Japan - Welke reispassen zijn geschikt?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Arnout3008
Reisexpert
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 apr 2015 16:14
Locatie: Wereldwijd

Bericht door Arnout3008 » 29 jan 2018 19:01

@wizardofoss, jij reist regelmatig door Japan, toch? :)
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 29 jan 2018 20:54

Arnout3008 schreef:
29 jan 2018 19:01
@wizardofoss, jij reist regelmatig door Japan, toch? :)
Is 14 keer in 9 jaar regelmatig genoeg? :+

Wat betreft de JRP versus losse kaartjes, de richtlijn is dat een pas voor een week ongeveer even duur is als een retour Tokyo - Kyoto. Kortere trips met lokale treinen kosten niet zoveel, dus je moet het vooral van de lange afstanden met shinkansen of limited express treinen hebben. Een JRP is zeker niet spotgoedkoop, maar bij reizen over langere afstanden wel vrij snel terug te verdienen.

Maar even snel rekenend:
  • Tokyo - Hiroshima: 18880 yen
  • Hiroshima - Kyoto: 11210 yen
Met die twee ritten alleen zit je al nipt boven de prijs van een 7-daagse JRP. Alles wat je meer reist is alleen maar voordeel. Je kwam zelf echter goedkoper uit, maar ik gok dat je op Hyperdia alleen naar het bedrag in de kolom "Fare" gekeken hebt? Dat is een prijs puur gebaseerd op de afstand. Daarbovenop komt dan nog een toeslag voor snellere treinen, de "Seat fee". Hyperdia gaat hierbij standaard voor een iets duurdere gereserveerde plaats, maar ook voor een ongereserveerde plaats kom je daar niet om heen. "Green seat" is eerste klas, dus ruimer en betere service, maar ook flink duurder en gezien het prima comfort van de gewone plaatsen ook niet echt nodig.

Afbeelding

Overigens zou je voor Tokyo - Hiroshima wellicht ook nog kunnen kijken voor een vlucht, met de lowcost airlines is dat voor echt lange afstanden vaak toch flink voordeliger. Even snel gezocht, en dan kom ik bijvoorbeeld bij Spring Airlines vluchten al vanaf €66 tegen. Wel vanaf Narita (ver buiten Tokyo), dus op tijdswinst moet je dan met de transfers erbij niet rekenen. Met ANA zou je vanaf het veel gunstiger gelegen Haneda zo'n €95 kwijt zijn. Een en ander verschilt uiteraard wel per datum. Voor Hiroshima - Kyoto is een vlucht daarentegen totaal niet interessant, en niet heel verrassend zijn er ook überhaupt geen directe vluchten. Op zulke relatief beperkte afstanden is de shinkansen nu eenmaal niet te kloppen.
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 30 jan 2018 07:43

Persoonlijk zou ik me met maar 2 weken beperken tot Tokyo > Hakone > Fuji Five lakes > Kyoto > Nara\Osaka.

Tussen Tokyo/Fuji Five Lakes gaan nachtbussen van/naar Kyoto/Osaka die een stuk goedkoper zijn.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 jan 2018 20:15

Nachtbussen kunnen inderdaad ook een voordelige optie zijn, zeker omdat je daarmee ook een hotelovernachting uitspaart. Ik heb daar echter maar één ervaring mee (Tokyo - Toyama), en was toch wat teleurgesteld in de ruimte en comfort. Of anders gezegd: ik zat behoorlijk klem en heb maar weinig geslapen. Ik weet echter dat er op andere trajecten ook ruimere bussen worden ingezet (2+1 opstelling), dan zal het al snel een stuk prettiger zijn.

Wat betreft het beperken tot Tokyo en Kansai, dat is op zich inderdaad ook geen gek idee, in beide regio's is meer dan genoeg te doen om een week te vullen (niet voor niets heb ik beide regio's elk al een ruim aantal weken in totaliteit bezocht....). Maar tegelijk is het uiteraard ook leuk om meer van het land te zien, en drie hoofdbestemmingen is dan nog steeds vrij bescheiden voor twee weken. Maar uiteraard speelt budget een rol, (snel) reizen over langere afstanden is niet goedkoop, terwijl lokaal vervoer wel meevalt.
Freddio
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2018 18:12

Bericht door Freddio » 10 mar 2018 20:17

Hallo Japan liefhebbers.
Wij gaan in de zomer op vakantie naar Japan.
Allereerst zaten we erg te twijfelen tussen de trein en de auto.
De keuze voor de trein begint nu meer de overhand te krijgen. Is dit naar jullie mening een terechte keuze?
Als het de trein wordt wil ik graag de volgende situatie aan jullie voorleggen en de vraag hierbij is... moeten wij een JRpass kopen of losse kaartjes voor het traject Tokyo > Nikko > Hakone> Nagoya> Kyoto> Hiroshima> Kanazawa?
Na Kanazawa willen wij een auto huren om daar een beetje rond te kijken en af te leveren in Tokyo.

Mochten jullie nog andere info hebben of bijvoorbeeld zeggen "waarom ga je daar niet heen ?" of "daar hoef je echt niet heen te gaan"... kom maar op!!
Gezin: 2 Volwassenen en 2 kinderen (9 en 11 jaar).
Aankomst: Woensdag 25 juli 2018
Vertrek : Donderdag 23 augustus 2018
In totaal 30 dagen
Tokyo 5 dagen
Nikko 3 dagen
Hakone 2 dagen
Nagoya 2 dagen
Kyoto(+uitstapje Nara) 3 dagen
(Tussenstop Himeji zonder overnachting)
Hiroshima(+uitstapje Miyajima) 2 dagen
Kanazawa 2 dagen
In Kanazawa willen wij auto huren en
inleveren in Tokyo
Takayama 2 dagen
Tokyo 2 dagen
Totaal 23 volle dagen op deze locaties.
7 dagen voor het reizen.
Op de locaties willen wij natuurlijk verschillende dingen gaan bekijken welke veelal staan op de site van https://www.japan-guide.com.
Alvast bedankt voor de moeite.
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 10 mar 2018 23:18

Ik zou beginnen met kosten tegen elkaar af te zetten (3 weken JRP vs auto huren). Zelf vermoed ik dat een auto huren de beste optie is voor 4 personen. Zowel financieel als qua flexibiliteit en je ziet meer van het land! De Shinkanzen is erg duur (bv. 70 eure enkeltje Hiroshima > Osaka) en lokale treinen/(nacht)bussen met kinderen.

Iets ander schema op basis van mijn ervaring:
Tokyo 3 dagen
Nikko 3 dagen
Hakone 2 dagen (Voor Hakone\Fuji Five lakes kan je een pas in Tokyo kopen).
Fuji Five Lakes 2 dagen
Kyoto 3/4 dagen
Nara 1 dag
Osaka 1 dag
(Tussenstop Himeji zonder overnachting)
Onomichi 1\2 dagen (hier kan je een toffe fietstocht doen, https://www.japan-guide.com/e/e3478.html)
Hiroshima(+uitstapje Miyajima) 2 dagen
Kanazawa 2 dagen
Takayama 2 dagen
Tokyo 2 dagen

Nagoya is een werkstad waar volgens de berichten niet zowel te doen is / je hebt die tijd hard nodig op de andere plaatsen (Kyoto!).

Note: Ik ben niet in Nikko/Nagano/Kanazawa/Takayama geweest)
Freddio
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2018 18:12

Bericht door Freddio » 11 mar 2018 10:18

Beste Ralph,

Bedankt voor je reactie, je maakt het ons niet makkelijker :)
De auto had vanwege de flexibiliteit ook onze eerste voorkeur maar omdat we lazen dat de meeste mensen toch de trein adviseren omdat de trajecten die wij willen bezoeken goed met het OV bereikbaar zijn. Maar inderdaad scheelt het qua prijs niet heel veel. En de flexibiliteit .....

Nog even een vraag over het schema dat jij voorstelt. Je hebt dat Hakone en de Fuji Five Lakes in opgenomen. Beide voor 2 dagen. Wij dachten dat gebied vanuit Hakone te doen. Wat maakt dat jij zowel Hakone als de Fuji Five Lakes adviseert?

Ik heb ook naar jouw reisplannen van een paar jaar geleden gekeken en wat uit jouw reis van toen is echt een must voor iedere volgende Japan-reiziger?

Groeten Fred
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 mar 2018 13:03

Ik heb geen ervaring met autohuur, maar ik kan me voorstellen dat dat met 4 personen inderdaad de voordeliger optie is. Even uitgaande van de 21-daagse JRP en dat je kinderen ten tijde van de reis nog steeds maximaal 11 jaar zijn (en dus voor half geld reizen) zou je dan 180.000 yen voor die passen kwijt zijn, oftewel zo'n 1370 euro. Maar gezien de route verwacht ik eigenlijk dat losse kaartjes goedkoper zullen zijn, wellicht dat het een ander verhaal wordt als je de lange afstanden binnen 14 dagen kan doen.

Van de andere kant: reken je ook niet te snel rijk met een huurauto, want met alleen de huurprijs ben je er nog niet, en hou er sowieso rekening mee dat de goedkoopste huurauto's heel erg klein zijn. Je zal vooraf ook een internationaal rijbewijs moeten regelen om in Japan te mogen rijden. Benzine is er goedkoper dan hier, maar zal nog steeds een flinke kostenpost zijn. In de grote steden is parkeren behoorlijk prijzig. Maar de grootste kostenpost zal de tol zijn. Om net als Ralph even Osaka - Hiroshima als voorbeeld te nemen: hier betaal je 7500 yen tol, oftewel een kleine 60 euro. Het alternatief is dan om de snelwegen te mijden, maar gezien de afstanden lijkt me dat ook niet echt reëel. Sterker nog: er zullen nu al flink lange reisdagen tussen zitten, 100km/u in de auto is toch net even anders dan 270km/u in de shinkansen.

En wat betreft gemak: enerzijds geeft een auto je uiteraard meer vrijheid. Maar van de andere kant: je route bestaat nu geheel uit plaatsen die ook uitstekend per OV bereikbaar zijn. Juist in de grote steden is een auto eerder een last, het verkeer is druk, de borden niet altijd even duidelijk, en parkeerruimte schaars en duur. En zoals gezegd: lange afstanden gaan een stuk trager.

Dus eigenlijk zou ik het omdraaien: bepaal hoe je wilt gaan reizen, en pas daar de route op aan. Naar mijn idee biedt een auto voor bestemmingen die ook goed per trein te bezoeken zijn maar weinig voordelen, en is de beperkte snelheid juist een groot nadeel. Maar hoed goed het OV in Japan ook is, dit geldt vooral voor de dichtbevolkte gebieden. Er zijn nog genoeg plaatsen waar je praktisch alleen met een auto kan komen. Ga je voor een huurauto, maak dan ook een route met beperktere afstanden in een per OV minder toegankelijk gebied. Dan kan je ook echt van de vrijheid en flexibiliteit genieten.

Nog iets heel anders om rekening mee te houden: de zomers in Japan zijn warm en zeer benauwd. Ik ben er weliswaar twee keer in de zomer geweest, maar toen voornamelijk op Hokkaido en Tohoku, verder naar het noorden, waar het iets draaglijker is. Maar meer naar het westen zal het je tempo echt wel drukken.

En wat betreft Nagoya: ik ben er een paar keer geweest, ook naar mijn idee is het inderdaad niet de meest interessante stad. De voornaamste reden voor een bezoek zouden wat mij betreft de Toyota-gerelateerde musea en fabriekstour zijn, en wellicht het grote spoorwegmuseum (al vind je soortgelijke musea ook in Saitama (bij Tokyo) en Kyoto).
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 11 mar 2018 20:13

Freddio schreef:
11 mar 2018 10:18
Nog even een vraag over het schema dat jij voorstelt. Je hebt dat Hakone en de Fuji Five Lakes in opgenomen. Beide voor 2 dagen. Wij dachten dat gebied vanuit Hakone te doen. Wat maakt dat jij zowel Hakone als de Fuji Five Lakes adviseert?

Ik heb ook naar jouw reisplannen van een paar jaar geleden gekeken en wat uit jouw reis van toen is echt een must voor iedere volgende Japan-reiziger?
Ligt eraan wat je zoekt, ik hou zelf van afwisseling tussen cultuur\natuur\steden. Na Tokyo kan je in principe Hakone > Buitenmuseum > Kabelbaan > Fuji Five Lakes in een dag doen als je een krap schema hebt.

Hakone vond ik tof vanwege de Onsen in het hostel, de kabelbaan en het buitenmuseum.

Fuji Five Lakes vond ik tof omdat daar rondom het meer kan fietsen en een berg van 1900 meter kan beklimmen (je begint op 900). Erna kan je tevens met de nachtbus naar Kyoto.

Maar aangezien je met kinderen reist heb je natuurlijk wat meer omkijken naar wat je op een dag kan doen. Beide plekken zijn goed om bij te komen van Tokyo en eigenlijk bieden ze net wat anders waardoor je niet kan zeggen welke beter is.

Buiten die plaatsen vond ik Nara echt tof (grootste houten gebouw ter wereld, tot dusverre vind ik alleen Sagrada Familia en Rome indrukwekkender). Shimanami Kaido was een leuke uitdaging voor mezelf. 140 KM fietsen in 7.5 uur maar je kan de helft of nog minder doen. Hiroshima heb ik ook nog bezocht en dat was wel heavy, gelukkig in de ochtend de memorials gedaan en erna de leukere dingen. Dag erna nog het eiland met de grote Tori gate bezocht en daar vond ik het wandelen echt tof (wel weer redelijke hoogtemeters voor kinderen!).

Overigens kunnen jullie tussen Kyoto > Nara > Osaka lokale treinen pakken en ook Osaka > Himeji (halve dag kasteel) > Onomichi kan je lokaal doen. Vanaf Onomichi > Hiroshima is een uur. Volgens mij was ik vanaf Osaka tot Hiroshima rond de 5000 Yen kwijt met lokaal vervoer.

@WizardOfOss Oef dat zijn nogal wat kosten, prijs ik mezelf gelukkig dat ik maar voor een persoon moest betalen en goedkoper lokaal vervoer kon pakken.
Freddio
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2018 18:12

Bericht door Freddio » 11 mar 2018 20:20

Hallo Wizard,

Ook jij hartstikke bedankt voor je uitgebreide mail.
Zoals veel anderen luidt ook jouw advies "de trein".
En toch zitten we nog steeds te denken aan het huren van een auto hahaha.
Ik wil niet te eigenwijs overkomen, maar wil toch nog even wat verduidelijken en vragen :P
We hebben gespaard voor deze vakantie en weten dat het een dure vakantie gaat worden :)
Ik wil niet decadent overkomen maar daarom kijken wij niet op een paar honderd euro, op zo'n groot bedrag.
Bij ons heerst nog steeds het idee, dat als wij van de ene naar de andere grote stad rijden en we zien onderweg wat leuks (gepland of spontaan), dat wij dan even de snelweg verlaten of ergens even een stop maken en dan bijvoorbeeld lekker gaan picknicken.
Ook omdat we natuurlijk met twee kids onderweg zijn.
Hebben wij nu een hele verkeerde voorstelling van zaken m.b.t. het rijden op de snelweg (tolweg dan wel gewone autoweg) in Japan?
De afstanden die we moeten gaan afleggen liggen zo rond de 200km a 300km en dat is voor ons geen probleem of kun je die km niet vergelijken met Nederland?
De reis van Hiroshima naar Kanazawa zal pittig worden, maar dat is idd een dag afzien.
Ik hoop dat jij/jullie nog even willen reageren op die eigenwijze kerel ;-))
Freddio
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mar 2018 18:12

Bericht door Freddio » 11 mar 2018 20:35

Hoi Ralph,

Thanks voor je toelichting.
Leuk om te lezen en weer wat wijzer.
Altijd leuk om van een ervaringsdeskundige zoals jij en Wizard tips te krijgen.
Misschien heb je mijn reactie van zojuist al gelezen.
Hoe we uiteindelijk ook gaan reizen.... we gaan zeker gebruik maken van je tips.
Als ik alleen zou zijn dan ook ZEKER die m.b.t. het fietsen.
Grappig, want ik ben zelf ook een enorme liefhebber van de racebike.
Doe elk jaar wel een cyclo in de Alpen of Dolomieten, maar dit jaar natuurlijk niet met zo'n reis voor de boeg :P :P
Ach misschien dat het er in Japan toch nog van gaat komen.
Moet maar even kijken, mede gezien het warme weer.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 11 mar 2018 21:25

Het was inderdaad vooral die rit van Hiroshima naar Kanazawa die me wat te gortig leek. Maar wellicht een idee: je hebt nu Kyoto, Nara en Osaka bij elkaar geplakt, je zou ook eerst Osaka kunnen bezoeken, dan Hiroshima, en dan pas Kyoto en Nara alvorens naar Kanazawa door te reizen. Dan deel je die afstand toch een beetje op.

Zoals gezegd heb ik zelf geen rijervaring in Japan. Maar de maximumsnelheid ligt laag (maximaal 100, in/rond steden vaak 80), en afgaand op wat ik vanuit bussen heb gezien houdt iedereen zich daar ook netjes aan. Het merendeel betreft naar mijn idee 2x2-baans wegen, wat smaller dan bij ons, en met bijna altijd geluidschermen die het uitzicht belemmeren. En ook Japan kent uiteraard files. Wel weer leuk zijn de rustplaatsen langs de snelweg, daar wordt toch even wat meer werk van gemaakt dan van het gemiddelde tankstation hier in Nederland.

Ik kan me de charme van de manier van reizen die je beschrijft overigens wel voorstellen, maar iets zegt me dat je dan juist beter van de snelwegen kan wegblijven.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 27 aug 2018 10:17

Zie net dat je reis inmiddels net weer ten einde zou moeten zijn. Ben erg benieuwd wat je uiteindelijk gekozen hebt, en hoe het bevallen is!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast