Route Zuid Afrika

Al je vragen en antwoorden over Zuid-Afrika
Plaats reactie
ilonablom
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 apr 2007 10:57
Contacteer:

Bericht door ilonablom » 14 jan 2008 10:53

Hallo,

Het plan is om in september / oktober naar Zuid Afrika te gaan. Ik heb 3 -- 3,5 week. Het plan is om met de Baz Bus te gaan reizen. Maar nu ben ik een beetje aan het twijfelen over de route.

Ik dacht eerst aan Kaapstad - Jo'burg. Maar volgens mij is drie weken dan best kort en ik heb geen zin om overal doorheen te racen.

Als alternatief dacht ik aan Kaapstad - Port Elizabeth. En dat is in drie weken volgens mij prima te doen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Hoor het graag van jullie!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 19 jan 2008 10:09

Hi Ilona

in mijn ogen is het kaapstad. port elizabeth deel het minst interessante deel van Zuid-Afrika!
Ik zou je dan ook zeker willen aanraden niet allen dat deel te gaan zien.
Of je moet een afrika willen zien dat verdacht veel lijkt op europa. Een wit zuid-afrika met hele grote huizen en nauwelijks wilde dieren.

ik denk niet dat dit is wat je in gedachte hebt bij afrika, of wel??

Jo'burg - kaapstad is te doen in 3 a 3,5 week. qua afstand in iedergeval. je moet allen de juiste keuzes maken als het gaat om het aantal stops. ikzelf ga altijd voor zo'n 3 stops per week.

Wat dacht je van:
joburg zo snel mogelijk verlaten.
Richting Pretoria, blijde rivier en Kruger National park
( overigens is het voor je budget heel veel beter om Kruger over te slaan en naar Hluhluwe unfolozi te gaan)
Snel door swaziland. ( ga naar Sonzela Backpackers..op de bazzbus route)

dan Hluhluwe unfolizi en/of St. Lucia.
Durban en snel door want niet veel bijzonders en ietwat onveilig.
Stop ergens in de wildcoast ( gaat een hoogte punt zijn qua ongerepte natuur en zee/strand)
sla Port elizabeth maar over. ga richting Kaapstad. en neem 1 stop tussen wildcoast en kaapstad. Knysna of hermanus.
Kaapstad en de peninsula kunnen in 3 dagen. Veel meer natuurlijk ook.

kijk maar eens op de bazzbus site . die doen deze routes en sommige stukken die ik net noemde doe je in een dag!
let overigens heel goed op met de BAzzbus. ze rijden niet elke dag! dus je moet goed plannen en reserveren een dag van te voren kan geen kwaad! ze zitten wel eens vol

wil je weten hoe ik dit allemaal weet?
bekijk eens mijn website www.bolletjeom.nl
over (oa) de 8 maanden dat ik in Eshowe, Zululand, Zuid Afrika een backpackers hostel heb gerund (eentje op de Bazzbus route!)

gr rudi
Bren
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2019 08:25

Bericht door Bren » 21 jul 2019 10:42

Volgend jaar 13 mrt 2020 gaan wij voor de eerste x naar Zuid Afrika en worstelen een beetje met de route. We vliegen naar JNB en eindigen in Kaapstad en hebben hier bijna 19 volle dagen voor.
Omdat we geen malariapillen willen/kunnen slikken hebben we gekozen voor Pilanesberg ipv Kruger.
Ik weet dat de rijtijden van google maps niet altijd kloppen dus vandaar even een eerste voorzichtige route waar waarschijnlijk nog het e.e.a. aan gewijzigd moet worden. Graag tips suggesties.

AMSTERDAM JOHANNESBURG KM TIJD?
dag 1 JNB BRIT 105 1:45 Lion conservation center
dag 2 BRIT SUNCITY relax
dag 3 SUNCITY Pilanesberg
dag 4 SUNCITY Pilanesberg
dag 5 SUNCITY BLOEMFONTIJN 512 5:45 op route
dag 6 BLOEMF GRAAF REINET 430 4:15 op route
dag 7 GRAAF R. ADDO 261 2:45 (of Port Elizabeth) Addo Elephant park
dag 8 ADDO PLETTENBERG 287 3:15 Nationaal park Tsitsikamma, blaukransbridge
dag 9 PLETTENBERG Robberg Nature reserve
dag 10 PLETTENBERG OUDSHOORN 150 2:30
dag 11 OUDSHOORN HERMANUS 360 4:30
dag 12 HERMANUS STELLENBOSCH 98 1:30 fietsen door winefields
dag 13 STELLENBOSCH relax
dag 14 KAAPSTAD
dag 15 KAAPSTAD
dag 16 KAAPSTAD
dag 17 KAAPSTAD
dag 18 KAAPSTAD
dag 19 ????????

Ik zie een beetje op tegen het lange stuk tussen Pilanesberg/Sun city en Bloemfontein en Graaff Reinett. Heeft iemand hier tips/ suggesties voor?

We hebben overwogen na PB terug te gaan naar JNB en een binnenlandse vlucht naar PE te nemen maar dit komt qua auto huren veel duurder uit.
Zoals je ziet heb ik nog een dag over die ik ergens extra wil doorbrengen om een beetje te relaxen, twijfel over Addo-Oudshoorn of Hermanus.

IN KAAPSTAD:
Is 5 dagen Kaapstad te lang en heb je daar nog een auto nodig? We willen daar graag oa naar de Tafelberg, snorkelen met zeehondjes in Houtbaai, Robbeneiland, Boulders beach en Kaap de Goede hoop.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 21 jul 2019 14:46

Beste Brenda,

Ik heb je al geantwoord via een ander forum. Als ik je verder kan helpen, laat maar weten.

En er zijn meer malaria vrije parken in Zuid Afrika, dan Pilanus.

wij hebben deze route ook eens gereden en inderdaad van Pilatus’, Bloemfontein etc. Is zeer lang en eentonig en leeg. Wel mooie natuur.
Laatst gewijzigd door AnnemiekeinZA op 21 jul 2019 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 21 jul 2019 15:17

Bren schreef:
21 jul 2019 10:42
Volgend jaar 13 mrt 2020 gaan wij voor de eerste x naar Zuid Afrika en worstelen een beetje met de route. We vliegen naar JNB en eindigen in Kaapstad en hebben hier bijna 19 volle dagen voor.
Omdat we geen malariapillen willen/kunnen slikken hebben we gekozen voor Pilanesberg ipv Kruger.
Ik weet dat de rijtijden van google maps niet altijd kloppen dus vandaar even een eerste voorzichtige route waar waarschijnlijk nog het e.e.a. aan gewijzigd moet worden. Graag tips suggesties.

AMSTERDAM JOHANNESBURG KM TIJD?
dag 1 JNB BRIT 105 1:45 Lion conservation center
dag 2 BRIT SUNCITY relax
dag 3 SUNCITY Pilanesberg
dag 4 SUNCITY Pilanesberg
dag 5 SUNCITY BLOEMFONTIJN 512 5:45 op route
dag 6 BLOEMF GRAAF REINET 430 4:15 op route
dag 7 GRAAF R. ADDO 261 2:45 (of Port Elizabeth) Addo Elephant park
dag 8 ADDO PLETTENBERG 287 3:15 Nationaal park Tsitsikamma, blaukransbridge
dag 9 PLETTENBERG Robberg Nature reserve
dag 10 PLETTENBERG OUDSHOORN 150 2:30
dag 11 OUDSHOORN HERMANUS 360 4:30
dag 12 HERMANUS STELLENBOSCH 98 1:30 fietsen door winefields
dag 13 STELLENBOSCH relax
dag 14 KAAPSTAD
dag 15 KAAPSTAD
dag 16 KAAPSTAD
dag 17 KAAPSTAD
dag 18 KAAPSTAD
dag 19 ????????

Ik zie een beetje op tegen het lange stuk tussen Pilanesberg/Sun city en Bloemfontein en Graaff Reinett. Heeft iemand hier tips/ suggesties voor?

We hebben overwogen na PB terug te gaan naar JNB en een binnenlandse vlucht naar PE te nemen maar dit komt qua auto huren veel duurder uit.
Zoals je ziet heb ik nog een dag over die ik ergens extra wil doorbrengen om een beetje te relaxen, twijfel over Addo-Oudshoorn of Hermanus.

IN KAAPSTAD:
Is 5 dagen Kaapstad te lang en heb je daar nog een auto nodig? We willen daar graag oa naar de Tafelberg, snorkelen met zeehondjes in Houtbaai, Robbeneiland, Boulders beach en Kaap de Goede hoop.
Kijk voor Kaapstad eens naar de hop on hop off bus daarmee kun je oa Robben eiland en Tafelberg doen. We hebben in ons artikel er ook wat over geschreven. Er zijn genoeg excursies naar Houtbaai, Bouldersbeach en Kaap de Goede hoop maar ik denk dat je voor deze plekken flexibeler bent met de auto zodat je je eigen schema erop na kan houden voor deze dagen.

@Erik heeft ook globaal deze route gedaan en kan misschien nog wat tips geven.
Erik
Site Admin
Berichten: 9939
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 22 jul 2019 08:02

Hij verbleven buiten Kaapstad en hebben onze auto ergens geparkeerd en hebben daarna gebruik gemaakt van de hop-on-hop-off bus. Op die manier hebben we ook een aantal dingen buiten de stad kunnen bekijken zoals de botanische tuinen (die je dan weer gemakkelijk met de auto zou kunnen bezoeken).

OVer de routes doe je inderdaad altijd langer dan wat Google Maps aangeeft al is het geen slechte indicatie. Zeker op lange stukken zou ik er een uurtje bij tellen en wat planning / route betreft niet meer dan 6 uur rijden aanhouden (=richtlijn). Dan kom je eigenlijk altijd wel voor het donker aan op je volgende bestemming ook wanneer het wat tegenzit.

Bijna overal waar wij geweest zijn zou een artikel over moeten zijn. Als het goed is komt er binnenkort nog een artikel online met enkele reisroutes (welke malaria vrij zijn).
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 22 jul 2019 09:01

ach er zijn zoveel routes malariavrij. omdat alleen Kruger een laag risico heeft. Ik heb al zeer veel malaria vrije routes gemaakt. Dus ik kan altijd helpen
Bren
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2019 08:25

Bericht door Bren » 22 jul 2019 16:12

Allen dank voor de reacties:

@ Annemieke: Heb je reactie op het andere forum gelezen maar als ik de reactiebutton aanklik gebeurt er niks dus ik doe het even zo.
]Ga ook een kijken, overnachting in Prince Albert, en rijd via de Swart berg pas naar Oudshoorn. Zo geweldig mooi, een aanrader. Een binnenlandse vlucht is zeker niet duur. WIj deden dit afgelopen maart met Kulula, one way ticket rond de E50,= pp.]
Ik heb idd gezien dat een binnenlandse vlucht maar € 50,- maar de keus/prijs voor een auto huren in PE was gewoon veel duurder (19 dgn JNB= goedkoper dan 15 dgn PE), en met een binnenlandse vlucht heb je ook een dag verlies.
Andere optie is nu om de route om te draaien en dus eerst naar CPT te vliegen en dan idd wellicht dan een vlucht van PE naar JNB. We hebben nl een retour Joburg.

Bedankt voor de tip over de route via Swartberg, lijkt me idd erg mooi en dat Madikwke park kende ik niet en zal ik zeker overwegen. Het ging ons om Pilanesberg zelf, Suncity is gewoon een plek om betaalbaar te overnachten. 😃Ik heb gelukkig nog even de tijd om te puzzelen.

Las ergens dat je in Plettenberg ook met zeehondjes kunt zwemmen, is wellicht ook koud maar het lijkt me zo gaaf. iemand hier ervaring mee?
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 22 jul 2019 16:28

Ja van mei tot september zwemmen met die beestjes in Plett
Bren
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2019 08:25

Bericht door Bren » 27 jul 2019 18:44

@ Annemieke
Je heb me heel erg enthousiast gemaakt voor Madikwe Geme Reserve. Ik zie echter geen betaalbare accommodatie in Madikwe GR en alleen de hele dure en luxe lodges. Is er betaalbare accommodatie in de buurt van het park en kun je het park dan wel bezoeken en alsnog een gamedrive doen? Ik zie wel guesthouses in Zeerust maar dat volgens google is nog 1:45 rijden. Hoeveel en waar is de entree van het park?
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 27 jul 2019 19:59

Hoi,

Ja zijn wat duurder, maar alles is ook incl. Vol,pension, 2 game drive met ranger per dag.
Misschien via booking.com. https://www.booking.com/searchresults.n ... 4;bnbtsr=1

Nee Zeerust is te ver weg en trouwens je kan alleen maar een game drive doen, als je logeert IN Madikwe helaas.

We blijven meestal in The Bush house, maar er zijn goed wat goedkopere ook hoor. Is wel een hele beleving om IN Madikwe te zijn.
Bren
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jul 2019 08:25

Bericht door Bren » 28 jul 2019 12:43

AnnemiekeinZA schreef:
27 jul 2019 19:59
Hoi,

Ja zijn wat duurder, maar alles is ook incl. Vol,pension, 2 game drive met ranger per dag.
Misschien via booking.com. https://www.booking.com/searchresults.n ... 4;bnbtsr=1

Nee Zeerust is te ver weg en trouwens je kan alleen maar een game drive doen, als je logeert IN Madikwe helaas.

We blijven meestal in The Bush house, maar er zijn goed wat goedkopere ook hoor. Is wel een hele beleving om IN Madikwe te zijn.
Hi Annemieke, wederom weer bedankt voor je antwoord, The Bushhouse heeft al geen beschikbaarheid meer en dat was wel de voordeligste wat ik heb gezien. Het gaat om prijzen van min € 800,- per nacht. Helaas buiten ons budget. Ik zag nu ook dat er “beneden” langs de tuinroute ook nog een aantal private game reserves zijn en dat is wellicht iets beter te behappen. Ga nog maar weer even verder spitten.
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 28 jul 2019 13:44

klopt Addo Elephant park, wij hebben in het dorpje Addo gelogeert en vandaar het park in. In het park boekt je via Sanparks. suc6
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten