Rondreis Australie 4 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
leen85
Reiziger
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 nov 2007 14:18
Contacteer:

Bericht door leen85 » 14 okt 2009 13:50

Amai, dat jullie dat allemaal in zo'n beperkte tijd willen doen. Mijn vriend en ik hebben een jaar in Australië vertoefd. We zijn vertrokken vanuit Sydney - Melbourne - Adelaide - Nullarbor - Perth - langs de hele westkust - tot helemaal naar het noorden in Darwin - Alice Springs - Cairns (Cape Tribulation) - Brisbane en dan terug naar Sydney.

Deze route kan je in 6 maanden doen ook, want wij hebben 6 weken bij een boer gewerkt, soms een weekje vastgezeten omdat we nieuwe onderdelen nodig hadden voor onze auto, en de laatste 8 à 10 weken hebben we gefietst. Net omdat we tijd over hadden en het écht beu waren constant in die auto te moeten zitten. Want ja, je wordt het echt kotsbeu constant onderweg te zijn. Het is wel es leuk genoeg een paar dagen ergens te blijven, zonder dat je er iets speciaal hoeft te doen.

Ik zou kiezen voor ofwel Nieuw-Zeeland ofwel Australië. Reken eens de tijd van het vliegen, jetlag, inchecktijden ed...
Veel mensen met beperkte tijd laten het hele westen van Australië voor wat het is. Da's ook het beste denk ik, want de afstanden tussen de bezienswaardigheden zijn enorm! Het is een belevenis voor als je de tijd hebt. Die nullarbor alleen al... iedereen die dat stuk heeft moeten doorkruisen weet waarover ik spreek.
Queensland vond ik één van de toppers, maar da's dan natuurlijk afhankelijk van de wet of dry season... het kan natuurlijk ook een ware pest worden.

Organiseer je reis heel goed op voorhand. Ik heb vele backpackers dagen of weken weten vastzitten op een plaats omdat ze geen geschikte lift vonden, zonder geld kwamen te zitten, niet genoeg verdienden...
Of ze wilden graag een NP bezichtigen, maar konden niet met hun Wicked Camper, want enkel 4WD was toegelaten. Dan moesten ze mee in een groep van 20-30 man met zo'n tourbus om toch op die plaatsen te geraken. Maar dat kost natuurlijk ook wel enige centjes en je bent afhankelijk van hun schema...
JWO
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:20

Bericht door JWO » 17 feb 2010 15:30

hoi allen,

Ben even globaal aan het orienteren hoe het handigst is om te reizen in Aussie (met name Melbourne-Alice SPrings-Cairns).
De bedoeling is dat we vanaf Macau naar Melbourne vliegen. Daar een paar dagen crashen en dan de vliegtuig pakken naar Alice SPrings. Hier willen we oa Uluru Rock bezoeken. Aangezien we hier geen auto hebben vroegen wij ons af of het makkelijk te reizen is naar de Rock? Is 1,5 a 2 weken genoeg om de omgeving daar te verkennen?
Dan vliegen we van Alice Springs naar Cairns. Hier zullen we een camper huren voor 1 a 1.5 maand en eindigen in Sydney.

Hoe denken jullie hierover, is het haalbaar qua reistijd? Hebben jullie nog tips?

Graag zie ik jullie reacties.
Dank alvast!
JWO
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 11 mar 2010 19:33

Als je op eigen gelegenheid gaat kun je het beste een auto huren en een tentje meenemen. Houd er rekening mee dat het 's nachts behoorlijk koud kan worden. De bezienswaardiheden (Uluru, Kata Tjuta, Kings Canyon) liggen vrij ver van Alice Springs (+- 400km). De verblijfsmogelijkheden daar zijn beperkt.

Je kunt ook een 3-daagse tour boeken vanaf Alice Springs die je langs de bezienswaardigheden leidt. Dit kost ongeveer 300 dollar p.p inclusief eenvoudige maaltijden en entree fees.

Voor het bezoeken van de bezienswaardigheden en Alice Springs zelf heb je aan een week genoeg.
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 16 jun 2010 13:42

Beste ATG'ers,

Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen, bestemming naar keuze. We zouden gek zijn als we niet naar Australie/NieuwZeeland zouden gaan. Voordeel is dus dat we fatsoenlijk kunnen slapen aanboord met al die technische snufjes in de F class.

Nu kan ik helaas maar max 4 a 5 weken vakantie opnemen, dus de vraag is wat te doen in deze korte tijd. Ten eerste wanneer is het het best om die kant op te gaan? Echt als het hier winter is? of liever als het hier herfst is? Ook zit ik in mn maag met het idee van: we zijn er dan toch laten we ook een stukje NieuwZeeland meepakken, maar ben bang dat we dan opgejaagd zullen zijn. Of is het noordereiland goed te doen (in korte tijd) en leuk?

Dan australie, wat is daar de beste cq gemakkelijkste route als we het een beetje rustig aan willen doen? Ik wil wel proberen nog naar Alice Springs te gaan voor de Uluru (zoals iedereen volgens mij) IS bijv. Adelaide - Brisbane te doen? ik heb echt geen idee hoor, dus misschien liggen jullie nu in een deuk.

Ik hoop dat iemand ons een zetje kan geven waar we aan moeten denken. en welke route het leukst is om te doen. Met misschien nog een uitstapje naar NieuwZeeland dus..

edit: welk dagbudget moeten we rekening houden? niet leven als god in frankrijk maar ook niet alle dubbeltjes omdraaien.

Alvast bedankt!

Gegroet
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 16 jun 2010 15:03

Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen,
WOOWWW hoe, wat waar.. vertél, vertél
hoe win je zoiets???

Gefeliciteerd in iedergeval!!! ^O^
Ik zou alleen voor Australië gaan. Vliegen ze ook op Darwin? Anders kan je daar beginnen en dan door het midden naar Adelaide en dan Melbourne en Syndey en van daar teru vliegen. Dan kan je een mooi tripje maken.
Wij waren met 2 personen €90 per dag kwijt. Dat was incl huur camperbusje en benzine.
Gebruikersavatar
LovesStedentrips
Wereldreiziger
Berichten: 181
Lid geworden op: 18 apr 2010 16:44
Contacteer:

Bericht door LovesStedentrips » 16 jun 2010 15:34

Gefeliciteerd, nice one!

In het najaar ga ik ook 5 weken naar Australié, vriendlief kon niet langer vrijkrijgen (mopper de mopper). Tsja tis een kwestie van keuzes maken. Kies voor een deel van Australië, bijv Queensland. Of kies ervoor een andere aankomst en vertrekstad te hebben, dan kun je van A naar B reizen. Wij vliegen op Sydney, dan nog een paar dagen naar het midden, dan nog 4 weken om Queens en NSW te ontdekken.

Een vriendin van mij had zelfs maar 3 weken een paar jaar geleden, zij heeft toen de Pacific Highway gedaan. Was helemaal super voor zover ik begreep.

Wij vliegen overigens ook met malaysia.

Alvast heel veel plezier en eh, als je een goedkope autoverhuur tegenkomt... lemme know! :-)
Revolucion
Wereldreiziger
Berichten: 196
Lid geworden op: 27 nov 2007 15:34

Bericht door Revolucion » 16 jun 2010 19:38

bolletjeom schreef:
Vorige week was ik de gelukkige: 2 first class tickets met Malaysia Airlines gewonnen,
WOOWWW hoe, wat waar.. vertél, vertél
hoe win je zoiets???

Gefeliciteerd in iedergeval!!! ^O^
Ik zou alleen voor Australië gaan. Vliegen ze ook op Darwin? Anders kan je daar beginnen en dan door het midden naar Adelaide en dan Melbourne en Syndey en van daar teru vliegen. Dan kan je een mooi tripje maken.
Wij waren met 2 personen €90 per dag kwijt. Dat was incl huur camperbusje en benzine.
Hey Bol,

Thanks! Ik werk in de reisbranche als zakenreisadviseur. Was een prijsvraag met malaysian, vandaar. Ben ook helemaal door het dolle heen hoor. Gaan we toch maar eens naar Australie.

Australie vliegen ze helaas niet op, wel op Brisbane, Syd, Melbourne, Adelaide en Perth...wel een leuk tripje wat je zo omschrijft. wellicht kunnen we naar brisbane vliegen en na wat daagjes een lowcost pakken naar Darwin ofzo en dan aan de trip beginnen. over dat camperbusje; is dat echt de beste manier om australie te bekennen (is ov echt minder goed te doen?) en waar heb je dat busje gehuurd. Ik heb even zitten neuze en er zijn wel zoveel verhuurbedrijven, niet normaal. hoeveel tijd zouden we ongeveer nodig hebben voor jouw tripje? vind het echt een goed idee, zo zien we letterlijk een doorsnede van australie haha. weliswaar geen kust/strand maar goed het zij zo.

jullie merken wel, we zitten nog vol met vragen, maar komt wellicht ook door het overvloedige aanbod in van alles. Met zo'n camper, kun je dan gewoon overal kamperen? en hebben jullie altijd zelf gekookt enz? hebben jullie trouwens diezelfde route gedaan en is dat makkelijk te bereizen?

sorry voor de hoeveelheid vragen, maar goed .... het is keuzes maken, wat mij nooit echt makkelijk afgaat.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 16 jun 2010 20:45

lowcost airlines in australië zijn er niet echt. Je kunt natuurlijk ook van Perth naar Sydney. Maar ik denk dat je dan het hart van ozz wel over moet slaan.
persoonlijk vind ik met een camper de meest relaxte manier om te reizen. Met het openbaarvervoer kom je ook op veel plekken maar lang niet overal. En je gaat dan keer op keer van centrum van een stad naar een ander centrum van een stad. Met een camper stop je waar je het mooi vind en slaap je waar je wilt. Australië heeft zoveel mooie natuur en bijbehorende kampeerplekken. Je kunt niet óveral kamperen maar wel op heel veel plekken. Er zijn wegenmappen met daarop aangegeven op welke plekken je allemaal gratis mag staan en er zijn ook een hoop campings van de lokale staatsbosbeheer waar je maar een beetje betaald. De faciliteiten kunnen verrassend goed zijn. Er is vrijwel altijd een longdropwc en een kraantje. Op andere campings zijn zelf douches en gratis grillplaten. en dat allemaal voor geen of weinig geld.

Wij hebben een campervan gehuurd bij Wicked. Dat is een omgebouwd busje. Ideaal en goedkoop. als je meer budget hebt kan je het groter aanpakken natuurlijk.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 17 jun 2010 08:28

Een andere optie is om vanuit Brisbane richting Cairns te reizen. Je komt dan langs behoorlijk wat highlights. Zoals Fraser Islands en de Whitsunday Islands. Als je van duiken houdt kun je vanaf Townsville vertrekken naar het scheepswrak de SS Yongala. Misschien houd je dan nog wel wat tijd over afhankelijk welke dingen je wil gaan doen.

Brisbane is een erg relaxte stad, maar wel totaal anders dan bijvoorbeeld Sydney en of Melbourne, dat zijn echte wereldsteden.

Zelf zijn wij in 5 weken tijd van Cairns naar Darwin naar Alice Springs naar Melbourne gereden. We hebben 10.809 km gereden voor deze afstand. Het stuk tussen Cairns en Tennant Creek is eigenlijk niet zo veel aan. Om een idee te geven, wanneer je twee lange dagen achter elkaar rijdt kun je deze afstand overbruggen.

Wanneer je zoals bolletjeom voorstelt vanuit Darwin wil starten dan is daar ook voldoende te zien, zoals (in willekeurige volgorde) Kakadu, Katherine Gorge, Ailce Springs, Kangaroo Island, Great Ocian Road, Kings Canyon, Litsfield NP etc etc. Over de meeste dingen staan wel wat geschreven op de site bij de reisinformatie.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 17 jun 2010 13:23

Hallo,

Lowcost kennen ze wel een klein beetje namelijk Virgin Blue en Jetstar ik heb wel eens binnen Australie gevlogen voor 100 euro one way voor 2 personen dat is volgens mij best goedkoop dit was van Melbourne naar Perth.
Als je van luxe houd moet je zeker niet voor een camper gaan of je moet een mobile home nemen. Ik heb 2 weken rondgetourd op Tasmanie met een camper en vond het vreselijk en dan met name de ruimte en dan hadden wij nog wel een camper van 7 meter. Ik vond ook een nadeel dat als je wilt zitten moet je bed weghalen wil je liggen moet je weer hele tent afbreken. Dus ik zou gaan of voor een camper voor meer dan 2 personen of een mobile home het is natuurlijk ook heel persoonlijk en of je niet zoveel om luxe geeft natuurlijk.
Wat wij veel hebben gedaan in Australie is een auto huren en dan in motels slapen die er genoeg te vinden zijn in Australie dit hebben wij ook gedaan in Nieuw zeeland.

gr van Moira
Marloes26
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2010 18:50

Bericht door Marloes26 » 17 jun 2010 19:04

Hoi allemaal,

Wat een superhandige site is dit! Heb al veel uurtjes hier doorgebracht, en heb nu een aantal vragen aan jullie.
Wij gaan in oktober of deels november 4 weken naar Australie.
De route staat in principe gepland
- sydney
- blue mountains
- alice spring en tocht van 3-4 dagne naar rode rots enz
- cairns
- afzakken met de auto naar brisbane
en dan zitten er 2 tochten bij van 3 dagen/2 nachten naar whitsundays en fraser island.

Maar nu mijn vragen,
* qua ticket kom ik er niet echt uit, We hebben nu via australieonline (waar we waarschijnlijk ook gaan boeken) 1633 euro inclusief binnelandse vluchten. Is dat veel?
Het lukt me niet echt om een veel goedkopere te vinden (met max 1 keer overstappen)

* is de route cairns brisbane wel leuk? Lees er wisselende dingen over, we hebben niet superveel tijd over. Doen er 16-17 dagen over.

* misschien leuker om van fraser island en whitsundays een dagtocht te maken, of hooguit 1 nacht, dan hebben we meer tijd over. Hebben jullie daar ervaring mee? 3 dagen zeilen en zand happen is misschien te veel.

* of is het toch leuker om darwin mee te pakken en dan rondom cairns te blijven?
dus niet verder naar beneden?

* laatste vraag, we willen waarschijlijk mt australie online boeken, dan is toch het meeste geregeld. ZIjn er nog andere bureaus waar we iets soortgelijks kunnen boeken? denk dat het toch wel duur is namelijk bij hun i.v.m. sommige andere bureaus

Nou bedankt alvast voor jullie reacties..

groeten Marloes
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 17 jun 2010 19:19

Marloes26 schreef: * qua ticket kom ik er niet echt uit, We hebben nu via australieonline (waar we waarschijnlijk ook gaan boeken) 1633 euro inclusief binnelandse vluchten. Is dat veel?
Het lukt me niet echt om een veel goedkopere te vinden (met max 1 keer overstappen)
Welke binnenlandse vluchten gaat het om?.

* is de route cairns brisbane wel leuk? Lees er wisselende dingen over, we hebben niet superveel tijd over. Doen er 16-17 dagen over.

* misschien leuker om van fraser island en whitsundays een dagtocht te maken, of hooguit 1 nacht, dan hebben we meer tijd over. Hebben jullie daar ervaring mee? 3 dagen zeilen en zand happen is misschien te veel. Dit is juist wat je niet mag missen tussen Brisbane en Cairns

* of is het toch leuker om darwin mee te pakken en dan rondom cairns te blijven?
dus niet verder naar beneden?
Kakadu en Litchfield zijn ook leuk. Doe wat jou het meeste aanspreekt

* laatste vraag, we willen waarschijlijk mt australie online boeken, dan is toch het meeste geregeld. ZIjn er nog andere bureaus waar we iets soortgelijks kunnen boeken? denk dat het toch wel duur is namelijk bij hun i.v.m. sommige andere bureaus
Marloes26
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2010 18:50

Bericht door Marloes26 » 17 jun 2010 19:48

ketting schreef:
Marloes26 schreef: * qua ticket kom ik er niet echt uit, We hebben nu via australieonline (waar we waarschijnlijk ook gaan boeken) 1633 euro inclusief binnelandse vluchten. Is dat veel?
Het lukt me niet echt om een veel goedkopere te vinden (met max 1 keer overstappen)
Welke binnenlandse vluchten gaat het om?.
sydney alice springs en alice spring cairns
* is de route cairns brisbane wel leuk? Lees er wisselende dingen over, we hebben niet superveel tijd over. Doen er 16-17 dagen over.

* misschien leuker om van fraser island en whitsundays een dagtocht te maken, of hooguit 1 nacht, dan hebben we meer tijd over. Hebben jullie daar ervaring mee? 3 dagen zeilen en zand happen is misschien te veel. Dit is juist wat je niet mag missen tussen Brisbane en Cairns
dus toch 2 keer 3 dagen doen dan? en tussen hervey bay en brisbane is dat nog heel bijzonder? anders zouden we ook vanuit daar terug kunnen vliegen... maar dan mis je brisbane..
* of is het toch leuker om darwin mee te pakken en dan rondom cairns te blijven?
dus niet verder naar beneden?
Kakadu en Litchfield zijn ook leuk. Doe wat jou het meeste aanspreekt
hmm kan dus niet kiezen :?
* laatste vraag, we willen waarschijlijk mt australie online boeken, dan is toch het meeste geregeld. ZIjn er nog andere bureaus waar we iets soortgelijks kunnen boeken? denk dat het toch wel duur is namelijk bij hun i.v.m. sommige andere bureaus
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 17 jun 2010 20:51

* Ik neem aan dat het dan 800 p.p. is? Lijkt me een prima prijs.
* Ik zou inderdaad 2x3 dagen gaan. Tussen Brisbane en Hervey Bay zit Noosa NP en Australia Zoo (van Steve Irwin) mocht je dit leuk lijken. Ik vond het wel leuk maar niet zo bijzonder, al kun je dat het beste zelf bepalen.
Marloes26
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2010 18:50

Bericht door Marloes26 » 17 jun 2010 21:43

ticket is dus 1600 euro p.p!!!!

en op welke site ik ook kijk, kom niet echt goedkoper uit... ja of je moet heel onlogisch gaan reizen, en we zitten wel redelijk vast aan de data...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten