maakt voor een bezoek, er is nog genoeg moois te zien. Geen tips voor hotels helaas, het was voor mij toen een dagtrip. Maar met dat budget moet het geen enkel probleem zijn een goed hotel/ryokan te vinden.

Wellicht een kansrijker alternatief om Mt. Fuji te zien: Kawaguchiko (Fuji Five Lakes). Dat ligt aan de voet van de berg, al is dat nog steeds zeker geen garantie voor een onbelemmerd uitzicht....

Wat dat betreft is het toch vooral een kwestie van geluk hebben. Zo heb ik wel ooit de mazzel gehad dat het bij de landing op Narita prachtig helder weer was en ik aan de goede kant in het vliegtuig zat, en ik zo een grandioos uitzicht had over Tokyo met Mt. Fuji op de achtergrond. Maar vanuit de shinkansen heb ik hem dan bijvoorbeeld nog nooit gezien, was het altijd te bewolkt.
juriankoning
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2018 17:19

Bericht door juriankoning » 29 dec 2018 17:26

Hallo!

Ik heb het plan om een rondreis te maken door Japan!
Ik ben opzoek naar een reis voor 1 persoon waarin ik in mijn eentje maar ook samen met groepen mensen rond mijn leeftijd (20-30) samen bepaalde activiteiten onderneem die gepland zijn door een reisbureau!
Ik maak voor het eerst kennis met het land dus ik wil graag de klassieke culturele spots maar ook de grote steden zoals Tokyo en Kyoto bezoeken!
Ik heb al een aantal reisaanbiedingen gevonden maar bij de meeste is de reis is niet bedoeld voor solo reizigers, of zijn de reviews behoorlijk laag..
Is er iemand die mij wat advies kan geven? Iemand die al een keer zo'n reis heeft ondernomen en daar zeer over te spreken was?

Thanks! :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten