myanmar wel of niet ?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 23 mar 2009 07:01

@ Dexter ik vind jou reactie echt helemaal nergens op slaan.

LEES again.. De oppositie in het land zelf vraagtmensen af om dit land NIET te bezoeken. Die zijn dan in jou woorden dan ook "fucking"hypocriet" en moraal verderfelijke personen.

Ik kan me best voorstellen dat mensen er wel heen gaan maar niet vanwege jou argumenten.
Gebruikersavatar
Dexter
Reisexpert
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mei 2008 11:55

Bericht door Dexter » 23 mar 2009 08:16

Tikva schreef:@ Dexter ik vind jou reactie echt helemaal nergens op slaan.

LEES again.. De oppositie in het land zelf vraagtmensen af om dit land NIET te bezoeken. Die zijn dan in jou woorden dan ook "fucking"hypocriet" en moraal verderfelijke personen.

Ik kan me best voorstellen dat mensen er wel heen gaan maar niet vanwege jou argumenten.
@Tikva: ik vind jouw reactie ook helemaal nergens over gaan, lees eerst mijn post eens wat beter. Hypocriet heb ik alleen mensen genoemd die niet naar Myanmar gaan maar wel naar de USA. Ten tweede, omdat 1 persoon vraagt aan toeristen om niet te komen, wilt niet zeggen dat de bevolking dit ook vindt.

@Erik: Ik vind Amerika ook wel een relaxed land, heb er zelfs een jaar gewoond. Maar dat wilt niet zeggen dat ze stelselmatig zo'n beetje ALLE humane verdragen die wereldwijd gesloten zijn doorbreken. Alleen omdat het, tot dusver, het machtigste land ter wereld was, komen ze ermee weg.

Als slot: iedereen die NIET naar Myanmar gaat vanwege de politieke situatie, moet ook NIET naar Thailand en China. Deze landen doen de meeste handel met Myanmar, en daar wordt heel, heel, heel veel meer mee verdiend dan die paar toeristendollars die jij er uitgeeft. My 2 cents, open your eyes.
Gebruikersavatar
El Niño
Reisexpert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:57

Bericht door El Niño » 23 mar 2009 09:10

Ach, ik weet eerlijk gezegd niet zoveel van de toestand in Myanmar. Het is wel zo dat ik gevoelsmatig problemen heb met toestanden en mentaliteit in een aantal Aziatische landen. Thai vind ik inderdaad hyprocriet. Die niet gemeende vriendelijkheid, en dan ook nog eens die Bangkwan toestanden. In China: heel veel vervuiling en rare toestanden met geboortebeperking (op het platteland mogen ze nu ineens weer wel 2 kinderen, als het eerste dan maar een meisje is :? ). Verder weet ik van China ook niet heel veel. Een volk waar ik echt een hekel heb zijn de Indiers. Onbeschoft, vies.....de gedachte dat er straks (of is dat al zo?) meer Indiers zijn dan Europeanen/Zuid Amerikanen stemt me niet vrolijk...
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 25 mar 2009 14:06

Ik heb net 'misschien' gestemd en ik blijf het ontzettend lastig vinden. Ik zou het land graag bezoeken maar de oproep van de oppositie wil ik ook niet zomaar langs me neerleggen. Er zijn inderdaad meer landen waar de mensenrechten op grote schaal worden geschonden en waar veel mensen ook heen gaan (ik heb dat ook gedaan en met China doe ik dat weer). Landen als China, Laos, Vietnam, Thailand, Rusland, Israel, Iran, Egypte, Indonesië etc. etc. nemen het allemaal ook wat minder nauw met democratie en/of mensenrechten maar worden vrij massaal bezocht. Echter is de situatie volgens vele bronnen in Birma nog een stuk erger en is het facistische militaristische regime volgens vele stukken erger dan in vele andere landen waar de mensenrechter ook geschonden worden.

Een lastige keus wat te doen. Aan de ene kant neig ik ernaar om er wel heen te gaan en te proberen de lokale bevolking te spreken en d.m.v. een paar euro's financieel een klein beetje te helpen. Ook zal een toerist minder snel worden vermoord door regeringstroepen en ben je in principe wel een lopende obversatie van de toestand. Aan de andere kant, de oproep van de oppositie....
Gebruikersavatar
Dexter
Reisexpert
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mei 2008 11:55

Bericht door Dexter » 26 mar 2009 22:16

Tja, oproep van de oppositie, ik denk dat dit voornamelijk het denkbeeld is van enkele personen en niet representatief is voor de bevolking. Ik heb respect voor de volhardheid van Aung San Suu Kyi, maar ik denk dat enerzijds ze haar populariteit puur te danken heeft aan haar vader, ten tweede het volk op haar stemt uit protest tegen het regime, en ten derde ben ik van mening dat ze het land beter kan helpen door in ballingschap te gaan net als de delai lama. Zij wilt het land afzonderen van de rest, net als N-Korea, mijns inziens is dat geen juiste aanpak.
wrd
Vakantieganger
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 mar 2009 21:16
Locatie: Chanthaburi

Bericht door wrd » 27 mar 2009 15:57

Los van mijn accurate kennis over Myanmar kan ik Dexter persoonlijk wel grotendeels volgen in zijn 'no-nonsense and open your eyes'-mening...
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 29 mar 2009 16:52

Isolatie lijkt mij ook een slechte zaak. Ik denk er nog eens over na en wie weet ga ik er toch nog eens heen.
Kaos0710
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2009 21:02

Bericht door Kaos0710 » 15 nov 2009 14:51

Ik ben van mening dat het wel kan, ben net terug in Bangkok na een maand Birma. De politieke situatie daargelaten een fantastisch land, met geweldig vriendelijke en lieve mensen.
Aung San Suu Kyi heeft haar uitspraken lange tijd geleden gedaan en het is voor mij onduidelijk of ze momenteel nog helemaal achter de toeristen boycot staat. De inwoners die ik sprak maar ook Birmese activisten geven aan de komst van toersten aan te moedigen, zeker indien je je opstelt als een reiziger, geinteresseerd bent in de locals en bereid bent je buiten de overheidsfaciliteiten te begeven. Toegegeven, is niet altijd mogelijk, maar het eten op straat of in kleine restaurantjes, het slapen in kleine guesthouses etc, het vermijden van het betalen van entree in dollars zal de schade beperkt houden denk ik. Indien je georganiseerd gaat reizen zal dit lastiger worden denk ik.
10 jaar sancties hebben in ieder geval weinig geholpen, ik zou zeggen maak de beslissing zelf om wel of niet te gaan en vooral op je gevoel.
rugzakjes

Bericht door rugzakjes » 20 apr 2010 20:24

Ik sluit me aan bij de reactie van Kaos0710. Behalve het punt dat het voor georganiseerde reizigers lastiger is om de overheid te boycotten. Ik ben zelf een fervent backpacker en heb de verhalen ook gelezen dat van georganiseerde reizen al het geld naar het regiem gaat. Afgaande op een lokale gids, die ook groepen van Koning Aap begeidt, Is er met zo'n soort organisaties niets mis. Zij werken met lokale private reisagenten en niet met de Myanmar Travel en Tours van de overheid.
L-a-u-r-a
Reiziger
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jun 2009 14:43

Bericht door L-a-u-r-a » 24 aug 2010 14:25

Het is een lastige afweging en voor beide kanten zijn dingen te zeggen. Ieder maakt op basis van de voor handen zijnde informatie een keuze. Voor mij was de belangrijkste reden om te gaan dat ik erg benieuwd was naar het land.

Als je naar een land als Myanmar gaat vind ik het wel heel belangrijk dat je op de hoogte bent van wat zich er precies afspeelt en je je goed voorbereid zodat je weet hoe het geld zoveel mogelijk uit de handen van de junta blijft.
Ik ben achteraf erg blij dat ik geweest ben. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat het ze hoop geeft dat er toeristen komen. Een man vertelde me zijn afschuwelijke geschiedenis en hoewel ik daar zelf een paar dagen behoorlijk door uit mijn doen was, gaf hij aan dat het zijn hart verlichtte om het te kunnen vertellen. Daarnaast heb ik flink wat medicijnen kunnen geven aan het oppositieleger en voor mijn gevoel toch mijn steentje bijgedragen.
Arie1
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 apr 2010 22:03

Bericht door Arie1 » 27 aug 2010 10:01

Ja, Birma kan!

Ik heb er lang over nagedacht, en in juli/augustus 2009 zijn we gegaan. Het is een heel bijzonder land. De mensen hebben het voor mij tot een van de meest bijzondere reiservaringen gemaakt. Tevens gaf het land mij continue het gevoel dat ik er weg wilde maar ik wilde er ook blijven. Het deed me pijn te zien hoe de mensen moeten zien te overleven. Ik ben ervan overtuigd dat hun sterk Boedhistische instelling hun er doorheen sleept. zo'n regering hebben en dan toch zo aardig zijn.

We hebben geprobeerd zoveel mogelijk geld uit de zakken van de junta de houden, maar ja, zoals al eerder op dit forum besproken, dat lukt je nooit in het geheel. de manier waarom de hostels geld afdragen aan de regering is dat er 's nachts mannetjes van de regering langskomen om het geld op te halen. dat gebeurt dus als je slaapt.

Mensen klampten ons op straat aan om hun verhaal te vertellen en eindigden met de vraag of wij het verhaal aan andere mensen wilden door vertellen zodat men in de wereld op de hoogte zouden zijn van hun situatie. en aan het eind van het verhaal ons de vraag stellen of wij hun niet willen vergeten. dat zijn echte kippenvel momenten.

het is inderdaad op zijn minst discutabel te noemen dat reisorganisaties zonder zich druk te maken om de situatie in het land hun reizen aanbieden. als je door de reisprogramma's loopt vlieg je ook altijd minimaal 1x, daar verdient de junta ook aan, en uiteraard ga je langs alle grote toeristische trekpleisters, daar blijft ook van alles aan de strijkstok hangen. ook een bedrijf als shoestring (kuoni) dat zegt betrokken te zijn is dan even iets minder betrokken bij de wereld om zich heen.....

Birma slingert je heen en weer, je gevoel zegt niet gaan vanwege de regering, en wel gaan om de mensen te laten zien dat je het land niet vergeet. en tja, de regering verdient aan de toeristen maar de locale bevolking houdt er ook iets aan over.
als je gaat is het denk ik goed om het "spread your wealth" principe te hanteren. koop bijvoorbeeld je mango bij het ene marktkraampje en je tros bananen bij de andere. niet alles bij 1 persoon kopen.
En inderdaad, thailand, india en china investeren miljarden in havens, olie etc. dus die paar toeristen dollars, daar wordt de junta ook niet veel wijzer van. Mijn angst is dat china's macht in Birma zo groot wordt, dat ze het op de een of andere manier de komende decennia zullen inlijven.

dubbel blijft ook dat de vader van aung san su kyi in Birma een held is, geëerd met standbeelden in het land en dat zijn dochter dus de luis in de pels van de regering is.....

mijn mening is dus: ga naar Birma, maar houd heel goed in je achterhoofd wat de situatie is en reis bewust, zodat er zo min mogelijk geld naar de junta gaat en zoveel mogelijk naar de bevolking.
Gebruikersavatar
Dexter
Reisexpert
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mei 2008 11:55

Bericht door Dexter » 27 aug 2010 10:40

Arie1 schreef:Mijn angst is dat china's macht in Birma zo groot wordt, dat ze het op de een of andere manier de komende decennia zullen inlijven.
De angst voor de invloed van China heb ik helaas bij nog veel meer landen (met evenredig discutabele regimes/instabiele overheid).
tom317
Reiziger
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:15

Bericht door tom317 » 14 apr 2013 07:20

Dag allemaal!
Wij zijn momenteel aan het reizen Door zo Azië, Cambodja, Vietnam en nu aan het verblijven in Laos .. nu zijn we aan het twijfelen om na Thailand 'even' Myanmar/Birma te bezoeken .. hierna willen we graag nog naar Maleisië om vanuit dat 8 juni te vliegen naar Bali .
Nou is dit het enige land waarover we ons niet hebben in gelezen ( net even snel wat gelezen hier op het forum) .. Zijn er lezers die tips, en/of ideeën hebben ? En is het zinvol om 2 weken dat te zijn of is dat veeeeeeeeeel te kort?
We zien op een budget van 50 € per dag voor 2, is dat bijvoorbeeld te doen? En we reizen graag op de bonnefooi . Goed idee of niet voor M/B ?
Alvast bedankt !
Tom
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 14 apr 2013 09:27

tom317 schreef:nu zijn we aan het twijfelen om na Thailand 'even' Myanmar/Birma te bezoeken ..
Nou is dit het enige land waarover we ons niet hebben in gelezen ( net even snel wat gelezen hier op het forum) .. Zijn er lezers die tips, en/of ideeën hebben ? En is het zinvol om 2 weken dat te zijn of is dat veeeeeeeeeel te kort?
We zien op een budget van 50 € per dag voor 2, is dat bijvoorbeeld te doen? En we reizen graag op de bonnefooi
Hi,

Twee weken in Myanmar is inderdaad erg kort! Het kan eventueel wel, maar dan zul je een paar plekken uit moeten zoeken waar je heen wil en niet verwachten veel te kunnen zien. Het reizen kost veel tijd, behalve vliegen maar dat is dan meteen een stuk duurder en daarmee "sponsor" je de corrupte regering. Op de bonnefooi kan deze tijd van het jaar wel omdat het buiten het hoogseizoen valt, maar omdat je maar 2 weken hebt zul je toch iets van een planning moeten hebben. Qua budget is het haalbaar als je met het openbaar vervoer reist en in guesthouses verblijft.

Het is een schitterend land al ben je als toerist ietwat beperkt qua opties omdat de regering maar een aantal gebieden heeft opengesteld voor toeristen. Dit worden er steeds meer, al zijn door de recente onrusten in Meiktila en aan de kust weer andere gebieden afgesloten.

Lees je inderdaad in en besluit of het jullie waard is of dat jullie ervoor kiezen om een andere keer terug te komen zodat jullie de tijd en rust hebben om meer van het land te zien.

Groetjes
tom317
Reiziger
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 aug 2012 13:15

Bericht door tom317 » 17 apr 2013 13:19

Keuzes keuzes .. altijd lastig .. zoals het er nu uitziet slaan we het toch over, gaat toch teveel tijd kosten .. misschien maar proberen als we terug komen vanuit , Nieuw Zeeland .. Dan kunnen we ons ook wat beter inlezen !
Bedankt voor je reactie !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten