Flores moeite waard of toch combo Java, Bali, Lombok?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 28 nov 2013 14:25

nini333 schreef:Hallo!

Wij overwegen ook een reis naar Flores, dus ik lees graag mee met jullie reacties en ervaringen.
We hebben in totaal max 3 weken helaas, maar denken nu aan een ruime week Flores en de rest in Bali. Zitten even te kijken wat nu handig is met vliegen: toch maar eerst op Bali vanuit Amsterdam en vanuit daar een retourvlucht Flores of wellicht gaat er ook een boot?
Ja, er gaat een boot. Deze gaat van Lombok baar Labuan Bajo. (Vanuit Bali ben je in 1,5 uur met de boot op Lombok.) Kijk even op de website van Perama Tour (http://www.peramatour.com/). De boot doet er twee nachten over. Wil je niet op een boot tussen toeristen zitten, dan moet je een ferry tussen Bali en Lombok nemen, een paar bemo's (minibussen) over Lombok, dan een ferry naar Sumbawa, de bus over Sumbawa en dan nog een bus. Er gaan ook grote bussen van Denpasar op Bali naar Bima, en daarvandaan kun je verder. Niet echt comfortabel...
nini333 schreef:Wat ik graag ook wil weten:
Hoe makkelijk is het om zelf accomodatie te vinden op Flores? Primitief maakt niet uit, maar wil wel graag weten dat er na een dag reizen ergens een bed is ;)
Geen enkel probleem. In Labuan Bajo is het drukker en heb je misschien niet het hotel van je eerste keuze, maar er zijn voldoende slaapplekken.
nini333 schreef:Hebben jullie ook de bergdorpjes bezocht als Bajawa en Bena en kun je daar overnachten?
Bajawa is niet echt een bergdorp, meer een klein stadje. Je kan daar overnachten. In de omgeving van Bajawa liggen veel kleine authentieke dorpen, daar zijn geen hotels of losmen. Als je de kepala desa om een slaapplaats vraagt kun je dit misschien wel regelen.

Bij het bezoek aan een dorp moet je je sowieso melden bij de kepala desa. Je moet je registreren in het gastenboek, en er wordt een donatie verwacht. Ook persoonlijke geschenken als sigaretten en betelnoot worden op prijs gesteld. Verwacht overigens niet dat er Engels gesproken wordt!
nini333 schreef:Die eilanden om te snorkelen klinken ook erg goed trouwens! Ik heb zelf Lombok, Gili eilanden en Sumbawa al gezien en toen ervaren dat je makkelijk lokaal een scooter kunt huren etc. Is dat in Flores ook een optie? Hoe vonden jullie het snorkelen daar? Toch maar in Flores/aanliggende eilanden of Bali doen?
Ik heb er niet gesnorkeld. Wel vanaf de eerder genoemen Perama boot.

Over prijzen op Flores doe ik even geen uitspraak, het is al een tijdje geleden dat ik er was: http://www.ikreis.net/main.php?cid=185. In 2014 wil ik de omgeving van Labuan Bajo en Ruteng bezoeken.
Roosje
Reiziger
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 nov 2007 23:12
Locatie: Den Haag

Bericht door Roosje » 07 dec 2013 12:13

Ik ben afgelopen zomer in Flores geweest. Slaapplek in Labuan was niet vanzelfsprekend. 'noodgedwongen'in acco van 400.000 rupiah geslapen. Niet erg voor een keer, maar ik zou zeker in het hoogseizoen even proberen een dag van te voren te bellen en vast te leggen. Het was wel tegen het einde van de Ramadan dat ik er zat dus dan trekken veel locals ook daar naar toe om bij hun familie te zijn. Hierdoor werd het vrij onmogelijk om te doen wat ik wilde. Minibusjes zaten een week van te voren vol, kanawa en seraya island ook. Toch met Seraya geluk gehad...gewoon volhouden en elke dag naar het guesthouse gaan die het regelt....ze hanteren namelijk geen reserveringssysteeem. Ze weten niet wanneer de gasten weggaan van het eiland. Dat is dus elke dag een verrassing. Het loopt daardoor heel rommelig, maar dat heeft zo zijn charme.
Uiteindelijk was Seraya zeker een hoogtepunt met het schitterende rif voor de deur. Heerlijk om volledig afgesloten te zijn van alles en iedereen (muv het handjevol medereizigers). Kanawa schijnt wel iets meer te leven, maar is daardoor ook iets duurder.
Ga er bij Seraya ook niet van uit dat wat je besteld ook hetgeen is dat je krijgt. Het is allemaal erg primitief en het eten is zo zo. Maar dit maakt echt allemaal niet uit.

Ik zou zeker een vlucht naar bali nemen en vanaf daar verder. Over de boot heb ik vooral veel negatieve verhalen gehoord, vaak worden er teveel toeristen op gepropt en als je geen geluk hebt zit je daar dagen mee opgesleept. Naar mijn idee deed hij er 4 dagen over. Het is echt een enorme afstand want Sumbawa is enorm.

Vluchten van Bali naar Labuan zitten wel snel vol, dus die zou ik vastleggen. Ik betaalde voor een enkele vlucht ongeveer 80 euro. Maar toen ik weer terugmoest het dubbele, omdat ik twee dagen van tevoren boekte.

Rinca eiland ook bezocht en helaas geen enkele komodo gezien. Dat was voor mijn gevoel een heuse tourist trap. Erg duur ook helaas (we betaalde ongeveer 100 euro met 5 man voor een dag). De reis erheen is wel schitterend, dus dat maakte veel goed.

Geniet van Flores en ik zou zelf Bali slechts even aandoen en vooral te richten op Flores, ik vind het van alle bezochte eilanden de meest pure van allemaal!
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 08 dec 2013 12:18

Bedankt voor jullie tips!! We gaan kijken wat we gaan doen en zullen hier onze ervaringen plaatsen. Al duurt het nog even (zomer 2014 :))
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 08 dec 2013 13:11

Roosje schreef: Ik zou zeker een vlucht naar bali nemen en vanaf daar verder. Over de boot heb ik vooral veel negatieve verhalen gehoord, vaak worden er teveel toeristen op gepropt en als je geen geluk hebt zit je daar dagen mee opgesleept. Naar mijn idee deed hij er 4 dagen over. Het is echt een enorme afstand want Sumbawa is enorm.
De boot van Perama doet er beslist geen 4 dagen over. Zie hun website. Daarnaast is er een maximaal aantal passagiers, waarvan het aantal dichter bij de Europese norm ligt dan bij de Indonesische :) Ik wil de boottocht komend jaar voor de tweede meer doen, maar dan de andere kant op als vorige keer.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 17 dec 2013 22:27

Hallo Janine,

Persoonlijk vond ik Seraya super relaxed om af te sluiten naar de reis op Flores, lekker snorkelen, beetje zonnen. Ik ging van Maumere naar Labuan Bajo. Ook ik heb even moeten zoeken in LB voor een accommodatie maar na 3 hotels toch nog wat gevonden.

Ook op Rinca geweest en behalve 3 komodovaranen bij het restaurant geen komodo gezien, wel een slangetje. Als je gaat ga dan heel vroeg wel als dat mogelijk is of ga er slapen, de slaapmogelijkheden zijn beperkt en geen luxe maar wel een ervaring denk ik.

Heen en terug naar flores heb ik gevlogen dus daar kan ik niets over vertellen.

Snorkelspullen kon je op Seraya huren, daarvoor hoef je die niet vanuit NL mee te nemen.

In ieder geval heel veel plezier en geniet er van, Flores is qua toerisme super relaxed en de mensen zijn zeer vriendelijk
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 18 dec 2013 13:37

Top, bedankt voor deze informatie! Fijn om deze ervaringen te horen, daar kunnen we zeker wat mee!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast