U riep?
Ik ben in zo'n beetje alle seizoenen wel in Japan geweest, maar nooit echt gemerkt dat het ene seizoen duurder is dan het andere. In ieder geval niet qua hotels, en ook grote evenementen lijken zelden een reden de prijzen eens lekker op te schroeven. Het voornaamste verschil zal je met de vluchten kunnen merken: augustus het duurst, februari het goedkoopst, en voor de rest hangt het er net vanaf wat de airlines te bieden hebben.
Ik ben net zelf weer terug van een reis van drie weken, gedurende de eerste week leek half China in Japan te zijn, en de laatste week was Golden Week. En die week had ik voornamelijk rond grote festivals gepland. De drukte merkte ik vooral aan de volle hotels. Maar of het heel veel erger was dan anders? Viel volgens mij wel mee
(alleen Hamamatsu was wegens het gelijknamige matsuri al maanden van tevoren praktisch volgeboekt, maar gelukkig had ik die ook al geboekt voor ik überhaupt al een concreet reisplan had...), hotels in Japan zitten het hele jaar door tamelijk vol. Vooral Kyoto heeft een enorm tekort aan
(betaalbare) hotels, maar ook Tokyo en Osaka zijn de laatste jaren merkbaar flink drukker geworden. Zelf plan ik dan ook altijd m'n hele reis, en boek vooraf alle hotels. Echter als het even kan wel met de mogelijkheid gratis te annuleren
(vaak tot op de dag van aankomst!), zodat ik altijd nog kan schuiven. En daar heb ik ook nu weer dankbaar gebruik van gemaakt....
Ik ben verschillende keren in het najaar geweest, oktober of november. Dan is het wegens de herfstkleuren plaatselijk wel wat drukker, maar ook dat heb ik nooit als problematisch ervaren. Qua weer is het wel een gunstige tijd, met op jouw route meestal nog temperaturen boven de 20 graden en weinig regen. Ik ben één keer in september geweest (Kyushu), dan is het nog echt nazomer: klam en warm, maar ook meer regen.
Wat betreft vervoer: het is altijd even rekenen of een railpass lonend is. Voor lokaal vervoer in de grote steden schiet het niet op, je moet het echt van de grote afstanden hebben. Voor kortere afstanden kan je overigens ook langzamere en daardoor veel goedkopere treinen overwegen, maar voor lange stukken ontkom je haast niet aan de dure shinkansen. Simpele richtlijn: een 1-weekse JRP is ongeveer even duur als een retourtje Tokyo - Kyoto. Gezien je route zal het al twijfelachtig zijn of een 2-weekse pas lonend is, een 3-weekse sowieso niet. Het geeft je echter wel een hoop extra flexibiliteit, dat is uiteraard ook wat waard. Maar rommel eens wat met
Hyperdia, dan krijg je een idee van de prijzen.
En dan de slaapbus. Tijdens m'n laatste reis ook eens geprobeerd, voor omgerekend 30 euro met Willer Express van Tokyo (Shinjuku) naar Toyama. Met de shinkansen was dat drie keer zo duur geweest. En het bespaart je uiteraard ook nog eens een hotelovernachting, dubbel voordeel. Maar toch weet ik nog niet of ik het echt voor herhaling vatbaar vind. Met m'n 1,85m en iets (veel) te fors postuur zat ik toch net niet echt comfortabel, en zo'n bus reed mij toch te onrustig om echt goed te slapen.
(desondanks geen belemmering om direct na aankomst weer een paar uur de trein en bus in te gaan zitten voor een klein beetje sneeuw...)
Wat overigens nog wel iets is om te overwegen: kijk eens of je niet in Tokyo kan beginnen en dan vanaf Kansai (bij Osaka) terug kan vliegen. Dat scheelt je de terugreis naar Tokyo per trein, waardoor je mogelijk een kortere railpass zou kunnen nemen. Of probeer wat andere luchthavens, bijvoorbeeld Nagoya of Fukuoka. Of desnoods Okinawa of een buitenlands uitstapje naar Seoul, Hongkong of Taipei. Er is tegenwoordig ook een ruim aanbod aan lowcost vluchten binnen Japan en naar omringende landen, waarmee ogenschijnlijk onlogische routes soms verrassend gunstig kunnen uitpakken.