Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 22 jun 2010 14:14

je hebt wildcampeerplekken langs de weg die geen faciliteiten hebben en over het algemeen ook geen vuurplek. Maar de campsites in Nationalparken zijn erg goedkoop en hebben wel vuurplekken. Er zijn soms zelfs plekken waar ze het hout voor je klaar hebben liggen omdat ze anders bang zijn dat de kampeerders de hele omgeving kaal roven.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 22 jun 2010 14:26

Wij hebben destijds veel langs de weg gekookt en geslapen. Dit was op een gasfles met een pit er op. Altijd water in de buurt houden voor het geval dat, maar wanneer je oplet geen enkel probleem. Ongeveer de helft van de tijd hebben wij langs de weg gekampeerd. De campings zijn niet duur daar hoef je het dus niet voor te laten, maar wij hadden destijds nogal een krap budget, maar daarnaast is het gewoon erg gaaf.

Op de vele rustplekken die er in de outback zijn heb je vaak ook tafeltjes e.d. en water altijd fijn als je wil koken.

Houd er ook rekening mee dat wanneer je na een aantal weken outback in b.v. Adelaide komt het voor je idee erg koud is :) Ik weet nog dat toen wij daar waren we in dikke truien liepen terwijl het gewoon 22 graden was :P
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 22 jun 2010 14:44

Hoe hebben jullie dat trouwens gedaan in een stad als bijv Adelaide, ook gewoon in je camper pitten of mag dat niet? weet niet of Adelaide de moeite is voor een paar dagen, maar goed voor het geval dat.

Als je een camper huurt bij bijv wicked, krijg je toch allerlei info over campings etc?

Ga maar eens 5 weken vakantie aanvragen. Willen jullie nog je licht laten schijnen of maart/april nog goed is voor de route die we in onze gedachte hebben?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 22 jun 2010 15:04

ik heb geen idee of die maanden goed of slecht zijn. Google eens een klimaatkaartje, zou ik zeggen.
Wij waren er in september/ oktober/november. Ik trek me nooit zoveel aan van het weer. Ik doe het er gewoon mee.

Bij onze Wickedcamper zat inderdaad de meest uitgebreide Hemaroadmap met kampeerinfo. Mocht die er niet bij zitten dan heb ik je al een tip gegeven welke je moet aanschaffen terplekke
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 22 jun 2010 21:35

Heb al waardig wat informatie bij elkaar, bedankt daarvoor.

Ik zit nog het volgende...beetje aan het twijfelen (mn vrouwlijke kant bol, haha :P )

het lijkt me mooi om eens de gravelpaden op te gaan in de outback, ipv alleen het asfalt van de Stuart highway. dus dan zou ik voor een soort van 4x4 moeten gaan, wat meteen weer aardig aantikt.
Of zeggen jullie dat beter niet te doen omdat we al niet heel ruim in de tijd zitten? kan me namelijk voorstellen dat het ook een stuk tijdrovender is. En heeft het eigenlijk wel veel toegevoegde waarden de gravel opkunnen?

Bol, heb gezien dat jullie naar Kakadu NP zijn geweest, ziet er mooi uit, maar is er daar dan een 4x4 nodig. Is toch ook allemaal niet geasfalteerd?

hoop dat jullie mn dubio een beetje begrijpen :)
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 jun 2010 08:42

je hebt geen 4x4 nodig en gravel doen in de outback heeft een hoop andere bijkomstigheden.
Ten eerste gaan de gravel wegen hele andere kanten op en er zijn er maar een paar. Je kunt niet echt even een detour maken om vervolgens weer dezelfde route op te pakken. Je gaat óf naar west óf naar oost Australië als je afslaat van de highway. Je doet er dan verstandig aan verschillende jerrycans brandstof en water en voldoende eten mee te nemen en een radio om contact te leggen als je met pech komt te staan. Een dirtroad in de outback is echt heeeeel erg out-back. Ozzies hebben ook liever niet dat buitenlanders die nemen aangezien die niet opgegroeid zijn met de lessen hoe dat voor te bereiden.

Dirttracks zijn over het algemeen behoorlijk goed in australië. Wel veel van die ribbels maar niet echt hobbels en gaten. Je komt ze wel eens tegen als je naar een campsite in een NP wilt. Officieel mag je met een wicked campervan daar niet op komen. Maar de man die hem aan ons mee gaf zei: Vraag even aan een local wat de conditie van de weg is en als die vind dat je er kunt komen met de Van dan moet je zelf nog even de afweging maken of je het de moeite vind want je bent daar niet verzekerd. Dat betekend dat de lokale anwb je daar niet komt helpen en je zelf even moet regelen dat je bus naar een verharde weg gesleept wordt als ie het niet meer doet.

Wij hebben dus menig dirtroadje genomen. Maar ze zijn echt alleen maar geinig voor een paar kilometer. Je kunt rustig een uur bezig zijn met 5 kilometer dus het schiet niet echt op.

oh, en Stuart Highway....stel je geen snelweg voor. tis niet meer dan wat wij een provinciale weg noemen.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 jun 2010 08:46

australie 2 057.jpg
australie 2 057.jpg (35.85 KiB) 215 keer bekeken
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 23 jun 2010 09:41

bolletjeom schreef:je hebt geen 4x4 nodig en gravel doen in de outback heeft een hoop andere bijkomstigheden.
Ten eerste gaan de gravel wegen hele andere kanten op en er zijn er maar een paar. Je kunt niet echt even een detour maken om vervolgens weer dezelfde route op te pakken. Je gaat óf naar west óf naar oost Australië als je afslaat van de highway. Je doet er dan verstandig aan verschillende jerrycans brandstof en water en voldoende eten mee te nemen en een radio om contact te leggen als je met pech komt te staan. Een dirtroad in de outback is echt heeeeel erg out-back. Ozzies hebben ook liever niet dat buitenlanders die nemen aangezien die niet opgegroeid zijn met de lessen hoe dat voor te bereiden.

Dirttracks zijn over het algemeen behoorlijk goed in australië. Wel veel van die ribbels maar niet echt hobbels en gaten. Je komt ze wel eens tegen als je naar een campsite in een NP wilt. Officieel mag je met een wicked campervan daar niet op komen. Maar de man die hem aan ons mee gaf zei: Vraag even aan een local wat de conditie van de weg is en als die vind dat je er kunt komen met de Van dan moet je zelf nog even de afweging maken of je het de moeite vind want je bent daar niet verzekerd. Dat betekend dat de lokale anwb je daar niet komt helpen en je zelf even moet regelen dat je bus naar een verharde weg gesleept wordt als ie het niet meer doet.

Wij hebben dus menig dirtroadje genomen. Maar ze zijn echt alleen maar geinig voor een paar kilometer. Je kunt rustig een uur bezig zijn met 5 kilometer dus het schiet niet echt op.

oh, en Stuart Highway....stel je geen snelweg voor. tis niet meer dan wat wij een provinciale weg noemen.

Kijk dit is een antwoord waar ik wat aan heb, een normale camper huren dus. Wat fijn dat er mensen met veel ervaringen zijn! Dus gewoon een local checken, g'day mate how is the roadcondition? haha..
Ga er vanuit dat de weggetjes naar de campings in de NP enigszins toegangelijk houden zodat veel mensen er kunnen komen, ook diegenen zonder 4x4


Mooi foto trouwens, dat zijn nog eens banden.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 jun 2010 09:44

Mooi foto trouwens, dat zijn nog eens banden.
ja, en een lichtelijk overbodig spanddoek
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 23 jun 2010 11:21

Ja zeg dat, maar goed daar heb je vast ook van die malloten: 'ooh, ik had het echt niet gezien' zullen ook wel veelal toeristen zijn denk ik.

HAd net aussierentals.nl gemaild met de vraag of gravelpaden toegestaan zijn om campings etc te kunnen bereiken. mag voor max 500 meter :? vraag me af of we dan al op een camping zijn of gewoon maar langs de weg moeten staan haha...
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 jun 2010 11:29

of gewoon je vingers kruizen, hopen en bidden en er gewoon voor gaan.
én als het mis gaat een sleep regelen naar de verharde weg.
jasmijn86
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2008 12:50

Bericht door jasmijn86 » 27 jun 2010 14:04

Zou dit een optie kunnen zijn?

-Beginnen in Cairns (snorkelen GBR, tours)
- Cairns - Alice Springs met de Greyhoundbus (hop on hop off)
- Alice Springs - Adelaide met het vliegtuig
- Kangaroo Island tour (dag of 2-3)
- Adelaide - Melbourne met de Greyhoundbus
- Melbourne - Sydney met de Greyhoundbus

Leuke dingen onderweg te zien tussen Cairns en Alice? Waar moet je zeker stoppen?

Welke buspas zou het meest geschikt zijn?

Zou dit te doen zijn in 4 weken of is dit veel te krap?
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 27 jun 2010 16:54

ik vind dit erg krap. volgens mij hebben wij er 4 dagen over gedaan om met onze camper van Alice springs in Cairns uit te komen en dat waren rijdagen van 10 uur.
jasmijn86
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2008 12:50

Bericht door jasmijn86 » 27 jun 2010 17:09

Hmm..ja dan is het wel erg krap idd.

Een andere optie is ook nog om het stuk Cairns-Alice Springs niet te gaan doen.
Zit je toch wat ruimter qua tijd.
Dan heb ik wel Cairns als enige bovenin, de rest aan de zuidkant sluit goed op elkaar aan.
Maar het lijkt me echt te gaaf om te gaan snorkelen in het reef. Dus nog even nadenken of ik dat wel of niet in het schema ga houden.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 27 jun 2010 17:11

ik zou eerder een stuk in het zuiden laten vallen. waarom Adelaide en melbourne?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast