Myanmar

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Liberte
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 15:27

Bericht door Liberte » 21 feb 2013 07:33

Hoi,

Ik heb zojuist op het forum de topics bekeken over Birma/Myanmar. Ik vlieg 1 maart naar Birma (Yangon) en heb 27 dagen in het land (vlieg ook terug van Yangon). Ik heb nog wat vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden. Merk dat ik het toch wel spannend vind om in mn eentje als 22 jarige dame rond te trekken door het land en voel me nog aardig onvoorbereid...

1. Als ik aankom in Yangon, waar kan ik momenteel het beste mijn dollars wisselen? En hoeveel is verstandig om te wisselen? Neem aan dat ik niet al mijn dollars meteen moet wisselen (omdat je soms ook in dollars moet betalen) en dat je dit ook in de andere steden nog kunt doen?

2. Hoe verwachten jullie dat het in maart is met de toeristen drukte? Ik was tot nu toe niet van plan om alle hostels van te voren te boeken (misschien alleen in Yangon), maar maak me wel een beetje zorgen door alle 'verhalen'. En als ik tijdens de maand hostels vooruit wil boeken voor andere steden, hoe doe ik dit dan? (hoorde nl. dat er nauwelijks internetcafe's zijn en dat je 30 dollar moet betalen voor een simkaart). Kunnen jullie nog goedkope family guesthouses aanraden?

3. Is het gemakkelijk om een bus/trein te boeken naar een volgende plaats? En hoe is het rondreizen in het algemeen? Kan ik gemakkelijk afwijken van de big 4 en ook kleinere plaatsen/dorpjes bezoeken?

4. Hebben jullie tips voor een route in 27 dagen? Hoeveel tijd raden jullie aan om in Yangon, mandalay, bagan en inle lake te besteden? Hebben jullie tips voor andere gebieden, dorpjes?

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie 1 of meerder vragen willen beantwoorden :-)

Gr. Floor
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 21 feb 2013 08:59

Hallo Liberte

Je kunt gelijk op de luchthaven je dollars wisselen. Bewaar het bwijs goed, dan kan je bij vertrek eventueel weer omwisselen.
Niet alles wisselen want je moet hotels, trein, entree etc met dollars betalen.
Je kunt het ook in andere steden doen, maar daar op de luchthaven is de beste koers.

Ik lees wisselende verhalen op fora. Mensen die net terug zijn zeggen dat het heel moeilijk is om betaalbare kamers te krijgen. Anderen zeggen dat het meevalt. Waarschijnlijk is het zo dat je het net kunt treffen. Toen ik er was (van 18 dec tot jan) was mijn travelagent van daar half overspannen. Hij zei dat er gewoon te weinig hotels zijn.
Hoe het in maart is weet ik niet. Ik weet wel dat de mensen heel aardig en behulpzaam zijn en je willen helpen met het bellen naar een volgend onderkomen. Meeste hotels hadden wel WIFI maar hun eigen pc's zijn ook nog eens langzaam. Bellen om te boeken heeft meer zin.

Trein boeken is makkelijk alleen duurt het kopen van een ticket heel lang, ze noteren alle gegevens met de hand.Bus heb ik niet gedaan.

Rondreizen lukt goed, maar je bent toch gebonden aan de toegestane gebieden. Je kunt niet zelf rijden, alleen op een fiets. Ik zou niet weten hoe je de weg moet vinden, geen Engelse borden.
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 21 feb 2013 09:07

Yangoon 2 nachten, Mandelay ook 2. Inle lake 2 of 3. Bagan als je veel van tempels houdt, meerdere dagen, zoniet dan zijn 3 nachten meer dan genoeg.
Aanrader, Hsipaw , Piyndaya en Hpa An. Wij zijn met de trein vanuit Hsipaw richting Mandalay gereisd. Was heel leuk tussen de locale mensen. Piyndaya trekking naar een klooster, was daar toen erg koud, maar in maart misschien niet meer. Hpa an, helemaal niet toeristisch.
Veel succes en kijk eens op Engelse fora voor de laatste ervaringen en tips van mensen uit Myanmar.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 21 feb 2013 09:50

Hallo,

Ik was 4 jaar geleden in birma en heb toen in yangon in motherland inn geslapen. Dit hostel heeft een gratis pickup service van het vliegveld en je kan in het hostel ook geld wisselen. Verder kan je idd op het vliegveld geld wisselen. Wij hebben destijds in een ander hotel gewisseld en ik neem aan dat dit in alle hostels/grotere hotels in yangon kan. Het hostel kan ook bus tickets voor je boeken. Handig als je je weg nog moet vinden. Wij hebben alles met de bus gedaan en het was toen geen probleem om zelf bustickets te regelen op het station (wel met handen en voeten, taal was lastig, weinig engels).
In motheland sliepen alleen maar backpackers en het is een goede plek om andere reizigers te ontmoeten waarmee je een op kan trekken. Als je alleen reist vind ik het zelf wel gezellig om in een echt backbackers hostel te zitten en handig omdat je veel informatie kan krijgen van reizigers die het land al gezien hebben (iedereen vertrekt ook weer via yangon).
Liberte
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 15:27

Bericht door Liberte » 24 feb 2013 09:26

Bedankt voor jullie reacties!! (en ik ben blij met elke volgende reactie :-)

Ik denk dat ik 2000 dollar meeneem voor 1 maand... om zeker te zijn dat ik niet zonder geld kom te zitten (moet genoeg zijn toch?). Hoeveel zal ik daarvan op dag 1 wisselen op het vliegveld?

Zijn jullie onderweg veel andere backpackers tegengekomen? Hoop toch wel iemand te vinden waar ik (deels) mee kan samen reizen!

Ik vind het wel lastig om een route te bepalen voor een maand.. maar eens goed verdiepen in de LP dus!

Gr. Floor
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Bericht door Elrosso » 24 feb 2013 09:34

Wissel maximaal 500 euro in. Voor eten en drinken doe je daar zo je hele vakantie mee. Dus minder is aan te raden. Je kan in veel hotels wisselen en er zijn banken in het hele land. De wisselkoers in de hotels is niet heel veel slechter dan op het vliegveld, in november 2012: 1070 om 1000 voor 1 euro. En dan sta je ook zo weer buiten.

2000 dollar voor 1 maand voldoende? Moet denk ik wel lukken. Ik weet niet wat de kamers nu doen en hoe druk het is.

Nette Euro's kan je ook meenemen samen met dollars. Euro's worden net zo goed geaccepteerd. Hierdoor scheelt het weer wisselkosten van euro naar dollar naar Kyat. Maar je hebt voor sommige zaken wel dollars nodig. Wij zagen dat ze bij entree gelden de volgende koersen hanteerden: 5000 Kyat, 5 dollar of 5 euro. Dus neem zeker dollars mee.

Volgens de informatie kan je nu ook pinnen bij CB bank. Vertrouw alleen niet op de betrouwbaarheid hiervan. Maar wellicht toch handig om in je achterhoofd te houden voor nood.

Wij waren exclusief vervoer en hotelkamers voor 2 personen totaal 700 euro kwijt. Dit bestond dus uit eten, drinken en bezienswaardigheden, in 3 weken.

Veel plezier in Myanmar!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 24 feb 2013 09:57

Als basis is 2000 dollar wel genoeg. Maar voor alle zekerheid je pinpas en creditcard meenemen. Dan kan je nog bijpinnen. Kan in de grote steden. Het hangt er namelijk vanaf of je nog veel gaat ondernemen. Trekking met gids, soms een auto met chauffeur, misschien. Beter teveel dan tekort.
Als je 200 dollar omwisselt is dat wel genoeg. Is alleen om te eten in kleine restaurantjes. En dollars omwisselen kan overal, alleen niet zo'n goede koers als in Yangoon.
Het is zeker beter om met iemand de kosten te delen, een hotelkamer bv , maar ook een taxi. Pas op in Mandalay, de taxi's daar zijn erg duur. Klein ritje 10 dollar.
Wij waren met zijn 2en voor 21 dagen 3500 dollar kwijt. Hebben wel 4 binnenlandse vluchten gedaan. En alles al voor de extra dure tijd geregeld door middel van een travelagent vandaar. Bij ons waren de hotels gemiddeld 40 euro. Middenklasse hotels. Ik heb net een verslag gelezen van een Nederlands stel, die hebben ook wel eensxdat bedrag betaald bij Inle lake omdat er niets anders was. Ook backpackers dus.
Laat je goed informeren over de Golden Rock, als je die wilt bezoeken. Is een lange dure reis en op dit moment wordt hij gerenoveerd, staat in de steigers met doeken eromheen, je ziet dus niks.
Succes maar weer.
Rick.
Reiziger
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2011 09:03

Bericht door Rick. » 24 mar 2013 21:38

Beste allemaal,

Weer eens twijfelend, vallen de goedkope tickets naar Myanmar op... ;) maar ik lees heel veel verschillende verhalen! Eind/juli/augustus is het regenseizoen.. is dat te doen? Als ik íets niet wil, is het (weer) veel regen/bewolking 0_0

Hoe zit het met de treinen? Zijn er websites van de nachtbussen? En hebben mensen ervaringen met (gedeelde) taxibusjes?

En bijna ieder artikel gaat over het feit dat het zo touristisch is geworden, is dat zo? Of geldt dat vooral voor november, december en januari? Of is het gewoon touristisch in vergelijking met wat het eerst was, en valt het reuze mee??

Alweer onwijs bedankt!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 24 mar 2013 23:10

Onze ervaringen dec 2012/jan 2013

Wij hebben 1x met een shared taxi gereisd. Was een hele aparte ervaring. Geen busje , maar een aftandse oude rammelkast, zonder ac natuurlijk. Met zijn 5en in een 4 pers auto en niets op het dashboard werkte meer. Het was een helse rit met een bijna dood-ervaring. Maar dat hoeft niet aan het sharen te liggen, maar meer aan het roekeloos inhalen van alle chauffeurs daar. Ook lekker handig, rechts rijden met ook het stuur aan de rechterkant vraagt om problemen.

Wij hebben met de trein gereisd van Hsipaw naar Pin Oo Lwin. Je moet persoonlijk een kaartje kopen op het station en ruim op tijd aanwezig zijn. De kaartjes worden met de hand ingevuld en vermelden o.a. paspoortgegevens. Dit duurt best wel even als er meer mensen zijn. Je moet in dollars betalen, de trein is spotgoedkoop. De reis duurde echter heel lang en wij hadden maar 1 klasse. Houten banken, niet erg comfortabel. Maar wel erg leuk tussen de locale mensen. Je kunt ook beter treffen, alleen zit je dan tussen toeristen.

Toeristisch is het vooral bij de highlights zoals de brug bij Mandalay en de markt van Inle Lake, Bagan, en de beroemdste tempels. Soms ontkom je er niet aan als je met een gids op pad gaat. Ook niet als je zelfstandig gaat trouwens.

Maar buiten deze drukke plaatsen in de bergen en op het platteland is nog geen massatoerisme. Je kunt echter niet alles in het land zomaar bezoeken, maar dat weet je vast en zeker al.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 25 mar 2013 00:57

Rick. schreef:Eind/juli/augustus is het regenseizoen.. is dat te doen? Als ik íets niet wil, is het (weer) veel regen/bewolking 0_0
Zoals de naam al zegt is de kans groot op veel en vaak regen met bijbehorende bewolking. Maar dit geldt voor namelijk voor de Zuidelijke helft van het land. Het zal alleen niet koud zijn maar kan je wel beperken. Aan de andere kant regent het vaak niet continue maar komt het met gigantische stortbuien uit de hemel en dan is dat het weer voor de dag. En in de Noordelijke helft regent het aanzienlijk minder en is het volgens veel mensen het beste seizoen om bijv. Bagan te bezoeken.
Rick. schreef:Hoe zit het met de treinen? Zijn er websites van de nachtbussen? En hebben mensen ervaringen met (gedeelde) taxibusjes?
Niets is electronisch vantevoren zelf te boeken (voor zover ik weet) mits je een travel agent gebruikt, maar dat is dan ook meteen de charme van het reizen daar. De bussen gaan regelmatig (meestal dagelijks) net als de treinen. Bussen zijn (wat) comfortabeler, duurder en vooral sneller. Taxibusjes rijden er ook veel en zijn goed te doen maar wel proppen of op het dak zitten. Als je aardig wat dingen wil zien, gaat er aardig wat tijd in reizen zitten in Myanmar dus plan niet teveel want je krijgt maar een visum voor 1 maand.
Rick. schreef:En bijna ieder artikel gaat over het feit dat het zo touristisch is geworden, is dat zo? Of geldt dat vooral voor november, december en januari? Of is het gewoon touristisch in vergelijking met wat het eerst was, en valt het reuze mee??
Het is erg toeristisch geworden in het hoogseizoen maar zal erg meevallen in juli en augustus door het weer. Dan hoef je je echt niet druk te maken over weken vantevoren accomodatie boeken etc.

Kortom, gewoon gaan en genieten!!
fens
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2012 11:28

Bericht door fens » 25 mar 2013 15:22

Onze ervaring dateert van november 2012. Toeristisch valt reuze mee. Mijn vermoeden is, dat het inderdaad met name in vergelijking met een paar jaar terug 'erg toeristisch' is geworden. DIt klopt overigens ook; Afgelopen jaar waren er 3 keer zoveel toeristen als het jaar daarvoor. DIt jaar verwacht men dat het nog eens verdubbelt... Op sommige plaatsen zijn er inderdaad redelijk wat toeristen, maar nog steeds erg weinig in vergelijking met andere toeristische trekpleisters in de rest van ZO Azie. (Bagan is een oase van rust in vergelijking met Angkor Wat bijvoorbeeld) En zodra je wat meer het platteland in gaat, merk je dat men écht nog niet zo gewend is aan toeristen. :)

Het enige wat door deze toename van toeristen op dit moment soms wel 'problematisch' is, is het vinden van (redelijk geprijsde) accommodatie. Een paar dagen van tevoren wat guesthouses bellen (internet is geen optie) kan daarom handig zijn. Overigens hebben we geen verhalen gehoord van mensen die niets hebben kunnen vinden. Wel hebben we verhalen gehoord van mensen die pas na het aflopen van 8 guesthouses uberhaupt een plekje vonden (onze maximum score is 4 guesthouses...).

De hoteliers weten overigens dat er schaarste heerst en hebben hun prijzen daarop helaas ook aangepast. :s Overigens nog steeds niet waanzinnig duur, maar voornamelijk geen value for money. De rest van de prijzen (zoals voor eten etc) valt overigens nog steeds mee. Ook de busreizen zijn (gezien de afstanden) niet echt duur. Maar -inderdaad- reken op flink wat reistijd!

All in all; Myanmar is een heel leuk land om in te reizen. En de mensen zijn heel erg aardig en nieuwsgierig. De enige uitzonderingen op deze regel die we hebben aangetroffen, werken eigenlijk allemaal in de toeristische sector en zien een gouden mogelijkheid ontstaan, waar ze iets te gretig gebruik van willen maken... Wel begrijpelijk, maar niet altijd leuk...

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 25 mar 2013 22:27

Gewoon doen! Ik was in 2009 in myanmar en toen muv bij hostel motherland in yangon bijna geen andere reizigers tegen gekomen. Bij de bezienswaardigheden af en toe een toergroep ... Bijvoorbeeld in bagan waren we bij elke tempel de enige! Dus al zijn er nu 100x zoveel toeristen, dan nog is het niet te vergelijken met de aantallen in bijv vietnam, thailand of cambodja. Hoe langer je wacht, hoe meer toeristen denk ik dus nogmals gewoon gaan. Het is een Bijzonder land met hele vriendelijke bevolking!
Rick.
Reiziger
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2011 09:03

Bericht door Rick. » 26 mar 2013 20:11

Ik krijg er steeds meer zin in, dankjulliewel!


Maarr... juli/augustus; regenseizoen. Ik lees 'eigen charme' en 'heftige buien', hebben mensen ervaring met het regenseizoen? Want dat is een van de kleine dingen die me nog tegenhoudt. Ik ga reizen met de trein, dus dat wegen onbegaanbaar zouden zijn, maakt niet uit...
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 27 mar 2013 00:23

Rick. schreef:Maarr... juli/augustus; regenseizoen. Ik lees 'eigen charme' en 'heftige buien', hebben mensen ervaring met het regenseizoen?


Yep, dat kunnen gigantische stortbuien zijn, heerlijk verfrissend. Over het algemeen is het geen dagen regen, eerder grote buien en dan klaart het weer op. Het zal hoe dan ook warm zijn. En zoals ik hier boven schreef schijnt het voornamelijk zuidelijker nat te zijn dan noordelijker. Er wordt bijv. gezegd dat het de perfekte tijd is om Bagan te bezoeken omdat het er dan zo rustig is en niet echt nat.
Rick. schreef: Ik ga reizen met de trein, dus dat wegen onbegaanbaar zouden zijn, maakt niet uit...
Tot de rails onderlopen en de treinen helemaal niet meer rijden... Dat gebeurt zelfs in de Australische tropen bijna jaarlijks tijdens het moessonseizoen!
Rick.
Reiziger
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mei 2011 09:03

Bericht door Rick. » 29 mar 2013 21:21

Kims schreef:
Rick. schreef:Maarr... juli/augustus; regenseizoen. Ik lees 'eigen charme' en 'heftige buien', hebben mensen ervaring met het regenseizoen?


Yep, dat kunnen gigantische stortbuien zijn, heerlijk verfrissend. Over het algemeen is het geen dagen regen, eerder grote buien en dan klaart het weer op. Het zal hoe dan ook warm zijn. En zoals ik hier boven schreef schijnt het voornamelijk zuidelijker nat te zijn dan noordelijker. Er wordt bijv. gezegd dat het de perfekte tijd is om Bagan te bezoeken omdat het er dan zo rustig is en niet echt nat.
Rick. schreef: Ik ga reizen met de trein, dus dat wegen onbegaanbaar zouden zijn, maakt niet uit...
Tot de rails onderlopen en de treinen helemaal niet meer rijden... Dat gebeurt zelfs in de Australische tropen bijna jaarlijks tijdens het moessonseizoen!
Gebeurt dat vaak in augustus?

Het lijkt er toch op dat het gewoon drie weken Myanmar word, relaxxen aan het strand, pagode's bezoeken, Bagan, Yangon, Inglemeer, misschien wat kloosters... _O_ Mega bedankt iedereen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten