Een jaar naar Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
MiesEnMel
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2014 20:31

Bericht door MiesEnMel » 14 jan 2015 21:18

Wauw wat leuk om te lezen. Wij gaan precies hetzelfde doen maar beginnen pas in nov 2015 en beginnen in perth. Wij zijn van plan zeker 10000 euro te sparen en pas halverwege te werken! Ben benieuwd hoe het jou vergaat daar!! Groetjes michelle
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 14 jan 2015 23:41

Hi miesenmel!
Tof! Ik ben dus niet de enige dwaas ;)
Voor mij is het inmiddels al bijna zover, nog maar 20 nachtjes slapen. Het gaat ineens keihard en het wordt nu allemaal echt; huur opgezegd, meubels en auto verkocht, baan opgezegd.. Toch best spannend!
Heel veel plezier voor als het zover is! *)
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 15 jan 2015 16:56

Hoi allemaal,

Super om jullie verhalen etc. te lezen.

Zelf heb ik het ticket al geboekt en vlieg ik in september naar Brisbane. Geeft mij nog even de tijd om wat te sparen hier (gaat erg moeizaam helaas). Heb nu al contact met een farm vlak bij Brisbane, misschien daar gelijk aan het werk. Heb ik in ieder geval aan de voorwaarden voor de 2e WHV voldaan.

En Michelle, je werkt nu in Kununurra met een NL manager? Zou je mij via DM misschien in contact willen brengen? Ik hoop dat ik rond april/mei//juni aan de Westkust zit en juni/juli/augustus in de northern territory.

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar wat ik mee ga maken daar. Ik denk wel dat ik een auto aanschaf zodat ik wat vrijer ben in het reizen, iemand daar ervaring mee?

Hebben jullie ook blogs? Zou graag wat van jullie ervaringen lezen. En Roxietje, ik ben jaloers! Ik vertrek liever vandaag dan morgen, maar ik moet nog even doorwerken ;)
MiesEnMel
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 nov 2014 20:31

Bericht door MiesEnMel » 16 jan 2015 21:54

Ruben,
Vergeet niet je internationaal rijbewijs op te halen bij anwb en je extra te verzekeren daar als je gaat rijden want je bent alleen wa verzekerd als je auto koopt met rego.

Vind het ook erg spannend. Wij gaan in november in Perth. Wij gaan campervan kopen met western Australië kenteken. Schijn je beter te kunnen kopen en verkopen omdat je de rego online kan verlengen.
Dit hebben wij tenminste gehoord van verschillende mensen.

Groetjes michelle
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 16 jan 2015 22:13

Ja, dat internationale rijbewijs ga ik sowieso aanvragen, altijd handig :)

Goeie tip van de verzekering! Ik heb laatst qua reisverzekering alles uitgezocht en ook al met de sociale verzekeringsbank en mijn zorgverzekering gebeld. Ik kan/moet hier alles opzeggen en neem dan een reisverzekering via Australian Backpackers (van Allianz), dat is naar mijn mening de meest complete. Maar ik zal eens navragen hoe het dan met autorijden etc. zit.
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 17 jan 2015 14:00

Ik heb een verzekering van JoHo isis. Die van Allianz is de globetrotter dacht ik? Zag er prima uit, alleen als je ziek bent geweest en je wilt je polis verlengen, verzekeren ze je daar niet meer voor. Bij die isis is dat niet het geval. Check dit goed voordat je iets afsluit!
Gewoon een tip ;)
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 18 jan 2015 16:46

Ja, die lijkt heel erg op die van Globetrotter, toch zijn er kleine verschillen die net meer in het voordeel van de Australian Backpackers variant spreken :) Maar ik zal dat nog even controleren! En anders, stel ik moet verlengen (ik denk dat ik na 2 jaar weer terug in Nederland kom, maar je weet het niet idd), dan kan ik altijd nog voor een andere verzekering gaan op dat moment? Bedankt voor de tip iig!
Travelator
Reisexpert
Berichten: 2140
Lid geworden op: 04 okt 2011 15:32
Locatie: Geen

Bericht door Travelator » 18 jan 2015 16:58

RubenK85 schreef:En anders, stel ik moet verlengen (ik denk dat ik na 2 jaar weer terug in Nederland kom, maar je weet het niet idd), dan kan ik altijd nog voor een andere verzekering gaan op dat moment?
Voor zover ik weet mag je deze reisverzekeringen niet afsluiten vanuit het buitenland. Je moet in Nederland zijn op het moment dat je de verzekering afsluit. Verlengen mag wel vanuit het buitenland.
Tenminste, dat is bij de Special Isis verzekering zo... Ik neem aan dat dat voor Globetrotter ook zo is.
RubenK85
Reiziger
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:52

Bericht door RubenK85 » 18 jan 2015 17:05

Oeh, das een hele goeie tip! Tnx!
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 18 jan 2015 23:52

Klopt ja, je kunt het alleen afsluiten als je ingeschreven staat in NL en wel verlengen in het buitebland.
Die isis kun je geliof ik zelfs verlengen tot 4 jaar
Emmatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2015 19:06

Bericht door Emmatjuh » 20 nov 2015 19:09

Zo fijn eindelijk eens een recente topic. En duidelijk allemaal!
ik overweeg ook naar Ausie te gaan in maart april 2016 (na de ergste hitte). en zit nog enorm in dubio, het werkvisum van te voren aan te schaffen, ik vind het echt een rib uit me lijf. Maar ter plekke kan het volgens mij niet, dus zal het wel moeten vrees ik...

Ik wil beginnen in Perth, liefst gelijk ah werk (kan het maar gehad hebben) en dan doortrekken later evt nog extra werken.... Wil erna ook Nw Zeeland aandoen en china op de terugreis....

Ik lees over het opzeggen van de huur, dat lijkt mij toch wel ambitieus, of je moet een zeker adres hebben bij terugkomst in NL kom je tegenwoordig echt niet meer zo gemakkelijk aan een huis... Persoonlijk kijk ik nu naar mensen die mijn huis tijdelijk willen bewonen, de ervaring leert reeds dat dat wel kan maar dat mensen soms moeilijk te vertrouwen zijn met betalen enz. maar dan heb ik tenminste wel mijn eigen huis weer terug.

Qua werk, heb ik bijna 15 jaar horeca- en catering ervaring dus met een beetje goede wil moet dat wel goedkomen... Volgens mij is dit best te krijgen in Perth.

Qua onderkomen, daar ligt het probleem voor mij; ik kan niet kamers delen en heb een rustige plek nodig omdat ik last heb van een serieus slaapprobleem. Tot nu toe heb ik veel gereisd in Azie en L Amerika waar je overal goedkoop n eigen kamer hebt maar in Ausie zou dit weleens vies tegen kunnen vallen. Al heb ik op Air B en B al wel nette onderkomens gezien voor keurige prijzen, dus mogelijk is het wel.

Nav mijn verhaal (staan geen hele gerichte vragen maar meer twijfels in) ontvang ik graag tips..... Ik ben her en der nog niet zeker ik wil heel graag maar zie op tegen al het geregel (heb ook een poesje die ik moet onderbrengen en heb nog niemand gevonden :s)

Groetjes

Emma
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 21 nov 2015 06:38

Hi Emma!

Het moet inderdaad van tevoren, anders laten ze je niet eens het vliegtuig instappen, Kost wel even wat, maar ik garandeer je, dan heb je ook wat!

Het schijnt aan de west coast wat rustiger te zijn, ben er zelf niet geweest, maar wellicht dat je daar meer kans hebt op een baan dan aan de east coast. Wel heb je voor elke staat een RSA (responsible service of alcohol) nodig. Dat is een soort sociale hygiene. Elke staat heeft zo zijn eigen regeltjes en prijzen hiervoor. Over het algemeen (tenminste in Sydney) zijn er best wel wat horeca baantjes voor het oprapen. Het is maar net hoe kieskeurig je bent.
Je kunt ind ook in NZ hetzelfde doen, een working holiday. Voor een gewone vakantie heb je geen visum nodig. Voor China weer wel! Hou hier rekening mee.
Wat ik je als tip kan geven voor Sydney wat betreft werk; traffic control. Je moet er veel voor investeren, maar dat verdien je binnen een week allemaal weer terug. Het betaalt onwijs veel en normaliter is er heel veel werk in te vinden (nu is het wat rustiger, maar dat schijnt altijd te zijn in okt-jan.

Wat betreft de huur.. Tja voor mij was dat de enige optie. Als je meer dan 8 achtereen gesloten maanden in het buitenland verblijft, moet je je verplicht uitschrijven bij de gemeente.. Zelf wil ik niets illegaals doen. Dan maar een beetje meer moeite dan dalijk een fikse boete oid..
Persoonlijk zou ik niet mijn huis durven onderhuren. Huurders zijn zo goed beschermd door de wet, dat ze je het misschien nog moeilijk kunnen maken als ze niet weg willen. En inderdaad wat je zegt, ze moeten wel te vertrouwen zijn. Maar dat is iets wat je zelf moet overwegen natuurlijk.

Het kan inderdaad lastig worden wat betreft accommodatie. Als je een baan hebt enzo, is het makkelijker om een eigen plekje te zoeken met een eigen kamer. Als je op doorreis bent, wordt het al een stuk duurder. AIrBnB kan inderdaad een goede oplossing zijn, maar ik denk vooralsnog prijzig. De meeste hostels (shared rooms) kosten $20-$30 per nacht. Dan kun je ong een schatting maken van wat je kwijt bent en of het vergelijkbaar is met AirBnB.
Zelf zit ik in Sydney en deel ik mijn kamer met een vriend van me. We betalen allebei $250 per week, maar dan zitten we in hartje Sydney. En Sydney is nou eenmaal duurder dan de rest in Aus. Ook hebben we een gym, zwembad, etc in ons gebouw. Het is maar om je een beetje een indicatie te geven.

En je katje...Tja..Das lastig. Je bent zo gebonden met huisdieren. Heb je misschien broers of zussen of misschien bij je ouders die een tijdje voor je kat willen zorgen? Of bij goede vrienden? Voor mij zou het een groot obstakel zijn. Een dier is toch je maatje en kun je helaas niet zomaar bij het grofvuil zetten (om het even grof te schetsen), het raakt aan je gehecht, net zoals jij aan het diertje.

Wat je eventueel kunt doen, is voor een paar weken / maanden gewoon rondreizen en weer terugkeren naar huis. Dan doe je de volgende keer NZ en een andere keer weer China. Dan hoef je niet alles op te geven en waars is het makkelijker om iemand voor je kat te vinden.

Ik weet niet of ik je hier nou echt mee heb geholpen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Veel succes!

Groetjes Roxy :)
Emmatjuh
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2015 19:06

Bericht door Emmatjuh » 21 nov 2015 18:17

Hi, dank voor je reactie! Mooi dat je het zo naar je zin hebt in Ausie!!!!!

Vooralsnog wil ik korter gaan dan acht maanden om al dat genoemde te voorkomen. Op die manier kan je gewoon nog aanspraak maken op je NL zorgverzekering (volgens mij?) en kan ik mijn huis (als ik iemand kan vinden tenminste) behouden. Een onderhuurder heeft weinig rechten, alleen een medehuurder heeft die. Maar bij mijn wooncorporatie kan je pas medehuurdersschap aanvragen als je 2 jaar als inwonend staat ingeschreven bij iemand dus dat is nog lang niet ad orde :-D En ik sta her en der al best lang ingeschreven bij wooncorporaties, maar zodra je je uitschrijft op je huidige adres waarmee je een woonpasnummer hebt vervalt heel je inschrijfduur en heb je voorlopig dus nergens kans meer op als je terugkomt. Heb helaas geen familie waar ik even kan gaan wonen bij terugkomst, enkel een paar weken logeren. Dus dit is de enige optie voor mij!!

Het is tot nu toe altijd gelukt iemand voor me huis en kat voor periodes van respectievelijk; 6 weken tot en met 4 maanden (ZO Azie- L Amerika). Maar het wordt wel steeds lastiger!!! Vooralsnog heb ik nog nergens zicht op dus kan ik ook niks gaan plannen, zal je zeggen had ik dat huis en mijn katje niet, was ik allang vertrokken....

Klinkt als een goed idee de korte tripjes maar kost me wel veel extra geld voor vliegtickets plus de ervaring om te werken (en je kan er best een lekker zakcentje aan overhouden ook denk ik) lijkt mij ook zeker wat. Mocht ik dat doen, wat indd een optie is ga ik sowieso op een toeristenvisum. Ga voor zulke korte periodes geen whv aanschaffen. Kanttekening is ook dat ik met een half jaar al 30 wordt (!!) dus ik moet voort maken met me beslissing:-( Vanwege de maximale leeftyd voor het whv.

De westkust trekt mij juist aan vanwege de lagere hoeveelheid mensen en toeristen. Volgens mij is er in en rondom Perth best werk en Perth lijkt mij leuk!!! Op air b&b zie ik al tal van privekamers (zelfs in Sydney) voor tot en met E30,-. Wellicht een optie voor als je verder reist, mits dit klopt, maar kijken kan geen kwaad. $250 per week pp is duur zeg!!!! Dat blijft er niet veel over.....

En je komt het vliegtuig wel in met een toeristenvisum toch? En ja Nw Zeeland is ook leuk ja maar moet je wel weer een apart whv voor aanschaffen volgens mij? Jammer dat je het niet kan combineren, dat zou gemakkelijker zijn....

GR
Emma
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 23 nov 2015 02:35

Hi emma,


Zo te lezen heb je al wat gereisd :)

Aah je hebt een woonpas, ik huurde particulier, dus dat is weer andere koek ;)
Zorgverzekering verviel bij mij op het moment dat ik geld ging verdienen en belasting moest afdragen in het buitenland. Maar daarvoor kun je het beste denk ik even contact opnemen met je zorgverzekering.

Het kost inderdaad wel iets meer om meerdere tripjes te maken. Kijk anders een op ticketspy.nl , daar hebben ze vaak leuke aanbiedingen gespot.
Ooh, dat is inderdaad wel een kanttekeing ja, de tijd dringt dan helaas.

Alles wat mij nog rest te zeggen is; volg je hart maar blijf rationeel :)

Heel veel succes met het maken met je beslissing en ik ben benieuwd wat het wordt!
xDutchiex
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mar 2016 00:40

Bericht door xDutchiex » 11 apr 2016 04:48

Hallo,

Ik ben Isa en ben 16 jaar oud. Ik en mijn ouders gingen 1,5 jaar geleden naar Australie om daar te wonen. Het was een geweldige tijd! Maar toen brak het moment aan dat we weer terug naar Nederland moisten. Ik heb er toen voor gekozen om mijn school hier af te maken in een gastgezin, foute beslissing.
De school waarop ik zit is prima en de omgeving is prachtig dus dat is niet het probleem...het gaat om het gastgezin.
Ik voel me er niet welkom, word de heletijd naar beneden gehaald en ben hun huishoudster.
Het is hier een grote money business en de gastgezinnen doen het alleen voor het geld. Dit is mijn derde gastgezin vanaf Juli 2015 dus veranderen kan ik ook niet meer. Door de stress in mijn gastgezin kan ik eigenlijk niet echt genieten van mijn tijd hier. Ik doe veel activititen na school dus dat is het hem ook niet. Dee avonduren zijn moeilijk door te komen en mijn gastgezin maakt me steeds onzekerder. Ik voel me hierdoor heel alleen en heb heimwee naar mijn vrienden en familie in nederland.
Dus nu mijn vraag: Hoe moet ik omgaan met mijn gastgezin en hoe overleef ik deze laatste drie maanden? wan dit is een mooie ervaring maar hierdoor wordt die ervaring verpest.

Alvast bedankt!

Isa
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast