Een jaar naar Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Liza84
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2006 17:19
Locatie: Delft

Bericht door Liza84 » 16 jan 2006 18:03

:D
Laatst gewijzigd door Liza84 op 31 aug 2006 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 17 jan 2006 23:01

Ha die Liza,

Weet je al welk gedeelte je van Australie wil zien? En ga je wel met een organisatie of echt helemaal op eigen gelegenheid?

Erik
Laura
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:20
Locatie: in de buurt van Gent

Bericht door Laura » 24 jan 2006 22:01

hey

Ik ben ook 22 uit België, ik ben ook van plan tegen sept/okt te vertrekken. Ik denk dat ik met de belgische organisatie WEP ga. Wil zeer graag info uitwisselen, of dingen afspreken...

groetjes
Liza84
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2006 17:19
Locatie: Delft

Bericht door Liza84 » 08 feb 2006 00:02

Hi Erik,

Ik weet nog niet zeker of ik met een organisatie wil gaan, het is natuurlijk wel handig in het begin maar daar ben ik dus nog over aan het twijfelen!

Mijn planning is om in Sydney te beginnen en van daar uit naar Melbourne, en dan later ook richting Darwin gaan.

Ik zit er trouwens ook over te denken om ook naar Nieuw-Zeeland en Thailand te gaan als ik een beetje een voordelig ticket hier voor kan vinden!!

Groetjes!!
Loess
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2008 18:26
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Loess » 12 mei 2008 18:39

Hallo allemaal,

Ik ben nu bijna 17 jaar oud, en wil graag volgend jaar zomer naar Australie vertrekken. Ik ben dan 18 en wil er een jaar wonen en werken. Ik wil waarschijnlijk niet verder backpacken. Ik ben van plan op 1 plek te blijven namelijk Sydney.

Ik heb al de berichtjes op deze site al gelezen en las dat je zo'n 1000 euro kwijt bent per maand. Dat zal wel goed komen want ben ook van plan daar te gaan werken. Ook las ik dat je kamers kunt huren, dat wil ik graag doen maar ik vroeg mij af wat de gemiddelde kosten per maand kunnen zijn voor een kamer in Sydney. En als je een gemeubilleerde kamer hebt wat dat dan precies inhoud. Wat staat daar precies in en mag je de kamer bijvoorbeeld opknappen (verfen, enz).

Ik hoop dat iemand hierop reageert met ervaring of iemand die er iets over weet. En zeg het alsjeblieft als ik nog belangrijke dingen vergeet. Ik wil zo veel mogelijk informatie verzamelen. Zodat ik weet waar ik aan toe ben. En ik ben het visum niet vergeten.

Alvast bedankt,
Loes
estelle
Wereldreiziger
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 feb 2007 17:51
Contacteer:

Bericht door estelle » 15 mei 2008 03:49

Ik woon nu in een appartement in Sydney. De gemiddelde kosten zijn tussen de 70 en 160 dollar per week. Het ligt er maar net aan waar je wilt wonen. Midden in het cemtrum is het duurder dan wat meer in de buitenwijken. Met name in Surry Hills en Inner West zijn er goedkope kamers te vinden in leuke huisjes waar je met andere reizigers/werkers woont. Gemeubileerd is wat duurder dan ongemeubileerd maar dat geld ben je dan ook neit kwijt aan meubels.
Op Gumtree.com.au staan veel kamers en overal in de stad en in hostels hangen briefjes met kamers. Het is niet nodig om van tevoren een kamer te regelen, kan makkelijk ter plekke. Wel zou ik wat meer kamers afgaan voordat je er een kiest, want de prijs/kwaliteit verhouding verschilt enorm.
Over verven etc weet ik helaas niets. Denk dat als je ergens langere tijd woont het wel mag. Maar over het algemeen zien de kamers er netjes uit.
JordiB
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2009 20:09

Bericht door JordiB » 19 apr 2009 20:14

Hee,

Ik ben van plan om na de HAVO er een jaartje tussen uit te gaan. Ik dacht aan Australie omdat het me altijd al trekt.

Ik zou hier graag wat info, verhalen, reisverslagen, tips, e.d. over krijgen. Dus, ken jij een leuke site met info bijvoorbeeld of heb je hetzelfde gedaan als dat ik van plan ben, post het dan als je wilt. O-)

Alvast erg bedankt! :)
Ralph
Reisexpert
Berichten: 534
Lid geworden op: 28 mar 2009 17:49

Bericht door Ralph » 19 apr 2009 20:26

Allereerst welkom op het forum *O* !

Volgens mij is het de bedoeling dat je ook zelf wat zoekt. Google en deze site (zie 'alles over' en sterke verhalen) kunnen je daarbij helpen.

En er zijn genoeg topics te vinden over australie, dus eerst zelf wat doen en dan hier komen met de vragen waar je nog mee zit ;)
Gebruikersavatar
Ron
Reisexpert
Berichten: 1120
Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
Locatie: cala d 'or, mallorca
Contacteer:

Bericht door Ron » 19 apr 2009 20:30

hoi jordib,

hier bij around the globe kun je het allemaal vinden.
info over australie vind je bij reis informatie (kan ook alles over zijn)
reisverslagen vind je onder sterke verhalen, daar kun je zoeken op land en vind je dan mensen die bij ons een weblog hebben en daar hun verhalen plaatsen.

mocht je dat allemaal door gelezen hebben dan denk ik dat je al aardig op weg bent. en weet je ook wat je allemaal kunt doen in een jaartje australie. kijk anders ook eens op mijn weblog, heb er zelf 21 maanden gezeten.

heb je nog meer vragen, stel ze gerust.
aartenelise
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2011 20:31

Bericht door aartenelise » 16 feb 2011 20:44

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en heb wat vragen aangaande onze reis naar Australië.

Mijn man en ik hopen met onze 2 hondjes voor een minimaal jaar naar Australië te gaan. We hopen daar allebij te gaan werken en wonen. Nu hebben we een aantal vragen;

- Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan? en wat zijn jullie ervaringen?
- Hebben mensen ervaring met het meenemen van hondjes naar Australië?
- Is het makkelijk om werk/woning te vinden?
- Wat is (o.a. qua werkgelegenheid) de beste plek om te gaan wonen?
- Van hoeveel kosten per maand (wonen/eten) moeten we uitgaan?
- Hoeveel geld is handig mee te nemen naar Australië?

Ik weet dat het al aardig wat vragen zijn maar we hebben toch nog één belangrijke. We hebben namelijk momenteel een eigen woning en we twijfelen enorm wat we daar mee zullen doen. Hebben jullie misschien tips of we het beter kunnen verhuren of verkopen? Heeft één van jullie hier misschien ervaring mee?

Sorry dat het zoveel vragen zijn, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!!

Groetjes Elise
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 17 feb 2011 09:16

Hallo,

Ten eerste wil ik zeggen dat je aardig wat moeite wil gaat doen om daar 1 jaar te gaan wonen.
Ik weet niet voor wat voor procedure jullie gaan maar die duurt gemiddeld al 12 tot 18 maanden.
Honden meenemen kan goed in de kosten lopen. Zo weet ik van een nieuwzeelandforum waar ik actief ben dat ze voor 2 honden zo'n 4000 euro kwijt waren. Dit omdat er ook heel veel papierwerk bij kwam kijken.

Huis huren ligt eraan waar je gaat wonen ga je in Sydney wonen dan betaal je al snel 800 euro tot 1000 euro per maand aan huur. Ga je meer in kleinere plaatsen wonen betaal je een stuk minder. Misschien om een idee te krijgen kijken op www.realestate.com.au

Het leven is kwa eten en drinken net zo duur al in NL en soms zelfs duurder dit komt door de wisselkoers die niet zo heel goed is. 1 euro krijg je 1,35 AUD voor. Ik ben er geweest toen kreeg je voor 1 euro 2 AUD.

Ik ga zelf in Nieuw Zeeland wonen dus weer net even wat meer van die procedure dan van die Australische al zijn we daar ook mee bezig geweest. Wij komen Nieuw Zeeland binnen op een skilled visa zonder werk dus.

Ik zou het huis verkopen maar dat is persoonlijk. Als je echt maar 1 jaar wilt gaat dan zou ik verhuren.
panky
Wereldreiziger
Berichten: 116
Lid geworden op: 05 sep 2005 00:00
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Bericht door panky » 17 feb 2011 09:47

Beste Elise,

Ik ben geen expert op dit gebied, maar heb wel een aantal vragen/ opmerkingen die jou wellicht kunnen helpen.

Om te beginnen vraag ik mij af of jij al gekeken hebt naar een visum. Gezien jouw wensen weet ik niet of daar een visum voor bestaat. De mogelijkheden die bij mij bekend zijn, zijn de Working Holiday Visum (WHV) voor max. 1 jaar en onder voorwaarden een 2e jaar. Informatie hierover kan je terugvinden in :
- http://www.australiesite.nl/australie/visum.htm

Een ander mogelijkheid is dat een bedrijf aldaar een sponsorship voor jou aanvraagt. Weet niet hoe het exact werkt, maar het komt erop neer dat ze aan de overheid vragen om jou een visum te geven zodat je daar kan werken. De laatste mogelijkeheid die bij mij bekend is, is dat je een permanente visum aanvraagd. Meer informatie over emigreren kan je vinden op http://www.migrationbureau.nl/australia/ . Indien jullie een ander visum hebben, ben ik geinteresseerd in welke dat is. in dat geval is het wellicht ook iets voor mij :).

Ik heb geen ervaring met hondjes meenemen naar Australie, maar jaren gelden was er een programma op tv van Engelsen die naar Australie emigreerden. De dieren moesten toen een tijdje in quarantine blijven en na die periode kon de familie hun ophalen.

Hoe makkelijk er werk te vinden is en waar je het beste kan wonen voor werk, is afhankelijk van wat voor werk je wilt gaan doen. In de onderstaande links kan je alvast zoeken in welke regio welke vactures open staan.

- http://jobsearch.gov.au/default.aspx
- http://www.seek.com.au/

Als je 'jobs australia' in google invoert krijg je meerdere zoekmachines.

Hoeveel geld je mee moet nemen is uiteraard geheel afhankelijk van jouw levenstijl. Als backpacker was ik gemiddeld € 1.000,- per maand kwijt. Om je WHV te krijgen dien je minimaal € 3.200,- te hebben. Omdat jullie in principe het zelfde van plan zijn (afgezien van het rondreizen) is dit wellicht een goede richtbedrag. Zodoende kan je de eerste paar maanden doorkomen en wanneer je werk hebt, kan je daar op teren.

Succes met jullie plannen!!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 18 feb 2011 07:04

Hoi,

Wij wonen hier nu 5 jaar, zijn in 1e instantie binnengekomen op een WHV (erg makkelijk te krijgen t/m je 30e). En doordat mijn beroep (psychiatrisch verpleegkundige) op de lijst staat van zeer gewilde beroepen was het voor mij heel makkelijk een sponsorship werkvisum te krijgen. Maar het ligt er inderdaad helemaal aan wat je wil gaan doen qua werk, waar je liever wil wonen in steden of dorpen? Bewoond gebied of afgelegen gebieden? Warm of koel klimaat? Darwin heeft bijvoorbeeld heel veel werk op allerlei gebieden, maar het klimaat is vrij extreem en het is duur om daar te wonen. Buiten de steden kan het goedkoper zijn, maar kan de werkgelegenheid weer minder zijn. Het verschilt enorm per staat/stad etc.

Nederlandse vrienden van ons die hier wonen, hebben hun Nederlandse woning onderverhuurd. Voor hen is het een soort zekerheid om eventueel naar terug te gaan. Wij hebben alles opgegeven voor we kwamen, omdat we niet wilden dat iets ons zou belasten als we zouden besluiten om niet meer terug te gaan. Ligt er net aan wat je wil.

De honden moeten inderdaad in quarantaine, kijk op deze site voor details: http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs

Als je meer vragen hebt, laat maar weten!
Groetjes
aartenelise
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2011 20:31

Bericht door aartenelise » 18 feb 2011 19:29

Allemaal onwijs bedankt voor jullie reacties. We willen in eerste instantie een WHV aanvragen om te kijken of het ons bevalt zodat we dan alsnog een permanente verblijfsvergunning aan kunnen vragen. Daarom twijfelen we ook of we het huis wel moeten aanhouden. Een rede wrm het ook zo moeilijk is, is omdat we ons huis nog maar 2 jaar hebben, tegen de tijd dat we hopen te gaan bijna 3 jaar. Ik vraag me af of we in deze tijd ons huis wel snel kunnen verkopen tegen een bedrag waarop we in iedergeval de hypotheek af kunnen betalen. Mijn gedachte is om bij verkoop van het huis deze in bijv.januari te koop te zetten en er dan net zo lang te blijven wonen tot het verkocht is en dan vertrekken.

Qua het vervoeren van hondjes hadden we al de indruk gekregen dat het een dure onderneming was. Maar ik kan en wil ze niet hier achterlaten dus dan maar een investering meer.

Qua werk ben ik niet zo heel erg bang dat we niets kunnen vinden. Ik denk dat we zoizo (mits het bevalt) 3 maanden werk zullen doen waarmee we in aanmerking komen voor een 2e jaar. Mijn man scoort met zijn beroep op de lijst een hoop punten (hij is loodgieter). Ik ben secretaresse, maar zal voornamelijk in het begin op zoek gaan naar baantje in de horeca, dat schijnt wat makkelijker te zijn.

Ik waardeer jullie informatie en reactie enorm dus blijf het vooral sturen als jullie ons kunnen helpen!!!
tamararuben
Vakantieganger
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 dec 2008 21:28

Bericht door tamararuben » 24 feb 2011 13:27

Hoi Aart en Elise,

Een WHV lijkt me inderdaad de beste manier om mee te beginnen, en de goedkoopste. Je kan ook wel permanent residency proberen aan te vragen maar dit is erg duur en neemt een lange tijd in beslag. Het enige waar jullie wel rekening mee moeten houden is dat je niet langer dan 6 maanden voor een zelfde werkgever mag werken op een whv, maar daar zijn ook truucs voor natuurlijk. Ik zou zeker 3 maanden werk doen waarmee je een 2e WHV kan aanvragen, dan heb je in ieder geval nog vrij makkelijk een 2e jaar in Australie.

Als loodgieter zit je in Australie goed! Werk wat je met je handen doet, wordt in Australie erg goed betaald! Vooral in West Australie in de wat afgelegener gebieden (richting het noorden). Daar is ook over het algemeen wel makkelijk werk te vinden in restaurants/cafe's.

Wat jullie huis betreft; in deze tijden is het lastig om je huis met winst of uberhaupt quiet te verkopen, als je het al verkoopt. Onderhuren is ook een goede optie, dat hebben wij de afgelopen twee jaar gedaan en zijn we nu ook weer mee bezig omdat we volgende maand weer terug naar Australie gaan. Het is fijn om altijd nog je vertrouwde huis in NL te hebben. Maar ik denk wel dat het verschil uitmaakt met wat voor gedachte je naar Australie vertrekt. Vertrekken jullie met het oogpunt dat je daar je toekomst wil gaan opbouwen en eigenlijk als alles goed gaat daar wil blijven? of is het een tussenperiode voor max twee jaar en willen jullie daarna weer terug naar NL?

Je huis onderverhuren geeft wel meer verantwoordelijkheid en toch ook wel veel geregel. daarnaast moet je in NL ook iemand hebben die jullie vertegenwoordigd met alles wat met jullie huis en de verhuur te maken heeft. Daarnaast moet je er ook niet vanuit gaan dat je dikke winst gaat maken, het is meer dat je de kosten kan dekken.

Wij hebben tot nu toe goede ervaringen met het onderverhuren van ons appartement. We maken geen winst, maar dekken het grootste deel van de kosten in ieder geval. Wanneer jullie ervoor zouden kiezen om jullie huis te verhuren, heb ik nog wel wat tips voor jullie waar je goed op moet letten.

groetjes tamara
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten