Flores moeite waard of toch combo Java, Bali, Lombok?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 20 apr 2013 10:20

Beste allemaal,

Binnenkort staat er een reis van 20 dagen naar Indonesie op het programma, Jakarta aanvliegen waarbij we de laatste 4 dagen in Jakarta zullen zijn. Maar we zijn er nog niet helemaal uit of Flores in ons programma past? We gaan zeker naar Bali maar daar zijn we allebei al meerdere keren geweest dus highlights hoeven niet meer, alleen relaxen.

Iemand ervaringen met het NP aan de westkust bij Gilmanjuk op Bali??

Grote vraag is... is Flores de moeite waard om heen te vliegen, kosten tickets (lion air), andere sites kan ik niet boeken online 2 pers. 480 euro, heen Jakarta -Maumere, terug Labuan Bajo - denpasar, verblijf ongeveer 8 dagen in Flores.

Route:
-Maumere
-Moni
-Bajawa
-Ruteng
-Labuan Bajo (bovenstaande in 5 dagen)
-Komodo 1 dag
-Kanawa of Seraya 2 dagen

De reistijd van de eerste 5 dagen is veel per dag. We willen ter plaatse in Maumere een chauffeur inhuren voor de eerste 5 dagen, Omdat het elke dag veel rijden is vragen we ons af of dit de moeite waard is?? Want hoe gaat het met de chauffeur als je 1 dag niet wilt rijden, maar waar blijf je dan 1 dag langer is onze vraag, in Moni of Bajawa?

Graag hoor ik ervaringen en ook over de staat van de weg? Eerdere ervaringen met slechte wegen uit Laos maakt het een lastige beslissing.

Pff best een lap tekst maar wie kan ons tips geven?

Groeten, Mandy
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 20 apr 2013 13:25

Acht dagen voor dit traject in Flores vind ik kort.
Ik was afgelopen zomer (droog seizoen) op Flores en had 2 dagen nodig om in Moni de Kelimutu vulkaan te zien wegens slecht weer. Dit is dé highlight van van eiland en het zou jammer zijn als je wegens tijdgebrek dit moest missen.
Ruteng vond ik minder interessant dan Bajawa alhoewel de omgeving wel mooi is. In beide plaatsen hebben we een brommertje gehuurd en deden we alles in ons eentje. Alles is makkelijk te vinden, maar met een privechauffeur kan je natuurlijk wel tijd besparen voor het hele traject.
Wij deden Kanawa ipv Seraya omdat dat volgens de foto's mooier was en omdat er een duikschool was. We hebben er zeker geen spijt van gehad en zijn 4 dagen gebleven. Zalig onbewoond eiland met prachtige witte stranden, koralen voor je hutje en een mooie pier die het goed doet bij de foto's met zonsondergang.
We deden ook de Komodo tour van 3 dagen.
Maar ik zou toch eerder 2 weken tellen voor dit traject (zelf zijn we 3,5 weken gebleven omdat we ook gedoken hebben (bij Komodo en ten oosten van Maumere) en nog naar Riung geweest zijn. Iets wat je ook mag skippen als je voor Kanawa kiest.
Je vliegticket is erg duur. Dat moet beter kunnen.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 20 apr 2013 15:50

Bedankt voor je snelle reactie kohraya. Mag ik vragen of je wel een chauffeur hebt gehuurd en wat de staat van de wegen is.

Helaas kunnen we allebei niet duiken en heb ik begrepen dat snorkelen bij Serayu beter zou zijn?

1 dag rinca of komodo om de komodovaraan te zien vind ik genoeg, snap dat de omgeving prachtig is maar reizen is helaas keuzes maken, daarom ook maar 2 dagen kanawa zodat we ook naar bali kunnen.

Helaas heb ik geen goedkopere opties gevonden quavliegen omdat we redelijk aan een bepaalde tijd vast zitten, sky avation te duur is, air asia er niet op vliegt, de site van merpatii niet werkt en dus alleen lion air overblijft. Misschien heb jij nog een andere tip?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 20 apr 2013 16:16

Probeer transnusa eens. Niet te boeken vanuit hier, wel vanuit Indonesië.

Ik vind de tijd die jullie op Flores willen verblijven ook erg kort. De wegen zijn slecht en er zijn weinig faciliteiten voor toeristen. Maar het is wel een fantastisch eiland met imposante vulkanen en fascinerende animistische culturen.

Je zou kunnen gaan reizen, en het strand gedeelte op Flores als optioneel zien. Je kun een eiland bezoek als je tijd over hebt, en mocht dat niet het geval zijn dan rol je gewoon vanuit Labuan Bajo het vliegtuig in.

Plan je vluchten niet te krap, soms worden ze gecanceld.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 20 apr 2013 23:22

Ik heb gevlogen met Merpati, maar omdat ik ook problemen ondervond met boeken, heb ik het van hieruit geregeld met dezelfde organisatie als waar ik mijn Komodo tour heb geboekt (-> Perama). Prijzen waren quasi hetzelfde als op de Merpati site en service top.
Ik heb zelf slechts één dag een privé chauffeur gehad omdat ik het erbarmelijke vervoer zat was en ik een lange trip voor de boeg had.
Maar het openbaar vervoer doet er steevast langer over dan aangegeven in de Lonely Planet.
De wegen zijn zoals te verwachten is op zulke bestemmingen. Ik weet niet waar jij in Laos bent geweest, maar ik vond het vergelijkbaar. Heb al veel erger meegemaakt ...
Geen idee hoe het snorkelen op Serayu is, maar bij Kanawa was het top. Koraal was in goede staat, veel vis (bvb een schildpad, een haai, zeer veel lion fish en enkele sepia's gezien tijdens het snorkelen). Als je er de tijd voor neemt kan je het eiland makkelijk rond snorkelen en afwisselend wandelen. Ook de mogelijkheid een berg(je) te beklimmen met mooi uitzicht van 360°. In het fotohoekje vind je enkele foto's van mij van Flores.
Als je één overnachting doet op Kanawa, kom je in de vroege namiddag aan (14h of zo) en vertrek je de volgende ohtend alweer na het ontbijt. Dit wegens de uren van de shuttle boot. Twee nachten zijn dus aanbevolen.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 21 apr 2013 12:20

Jenny en Kohraya, bedankt voor jullie antwoorden. Gezien de korte tijd wil ik graag vooraf de vliegtickets regelen om niet het risico te lopen dat we de eerste 3 dagen niet meer kunnen vliegen (dus helaas dan ook meer betalen).

Jenny, goed idee om de dagen op het strand eventueel te laten schieten als de reis toch langer duurt dan verwacht. Hoogstwaarschijnlijk plakken we er toch 2/3 dagen aanvast omdat de tijd toch wel erg kort blijkt te zijn. Ik dacht dat het wel kon omdat bijna alle aangeboden reizen deze trip ook in deze tijd doen, dus met chauffeur leek het me wel haalbaar...Aansluitend vliegen we naar Bali dus is niet heel erg als er 1 dag later gevlogen wordt.

Kohraya, heb even je foto's bekeken, hele gave foto's! Hoop op schildpadden tijdens snorkelen :) ik ga ervanuit dat de haai op afstand bleef haha. Was het trouwens makkelijk ter plaatse te regelen een chauffeur?

Voor zover als ik nu kon vinden is de accommodatie op Serayu voordeliger dan die op Kanawa maar ik kan op allebei de eilanden eigenlijk maar 1 hotel vinden. Heb je op Kanawa nog iets anders gezien?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 21 apr 2013 14:32

Het is niet zo dat je met merapi, merpati en transnusa meer betaald als je later boekt. Er zijn altijd wel vluchten van Bali naar Maumere. Van Labuan Bajo naar Bali kan wel vol zitten, maar wanneer je die tickets meteen bij aankomst in Indonesië boekt ben je ruim op tijd.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 21 apr 2013 15:54

@Jenny, we willen bij aankomst in Jakarta gelijk naar flores vliegen, dus al je dan op korte termijn niets kunt vinden om te vliegen, zul je je tijd moeten doden in Jakarta....

Wat gebeurt er met je ticket/geld als de vlucht niet doorgaat?? Wordt je dan automatisch op de volgende vlucht geplaatst zonder kosten ook al zou die vlucht duurder zijn?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 21 apr 2013 16:37

De kosten van een volgende vlucht met dezelfde maatschappij zijn niet duurder. Dat is een Europees iets.

Ik zou bij een gecancelde vlucht altijd even contact opnemen met de maatschappij. Dat kan direct op het vliegveld, of via een agent in de stad.

In indonesie gaan vluchten soms niet door. Dat is nu eenmaal zo. Dat kun je zien als een verloren dag, maar je doet er niks aan. Zoiets hoort nu eenmaal bij het land, het is iets waar je rekening mee moet houden. Ik zou vanuit oost Indonesie nooit een binnenlandse naar bv Jakarta boeken die een zeer korte overstaptijd met m'n internationale vlucht heeft. Ik kies voor een dag speling.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 21 apr 2013 17:25

Jenny, bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 21 apr 2013 22:00

Ik dacht dat de door jouw opgegeven prijs vanaf Bali was. Daarom dat ik reageerde dat het goedkoper moest kunnen.
Ik trek mijn woorden dus terug ...
Op Kanawa is er één bungalow complex met een 15-tal bungalows en een eenvoudig restaurantje. Verder is er niets te beleven (maar dat is ook de reden dat je daar wil zijn).
Flores is (buiten Labuan Bajo) totaal niet toeristisch ingesteld. Privé chauffeurs regel je dan ook via je de uitbater van je hostel die altijd wel een 'neef' heeft die je kan helpen. Prijzen zijn wel duurder dan op Java en Bali heb ik ondervonden.
Volg zeker ook de raad op van Jenny ivm vluchten die vertraging hebben of worden gecanceld. Zo gaat het daar inderdaad.
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 07 mei 2013 18:22

De tickets zijn geboekt :) We blijven 10 dagen op Flores, de verdere indeling bekijken we daar ter plaatse. Hebben geen chauffeur vooraf geregeld, op de bonnefooi en we zien wel waar het schip strand.....
Barmar
Vakantieganger
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jun 2012 22:43

Bericht door Barmar » 14 jun 2013 18:04

Hallo,

De reis is inmiddels weer voorbij helaas. Op flores hebben we inderdaad de route maumere _ labuan bajo in 5 dagen gedaan, wat achteraf behoorlijk zwaar was. Een privechauffeur was goed te vinden in maumere, en ik vond de wegen goed te rijden , het hele stuk naar lb is geasfalteerd op 2kleine stukjes na. Wel behoorlijk wat wegwerkzaamheden.

Ok de weg is enorm bochtig maar we hadden een goede chauffeur die niet te hard reed.

Vliegen met wings air en lion air is goed gegaan en maar een kleine vertraging dus geen klagen.

Seraya island was mooi, helaas zat het weer niet zo mee dus niet veel kunnen snorkelen, maar wel mooie vissen gezien en best veel levend koraal.

Bedankt voor alle info en tips!
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 28 nov 2013 11:03

Hallo!

Wij overwegen ook een reis naar Flores, dus ik lees graag mee met jullie reacties en ervaringen.
We hebben in totaal max 3 weken helaas, maar denken nu aan een ruime week Flores en de rest in Bali. Zitten even te kijken wat nu handig is met vliegen: toch maar eerst op Bali vanuit Amsterdam en vanuit daar een retourvlucht Flores of wellicht gaat er ook een boot?

Wat ik graag ook wil weten:
Hoe makkelijk is het om zelf accomodatie te vinden op Flores? Primitief maakt niet uit, maar wil wel graag weten dat er na een dag reizen ergens een bed is ;)
Hebben jullie ook de bergdorpjes bezocht als Bajawa en Bena en kun je daar overnachten?
Die eilanden om te snorkelen klinken ook erg goed trouwens! Ik heb zelf Lombok, Gili eilanden en Sumbawa al gezien en toen ervaren dat je makkelijk lokaal een scooter kunt huren etc. Is dat in Flores ook een optie? Hoe vonden jullie het snorkelen daar? Toch maar in Flores/aanliggende eilanden of Bali doen?

Wat waren jullie per dag ongeveer kwijt? Eten, overnachting, reizen?

Bedankt voor jullie adviezen!

Groetjes,
Janine

PS Sumbawa is trouwens ook echt een aanrader, als je ooit nog eens naar Indonesie gaat. Het ligt ten oosten van Lombok, niet toeristisch, echt prachtig!
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 28 nov 2013 11:29

Nog een andere vraag:

Op Kanawa en Seraya: wat voor accomodatie hebben jullie in geslapen? Wij willen in juni naar Indonesie, dus hoogseizoen, dus ben benieuwd hoe druk het dan is. Is het mogelijk om daar snorkelspullen te huren of kunnen we dat beter meenemen/in Indonesie kopen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten