Tips voor Japan

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 okt 2014 23:00

Met die Willer buspas heb ik zelf geen ervaring, maar heb er goede verhalen over gehoord en qua prijs is het haast niet te kloppen. En als je gebruik maakt van nachtbussen kan je eventueel ook een hotelovernachting besparen.

Voor wat betreft de trein:
  • Tokyo - Kawaguchiko: 2,5 uur, ongeveer 4.000 yen
  • Kawaguchiko - Kyoto:
    - zonder shinkansen: 8-9 uur, ongeveer 13.000 yen
    - met shinkansen: 4-5 uur, ongeveer 15.500 yen
  • Kyoto - Tokyo:
    - zonder shinkansen: 6,5 uur, ongeveer 14.000 yen
    - met shinkansen: 2,5 uur, ongeveer 13.000 yen (goedkoper dus!)
Ik ben hierbij wel uitgegaan van Limited Express treinen, anders ben je weliswaar goedkoper uit maar mag je ook nog een paar uur bij de reistijd optellen.

Een Japan Rail Pass voor een week kost 29.110 yen, die haal je er dan wel uit maar veel voordeel levert het niet op.

Heb je overigens al je vlucht geboekt? Anders zou je eens moeten kijken of je niet heen naar Tokyo en terug vanaf Kansai kan vliegen.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 14 okt 2014 23:05

Ik kan mij iets herinneren van 10 uur met de bus. Zelf in de nacht gedaan via Willer 3-day pass. Enorm goedkoop, comfortabel en je bespaart een hostelnacht. Makkelijker dan in Japan wordt het openbaar vervoer niet gauw, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ergens niet kunt komen.

Leuk en aardig om Mt. fuji te zien, maar al eens nagedacht over het beklimmen ervan? In de nacht naar boven, in de ochtend naar beneden, zonsopkomst vanaf de top. Een hele toffe ervaring!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 14 okt 2014 23:31

ubiytsa schreef:Leuk en aardig om Mt. fuji te zien, maar al eens nagedacht over het beklimmen ervan? In de nacht naar boven, in de ochtend naar beneden, zonsopkomst vanaf de top. Een hele toffe ervaring!
November is wel heel ver buiten het klimseizoen (juli en augustus). In juni of september schijnt het ook nog wel te doen te zijn, maar daarbuiten moet je toch rekenen op heel veel sneeuw, temperaturen ver onder nul, en weinig tot geen voorzieningen. Ik weet niet eens of het dan überhaupt toegestaan is.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 14 okt 2014 23:50

Aah, had over de tijdsperiode heengelezen ;)
Held1988
Vakantieganger
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2012 18:51

Bericht door Held1988 » 15 okt 2014 11:36

Sow iedereen bedankt voor de reacties!!
ubiytsa schreef:Ik kan mij iets herinneren van 10 uur met de bus. Zelf in de nacht gedaan via Willer 3-day pass. Enorm goedkoop, comfortabel en je bespaart een hostelnacht. Makkelijker dan in Japan wordt het openbaar vervoer niet gauw, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ergens niet kunt komen.

Leuk en aardig om Mt. fuji te zien, maar al eens nagedacht over het beklimmen ervan? In de nacht naar boven, in de ochtend naar beneden, zonsopkomst vanaf de top. Een hele toffe ervaring!
Vanuit waar 10 uur met de bus? Weet je toevllig nog ongeveer de kosten?

WizardOfOss schreef: Ik ben hierbij wel uitgegaan van Limited Express treinen, anders ben je weliswaar goedkoper uit maar mag je ook nog een paar uur bij de reistijd optellen.
Heb je overigens al je vlucht geboekt? Anders zou je eens moeten kijken of je niet heen naar Tokyo en terug vanaf Kansai kan vliegen.
Wat is het verschil in treinen allemaal? Bullet/limited/....? of hoe zit deze gradatie en tot waar is het acceptabel om mee te reizen?:)

Het vliegticket hebben we reeds geboekt ja.


wederom bedankt!
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 15 okt 2014 12:11

Held1988 schreef:Sow iedereen bedankt voor de reacties!!
ubiytsa schreef:Ik kan mij iets herinneren van 10 uur met de bus. Zelf in de nacht gedaan via Willer 3-day pass. Enorm goedkoop, comfortabel en je bespaart een hostelnacht. Makkelijker dan in Japan wordt het openbaar vervoer niet gauw, dus je hoeft niet bang te zijn dat je ergens niet kunt komen.

Leuk en aardig om Mt. fuji te zien, maar al eens nagedacht over het beklimmen ervan? In de nacht naar boven, in de ochtend naar beneden, zonsopkomst vanaf de top. Een hele toffe ervaring!
Vanuit waar 10 uur met de bus? Weet je toevllig nog ongeveer de kosten?

WizardOfOss schreef: Ik ben hierbij wel uitgegaan van Limited Express treinen, anders ben je weliswaar goedkoper uit maar mag je ook nog een paar uur bij de reistijd optellen.
Heb je overigens al je vlucht geboekt? Anders zou je eens moeten kijken of je niet heen naar Tokyo en terug vanaf Kansai kan vliegen.
Wat is het verschil in treinen allemaal? Bullet/limited/....? of hoe zit deze gradatie en tot waar is het acceptabel om mee te reizen?:)

Het vliegticket hebben we reeds geboekt ja.


wederom bedankt!
Vanuit Tokyo natuurlijk. Daar gaat het topic immers over. De prijs heeft Brasov al aangegeven (10k yen voor 3 busreizen naar keuze). Kijk op de site van Willer. Is heel duidelijk.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 15 okt 2014 22:58

Held1988 schreef:Wat is het verschil in treinen allemaal? Bullet/limited/....? of hoe zit deze gradatie en tot waar is het acceptabel om mee te reizen?:)
De prijs van treinkaartjes wordt in Japan door twee dingen bepaald: een vaste prijs voor de afstand, en een toeslag voor snellere diensten. Bij die snellere diensten kan je dan eventueel (en bij sommige diensten verplicht) voor een plaatsreservering kiezen, dat kost nog wat extra. Daarnaast kennen ze ook in Japan een eerste klas ("Green car") en in de shinkansen ten noorden van Tokyo tegenwoordig zelfs de Gran Class welke nog het meest aan business class vliegen doet denken. Peperduur en meestal ruim van tevoren al volgeboekt.

De goedkoopste (en traagste) treinen zijn Local, die stoppen echt overal, en aangezien het toch vaak om flinke afstanden gaat (Kyoto - Tokyo is 599km) schiet dat echt niet op. Sowieso moet je dan ook rekenen op veel overstappen. Een stapje hoger is de Rapid, daarvoor hoef je geen toeslag te betalen en dat gaat al wel een stukje sneller. Maar nog steeds is dat voor grotere afstanden verre van ideaal. Een geval apart zijn de zogenaamde "Liners", maar dit betreft voornamelijk forensentreinen naar de buitenwijken.

Daarboven krijg je Express en Limited Express, waarbij met name de laatste voor de langere afstanden zijn. Niet alleen vanwege de snelheid en het beperktere aantal stops, maar ook door de ruimte en comfort in de treinen. Hiervoor betaal je dus echter wel een toeslag.

De shinkansen worden gezien als Super Express, en om het nog wat verwarrender te maken heb je ook die in gradaties: op de route tussen Tokyo en Shin-Osaka heb je Kodama (stopt overal), Hikari (stopt veel minder vaak) en Nozomi (stopt het minst). En hoe sneller de dienst, hoe hoger de toeslag.

En dan was dit allemaal nog slechts JR, daarnaast zijn er nog tientallen kleinere private spoorwegmaatschappijen met elk hun eigen variaties hierop. Dit is echter met name in en rond een bepaalde stad, en niet zozeer voor de langere afstanden tussen de steden. Maar als je bijvoorbeeld vanuit Tokyo naar Nikko wil en je hebt geen Japan Rail Pass dan is Tobu vaak de gunstigere optie. Metro's e.d. worden overigens ook gewoon als private railway gezien.

Hyperdia is een onmisbare site voor het plannen van de treintrajecten, hierin kan je ook filteren op de diverse soorten diensten en ook het onderscheid maken tussen JR en private railway. Voor de kaartjes kan je gewoon bij een loket terecht ("Midori no Madeguchi"), daar spreken ze meestal ook wel wat Engels.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal een JRP heb gebruikt, dan is het allemaal lekker overzichtelijk: op de Nozomi na kan je in (vrijwel) elke trein van de JR gewoon instappen, geen gedoe met toeslagen, en ook reserveringen zijn dan gratis. Alleen voor korte trips in en rond de steden heb losse kaartjes gebruikt, of meestal gewoon een Suica-pas, een oplaadbare chipkaart welke je ook zo uit een automaat kan halen. Kortere afstanden met Local of Rapid treinen zijn ook niet zo duur, voor een paar honderd yen ga je van Kyoto naar Osaka bijvoorbeeld. Het zijn vooral de express-toeslagen die het duur maken.
RaymondC
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2015 21:21

Bericht door RaymondC » 29 jan 2015 21:26

Je kan vanuit Amsterdam naar Tokyo vliegen en terug vanuit Osaka Kansai (of andersom), dan heb je geen treinretour Tokyo-Osaka nodig en het scheelt ook tijd.
samgeusens
Reiziger
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jun 2012 16:58

Bericht door samgeusens » 26 mei 2015 17:44

Beste lezer,

Ik wil in December of Januari misschien naar Japan, vliegen van en naar tokyo.
Wat is volgens jullie een goede route? Ik heb ongeveer 3 a 4 weken de tijd en wil graag veel zien.

Ik reis alleen, heb genoeg ervaring met Azie om alles te snappen en wil gewoon een mooie tijd hebben, stappen hoeft van mij niet zo meer.

Graag hoor ik aanbevelingen en een eventuele route.

Groet,
Sam
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 31 mei 2017 07:48

Ik wil graag in de herfst naar Japan maar ik twijfel nog erg over de maand. Verschillende sites geven diverse aanbevelingen van september tot eind november. Ik lees dat Oktober een dure en populaire reismaand is.

Voor deze reis heb ik 3 weken en als route denk ik hier aan: Tokyo - Nagoya - Kioto - Osaka - Ise - Shingu (hiken) - Tokyo. Verder moet ik nog kijken naar de opties voor Mount Fuji en duiken. Graag wil ik ook de 'herfst' meemaken (dus de foilage kleuren etc.).

Tevensvraag ik me af hoe verstandig het is om overnachtingen vooraf te boeken, een vriendin van me heeft dit gedaan voordat ze naar Japan ging en zei dat iemand anders veel tijd kwijt was aan het zoeken naar vrije accomodatie. Ook heeft ze geen railroad pas gekocht voor de bullet train maar is ze met nachtbussen gaan reizen.

Als er iemand een aanbeveling heeft dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Ralph op 12 jul 2017 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 31 mei 2017 09:06

Ralph schreef:
31 mei 2017 07:48
Ik wil graag in de herfst naar Japan maar ik twijfel nog erg over de maand. Verschillende sites geven diverse aanbevelingen van september tot eind november. Ik lees dat Oktober een dure en populaire reismaand is.

Voor deze reis heb ik 3 weken en als route denk ik hier aan: Tokyo - Nagoya - Kioto - Osaka - Ise - Shingu (hiken) - Tokyo. Verder moet ik nog kijken naar de opties voor Mount Fuji en duiken. Graag wil ik ook de 'herfst' meemaken (dus de foilage kleuren etc.).

Tevensvraag ik me af hoe verstandig het is om overnachtingen vooraf te boeken, een vriendin van me heeft dit gedaan voordat ze naar Japan ging en zei dat iemand anders veel tijd kwijt was aan het zoeken naar vrije accomodatie. Ook heeft ze geen railroad pas gekocht voor de bullet train maar is ze met nachtbussen gaan reizen.

Als er iemand een aanbeveling heeft dan hoor ik het graag.
Qua seizoen kan ik je niet echt helpen, ik heb juist gelezen dat ieder seizoen uniek is. Mt. Fuji is juli/augustus.

Japan is mijn enige bestemming waar ik van tevoren hostels heb geboekt, omdat ik bang was dat de goedkopere hostels anders vol zaten en ik toch de nachtbuskaart had en dus een vast schema had. Ik heb de Willer Express nachtbussen gebruikt. Heel comfortabel en goed te betalen. Voor Kyoto-Osaka-Himeji heb ik een trein gebruikt.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 31 mei 2017 10:13

@WizardOfOss misschien tips?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 31 mei 2017 22:23

U riep? :+

Ik ben in zo'n beetje alle seizoenen wel in Japan geweest, maar nooit echt gemerkt dat het ene seizoen duurder is dan het andere. In ieder geval niet qua hotels, en ook grote evenementen lijken zelden een reden de prijzen eens lekker op te schroeven. Het voornaamste verschil zal je met de vluchten kunnen merken: augustus het duurst, februari het goedkoopst, en voor de rest hangt het er net vanaf wat de airlines te bieden hebben.

Ik ben net zelf weer terug van een reis van drie weken, gedurende de eerste week leek half China in Japan te zijn, en de laatste week was Golden Week. En die week had ik voornamelijk rond grote festivals gepland. De drukte merkte ik vooral aan de volle hotels. Maar of het heel veel erger was dan anders? Viel volgens mij wel mee (alleen Hamamatsu was wegens het gelijknamige matsuri al maanden van tevoren praktisch volgeboekt, maar gelukkig had ik die ook al geboekt voor ik überhaupt al een concreet reisplan had...), hotels in Japan zitten het hele jaar door tamelijk vol. Vooral Kyoto heeft een enorm tekort aan (betaalbare) hotels, maar ook Tokyo en Osaka zijn de laatste jaren merkbaar flink drukker geworden. Zelf plan ik dan ook altijd m'n hele reis, en boek vooraf alle hotels. Echter als het even kan wel met de mogelijkheid gratis te annuleren (vaak tot op de dag van aankomst!), zodat ik altijd nog kan schuiven. En daar heb ik ook nu weer dankbaar gebruik van gemaakt....

Ik ben verschillende keren in het najaar geweest, oktober of november. Dan is het wegens de herfstkleuren plaatselijk wel wat drukker, maar ook dat heb ik nooit als problematisch ervaren. Qua weer is het wel een gunstige tijd, met op jouw route meestal nog temperaturen boven de 20 graden en weinig regen. Ik ben één keer in september geweest (Kyushu), dan is het nog echt nazomer: klam en warm, maar ook meer regen.

Wat betreft vervoer: het is altijd even rekenen of een railpass lonend is. Voor lokaal vervoer in de grote steden schiet het niet op, je moet het echt van de grote afstanden hebben. Voor kortere afstanden kan je overigens ook langzamere en daardoor veel goedkopere treinen overwegen, maar voor lange stukken ontkom je haast niet aan de dure shinkansen. Simpele richtlijn: een 1-weekse JRP is ongeveer even duur als een retourtje Tokyo - Kyoto. Gezien je route zal het al twijfelachtig zijn of een 2-weekse pas lonend is, een 3-weekse sowieso niet. Het geeft je echter wel een hoop extra flexibiliteit, dat is uiteraard ook wat waard. Maar rommel eens wat met Hyperdia, dan krijg je een idee van de prijzen.

En dan de slaapbus. Tijdens m'n laatste reis ook eens geprobeerd, voor omgerekend 30 euro met Willer Express van Tokyo (Shinjuku) naar Toyama. Met de shinkansen was dat drie keer zo duur geweest. En het bespaart je uiteraard ook nog eens een hotelovernachting, dubbel voordeel. Maar toch weet ik nog niet of ik het echt voor herhaling vatbaar vind. Met m'n 1,85m en iets (veel) te fors postuur zat ik toch net niet echt comfortabel, en zo'n bus reed mij toch te onrustig om echt goed te slapen.
(desondanks geen belemmering om direct na aankomst weer een paar uur de trein en bus in te gaan zitten voor een klein beetje sneeuw...)

Wat overigens nog wel iets is om te overwegen: kijk eens of je niet in Tokyo kan beginnen en dan vanaf Kansai (bij Osaka) terug kan vliegen. Dat scheelt je de terugreis naar Tokyo per trein, waardoor je mogelijk een kortere railpass zou kunnen nemen. Of probeer wat andere luchthavens, bijvoorbeeld Nagoya of Fukuoka. Of desnoods Okinawa of een buitenlands uitstapje naar Seoul, Hongkong of Taipei. Er is tegenwoordig ook een ruim aanbod aan lowcost vluchten binnen Japan en naar omringende landen, waarmee ogenschijnlijk onlogische routes soms verrassend gunstig kunnen uitpakken.
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 01 jun 2017 16:43

Bedankt voor de uitgebreidde reacties en tips ^O^

Ivm de herfstvakantie (14 okt 2017 t/m 22 okt 2017) is mijn overweging om ervoor of erna te gaan:
1) Zaterdag 23 september - zondag 15 oktober
2) Zaterdag 21 oktober - zondag 12 november

Zelf zou ik geneigd zijn om voor de eerste optie te gaan maar als ik de reacties lees dan is wellicht later wel beter. Verder zit er dan wat meer spreiding met mijn andere vakanties en mischien dat ik dan in september nog een lang weekend weg ga.
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 02 jun 2017 20:19

Alles is wel gezegd zo te horen. Wil er nog aan toevoegen dat ik in 2015 de hele maand oktober in Japan was (deed de route Kyushu - Tokyo) en perfect weer had. Kan me geen druppel regen herinneren, meestal zonnig en de eerste helft warm genoeg voor een korte broek. Later iets koeler maar nog steeds prima temperatuur buiten.

Denk dat ik rond 20 oktober bij Fuji was. Was wederom mooi weer, korte broek. Ik ben Fuji niet op gegaan, het is ook officieel verboden, maar veel mensen van mn hostel gingen nog gewoon naar boven. Waaronder ook veel Japanners. De klim schijnt niet zo lastig te zijn, je moet alleen voorbereid zijn op extreem weer. De herfstkleuren waren nu op zn best: was erg leuk om te fietsen en een tentje langs de Fuji Five Lakes op te zetten.

Van tevoren boeken kan niet slecht zijn, zeker als je zoals Wizard al zei t nog kan annuleren mocht je dat willen. Ik had zelf alleen mn hostels ten tijden van festivals van te voren geboekt (een in Nagasaki en een in Kyoto). Verder nooit een probleem gehad met last minute boeken. Waren bijna overal nog redelijk goedkope hostels beschikbaar; alleen in Tokyo moest ik in het weekend van Halloween bijna een duurder hotel boeken, maar kon uiteindelijk bij mensen die ik eerder had ontmoet thuis slapen.

Ook ik heb geen pas genomen, het ligt net van geval tot geval of het handig is. Ik nam (nacht)bussen, lokale treinen en ferries. Over de hele maand genomen 50 euro uitgegeven per dag inclusief alles.

Duiken: zelf niet gedaan, wel gesnorkeld in de Okinawa-archipel in april 2016. Bij eiland Zamami meerdere dagen gesnorkeld; geweldig koraal en onderwaterleven vlak voor de kust, met bizarre zichtbaarheid (a 40 meter). Staat in mn top van onderwaterervaringen (ben ook duiker). Maar het beste duiken doe je schijnbaar bij de Ishigaki archipel, maar daar ben ik niet geweest.

Puur uit nieuwsgierigheid: bedoel je met de herfstvakantie de Nederlandse? Waarom wil je die vermijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten