Een jaar naar Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 11 apr 2016 08:02

Hoi Isa, wat een vervelende situatie zit je in. Heb je hier ook al eens met je ouders over gesproken? Het lijkt mij dat zij in ieder geval op de hoogte moeten zijn van de situatie en dat je er jezelf op dit moment niet happy bij voelt. Maar ik neem aan dat ze dit weten.

Hoewel drie maanden als een eeuwigheid kan lijken, het is een tijd dat nog wel te overzien is om te overbruggen. Ik neem aan dat je het grootste gedeelte van de tijd of op school zit of leuke dingen aan het doen bent? Dat zou op zich al erg positief zijn :) Nu je nog in Australië bent kun je nog tal van leuke dingen doen die je straks niet meer in Nederland kunt doen. Het lijkt mij belangrijk om juist daar nu bij stil te staan en van te genieten.

Om ook alvast te wennen aan Nederland kun je kijken of je alvast wat vaker contact kunt leggen met de mensen om wie je geeft in Nederland? Zo kun je alvast weer een fijne band opbouwen / verbeteren met mensen om wie je geeft en misschien kan dat ook wat van je gevoel van je gast gezin wegnemen? Ik denk dat als je straks in Nederland bent je erg vaak nog terug zal denken aan je tijd in Australië. Zelfs aan de periode waarvan je nu misschien denkt dat het helemaal niet leuk is. Beste tip die ik je kan geven is om er zo veel mogelijk nog van te genieten.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Bericht door Reismeis » 11 apr 2016 19:29

Hey Isa, wat een dapper besluit om daar je studie af te maken, maar wat vervelend dat het niet zo lekker loopt! Ik ben zelf op mijn 17e voor een jaar naar Oz gegaan als exchange student en ik heb ook bij een gastgezin gewoond waar het totaal niet lekker liep.. Ik was ook hun huishoudster, kok, etcetera.. Ik herken eigenlijk alles wat je schrijft! Als je het prettig vindt mag je me wel een pb sturen!
ramon521
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2015 21:10

Bericht door ramon521 » 25 mar 2018 21:09

hallo,

ik zou beginnen met me zelf voor te stellen ik ben Ramon ben 23 jaar en kom uit Limburg.
ik ben van plan om rond 03 jullie 2018 mijn avontuur in Australie te starten dit doe ik via Australian backpackers en na een week ga ik alleen verder.
ik ben van plan om sowieso een jaar te blijven in dit jaar wil ik werken en reizen combineren.
ik heb een paar vragen om te beginnen hoeveel geld moet je ongeveer meenemen.
hebben jullie tips om te werken op een boerderij het liefst als fruit plukker en is het mogelijk om op een boerderij een slaapplek te krijgen en om ook loon te ontvangen.
alle tips zijn welkom !!
Arnout3008
Reisexpert
Berichten: 261
Lid geworden op: 28 apr 2015 16:14
Locatie: Wereldwijd

Bericht door Arnout3008 » 25 mar 2018 23:38

Ha Ramon!

Dat klinkt als een tof plan! Kijk vooral even bij het reisgids gedeelte over Australië, hier kun je veel informatie vinden over reizen in Australië en manieren hoe je bijvoorbeeld het reizen en werken kunt combineren en zorgen dat je uitkomt met je geld.

Als je nog vragen hebt, brand los :)
BartJan
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2020 17:05

Bericht door BartJan » 03 mar 2020 17:31

Geen idee of het hier nog een beetje actief is.. maar het is altijd te proberen.

Hoi hoi, Ik ben Bart Jan. 19 jaar en ben van plan eind November naar Australië te gaan voor 1 jaar.
Ja, ik ga alleen, Even helemaal het diepe in en echt een jaar helemaal weg uit Nederland.

Ben vanaf nu een beetje begonnen met het plannen van mijn reis. Waar begin ik, Wat wil ik doen, Wat is het budget dat ik nodig heb. Etc. Etc.

In een bijlage heb ik een document met alle dingen die ik nodig ga hebben. Locaties waar ik heen wil etc.
Hebben jullie nog leuke dingen waar ik heen MOET of gedaan MOET hebben?
Dingen die ik vergeten ben en belangrijk zijn om mee te nemen/ bij te hebben etc?
Of ben ik gewoon nog hele domme dingen vergeten.. XD

Alvast hartelijk bedankt. en ja ik kan niet wachten tot november 8)7
Groetjes,
Bart Jan
Bijlagen
AUSTRALIE.docx
(32.93 KiB) 38 keer gedownload
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 05 mar 2020 13:50

In je document staat "verwachte kosten internet 45-80 euro per dag per persoon", wat bedoel je daar precies mee?

Bij handige extra's kan je eventueel nog een waslijntje zetten ;) Een tent zou ik niet meenemen maar eventueel daar kopen mocht je die nodig hebben.

Werken in of de grote steden kan soms ook een voordeel hebben. Dan heb je meer opties dan landbouw werk. Ook zou je bij je bucketlist dingen kunnen kijken of je kan werken. Zeker als je wat ervaring ergens in hebt is de kans daarbij ook wat groter. Zo kun je wat je leuk vindt waarschijnlijk kosteloos doen én nog wat geld verdienen.

Ik weet niet of het zinvol is om een Australische spaarrekening te openen. Ik zou in Nederland sparen en wanneer de wisselkoers gunstig is geld over maken. Ook vraag ik me af of je voldoende geld bij elkaar kan sparen om een extra spaarrekening te openen. Het geld vliegt er waarschijnlijk harder uit dan het er bij komt.
BartJan
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2020 17:05

Bericht door BartJan » 05 mar 2020 18:36

https://www.travellers.com.au/tour-item ... melbourne/

zelf zag ik deze voorbij komen. Ziet er goed uit. Zij helpen met de eerste dingen en de eerst komende 8 dagen laten zij wat zien en ben je al met een groep. Iemand bekent met deze organisatie en of het wat is?



Erik:
Kosten per dag die je gemiddeld kwijt bent aan eten, dingen doen, reizen etc.

waslijntje goeie :), tent misschien wel beter om daar te kopen scheelt bagage.

Qua werk kan je zeker meer dan alleen landbouw. Dus daar ga ik zeker naar kijken, bedankt.

Een Australische rekening is verplicht als je gaat werken in Australië omdat daar het geld op gestort wordt.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 05 mar 2020 19:03

Zo te zien bestond Travellers Contact Point al toen ik naar Australië ben geweest (en dat was voor de oerknal) dus ik denk dat het nog steeds wel een okay organisatie is. Anders zouden ze al lang niet meer bestaan. Maar recente ervaringen heb ik dus niet.
Erik schreef:
05 mar 2020 13:50
Een Australische rekening is verplicht als je gaat werken in Australië omdat daar het geld op gestort wordt.
Ik doelde met mijn opmerkingen op een spaarrekening (i.p.v. lopende rekening) en anders heb ik de info in je documentje verkeerd begrepen ;) .
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 06 mar 2020 04:41

Hi,

Mooie plannen heb je!! En je bent nu al (erg) goed voorbereid zo te zien. Er staan dingen op je lijstje die ik niet eens wist na 14 jaar in Australie wonen, ha ha.

Een paar kleine dingetjes. Er zijn een aantal grote banken, Commonwealth is er 1 van inderdaad. Daarnaast zijn Westpac en de NAB ook door heel Australië te vinden. Allemaal in principe vergelijkbaar. Een spaarrekening is heel makkelijk erbij te openen, zou ik wel doen. In Australië krijg je namelijk zelfs nog wat rente. Bij Westpac krijg je de eerste 3 maanden na het openen van een nieuwe spaarrekening zelfs extra rente. Geef ook je tax file number aan je bank zodat je geen 50% belasting over die rente betaald. Ik gebruik Transferwise om geld internationaal over te maken, kan veel schelen qua wisselkoers en kosten. Banken geven vaak slechte deals. Ik heb nog een link voor een eerste gratis transfer met Transferwise, mocht je interesse hebben.

Een tax file number heb je überhaupt nodig om legaal te kunnen werken, je betaalt dan wel belastingen hoor maar kan een deel waarschijnlijk later terugvragen. Het belastingjaar loopt in Australië tot begin juli, hou daar rekening mee.

Je werkgever zal super annuation (9% van je brutoloon) betalen in een fonds. Dit kan je na je tijd in Australië terugkrijgen, kan een leuk bedragje zijn.

En mijn belangrijkste tip.... laat het verder allemaal los. Je bent goed op de hoogte van het hoe en wat, maar uiteindelijk zal het allemaal anders lopen. Ik snap de behoefte om te plannen en controle te voelen, maar er zijn veel factoren die meespelen. De mooiste ervaringen zijn de onverwachte en heel veel valt niet te plannen. De mooiste bestemmingen zijn degenen die je niet kent of zomaar op je pad komen. Australiërs zijn over het algemeen heel gastvrij en voor je het weet logeer je bij iemand voor een paar dagen of langer.

Het is heel persoonlijk wat mensen mooi/leuk vinden en er zijn geen "must sees". En je MOET niets, dat is juist zo heerlijk, toch? Persoonlijk vind ik de toeristische plekken vaak het minst leuk, de mooiste plekken in mijn ogen zijn de verborgen plekjes in natuur waar je zomaar langskomt of je ontdekt als je net een andere route neemt of iemand ontmoet. Als je open bent en flexibel, komen er hoe dan ook bijzondere dingen op je pad!!

Mijn ervaring qua werk, is dat er meer werk is op de minder populaire plekken buiten het hoogseizoen om. Backpackers lijken in grote getallen naar dezelfde gebieden/plekken te gaan om werk te zoen waardoor er dan weinig werk is, terwijl op meer afgelegen plekken vaak vanillas te vinden is.

Plan het begin en kijk verder hoe het loopt. Misschien vind je een fantastische (werk)plek na een week en blijft er 6 maanden... You never know ^O^ See what life brings!

Heel veel plezier en laat maar weten als je meer vragen hebt!
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 06 mar 2020 11:57

Kims schreef:
06 mar 2020 04:41
Een spaarrekening is heel makkelijk erbij te openen, zou ik wel doen. In Australië krijg je namelijk zelfs nog wat rente.
Ben het voordeel van de rente niet direct kwijt door het verschil in koersen en kosten voor het overboeken? Dan zou het enkel om verdiend geld gaan in Australië wanneer je maximaal voordeel er uit wil halen? (Nieuwsgierige vragen ;) ) .

Ik zou Kims advies sowieso volgen aangezien zij er meer van weet dan ik .
BartJan
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2020 17:05

Bericht door BartJan » 06 mar 2020 13:02

Kims schreef:
06 mar 2020 04:41
En mijn belangrijkste tip.... laat het verder allemaal los. Je bent goed op de hoogte van het hoe en wat, maar uiteindelijk zal het allemaal anders lopen. Ik snap de behoefte om te plannen en controle te voelen, maar er zijn veel factoren die meespelen. De mooiste ervaringen zijn de onverwachte en heel veel valt niet te plannen. De mooiste bestemmingen zijn degenen die je niet kent of zomaar op je pad komen. Australiërs zijn over het algemeen heel gastvrij en voor je het weet logeer je bij iemand voor een paar dagen of langer.

Het is heel persoonlijk wat mensen mooi/leuk vinden en er zijn geen "must sees". En je MOET niets, dat is juist zo heerlijk, toch? Persoonlijk vind ik de toeristische plekken vaak het minst leuk, de mooiste plekken in mijn ogen zijn de verborgen plekjes in natuur waar je zomaar langskomt of je ontdekt als je net een andere route neemt of iemand ontmoet. Als je open bent en flexibel, komen er hoe dan ook bijzondere dingen op je pad!!

Mijn ervaring qua werk, is dat er meer werk is op de minder populaire plekken buiten het hoogseizoen om. Backpackers lijken in grote getallen naar dezelfde gebieden/plekken te gaan om werk te zoen waardoor er dan weinig werk is, terwijl op meer afgelegen plekken vaak vanillas te vinden is.

Plan het begin en kijk verder hoe het loopt. Misschien vind je een fantastische (werk)plek na een week en blijft er 6 maanden... You never know ^O^ See what life brings!

Super bedankt voor je uitgebreide en leuke antwoord!
En ja ik ben wel een beetje een planner vooraf. Ook om mijn ouders gerust te stellen dat alles goedkomt en het geen wilde gedachte is dat ik eventjes wegga ;) :-P
Over het loslaten en zien wat het gaat brengen heb je helemaal gelijk!
Wel lijkt het mij lekker om met een organisatie de eerste week door te komen
Deze organisatie kwam ik tegen en bied je de eerste 8 dagen onderdak en je gaat met een gids en een groep mede backpackers die ook aan het begin van hun jaar werken reizen staan leuke activiteiten doen en Melbourne bekijken. Hierdoor lijkt het mij dat je al snel je eerste contacten opbouwt en je net even wat wegwijs gemaakt wordt in de cultuur. Na die 8 dagen kan je gewoon zelf de wijde wereld in. Je kan wel altijd contact me ze opnemen als je bijvoorbeeld ergens in vast loopt of geen werk kan vinden. en dit voor 899 Dollar (ik verwacht Australische dollars)

Is dit een aanrader?

Organisatie:
https://www.travellers.com.au/tour-item ... melbourne/
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 06 mar 2020 13:35

Wat zou het kosten wanneer je zelf je accommodatie e.d. zou regelen? M.a.w wat betaal je voor de rest van de diensten voor die ene week? Het is zeker fijn om de eerste week nog onder de vleugels van zo'n organisatie de stad te verkennen, maar je zal dus moeten kijken wat je daadwerkelijk daarvoor betaalt en of je dat er voor over hebt.

Je gaat sowieso overal mensen tegenkomen zeker als je ook een hostel boekt waar veel mensen met dezelfde plannen zitten. Wees dus niet al te ongerust dat je alleen blijft. Zodra je ook aan een tour gaat deelnemen zal je ook veel mensen ontmoeten.
BartJan
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mar 2020 17:05

Bericht door BartJan » 06 mar 2020 14:02

Heel globaal berekent:

wat er in de 900 dollar zit van deze organisatie: (omgerekend 520 euro)
-Gids
-Taxi vanaf het vliegveld naar accommodatie
-7 nachten accommodatie
-welkoms briefing, city tour en welkoms dinner
-werk en reis informatie
-city tour & food - drink tour
-Wijn proeverij.. (bier was beter geweest)
-Naar het Penguin Island
-Surf les
-Kangaroos en koala's kijken
-avondje stappen
-BBq
-Paddle boarding
-12 maanden Job support (hulp met vinden van werk)
-2x lunch, 2x dinner, 4x drinks bij avond stappen.
-world voor je geregeld: simkaart, TFN (tax file number), bank account, 12 maanden lid van Travellers At Work
-Voortdurend hulp van de organisatie bij vragen etc

Waar je nog wel geld extra aan kwijt bent is de rest van het eten, waarschijnlijk kost wassen en douchen ook wel wat. Verder zou ik het eerlijk gezegd niet weten het lijkt mij redelijk inclusief.

Zou ik helemaal alleen starten zou ik de eerste 2 weken onderdak in Melbourne moeten hebben. Het aanvragen van een bankaccount, postbus, TFN etc en het ontvangen van alle spullen ben je vaak 2 weken mee bezig.
dus 2 weken veel dingen aan het regelen en op spullen aan het wachten en +/- 30 euro per nacht accommodatie denk ik dat je qua prijs/tijd vergelijking redelijk goed uit bent voor 520 euro.
Het neemt (waarschijnlijk) een stuk stress weg en ook krijg je gelijk wat te zien van Melbourne.

Als het echt wordt afgeraden ga ik wel eens verder kijken. Maar ik weet niet hoe jullie meningen hier over zijn?

Bedankt voor het actieve meedenken!
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 06 mar 2020 14:49

Ik ben het met je eens dat het zeker een stuk gemak en rust geeft. Zeker als het je eerste verre reis is dan is het fijn dat er een taxi op het vliegveld voor je staat te wachten en die je dan naar je ho(s)tel brengt. Ook kan de organisatie een soort van veilig gevoel geven. Ook voor het thuisfront. Dat is de reden dat ik het destijds ook afgesloten heb.

Maar omdat ik eerder door wilde reizen moest ik veel van de zaken alsnog zelf regelen. Achteraf heb ik er dan ook niet heel veel gebruik van gemaakt. Maar eerlijk is eerlijk dat je samen met andere reizigers in hetzelfde hostel (en schuitje) zit is zeker fijn.

Als de overnachtingen ongeveer 30 euro per nacht zijn is dan ongeveer de helft van het bedrag. @kims weet ongetwijfeld wat een taxi ongeveer zal kosten wat vaak ook niet heel goedkoop is. Ik dacht dat ik destijds door een tourbus opgehaald ben waarbij we ook nog wat sightseeing deden op de dag dat je aankomt.

Op het totaal bedrag van je reis is het bedrag ongetwijfeld te verwaarlozen ;) dus ik zou uiteindelijk doen wat je gevoel je ingeeft.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 07 mar 2020 06:57

Erik schreef:
06 mar 2020 11:57
Kims schreef:
06 mar 2020 04:41
Een spaarrekening is heel makkelijk erbij te openen, zou ik wel doen. In Australië krijg je namelijk zelfs nog wat rente.
Ben het voordeel van de rente niet direct kwijt door het verschil in koersen en kosten voor het overboeken? Dan zou het enkel om verdiend geld gaan in Australië wanneer je maximaal voordeel er uit wil halen? (Nieuwsgierige vragen ;) )
Ik zat meer te denken aan het geld dat je aan het begin nodig hebt of aan het einde over hebt. Pinnen is namelijk erg kostbaar in vergelijking met het overschrijven online. Hogere kosten en een onvoordelige koers over het algemeen en met grote pakken geld reizen is niet aan te raden.

Verder qua beginnen met zo'n organisatie, ben ik het met Erik eens, doe wat goed voelt en waar jij behoefte aan denkt te hebben.

Weet niet wat voor overnachtingen erbij zitten, maar een bed in een dormitory is vaak $10-$20 per nacht in een hostel, een kamer een stuk duurder.

Succes ermee!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten