Myanmar

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 28 nov 2012 08:40

Hey Dennis,

In april is het een stuk rustiger omdat het dan richting het regenseizoen gaat en al aardig heet en benauwd zal zijn. Beter qua toeristenaantallen, minder qua weer en eventuele sluitingen van hostels/wegen etc ivm het laagseizoen/overstromingen etc.

Groetjes
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Bericht door Elrosso » 28 nov 2012 18:57

@Torra. CB Bank schijnt de grootste bank van Myanmar te zijn. Zitten zeker in Yangon en Mandalay. Daar hebben wij filialen gezien.

Hier de ATM locator van CB Bank: http://www.cbbankmm.com/atmlocator.php?l=e

Hier meer info over internationaal pinnen: http://www.cbbankmm.com/news.php?l=e&id=109
Sandervh
Reisexpert
Berichten: 499
Lid geworden op: 29 feb 2012 11:03

Bericht door Sandervh » 28 nov 2012 22:39

Kims schreef:Hey Dennis,

In april is het een stuk rustiger omdat het dan richting het regenseizoen gaat en al aardig heet en benauwd zal zijn. Beter qua toeristenaantallen, minder qua weer en eventuele sluitingen van hostels/wegen etc ivm het laagseizoen/overstromingen etc.

Groetjes
dennisje182 schreef:Ik hoor dat het vooral in december/januari/februari erg druk is....jammer, maar hoe zit dat rond april? Kan ik dan hetzelfde verwachten?
Kims schreef:Hey Dennis,

In april is het een stuk rustiger omdat het dan richting het regenseizoen gaat en al aardig heet en benauwd zal zijn. Beter qua toeristenaantallen, minder qua weer en eventuele sluitingen van hostels/wegen etc ivm het laagseizoen/overstromingen etc.

Groetjes
Ik zit er ook van eind maart tot iets over de helft van april dus zal tegen die tijd de verhalen van mensen die er uit terugkomen is afwachten. Hoe zit het trouwens met het "geweld" zo af en toe op het nieuws hoor je dat de 2 groeperingen mot met elkaar hebben. Zal je hier iets van merken in de "toeristische"gebieden?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 28 nov 2012 23:07

Het geweld is juist in die gebieden waar toeristen niet mogen komen. De grensstreken dus (en dat is een héél ruim gebied).
Sandervh
Reisexpert
Berichten: 499
Lid geworden op: 29 feb 2012 11:03

Bericht door Sandervh » 29 nov 2012 13:56

ah top!
Shelley1984
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:38
Contacteer:

Bericht door Shelley1984 » 21 dec 2012 16:49

Wij zijn van 4 tot 24 november (2012) in Myanmar geweest. De prijzen zijn inderdaad gestegen tov 1 à 2 jaar eerder: goedkoopste wat wij hebben kunnen vinden was een kamer voor USD 12 bij Golden Lily GH in Kalaw en het duurste was USD 35 voor een bungalow bij Central Hotel aan het strand van Ngwe Saung (andere GH waren inderdaad al volgeboekt, anders had het goedkoper gekund). Wat betreft Motherland Inn (USD 30 voor kamer met eigen badkamer en airco): het zit wel enigszins buiten het centrum, als je ergens heen wilt heb je altijd een taxi nodig. Maar verder fijne plek!
Wij hebben niks van tevoren gepland of geboekt (behalve inderdaad de eerste nacht bij aankomst in Yangon), maar hebben echt niet in hotels van USD 100 of iets van die strekking moeten verblijven! Wat wij hebben gedaan is bij aankomst in plaats A boeken voor plaats B een paar dagen later. Soms hebben we de gok gewaagd en zijn op de bonnefooi gegaan. We hebben weleens 3 à 4 GH moeten bellen voordat we mazzel hadden (meest lastige was nog Bagan terwijl ze daar al het meest zijn ingesteld op toerisme), maar het is altijd gelukt en meestal tegen een redelijke prijs. Enige is dat prijs-kwaliteit niet altijd in verhouding is tov andere Aziatische landen (waar je voor hetzelfde geld in een resort zou zitten) en dat komt nu echt door te grote toestroom toeristen en te weinig hotels.
Zou verder voor de zekerheid niet rekenen op pinautomaten. Wij kwamen backpackers tegen die bij plaatselijke reisbureaus met hun creditcard geld konden opnemen: USD 1000 was het minimum, waarvan het reisbureau 10% kreeg...
Ik denk dat het wel goedkomt met het vinden van accommodatie :). Er zijn zóveel meer GH en hotels te vinden dan een LP of andere reisgids aangeeft. Voordat wij gingen las ik ook allerlei paniek verhalen over accommodatie in Myanmar en schoot ik in de stress. Toegegeven: het is wat lastiger dan in landen waar toerisme al verder ontwikkeld is, maar we hebben nooit het idee gehad dat we op straat zouden slapen of absurd veel geld kwijt zouden zijn :).
Veel plezier vooral ;)!
ger-da
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jul 2010 20:34

Bericht door ger-da » 08 jan 2013 16:39

Wij gaan eind januari ong 2 weken reizen door Myanmar.
We willen liever niet al van te voren alle accomodaties en transport regelen.
Nu ik ook alle verontruste verhalen lees over het tekort aan slaapplaatsen, maak ik me toch een beetje zorgen.
We zijn van plan om elke keer ongeveer 2 dagen van te voren een guesthouse te bellen om te vragen of ze plek hebben. Denken jullie dat het op deze manier mogelijk is om op een redelijk budgetmanier rond te reizen?Of raden jullie toch aan om van te voren te boeken, zoja op welke manier dan? Email hebben veel guesthouses niet en bellen vanuit Nederland lijkt me ook niet handig (we weten ook nu nog helemaal niet op welke datum we waar zullen zijn)

We willen ook graag één binnenlandse vlucht maken van Bagan naar Heho. Hebben jullie ervaringen met hoe je zo'n vlucht boekt en hoe je dat dan betaald?
Hebben jullie ook ervaringen met een travelagent die vlucht en ander transport kan regelen?
Wat raden jullie nu aan voor budget per dag?
Bedankt alvast!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 09 jan 2013 01:44

Het is op het moment heel moeilijk om zelf vanuit Nederland een guest house of hotel te reserveren. Wij zijn net terug van 3 weken Myanmar.
Ter plekke wil het nog wel eens lukken, maar dat kost veel tijd en energie. Iedereen is erg behulpzaam dus de receptie van het hotel waar je verblijft wil je daar meestal wel mee helpen. Houdt er rekening mee dat hun Engels soms moeilijk te verstaan is, zeker aan de telefoon.
Zelf een vlucht boeken kan niet volgens mij, moet altijd via een travelagent.
Wij hebben alles via een hele betrouwbare travelagent laten regelen, hotels, vluchten, transport,gidsen. En hij rekende 10 % voor zijn inspanningen. Alles piekfijn geregeld, niets van tevoren betaald. Wij vonden dat een redelijke regeling en waren blij het zo gedaan te hebben.
Ik zou zeker de eerste nachtenin Yangoon reserveren. Probeer Eastern hotel.
Alle hotels zijn minstens 2x zo duur geworden in een jaar, hou daar wel rekening mee. Wij zaten mid rangeen waren ruim 40 dollar per nacht kwijt. Gidsenen zo kun je ook makkelijk zelf regelen, maar taxi's zijn duur en moeilijk te vinden.
De travelagents zijn wel half overspannen op het moment. Myanmar is niet berekend op zo'n enorme toeloop van toeristen.
Ik wil je de naam van mijn travelagent wel geven als dat mag op dit forum. Je kunt ook een deel door hemlaten doen en zelf de rest.
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 09 jan 2013 01:52

O ja en reizen met openbaar vervoer over land kost heel veel tijd dus als je maar 1 vlucht neemt, zal je veel tijd kwijt zijn aan reizen en niet zoveel kunnen bezoeken in 2 weken. Wij hadden 4 vluchten in 3 weken.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 09 jan 2013 05:27

Torra schreef:O ja en reizen met openbaar vervoer over land kost heel veel tijd dus als je maar 1 vlucht neemt, zal je veel tijd kwijt zijn aan reizen en niet zoveel kunnen bezoeken in 2 weken. Wij hadden 4 vluchten in 3 weken.
Ik heb niet gevlogen. Natuurlijk kán het, maar het is niet nodig.
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 09 jan 2013 08:40

Interessante info...wel een beetje hmm, jammer als ik het zo allemaal lees. Binnen enkele jaren zal de infrastructuur echter wel aangepast zijn aan de grotere toeristenstroom.
Ik weet niet hoe de 'regering' en de mensen zouden reageren moest je echt geen slaapplek vinden en vragen of je bij hen thuis kan overnachten. Wij vonden in India tijdens het Diwali-feest niets betaalbaar en hebben dan uiteindelijk bij vrienden van een hoteluitbaatster kunnen logeren. De mensen in de keuken op een matje en wij in hun slaapkamer. Een nette prijs betaald voor kost en inwoon voor enkele dagen. Een top ervaring!!
ger-da
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jul 2010 20:34

Bericht door ger-da » 09 jan 2013 08:51

Torra: bedankt voor je informatie!
Wij hebben besloten Yangon over te slaan en te vlieten op Mandalay vanaf bangkok.

Mandalay - bagan - vlucht naar Heho - inle lake - kalaw - mandalay (en terug naar bangkok).
Dit is een beetje ons plan.

Heb je in Myanmar zelf met deze travelagent alles geregeld of van te voren? Wij willen neit alels vast leggen namelijk.. Misschien willen we wel een dag langer of korter ergens blijven dat weet ik nu niet van te voren.
Ik zou heel graag de naam en gegevens van jou travelagent willen hebben! En hoe maakt je met hem die afspraken, per mail? En als zo'n travelagent alles voor je boekt, maak je dan een afspraak m et hem ergens om te beltalen of hoe zit dat?
Als je de naam van je travelagent niet op het forumw ilt zetten, kun je ook even prive berichtje sturen? Dankjewel alvast!!
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 09 jan 2013 10:07

Hoi Gerda,

Het lijkt mij heel haalbaar wat je wil bereizen.
Ik weet niet waarin je voorl geinteresseerd bent, maar ik vond de trekkingen in de bergen het allerleukst. Wij zijn niet naar Kalaw gegaan, maar naar Pindaya. We zijn naar en dorp in de bergen gewandeld en hebben daar in een klooster overnacht. Dit met een gids en een locale gids. Dat is altijd zo, mar dat wist je misschien al. Deze trekking wordt minder vak gedaan dan die van Kalaw.
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 09 jan 2013 10:25

Ik ga door, op mijn tablet vaak moeite met schriijven.

Mandalay en Inle lake zijn druk bezochte toeristenplaatsen. Je ontkomt er niet aan als je bepaalde dingen wil zien, maar het is wel jammer.

Wij hadden dezelfde gids vanaf Pindaya naar Inle. Een hele sympathieke man die goed verstaanbaar was. Ik heb ook zijn naam, tel nr en emailadres.
Met Kyaw de tavelagent heb ik lang van tevoren divere malen gemaild. Hij stuurt je een offerte heel uitgebreid en dan kan je akkord gaan. Ik heb wel ook onze ticketgegevens gestuurd zodat hij ook zeker weet dat je komt.
Bij aankomst word je naar zijn kantoor gebracht, waar alles wordt afgehandeld. Hij zit wel in Yangoon, dus weet niet of het ook lukt als je naar Mandalay vliegt.
Ik zal je een pb sturen, dan kan ik je de adressen geven en eventueel de offerte sturen, dan heb je een idee.
Sorry voor de fouten, maar ben nog in Thaiand en moet alles op mijn tablet doen.
Torra
Reisexpert
Berichten: 212
Lid geworden op: 08 sep 2012 08:30

Bericht door Torra » 09 jan 2013 10:30

Ik heb ook onze visa on arrival door hem laten regelen. Kostte 60 dollar pp, maar wij hoefden dus niet naar Brussel en alles lag keurig klaar op het vliegveld. Ook pas achteraf betaald aan Kyaw.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten