Japan - Welke reispassen zijn geschikt?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 jun 2012 16:23

Even snel gerekend, met deze route zou je een kleine 60.000 yen kwijt zijn met losse kaartjes. Een JRP loont dan dus wel, scheelt je ongeveer 150 euro.
Metor
Wereldreiziger
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 sep 2011 22:48

Bericht door Metor » 27 jun 2012 16:09

Als nog bedank voor je snelle rekenwerk en advies. We hebben dan ook een pas voor 2 weken besteld en bevalt voorlopig erg goed. Reizen met de trein is hier fantastisch!
YTimmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2016 13:48

Bericht door YTimmer » 12 sep 2016 14:01

Dag,
Van 12 oktober t/m 10 november verblijf ik in Japan.
Ik heb mijn reis zelf samengesteld en nu loop ik tegen een paar dingen aan.
Mijn vraag is:
Welke reispassen/chipkaarten zijn passend bij mijn reis of ben ik beter af met losse kaartjes?
Mijn reisroute:
Ik ben van 13-17 oktober in Tokyo, waarvan ik 1 dag op en neer ga naar matsumoto om de wasabifarm te bezoeken. (express trein) In Tokyo wil ik gebruik maken van de metro en eventueel een dag een fiets huren.
(17-24 Oki Islands)binnenlandse vlucht.Tokyo narita- naar Osaka naar -Oki airport- terug Oki airport Osaka. naar Narita airport met trein.
Van 24okt-1 november verblijf ik in Osaka met 2 dagen iig uitstapje naar Nara en wellicht Kobe.
Van 1-8 november ben ik in Kyoto en verken daar de stad.
Ik reis laatste dag terug naar Osaka.
Ik hoop dat u me kan adviseren.
Met vriendelijke groet,
Yvette Timmer
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Bericht door Travelator » 12 sep 2016 14:10

@WizardOfOss
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 12 sep 2016 14:58

Willer Express :)

Bussen zijn veel goedkoper dan de trein en je levert weinig in op comfort.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 12 sep 2016 20:07

Binnen Tokyo en tussen Osaka, Kyoto en Kobe kosten de treinen je de kop niet, mits je gebruik maakt van lokale treinen en niet van de veel duurdere maar op die trajecten nauwelijks snellere shinkansen of express-treinen. Daarvoor is het het meest praktisch om gewoon een Suica-kaart te nemen. Die levert je geen voordeel op, maar wel veel gemak. Er zijn ook wel dagkaarten, maar over het algemeen moet je behoorlijk je best doen om die rendabel te maken.

En je hebt dus al een binnenlandse vlucht. Dan rest dus qua lange afstanden alleen de trip naar Matsumoto? Dat is een wat vervelende, want behoorlijk prijzig (enkele reis 9800 yen met shinkansen tot Nagano, of 6700 yen met limited express) maar nog lang niet genoeg voor een railpass.

Wellicht dat bussen inderdaad een gunstige optie zijn? Al heb ik daar dan weer weinig ervaring mee. Als ik even op de site van Willer Express kijk dan zie ik geen bussen naar Matsumoto, maar wel naar Nagano, prijzen variërend van 2500 tot 3500 yen. En vanuit Matsumoto kan je voor 1140 yen dan weer een trein naar Matsumoto nemen. Dat wordt dan echter wel weer wat pittig voor een dagtrip, of je zou nachtbussen (4,5u) heen en terug moeten nemen. Maar anders zijn zowel Matsumoto als Nagano ook leuke steden om een dagje te verblijven.

Tikje ongebruikelijke bestemmingen overigens, de Oki-eilanden moest ik zelfs even Googlen. Bezoek je het land vanuit een hele specifieke interesse?
YTimmer
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2016 13:48

Bericht door YTimmer » 17 sep 2016 20:26

Dank je wel voor jullie reactie.

Ik heb gekozen om met de trein te reizen in Kansai gebied en richting Matsumoto zeker gezien de lange reis duur. Naar aanleiding van jullie adviezen lijkt me een Suica kaart erg geschikt.
Kan ik deze ook gebruiken in zowel Tokyo als in Kansai gebied? Of heb ik er 2 nodig?

Groet Yvette
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 17 sep 2016 22:58

Suica is inderdaad ook Kansai te gebruiken.

Elke regio heeft diverse eigen van dergelijke pasjes, maar deze zijn in verregaande mate uitwisselbaar. Ik heb zelf ook een Suica, maar die heb ik inmiddels door zowat het hele land al gebruikt, van Sapporo tot Kagoshima.
Akiko
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2015 14:36

Bericht door Akiko » 22 apr 2017 14:13

Beste Allen,

Ik ga in het najaar 4 weken naar Japan. Ik zat te denken aan de volgende route;
Dag 0 - Amsterdam -> Tokyo
Dag 1 - Tokyo
Dag 2 - Tokyo
Dag 3 - Tokyo
Dag 4 - Tokyo
Dag 5 - Nikko
Dag 6 - Hakone
Dag 7 - Matsumoto
Dag 8 - Takayama
Dag 9 - Kanazawa
Dag 10 - Kyoto
Dag 11 - Kyoto
Dag 12 - Kyoto
Dag 13 - Kyoto
Dag 14 - Himeji - Hiroshima
Dag 15 - Hiroshima
Dag 16 - Itsukushima
Dag 17 - Kumamoto
Dag 18 - Kumamoto
Dag 19 - Kumamoto
Dag 20 - Tsu
Dag 21 - Tsu
Dag 22 - Tsu
Dag 23 - Osaka
Dag 24 - Osaka
Dag 25 - Osaka
Dag 26 - Nara
Dag 27 - Tsu/Nagoya
dag 28 - Nagoya -> Amsterdam


In Tsu is verder niets speciaals, ik heb daar vrienden zitten die daar wonen en die alleen dat weekend beschikbaar zijn. Vandaar dat ik heen en weer ga. Ik zat te denken om een Japan Rail Pass te nemen van 3 weken, maar daarbij zou ik dus 1 week zonder moeten.
Dus wellicht is het handig om het op dag 5 in te laten gaan en dan heb ik het tot dag 26. Is dit een goeie keus? Of kan ik beter 2 weken doen en de resterende dorpen/steden los kopen?
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 23 apr 2017 11:50

Hoi Akiko,

De JR Pass is vooral voordelig als je veel verschillende plekken in verschillende regio's in korte tijd wil zien. Dat deel van je reis zou ik dus zo veel mogelijk achter elkaar doen, en het zo plannen dat je de regio Kansai op het einde over houdt. Binnen Kansai kan je zeer voordelig reizen met de lokale treinen.

Dus samen met Tsu, zou ik Kyoto, Osaka en Nara tot het einde bewaren. Vooral reizen tussen die laatste drie kost niks vergeleken met de JR Pass. Eventueel kan je Himeji ook aan dit deel van je trip toevoegen; dat is als dagtrip (bijvoorbeeld in combinatie met Kobe) voordelig vanaf Kansai te bezoeken. Met de JR Kansai Area Pass kon ik een dag lang voor 2200 yen onbeperkt door Kansai, Kobe en tot aan Himeji reizen en weer terug. Ook nog altijd voordeliger dan de JR Pass (maar je mag niet in de shinkansen).

Bekijk verder de volgende sites:
http://www.hyperdia.com/en/ voor routes. Zet bij 'more options' alle soorten vervoer uit behalve Local Train. Dan kan je zien wat de kosten zijn van normale treinen.
https://willerexpress.com/st/3/en/pc/bus/route/ voor busreizen. Je kan mooie deals vinden. Zo ben ik voor 2000 yen per nachtbus van Kyoto naar Tokyo gereisd en eerder voor 3000 yen per nachtbus van Hiroshima naar Kyoto. Als je Hiroshima pas op de terugweg naar Kansai bezoekt, kan je die laatste bus ook nemen en je JR Pass al stoppen in Hiroshima/Itsukushima. Wellicht is er ook een goede deal voor Kyoto/Osaka naar Nagoya voor het einde van je reis.
http://www.japan-guide.com/e/e2357.html voor info over onder andere de verschillende treinpassen.

Verder over je route: Kumamoto ligt ver weg. Als je de JR Pass koopt maakt dat niet uit natuurlijk. Ik ben in Kumamoto geweest, maar ondanks het geweldige kasteel vond ik het niet heel bijzonder. Een dag is mijns inziens meer dan genoeg. Check eventueel Mount Aso, Kurokawa Onsen, Beppu en misschien Nagasaki als je toch naar Kyushu gaat. Maar zou kunnen dat deze plekken niet met (shinkansen)trein te bereiken zijn. Voor mij was dat een belangrijke reden om geen JR Pass te nemen.
Edwinee
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018 15:19

Bericht door Edwinee » 08 jan 2018 15:28

To whom it concerns
In april van dit jaar willen we een treinreis maken van Osaka naar Hiroshima. We hebben gemerkt dat er veel voorwaarden aanwezig zijn om een JR pas aan te schaffen, dat je het van te voren moet aanschaffen (maar niet eerder dan 27 dagen voor het vertrek), dat de pas niet overal bruikbaar is enz. Nu is dit de enige reis die we gepland hebben; is het dan niet eenvoudiger c.q. goedkoper om een retourtje te kopen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 09 jan 2018 21:35

Het valt op zich wel mee hoor. Je kan de pas makkelijk een paar dagen voor vertrek bestellen, de voucher wordt vanuit Nederland verzonden en sommige verkopers bieden zelfs de mogelijkheid van afhalen. En tot 31 maart kan je bij wijze van experiment de pas ook in Japan kopen, al betaal je dan wel net iets meer. De pas is door vrijwel heel Japan bruikbaar, de voornaamste beperkingen zijn de snelste Nozomi/Mizuho-shinkansen diensten (Hikari's/Sakura's zijn nauwelijks minder snel maar gaan minder frequent) en de pas is niet bruikbaar voor metro's, trams en private (meestal regionale) spoorwegen.

Het is echter wel altijd even rekenen, want heel goedkoop is de pas op zich niet. Een enkele reis Osaka-Hiroshima kost ongeveer 10.000 yen, terwijl een 7-daagse JRP je 29.110 yen kost. Dus als je geen andere lange (dure) ritten maakt zullen losse kaartjes zeker voordeliger zijn. De JRP is weliswaar ook wel voor o.a. de ringlijn van Osaka en de veerboot naar Miyajima te gebruiken, maar dat zal het verschil niet overbruggen.

Mocht je nog een goedkopere en iets avontuurlijker optie zoeken: je zou ook de (slaap)bus kunnen nemen, dan ben je ongeveer 6 uur onderweg maar dat moet voor minder dan 4.000 yen kunnen. En in geval van een slaapbus spaar je uiteraard ook nog een hotelovernachting uit.
Edwinee
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018 15:19

Bericht door Edwinee » 10 jan 2018 08:45

WizardOfOss schreef:
09 jan 2018 21:35
Het valt op zich wel mee hoor. Je kan de pas makkelijk een paar dagen voor vertrek bestellen, de voucher wordt vanuit Nederland verzonden en sommige verkopers bieden zelfs de mogelijkheid van afhalen. En tot 31 maart kan je bij wijze van experiment de pas ook in Japan kopen, al betaal je dan wel net iets meer. De pas is door vrijwel heel Japan bruikbaar, de voornaamste beperkingen zijn de snelste Nozomi/Mizuho-shinkansen diensten (Hikari's/Sakura's zijn nauwelijks minder snel maar gaan minder frequent) en de pas is niet bruikbaar voor metro's, trams en private (meestal regionale) spoorwegen.

Het is echter wel altijd even rekenen, want heel goedkoop is de pas op zich niet. Een enkele reis Osaka-Hiroshima kost ongeveer 10.000 yen, terwijl een 7-daagse JRP je 29.110 yen kost. Dus als je geen andere lange (dure) ritten maakt zullen losse kaartjes zeker voordeliger zijn. De JRP is weliswaar ook wel voor o.a. de ringlijn van Osaka en de veerboot naar Miyajima te gebruiken, maar dat zal het verschil niet overbruggen.

Mocht je nog een goedkopere en iets avontuurlijker optie zoeken: je zou ook de (slaap)bus kunnen nemen, dan ben je ongeveer 6 uur onderweg maar dat moet voor minder dan 4.000 yen kunnen. En in geval van een slaapbus spaar je uiteraard ook nog een hotelovernachting uit.

Dank voor uw reactie. Vreemd genoeg biedt men inderdaad steeds een enkeltje aan, maar realiseert men zich niet dat we ook weer terug moeten. dus een retourtje kost ons dan ruim 26.000 yen en de prijs daarvan benadert die van een JRP. De slaapbus is geen optie we zijn beiden op een gevorderde leeftijd.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 10 jan 2018 20:23

Ik begrijp even niet hoe je aan die 26.000 komt? Twee keer 10.000 is volgens mij nog steeds maar 20.000 ;)

Ik moet m'n eerdere reactie overigens wel iets corrigeren: een Japan Rail Pass zal weliswaar niet snel lonend zijn tenzij je nog een extra trip maakt, maar er zijn ook nog regionale passen die wel degelijk interessant zijn:
  • JR Kansai Hiroshima Area Pass: voor 13.500 yen (vooraf bestellen)/14.5000 yen (in Japan) kan je dan 5 dagen onbeperkt gebruik maken van alle JR-treinen in Kansai (regio rond Osaka) tot aan Hiroshima/Iwakuni. Ook shinkansen inclusief Nozomi/Mizuho, echter alleen ongereserveerde plaatsen (reservering is handig maar niet echt noodzakelijk). Ook de veerboot naar Miyajima, de Wakayama Railway en de Kyoto Tango Railway en enkele JR-bussen zijn hiermee te gebruiken. Als je trip naar Hiroshima binnen die 5 dagen past en je geen verdere trips wilt maken is dit veruit de voordeligste optie.
  • JR Sanyo Sanin Area Pass: is met 19.000 yen (of weer 1000 meer in Japan) een stukje duurder, maar deze pas is 7 dagen geldig en geldt voor geheel Chugoku, inclusief de shinkansen zelfs tot aan Fukuoka (Hakata Station) op Kyushu, en ook met gratis plaatsreserveringen. Binnen Kansai is hij dan wel weer iets beperkter bruikbaar, maar dan gaat het voornamelijk om de verre uithoeken van de regio naar het noorden en zuiden.
  • JR Sanyo Sanin Northern Kyushu Pass: met 22.000 (en jawel, weer die 1000 extra in Japan.....) iets duurder dan het retourtje Osaka-Hiroshima, en dus alleen interessant als je verder gaat reizen. Maar die mogelijkheid heb je dan wel, want je kan hiermee gedurende 7 dagen niet alleen Kansai en Chugoku bezoeken, maar ook het noordelijke deel van Kyushu. Bijvoorbeeld Nagasaki, Kumamoto of Beppu (hot springs!). Maar wellicht is dat wat teveel van het goede....
Smarty
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2018 16:59

Bericht door Smarty » 29 jan 2018 17:11

Hi
Volgende maand ga ik naar Japan en wil ik in twee weken Tokyo, Nikko, Hakone, Hiroshima, Miyajima en Kyoto bezoeken. Op Hyperdia.com heb ik alle verbindingen opgezocht en de prijzen opgeteld. In totaal kom ik uit op 24870 yen wat ongeveer 185 euro is. Ik vraag me af of dit klopt, gezien op basis van deze berekening een JRpas helemaal niet voordelig is, maar ik lees overal dat dit juist wel het geval zou moeten zijn!
Kan iemand mij hierover adviseren?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast