Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Marijntje

Bericht door Marijntje » 22 jul 2005 16:12

Ik ben van plan om drie maanden naar Nieuw Zeeland en Australië te gaan. Kan iemand mij vertellen waar ik het beste heen kan gaan als ik maar een maand in Australië heb?

Groetjes Marijn
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 05 aug 2005 18:25

afhankelijk wat je leuk vind. De meeste mensen kiezen voor de oostkant en beginnen in sydney en reizen dan tot aan cairns door en bezoeken aan de hand van andere of van reisboekjes de tussen liggende plaatsen.

Als je meer van rust houd kun je beter de outback bezoeken en de westkust. Daar is meer natuur en wat minder echt de backpackers scene.

Een combinatie van beide kan ook, het is dus maar net wat je wil. Wanneer je je een beetje verdiept in de reisverhalen van andere en dan gaat kijken wat je wil kun je vast een mooie route uitstippelen.

Je bent zo vrij als je dat zelf wilt.

Succes!
Wietz
Reiziger
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jun 2007 22:07
Locatie: Amsterdam

Bericht door Wietz » 12 jul 2007 13:06

Hoi!
Vroeg mij af of het reeël is om voor het stuk Cairns-Brisbane zo'n 3 a 4 weken uit te trekken? Heb helaas niet zo heel veel tijd, maar denk dat het in 4 weken toch wel mogelijk is om alle hoogtepunten van dat stuk te zien/doen?

Thanx!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 12 jul 2007 15:44

ja hoor. Dat klinkt heel acceptabel.
Wij hebben die hoek in minder tijd gedaan. Maar hebben ook niet alles gedaan omdat onze intresses niet liggen bij strand en feesten en dit er wel een hele goede hoek voor is 8)

In 4 weken kan je veel zien en doen...als je maar niet te lang blijft plakken in Cairns en Brisbane zelf. Tussen in is meer dan genoeg te zien en te doen.
Veel plezier!
Mark
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2007 20:44

Bericht door Mark » 12 jul 2007 21:19

Zo veel hoogtepunten zijn er tussen Cairns en Brisbane ook weer niet hoor. Whitsundays en Fraser zijn zeer de moeite waard, verder nog Magnetic Island. Vooral aan Brisbane zelf zou ik niet te veel tijd besteden.
Moet makkelijk in 3 a 4 weken kunnen. Wordt anders ook wel erg duur hoor, want door het toeristische karakters ben je veel kwijt.
jarno

Bericht door jarno » 13 jul 2007 10:47

4 weken is een mooie tijd:
- Magnetic Island
- Whitsundays en Airlie Beach
- Fraser Island
- Brisbane
- Stradbroke Island en Moreton Island zeker de moeite waard

suc6 :)
Svensson
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2007 10:18

Bericht door Svensson » 20 jul 2007 10:26

Cairns - Brisbane gaat makkelijk in 4 weken, ik heb t zelfs in minder gedaan!
- Duiken in Cairns
- Magnetic Island
- Whitsunday Islands Sailing
- Fraser Island 4WD
- Surfing Noosa
- Sightseeing Brisbane

als je het in zo'n korte tijd wil doen zou ik wel alles al vast even boeken... klinkt logisch maar vooruit plannen was nooit mijn sterkste kant als backpacker ;)
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne » 21 jul 2007 19:23

Inderdaad prima te doen in vier weken.
Alleen ik denk dat alles boeken echt niet nodig is. Als je een specifieke duikcurus gaat doen misschien weer wel, maar andere tripjes kun je makkelijk ter plaatse regelen. Is ook veel fijner en zo kun je makkelijker profiteren van goede deals of tips van medereizigers. Wij hebben het stuk in ongeveer dezelfde tijd gedaan maar hadden niks van tevoren geboekt. Hiervan hebben we alleen bij onze duikcursus (zie hieronder) nadeel ondervonden, deze start maar een keer in de week en wij waren net een dag te laat. Hierdoor moesten we een week wachten. Wel handig was dat we zo vast de theorie op ons gemakje konden leren (op het strand wel te verstaan).

Tip van mij; duikcursus bij Diving Dreams in Townsville!
Zie "Alles over", "cursussen"", "duiken" op deze site.

Wij hebben de meerdaagse Live Aboard Adventure cursus gedaan, een echte aanrader. Je hebt eerst twee dagen les in het zwembad en in een cursuslokaal, maar gaat ook nog drie dagen op een boot waarop je ook overnacht. Hierdoor kom je op plekken waar dagtripjes of cursussen zonder "live aboard" niet komen. Je maakt bij deze cursus twee duiken op het Yongala scheepswrak, echt super mooi, het is helemaal volgegroeid met allerlei kleuren koraal en daar tussendoor zwemmen allerlei mooie vissen, roggen en zeeschildpadden. Verder maak je duiken op andere mooie plekken (waar het dus niet zwermt van de andere duikers) en een nachtduik.

Deze cursus hakt misschien behoorlijk in je reisbudget, maar is zeker veel meer de moeite waard dan een basic cursusje ergens goedkoop aan de oostkust (kan praktisch overal tussen brisbane en cairns). Want je gaat duiken om iets moois te zien lijkt mij, niet om drie dagen in een zwembad te liggen of om tussen tig mede-duikers te moeten zoeken naar een eenzame vis.

Nog één tipje, als je niet weet of duiken wel iets voor je is, is het een idee om ergens goedkoop of gratis een proefduik te maken (is gratis bij veel tripjes naar de Whitsunday Islands!). Stelt niet veel voor, maar je merkt wel of je het eng vindt of extreem veel last van je oren hebt...

Veel plezier!

Groetjes Anne
dromerke
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2009 20:56

Bericht door dromerke » 25 aug 2009 21:08

In december- januari zijn wij van plan 7 weken door Australië en Nieuw-Zeeland te trekken. We dachten 4 weken Australië te doen en 3 weken NZ. In die 4 weken Australië (december) denken we in Darwin te vertrekken en tot Melbourne te trekken. Is dit te doen of willen we gewoon teveel doen? We zijn van plan om het openbaar vervoer te nemen. Of heeft iemand een goed reisvoorstel want eenvoudig is dit toch niet :)
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 26 aug 2009 08:31

Hallo,

Als je dat wilt gaan doen in 4 weken ben ik persoonlijk bang dat je te kort tijd hebt. Afstanden doen er echt wel toe. Ik zou als je het toch wilt gaan doen een auto kopen of huren. Ik zou eerder de route wat inkorten en ook wat langer in de grote steden verblijven. Zoals Sydney is best wel erg leuk voor een dag 4 a 5 net als Cairns.
Je zou ook een deel kunnen vliegen dan is het al net iets beter te doen.

gr van Moira
funnyflower
Reiziger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 dec 2007 20:36

Bericht door funnyflower » 26 aug 2009 15:11

3 weken in NZ is wat de meest uitgebreide tours doen; dus je zou zo'n 19 dagen tour door Noord en Zuid NZ kunnen doen. Heb je alle hoogtepunten gescoord en hoef je zelf niets meer te regelen.

in Australia, wat is je route? Darwin - Alice Springs - Adelaide - melbourne?
Of: Darwin - Cairns - Brisbane - Sydney - Melbourne ?
Via Alice heb je genoeg aan 4 weken, via de oostkust heb je tijd te kort! (zou dan zeker niet in Darwin beginnen, maar in Cairns; eventueel een vliegritje naar Alice Springs om Ulura etc. te bekijken). Als je over de oostkust gaat, overweeg om iig te vliegen tussen Brisbane en Sydney, gezien dat stukje coast niet erg interessant is.

Als je geen tours wilt boeken zou ik een auto/camper huren, openbaar vervoer kost je te veel tijd (en je hebt niet veel tijd om eerlijk te zijn).
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 09 sep 2009 13:50

Beste opties:

- óf australie óf New-Zealand, eerlijk gezegd. Dan kun je meer geld uitgeven in dat ene land en meer zien en op een rustig tempo.
Als je toch persé beiden wilt:
huur een auto
vind iemand in een hostel waar je mee mee kunt rijden (maar dan kun je wellicht beter in Melbourne starten, daar starten meer mensen dan in Darwin), de vraag is of dat je lukt in een korte tijd.
Boek een tour (ja toch, misschien tot Alice Springs en vandaaruit meteen een bus naar Melbourne (Adelaide: leuke stad, Melbourne, leuker). Bij Adelaide ligt Kangaroo Island, dat is leuk voor 2 dagen. Bij Melbourne ligt Tasmanie, dat is ontzettend mooi en heb je in een week gezien, maar is wel lekker afwisselend.

Ik weet natuurlijk niet wat jullie precies willen zien. Darwin is mooi, Katherine is mooi (kom je alleen met een 4x4 echt lekker), the Kimberlys (iets naar het westen) is echt een schitterend natuurgebied, alleen daar kun je al weken ronddwalen.

Openbaar vervoer: kies dan voor een deel van de Oostkust, bijv. Sydney-Brisbane of Brisbane-Cairns. Je wilt ook nog iets anders doen dan bushangen toch? Om je een idee te geven: met de bus van Sydney naar Melbourne is 13 uur als je 's nachts reist.

Nogmaals: ik zou kiezen voor het een of het ander, continu reizen breekt je op op een gegeven moment, je wilt ook genieten en niet de hele tijd het gevoel hebben dat je weer door moet, omdat je het anders niet redt.

Kies 2 of 3 dingen die je persé wilt zien en plan je trip daarop.

Veel plezier!
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 07 okt 2009 03:32

Ik vlieg volgende week naar Australie en heb de volgende route in mijn hoofd zitten:

- Ik vlieg vanuit Auckland naar Gold Coast.
- Brisbane
- Vanuit Brisbane per vliegtuig naar Darwin
- Vanuit Darwin naar Alice Springs per trein
- Vanuit Alice Springs naar Ayers Rock (Uluru)
- Dan verder naar het zuiden.
- Vervolgens via enkele plaatsen naar Perth om vanuit daar het land weer te verlaten

Ik heb 7 weken en een vrij beperkt budget. Iemand suggesties, vragen, opmerkingen, klachten ;) Het is allemaal welkom.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 07 okt 2009 09:35

klinkt goed haalbaar.
veel plezier!
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 10 okt 2009 07:35

Bolletjeom: bedankt!!!

Als er nog anderen zijn met tips: gewenst! ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten