Tips voor Japan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick
Reisexpert
Berichten: 1008
Lid geworden op: 07 jun 2008 14:30
Locatie: I^I
Contacteer:

Bericht door Rick » 09 dec 2008 14:16

Kan iemand mij wat meer vertellen over Japan? Zijn er dus ATG'ers die er zijn geweest? Zit er namelijk serieus over te denken als ik terug ben van mijn 'vakantie' om daar een 'tussenstop' te maken van een aantal weken/maanden. :) Maar dan wil ik natuurlijk wel eerst het fijne erover weten... ;)

En weet ook iemand toevallig hoeveel volt de power (wall) outlet Japan heeft?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 09 dec 2008 17:25

Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 09 dec 2008 22:24

Ja ikke.. als je nog vragen hebt naar "alles over" stel ze gerust. Was zelf trouwens niet echt weg van Japan (om eerlijk te zijn was ik blij toen ik na 2 weken weg mocht), dus maanden zou ik je niet aanrade.

Maar we hebben nog meer mede around the globers die er er wel helemaal fan van zijn zoals Nienke die daar vast anders over denken.

De stroom dat ben ik helaas al lang weer vergeten.. :N
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 09 dec 2008 23:22

Ha die Galerius. Dankzij jou hier op deze site beland, dus laat ik als eerste post hier op het forum je ook maar weer uit de brand helpen...
(was hier trouwens nog ergens een voorsteltopic o.i.d.?)

Volgens mij had ik je al redelijk op weg geholpen, maar om die laatste vraag dan toch ook maar te beantwoorden: in Japan hebben ze 100V, in het oosten 50Hz en in het westen 60Hz, ze gebruiken de Amerikaanse stekker met twee platte pinnen. De meeste apparatuur kan er probleemloos mee overweg, maar uiteraard had ik zelf net een batterijlader die alleen op 220 werkte...
Gebruikersavatar
Rick
Reisexpert
Berichten: 1008
Lid geworden op: 07 jun 2008 14:30
Locatie: I^I
Contacteer:

Bericht door Rick » 10 dec 2008 04:13

Wijsneus, daar heb ik al gekeken, maar zo heel erg veel staat er niet over Japan. :+ En ik wilde meer ervaringen 'horen' van andere ATG'ers over Japan, net als Tikva. :)
Tikva schreef:Ja ikke.. als je nog vragen hebt naar "alles over" stel ze gerust. Was zelf trouwens niet echt weg van Japan (om eerlijk te zijn was ik blij toen ik na 2 weken weg mocht), dus maanden zou ik je niet aanrade.

Maar we hebben nog meer mede around the globers die er er wel helemaal fan van zijn zoals Nienke die daar vast anders over denken.

De stroom dat ben ik helaas al lang weer vergeten.. :N
Kan je mij ook vertellen waarom Japan niks voor jou was? Ben dol op ervaringen leven, dus kom maar op... ;)
WizardOfOss schreef:Ha die Galerius. Dankzij jou hier op deze site beland, dus laat ik als eerste post hier op het forum je ook maar weer uit de brand helpen...
(was hier trouwens nog ergens een voorsteltopic o.i.d.?)
Aan jou de eer om deze aan te maken, want volgens mij is er geen. :s)
WizardOfOss schreef:Volgens mij had ik je al redelijk op weg geholpen, maar om die laatste vraag dan toch ook maar te beantwoorden: in Japan hebben ze 100V, in het oosten 50Hz en in het westen 60Hz, ze gebruiken de Amerikaanse stekker met twee platte pinnen. De meeste apparatuur kan er probleemloos mee overweg, maar uiteraard had ik zelf net een batterijlader die alleen op 220 werkte...
Ah nice, even kijken of mijn apparaten 100 volt aankunnen, dan hoef ik geen nieuwe stekker te kopen en kan ik dus mijn huidige mooi gebruiken. ^O^
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 10 dec 2008 09:05

@Galerius. ja sorry...maar ik dacht...wie weet heb je het over het hoofdgezien. Was niet omdat ik dacht dat je niet wist waar Alles Over zat.

Japan zou ik graag eens heen willen maar dan wel met ruim voldoende geld om ook veel te kunnen zien en doen. Het is groot en ik meen dat vervoerskosten er dan in kunnen hakken.

@wizzardofOss en voorsteltopic mag je aanmaken onder "backpacken in het algemeen"
Welkom hier trouwens! leuke bestemmingen heb je al gehad!
Gebruikersavatar
Rick
Reisexpert
Berichten: 1008
Lid geworden op: 07 jun 2008 14:30
Locatie: I^I
Contacteer:

Bericht door Rick » 10 dec 2008 15:37

bolletjeom schreef:@Galerius. ja sorry...maar ik dacht...wie weet heb je het over het hoofdgezien. Was niet omdat ik dacht dat je niet wist waar Alles Over zat.
Hoe kan ik ATG nu over het hoofd zien? ;) En ik vind je nog steeds lief hoor... :*
bolletjeom schreef:Japan zou ik graag eens heen willen maar dan wel met ruim voldoende geld om ook veel te kunnen zien en doen. Het is groot en ik meen dat vervoerskosten er dan in kunnen hakken.
Is dat? Dan moet ik nog maar eens er goed over nadenken. Misschien word ik wat wijzer van de lonely planet die ik van de week krijg. Is trouwens een koopje hier in Australië omdat de dollar zo laag staat! *)
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 10 dec 2008 20:11

Ik vond Japan niet zo leuk omdat het er zo koud was..

En dat bedoel ik letterlijk, als je net uit lekker strand weer in zuid-oost azie naar sneeuw en ijzige wind gaat dan wordt ik daar niet blij van.
Maar ook figuurlijk, in plaats van mensen die met je praten en naar je kijken stuge mensen die alleen maar slapen in de metro(beetje zoals in nederland dus ;) . In ons weblog: maar of ze ook aardig in de omgang zijn? We weten het niet: we zijn verrast hoe weinig Engels er gesproken wordt. Zelfs de mevrouw, die op het Tourist Information Center bij Mount Fuji werkt, spreekt geen Engels. Dat wij geen Japans spreken, weerhoudt ze er echter niet van overal hun complete beleefde verhaaltje bij de kassa (letterlijke vertaling: "Een brood 200 Yen, een fles water 150 Yen, een bak sushi 550 Yen. Dat is dan 900 Yen, u geeft 5000 Yen, dan krijgt u 4100 Yen terug. Dit is 4000 Yen in briefjes, ziet u. 1, 2, 3, 4. Uw muntgeld, 1x 100 Yen. Alstublieft. Nog een fijne dag verder!") in het Japans af te ratelen. Ook medebackpackers waren niet gezellig, meer het type van "ik woon hier, spreek japans en geef engelse les en daarom zijn wij veel beter dan jij nietsnut wereldreiziger"

Verder had ik ideeen van een heel bijzonder modern land maar ook dit viel me tegen. Klinkt heel stom maar ze hebben nog niet eens dubbel glas... ja dan mag je een verwarmde wc bril hebben (dit past ook weer bij het onderwerp koud) maar dan ben je niet slim bezig. En tenslotte het eten, ik eet geen vis dat is voor mij synoniem aan vies. Helaas bakken japanners zelfs hun eitje in vissaus

Het was niet allemaal zo erg en zijn ook best mooie dingen. Leuk vond ik in iedergeval de onsen (heete natuurlijke baden). De tempels in nara en vooral nikko zijn ook erg mooi.


Wat betreft het geld Japan heeft de naam heel duur te zijn maar het valt wel mee hoor. Vergelijkbaar met een gemiddeld west-europees land, mischien nog wel iets goedkoper. (wij waren met zijn 2e 120,- per dag kwijt) Het is vooral eten dat echt heel duur is, openbaar vervoer ook maar minder als je vooraf (kan niet in japan zelf) een voucher voor een japan railpass aanschaft. Maar toch denk ik achteraf wel voor die 2 weken dat we in japan waren hadden we ook 4 weken in Nicaragua ofzo kunnen zitten en dat had leuker gevonden. Maar ja dat soort dingen weet je toch niet van te voren.
Laatst gewijzigd door Tikva op 11 dec 2008 07:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 dec 2008 01:13

Tikva schreef:Ik vond Japan niet zo leuk omdat het er zo koud was..
Dan moet je ook gewoon in de zomer gaan, dan vallen de mussen van het dak ;)

Ik leip in november nog met een T-shirtje rond, te puffen dat het zo warm was. Dat doe ik dan ook al bij een graad of 20, helaas zijn een heel aantal op zich interessante landen daardoor voor mij hopeloos, dan zou ik de hotelkamer met airco niet af komen waarschijnlijk. Het grappige is wel dat de Japanners het blijkbaar ook niet zo warm vinden, gezien de dikke winterkleding. Het meest bizarre was nog wel een grietje ergens in Kyoto (toen was het wel wat koeler, een graad of 10), ze liep in een hele dikke winterjas met enorme kraag, een muts, oorwarmers, handschoenen, enorme snowboots en.......Daisy Dukes van de allerkortste soort :?
Tikva schreef:Maar ook figuurlijk, in plaats van mensen die met je praten en naar je kijken stuge mensen die alleen maar slapen in de metro(beetje zoals in nederland dus ;)
Wel herkenbaar, communicatie is bijna onmogelijk. Echter, die enkeling die wel een klein beetje Engels spreekt is vaak verrassend open, in de trein heb ik zo toch enkele leuke gesprekken gehad. Vaak durven ze ook gewoon niet, even met een half woordje Japans en wat gebarentaal iets vragen wil dan vaak wel helpen. Maar inderdaad, de afstand blijft meestal groot. Ik heb dat overigens in China en Zuid-Korea niet heel anders ervaren.
Tikva schreef:Verder had ik ideeen van een heel bijzonder modern land maar ook dit viel me tegen. Klinkt heel stom maar ze hebben nog niet eens dubbel glas... ja dan mag je een verwarmde wc bril hebben (dit past ook weer bij het onderwerp koud) maar dan ben je niet slim bezig.
Automaten voor werkelijk alles (tot kleffe magnetron-friet aan toe...)? Een superieur OV, snel, stipt en comfortabel? Japanners die altijd en overal met hun hyperdeluxe GSM's zitten te spelen? En inderdaad toiletten met de nodige knopjes, die wil ik hier thuis ook hebben. Het is wellicht geen Star Trek, maar het zijn juist veel kleine dingen die het reizen daar zo makkelijk en aangenaam maken.
Tikva schreef:En tenslotte het eten, ik eet geen vis dat is voor mij synoniem aan vies. Helaas bakken japanners zelfs hun eitje in vissaus
Da's dan inderdaad knap lastig, dat geloof ik graag. Japanners eten nu eenmaal vis, vis, vis en nog eens vis. Gelukkig heb ik daar geen enkel probleem mee, heb zelfs nog een paar zakjes gedroogde visjes met amandelen mee genomen als borrelsnack :9
Tikva schreef:Het is vooral eten dat echt heel duur is
Meen je dat nou? Mijn ervaring is dat je het zo goedkoop of duur kan maken als je zelf wilt. Een forse kom noedels of een bord curryrijst voor omgerekend een euro of 5 smaakt uitstekend en vult ook prima, maar een menu van een stuk of 10 gangen voor een euro of 50 is voor een keer ook best leuk. En eigenlijk had ik gewoon een keer diep in de buidel moeten tasten voor een beetje kobe-beef, dat schijnt werkelijk elke cent waard te zijn, in tegenstelling tot de beruchte maar naar het schijnt vrij smaakloze fugu overigens. Maar gemiddeld ben ik voor een maaltijd zo'n 1000 yen kwijt geweest, even afgezien van soms een fles bier of sake. Als ontbijt een sandwich of sushi uit een conbini, tussendoor een onigiri (altijd een verrassing wat voor vulling erin zit...), 's avonds nog een pak Pocky's. In totaal zal ik voor een dag meestal hooguit zo'n 3000 yen (minder dan 25 euro) kwijt zijn geweest. Daar zou ik het in Nederland toch niet mee redden. En op vakantie ben ik niet iemand die echt op de centen let, ik ben er in ieder geval in geslaagd dubbel zoveel aan contanten er doorheen te jagen als m'n reisgenoot. Maar die kocht dan ook weer niet zoveel souvenirs :@
bolletjeom schreef:Japan zou ik graag eens heen willen maar dan wel met ruim voldoende geld om ook veel te kunnen zien en doen. Het is groot en ik meen dat vervoerskosten er dan in kunnen hakken.
Vervoer is niet echt goedkoop, maar zoals Tikva al aangaf, met de JRP valt dat nog wel te overzien, zeker als je langere trajecten met de shinkansen af wilt leggen. Soms zal je dan wellicht een iets minder snelle route moeten nemen om een metro danwel private spoorwegmaatschappij te omzeilen, maar desondanks is zo'n pas z'n geld dubbel en dwars waard. Bussen zijn over het algemeen wel vrij goedkoop (wel wat lastig), en in Kyoto (met een zeer beperkt metronetwerk) heb je voor 500 yen een dagkaart voor alle bussen binnen de stad. Je moet alleen wel uit de buurt van taxi's blijven, die zijn wel knap aan de prijs.

Het gaat te ver om Japan een goedkoop land te noemen, het is nu eenmaal een van de meest welvarende landen ter wereld, met een levensstandaard gelijkwaardig met Nederland. Maar mede door de lage koers van de yen (eerder dit jaar nog €0,57 voor 100 yen, inmiddels is dat helaas €0,77 en tijdens m'n laatste trip zelfs nog iets hoger) valt het nog wel te overzien. Maar onze duurste hotelkamer (twin) tijdens m'n laatste reis kostte inclusief een uitstekend ontbijt p.p. 5.000 yen, in een ranzig hostel in Harlem was ik enkele jaren geleden nog meer kwijt, om over echte hotelkamers in NYC maar niet te beginnen. In hartje Tokyo (loopafstand van Ueno) had ik eerder dit jaar zelfs een single room voor omgerekend €35, in welke moderne wereldstad vind je dat?
bolletjeom schreef:@wizzardofOss en voorsteltopic mag je aanmaken onder "backpacken in het algemeen"
Welkom hier trouwens! leuke bestemmingen heb je al gehad!
Thanks! Ik zag dat iemand me al voor was geweest met een voorsteltopic, maar ik zal me daar ook eens uitleven...
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 12 dec 2008 06:58

Nog ff terugkomende op dat eten verhaal... Ik vond het eten wel duur ja..

We hebben trouwens maar een paar keer buiten de deur gegeten, verder zelf gekookt in het hostel of mijn vriend haalde een bak sushi voor hem en dan haalde ik wat dingetjes bij de supermarkt.
Rijst en vis zijn wel betaalbaar. Maar vlees, zuivel en vooral groente en fruit echt heel duur. Maar mischien was dit ook weer een seizoensdingetje in de winter moet alles naturlijk uit de kas of overzee aangevlogen worden.
Sjorge

Bericht door Sjorge » 22 jan 2009 19:45

Hoi! Ik ben begin september nog 2 weken in Japan geweest en vond het geweldig. ik heb wel enkel Tokyo en Kyoto gedaan, het was immers mijn eerste reis alleen. Ik had ook vele vragen over Japan en via dit forum ben ik wel wat te weten gekomen. En Nienke, van hier op het forum heeft me heel goed geholpen.

Het eten is inderdaad veel vis, dus ben je een visliefhebber, dan is er geen betere plaats. Zelf lust ik geen vis, maar ik heb toch eten kunnen vinden.

de medebakpakkers die ik er heb ontmoet waren heel vriendelijk. Met sommige heb ik nog steeds contact. Ook de plaatselijke bevolking was vriendelijk, hoewel 99% waarschijnlijk geen engels spreekt. Toch heb ik een paar Japanners ontmoet die wel engels konden en die hebben fantastische verhalen verteld en enkele keren de mooie plekjes van de buurt laten zien.

Ik vind Japan heel leuk, maar alles hangt natuurlijk af van je eigen smaak. Ik ben al een aantal jaren een echte Japan-fan, dusja...
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 23 jan 2009 08:56

Hey Sjorge,

Goed om te horen dat het prima is bevallen, wat is er naast visgerechten dan nog te krijgen? Alleen maar rijst zeker ?
Als je kijkt naar het aantal jonge japanners die je tegenkomt en het vele gamen wat ze doen zou je verwachten dat er meer japanners zijn die beperkt engels kunnen spreken, maar dat is dus niet zo?!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 jan 2009 10:22

Ik heb eens een vrijwilligersproject gedaan in Thailand met 8 jonge jappanners en die spraken heel goed engels. Gewoon op school geleerd zeiden ze. Maar ze kwamen wel allemaal uit tokio en vonden zich zelf heel hip

Wat me ook opviel tijdens dat project dat ze letterlijk 4 keer zoveel aten als wij en continue klaagde over honger. Ze hebben zelfs een officiele klacht ingediend. Daar ging een rijst naar binnen, dat was niet normaal!

Later nog eens met een japanse gesproken die 4 maanden in een gemengd vrijwilligerskamp had gezeten en die vertelde een vergelijkbaar verhaal. Ze waren met z'n allen tot de conclusie gekomen dat jappanners een andere stofwisseling hebben. Want alle europeanen aten de helft van wat de japanners aten en toch kwamen ze kilo's aan en de japanners vielen af en hadden de hele dag honger.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 23 jan 2009 23:42

bolletjeom schreef:Ik heb eens een vrijwilligersproject gedaan in Thailand met 8 jonge jappanners en die spraken heel goed engels. Gewoon op school geleerd zeiden ze. Maar ze kwamen wel allemaal uit tokio en vonden zich zelf heel hip
Da's waarschijnlijk het probleem: de Japanners die goed Engels spreken zitten allemaal in Thailand. In Japan zelf zijn ze uitermate zeldzaam :)

Wat betreft het eten, op zich is er genoeg keuze als je geen vis lust. Het enige nadeel: bij bestellen vanaf een foto of zo'n plastic imitatiemaaltijd weet je niet altijd wat je nu precies gaat krijgen, en dan zou je weleens onaangenaam verrast kunnen worden. Gelukkig ben ik een echte alleseter, de keren dat ik iets totaal anders kreeg dan verwacht was het toch gewoon erg lekker. Maar twee veilige keuzes die je vrij veel tegenkomt: omurice (omelet gevuld met rijst) en kare raisu (curry-rijst), beiden vaak met iets van een schnitzel of bal gehakt erbij. Goedkoop en erg lekker!
Sjorge

Bericht door Sjorge » 03 feb 2009 18:48

Nog een aanrader als het op eten aankomt is Okonomi-Yaki. Een soort van omelet. Ik heb hier nog wel erges het adres van het restaurant waar het een specialiteit was (een Japanse had ons meegenomen naar het restaurant). Het was in Kyoto. Dus als iemand het zou willen hebben, zal ik er een keertje naar zoeken. Maar er valt genoeg te eten voor de mensen die geen vis lusten. Zelf lust ik ook geen vis en ik ben er niet verhongerd. :)

Ook vond ik, persoonlijk, Kyoto gezelliger dan Tokyo.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten