Japan - Welke reispassen zijn geschikt?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
susje
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2010 21:20

Bericht door susje » 16 mei 2010 16:19

Hoi

Ik ga 1 sep vlieg ik naar tokyo (aankomst 2 sep) en vertrek 22 sep.

Ik zit te twijfelen: moet ik een 14 dagen of 21 dagen JP pass nemen?
Ik ben van plan om eerst circa 3 dagen Tokyo te doen en dan verder te gaan (en heel misschien aan het einde nog 2-3 dagen Tokyo, maar dat is nog niet zeker).

Iemand ervaring mee?

groetjes
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 16 mei 2010 17:22

Ik zou zeggen 14 dagen. De eerste 3 dagen in tokio heb je de pas toch niet nodig. Daarna zorg je dat je je lange reizen in de 14 dagen doet en dat je de laatste dag van je pas weer terug bent in de buurt van Tokio.

Bijvoorbeeld Nikko ofzo, de kosten van een ticket weer terug naar tokio zijn dan minder dan het verschil tussen en 21 dagen en 4 dagen pas.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 16 mei 2010 17:40

Het zal inderdaad vooral afhangen van je planning, ik zag dat het prijsverschil voor die ene week extra momenteel €110 is, dat is toch behoorlijk. Echter, een rit met de shinkansen van bijvoorbeeld Kyoto naar Tokyo kost ook zo'n €100, dus je zal inderdaad dan voor het verlopen van die kaart alweer in de buurt van Tokyo moeten zitten om daadwerkelijk voordeel ervan te hebben, met een enkele lange rit is het alweer verdwenen.

Nu is het geen enkel probleem een aantal dagen in of rond Tokyo te vullen, desnoods met dagtrips naar bijvoorbeeld Hakone, Kamakura of Nikko, en dat zijn relatief goedkope ritten die op zichzelf die extra week JRP niet rendabel zullen maken. En binnen Tokyo zelf zijn de ritjes per trein (metro valt niet onder de JRP) ook goedkoop, meestal slechts 130 yen, daar hoef je het dus ook net voor te doen. Resten nog de ritten van/naar het vliegveld, dat is een klein tientje per rit. Kortom, je hebt nog 90 euro te vertreinen gedurende die dagen om die week rendabel te maken.

Ken je overigens Hyperdia al? Da's een handige reisplanner waar je ook de kosten van de rit te zien krijgt. Wellicht kan je daarmee voor jezelf het sommetje maken.
susje
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mei 2010 21:20

Bericht door susje » 16 mei 2010 21:43

Bedankt voor jullie tips!
bc van horik
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2011 19:50

Bericht door bc van horik » 16 mar 2011 19:51

Hoeveel treinreizigers maken er per dag gebruik van de trein?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 16 mar 2011 20:37

Volgens Wikipedia:
Japan's railways carried 22.24 billion passengers (395.9 billion passenger-kilometres) in fiscal 2006.
Simpel rekensommetje levert dan een kleine 61 miljoen gemiddeld per dag op. Uiteraard zullen dat er in het weekend minder zijn en doordeweeks een stuk meer.
bc van horik
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2011 19:50

Bericht door bc van horik » 16 mar 2011 21:28

hartelijk dank!!
bubbleboy
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2007 12:17

Bericht door bubbleboy » 16 mei 2011 18:36

Hoi!
Binnenkort gaan wij naar Japan en we hebben twee vragen over transport binnen Japan.
Ik ben van plan een los ticket Tokyo - Nagasaki te kopen bij Skymark. Ik heb hiervoor een 'Maewari5'-ticket gevonden. Weet iemand of ik bij dit ticket op een soort reserverlijst kom te staan of dat ik zeker kan zijn dat ik op die vlucht mee kan?
Verder twijfelen we over het aanschaffen van een rail pass (JRP). We willen binnen 7 dagen van Nagasaki via Fukuoka en Hiroshima naar Kyoto. We vinden alleen steeds verschillende tarieven voor verschillende treinen. Is het goedkoper om voor dit traject een JRP aan te schaffen of om losse treintickets in goedkope treinen te kopen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 16 mei 2011 22:17

bubbleboy schreef:Verder twijfelen we over het aanschaffen van een rail pass (JRP). We willen binnen 7 dagen van Nagasaki via Fukuoka en Hiroshima naar Kyoto. We vinden alleen steeds verschillende tarieven voor verschillende treinen. Is het goedkoper om voor dit traject een JRP aan te schaffen of om losse treintickets in goedkope treinen te kopen?
Even uitgaand van de snelste verbinding die ook met de JRP toegestaan is, zonder plaatsreservering (die is 500 yen per rit extra, gratis met JRP):
- Nagasaki - Hakata (per Ltd. Express Kamome) : 4.080 yen
- Hakata - Hiroshima (per Shinkansen Hikari RailStar): 8.190 yen
- Hiroshima - Kyoto (per Shinkansen Hikari RailStar, overstap in Shin-Osaka): 10.280 yen
(voor de Hikari RailStar zijn reserveringen overigens wel aan te bevelen, dan zit je heerlijk comfortabel 2+2, niet-gereserveerd is 3+2)

Bij elkaar dus 22.550 yen, tegen 28.300 yen voor de JRP. Dus met JRP 5.750 yen (€50) duurder. Dat verschil ga je met bijkomende korte ritjes waarschijnlijk niet meer terugverdienen. Een tripje vanuit Hiroshima naar Miyajima (en weer terug) bijvoorbeeld kost per trein en ferry 1.140 yen, vanuit Kyoto op en neer naar Nara kan met Kintetsu (goedkoper en praktischer dan JR) voor 1.220 yen. Zelfs met de extra kosten voor plaatsreserveringen ben je er dan nog niet. Hooguit zou het een keuze voor gemak zijn, geen gedoe met kaartjes kopen, even met je kaart zwaaien en je kan doorlopen, en je kan dan ook makkelijker (en zonder extra kosten) nog tussenstops inplannen.

Normaal gesproken zou ik overigens tijdens de rit Hiroshima - Kyoto nog een stop in Himeji adviseren (wat je bij losse kaartjes zo'n €20 extra zou kosten) om daar het kasteel te bekijken, maar dat staat momenteel geheel in de steigers.

Overigens onmisbaar bij het plannen van je reis: Hyperdia. Hierin staan de dienstregelingen van vrijwel alle spoorwegmaatschappijen van Japan, ook de meeste private lijnen, inclusief alle tarieven. Een paar dingen om op te letten:
- standaard worden tarieven met plaatsreservering getoond, dit kan je nog aanpassen (let wel: de seat fee is wel altijd van toepassing, maar is zonder reservering lager).
- de Nozomi, Mizuho en Hayabusa Shinkansen mag je met de JRP niet gebruiken, die kan je afzonderlijk uitsluiten van je zoekopdracht.
- let goed op met de stationsnamen, die zijn niet altijd gelijk aan de plaatsnaam. In jouw specifieke geval gaat dit met name op voor Fukuoka, het station daar heet Hakata (naar een stad waarmee Fukuoka is samengevoegd). Het station genaamd Fukuoka ligt ergens 900km verderop. Kijk bij twijfel dus altijd in de reisgids, of op Japan Guide of WikiTravel.

Overigens nog wel een tip: zoek voor vertrek op de grotere stations even naar het standje voor de zogenaamde "Ekiben", de stations-bento's. Deze zijn per station uniek (en ook nog seizoensgebonden), en voor een paar euro heb je een heerlijke lunchbox voor onderweg. Sommige Japanners hebben er zelfs een hobby van gemaakt hiervoor het hele land door te treinen, er bestaan zelfs speciale reisgidsen voor...
natasha
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2012 13:18

Bericht door natasha » 11 apr 2012 16:35

Heyhey,

Eind mei vertrek ik voor 10 dagen naar Japan en ik krijg het niet echt voor elkaar om de goedkoopste transportopties te vinden.
.
Het plan is om vanaf Kyoto naar Takayama te gaan en dan te eindigen in Tokio.
Ik vlieg op Kansai international Airport en Narita.
Vanuit Kyoto wil ik daarnaast nog een dagtripje doen naar Nara.

Inmiddels heb ik wel al de volgende websites gevonden:
http://www.hyperdia.com/
http://willerexpress.com/
http://www.nouhibus.co.jp/english/

Echter, er waren een aantal problemen die ik tegen kwam:
De trein is wat aan de dure kant, dus de buspass van willer zou een goede optie zijn.
Alleen gaat willer niet naar Takayama. Nouhibus gaat wel naar takayama, maar alleen overdag.
Aangezien ik maar 10 dagen (8 effectieve) heb, vraag ik me af of het mogelijk is om tegen een goedkoper tarief dan de trein 's nachts de grote routes kan maken. En of dit bijvoorbeeld mogelijk is met een soort van kortingspas.

Daarnaast vraag ik me een beetje af hoeveel dagen ik ongeveer per plaats nodig zal hebben.
Ik was nu aan het denken aan:
Kyoto 3 dagen
Nara 1 dag
Takayam 2 dagen
Tokio 3 dagen

Alvast bedankt!
Chantal1981
Reiziger
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 mar 2011 21:52
Locatie: Amsterdam

Bericht door Chantal1981 » 10 mei 2012 13:16

Hoi Natascha,

heb je al naar een Japan Rail Pass gekeken. Je zou een pas voor 7 dagen kunnen nemen, dat is ongeveer 270 euro. Dan kan je ook met de shinkansen. Als je deze op bv. je derde dag in Kyoto laat ingaan, kun je de rest van je reis gewoon in de trein stappen. O.a. te koop via Treinreiswinkel.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 10 mei 2012 17:42

Ik zou ook voor een japan rail pas gaan. Bussen zijn wel goedkoper in Japan dan de trein maar doen er echt veel langer over. Je route is wel te doen in 10 dagen, de dagen die je per plaats noemt klinkt ook goed maar niet als daar ook nog bustijd vanaf moet.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 mei 2012 22:08

Ik zou Nara overigens niet als aparte bestemming bezoeken, maar gewoon als dagtrip vanuit Kyoto doen. Is maar een klein stukje met de trein, en kost ook maar 610 yen enkele reis met Kintetsu.

Voor de genoemde route zal een JRP van een week overigens waarschijnlijk niet lonend zijn. Kyoto - Takayama kost 9.680 yen, en Takayama - Tokyo 14.300 yen, in totaal dus 23.980 yen. Een JRP voor een week kost 28.300 yen. Met nog wat korte ritjes ga je dat gat waarschijnlijk niet overbruggen. Uiteraard is zo'n pas wel erg makkelijk, dat zou nog wel een overweging kunnen zijn.

Nachttreinen rijden er tegenwoordig niet zoveel meer, en eigenlijk alleen nog op de hoofdlijnen. Als je Takayama overslaat (wellicht vervangen door wat dagtripjes vanuit Kyoto en Tokyo?) kan je dagelijks met de Sunrise Izumo/Sunrise Seto van Osaka (vertrek 0.34u) naar Tokyo (aankomst 7.08u). Kost 11.850 yen als je genoegen neemt met een zitplaats, voor de goedkoopste slaapplaats ben je 16.590 yen kwijt.
natasha
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 mar 2012 13:18

Bericht door natasha » 14 mei 2012 05:12

Bedankt!

Ik heb uiteindelijk besloten om alleen naar kyoto, Tokyo, Nara en Nikko te gaan en dan met de willer expres te reizen.
Spaart een hoop geld!
Metor
Wereldreiziger
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 sep 2011 22:48

Bericht door Metor » 10 jun 2012 15:14

Ik kaap maar even dit topic gezien we een aantal dezelfde vragen hebben en om het overzichtelijk te houden.
We vertrekken eind juni naar Tokyo en hebben de volgende planning. Adviezen, tips, trucs, etc zijn welkom.
Ook ben ik benieuwd of het loont om de JR railpass voor 2 weken te nemen met deze route. Het is zeker makkelijk, maar ook aantrekkelijk genoeg?

22-6 Evening Tokyo
23-6 Tokyo
24-6 Tokyo
25-6 Tokyo
26-6 Hakone
27-6 Hakone
28-6 Takayama
29-6 Takayama
30-6 Hiroshima (Miyaijma island?)
1-7 Hiroshima
2-7 Kyoto
3-7 Kyoto
4-7 Kyoto (Nara?)
5-7 Kyoto (Train in the evening?) --> Tokyo
6-7 14:00 be at airport Tokyo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten