Een jaar naar Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kars
Wereldreiziger
Berichten: 105
Lid geworden op: 21 apr 2011 20:08

Bericht door Kars » 30 sep 2011 05:06

Hoelang duurt het ongeveer om een visum aan te vragen? (Ik wordt eind juni namelijk 18, of kun je ook al een visum aanvragen als je 17 bent, en dat je dan pas als je 18 bent gaat?)
Een Work and Holiday Visa is vrij snel aangevraagd, ik had hem binnen 1 dag.

- Is het niet gevaarlijk om als 18-jarig meisje alleen door Australië te gaan backpacken?
Dat ligt er natuurlijk aan waar je naar toe gaat en op welk tijdstip van de dag. Ik zelf heb eigenlijk nog geen plek mee gemaakt, waar ik niet had moeten zijn (ik zelf heb tot nu toe alleen Sydney nog verkent). Maar je kan er vanuit gaan dat als je 's nachts in buurten komt waarvan je denkt dat je hier beter niet kan zijn, dat inderdaad ook zo is, maar dat heb je in Nederland ook. Over het algemeen is Australië zelfs veiliger dan Nederland.

Zijn er meer 18-jarige die gaan backpacken in Australië?
Naar wat ik gehoord en ook vooral hier gelezen heb, zijn dat er genoeg, vaak net als jou doen ze dat na hun middelbare schooltijd.

Of zijn het meer de al iets oudere jongeren?
Ja die zijn er ook genoeg, maar niet beduidend meer als jongeren tussen 18 en 24 jaar.

- Wat moet je minimaal aan geld hebben?
Dit ligt aan jezelf. Wil je op budget leven, of redelijk in luxe? Je kan het namelijk zo duur maken als je zelf wilt. Australië is overigens in de meeste gevallen qua voedsel duurder dan in Nederland.

Voor het visum moet je minstens 5000 australian dollars hebben, maar als je je een beetje uit de voeten wilt maken daar?
Als je een Work and Holiday Visa hebt, dan is dat in principe genoeg voor het begin van je reis. Echter dien je natuurlijk wel wat bij te verdienen dan. Met 5000 dollars kan je naar mijn mening het op zijn minst wel 2 maanden redden.

- Is het 'makkelijk' om daar een baantje te kunnen vinden?
Als je fulltime beschikbaar wel. Je dient voor banen in de steden meestal eerst cursussen hebben afgelegd, zoals voor serveerster een RSA en soms ook zelfs een RGC en in de bouw een green/white card. In de landbouw buiten de steden krijg je meestal vanuit het bedrijf zelf dat je 1 week wordt ingewerkt en daarna volledig aan de slag kan.

Mijn Engels is niet perfect, maar daarom wil ik ook mede naar een Engelstalig land, om mijn Engels een beetje op te krikken.

- Is het aan te raden om met een organisatie te gaan?
Kan natuurlijk altijd. Ikzelf zou dat niet snel doen, doordat je dan aan de organisatie verbonden bent.

In verband met dat deze organisaties vaak je de eerste week een beetje wegwijs maken, lijkt mij dat wel handig. En welke is dan aan te raden?
Hier heb ik geen idee van ;)
Judith789
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:20

Bericht door Judith789 » 30 sep 2011 22:21

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik zeker wat aan.

Als ik nog meer vragen heb, zet ik ze hier neer :)
Michelle van Leeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2011 21:01

Bericht door Michelle van Leeuwen » 15 okt 2011 21:02

Hoi Judith!
Leuk dat je erover zit te denken om naar australie te gaan! Ik vertrek zelf over 2 weken voor een halfjaar naar australie, samen met een vriendin, en ik ben nu 17 jaar, heb vorig jaar eindexamen gedaan. Omdat ik pas in australie 18 word kon ik geen werkvisum aan vragen dus ik heb een 6-maands toeristenvisum. Het werkvisum is wel een stuk duurder; ongeveer 300 euro terwijl ik 80 euro kwijt was. Dus alleen doen als je zeker weet dat je wilt gaan werken!
Over het aanvragen van je visum: doe dat absoluut niet voordat je 18 bent! Als je namelijk onder de 18 alleen naar australie wil gaan (wat ik dus doe) moet je allemaal extra formulieren en paspoortkopiën opsturen, en je moet een contactpersoon in Australie hebben die een formulier invult wat je ook moet opsturen. Een heel gedoe. En het vervelende is dat wanneer je 17 bent op het moment van aanvraag dat je al deze formulieren moet opsturen, ongeacht of je 18 bent als je eenmaal gaat. Als je die formulieren niet opstuurt word je aanvraag geannuleerd en dan moet je opnieuw betalen. Je kan daar makkelijk mee wachten, in principe duurt het aanvragen niet lang, aangezien jij gewoon 18 bent zal je het binnen 2 weken zeker wel hebben. Maar wacht er voor de zekerheid niet te lang mee.
over het geld: ik reken op 1000 euro per maand. Ik ga met ongeveer 5000 euro weg en ik wil 6 maanden blijven en ik ga niet werken. Maar ik moet natuurlijk nog maar zien of ik daarvan rondkom. Bedenk je alleen wel dat je voor een vliegticket ook al gauw 1500 euro kwijt bent, die 5000 euro is echt om ter plekke uit te geven.
Verder zal ik je zeker aanraden om met een organisatie te gaan! Ik ga zelf met australian backpackers. De organisatie is er inderdaad op gericht om je te helpen op gang te komen, en daarna ben je gewoon vrij om te gaan en staan waar je wilt; de rest van de reis sta je er wel alleen voor. Het fijne aan zo'n organisatie is dat je altijd nederlandse mensen hebt, hier in nederland maar ze hebben ook een kantoor in sydney, waar je met al je vragen terechtkunt. Zeker als je van plan bent om alleen te gaan zou ik dit echt doen. Je moet maar op de site kijken bij 'starterspakket', daar staat uitgebreid waar ze je de eerste week allemaal mee helpen.
ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
groetjes, Michelle
Merelvanw
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mar 2013 11:11

Bericht door Merelvanw » 09 mar 2013 11:55

Hi allemaal !

Ik wil einde van dit jaar ook voor 1 jaar naar Australië gaan. Daarna misschien permanent maar dat is voor latere zorg.

Waar ik mij nu mee bezig hou is mijn huis ( koop )
Ik zou graag willen weten hoe jullie dit gedaan hebben met onderverhuur.. Alle tips zijn zeer welkom !
Francine
Reisexpert
Berichten: 243
Lid geworden op: 08 jun 2010 21:36

Bericht door Francine » 09 mar 2013 14:14

Merelvanw schreef: Waar ik mij nu mee bezig hou is mijn huis ( koop )
Ik zou graag willen weten hoe jullie dit gedaan hebben met onderverhuur.. Alle tips zijn zeer welkom !
Ga eens praten met een makelaar. Tegenwoordig zijn er veel mensen die hun huis verhuren. Het huurrecht in NL is zeer goed geregeld voor huurders, dus het loont echt om even met een makelaar te gaan praten zodat je een dichtgetimmerd contract kunt opstellen met eventuele huurders. Daarnaast moet je ook contact opnemen met de instantie waar je een hypotheek hebt lopen (verplicht).
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 06 sep 2014 19:19

Hi iedereen,

Ik ben nieuw hier en weet nog niet zo goed hoe alles werkt. Er is al tal van vragen en topics voor Australie, maar de meeste zijn al wat gedateerd (als er relatief nieuwe zijn, heb ik ze waarschijnlijk over het hoofd gezien).
Toch wil ik jullie om hulp / advies vragen;
Ik wil in de winter (februari 2015) naar Australie gaan met een working holiday visum en het benodigde budget ($5000). Mijn plan is om hier een jaar te verblijven en voornamelijk te werken om zodanig geld te sparen dat ik nog een aantal maanden in Azie kan rondreizen (3 a 4 maanden werken paar weekjes vrij en weer werken, enz tot ik het land uit moet).

- Nu dus de grote vraag, is dit realistisch om dit te doen met alleen de $5000 en om dan ook nog geld over te houden (lees: ik ben een krent!).

- Hoe moeilijk is het om werk te vinden? Ik dacht eerst dat het relatief makkelijk zou zijn, maar na het lezen van een aantal andere antwoorden op fora lijkt dit toch best lastig te zijn.. Ik ben wel in het bezit van een HBO diploma, kan ik dan ook aanspraak maken op kantoor banen? Moet ik van tevoren solliciteren of ter plekke? Of kan het beide?

- Hoe zit het met housing? Ik hoorde ergens dat je rond de $20 per nacht moet rekenen en dat je dan een kamer in een gezinswoning hebt met anderen. Hoe kan ik daar terecht? Ik ga hoogstwaarschijnlijk met nog 2 andere reisgenoten, is dit dan voordeliger?

Is het (heel) dwaas om mijn huur in Nederland op te zeggen om deze droom achter na te gaan?

Ik hoop dat iemand tijd en / of zin heeft om mij te helpen met het beantwoorden van al deze vragen O-)

Alvast bedankt! ^O^
Groetjes Roxy
Gebruikersavatar
Michelle89
Reisexpert
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:11
Locatie: Gouda

Bericht door Michelle89 » 07 sep 2014 02:06

Hi Roxy,

Nee hoor, je bent geen dwaas. Ik doe precies hetzelfde op het moment. ;)

Als antwoord op je vragen;
- met $5000 kom je een heel eind, vooral als je gelijk werk zoekt als je hier aankomt. Als je in een grote stad begint (Sydney, Melbourne) kun je altijd wel een baantje vinden, zoals in de horeca enzo.
Het fijne aan Australië is is dat de lonen relatief hoog liggen. Ik zit hier dan wel in een uithoek van het land, maar ik heb hier in 6 maanden ontzettend veel gespaard, dat had me in NL nooit gelukt. In steden is het wel makkelijker om geld uit te geven dus dan zal je minder sparen. Maar je kan hier met een zak geld vertrekken. ;)

- Opzich is er overal wel werk te vinden, als je bereid bent alles aan te pakken. Qua kantoorbanen zal het iets moeilijker worden, daar hebben ze toch liever Australiërs (of Engelstalige mensen) voor. Maar niet geschoten is altijd mis! Vaak willen ze je gelijk zien dus je kunt beter hier solliciteren.

- Je hebt verschillende soorten housing; je kunt in een hostel blijven. Daar moet je vaak wel je kamer delen. Of een shared house/flat zoeken. Dat zijn idd vaak huizen met 4/5 slaapkamers en je betaald per kamer. Ik ben nu in Melbourne aan het kijken voor kamers en de prijzen liggen zo tussen de $150 en $240 per week. Ligt er maar net aan wat je eisen allemaal zijn (in het centrum of een suburb, de oppervlakte etc).
Je betaalt vaak per kamer, maar als je met meerdere in een kamer gaat kan de prijs nog wel eens oplopen voor 2 of 3 personen. Waar ik zelf altijd kijk is http://www.gumtree.com.au, de Australische Marktplaats.

Als ik jou was zou ik lekker je huur opzeggen, vooral als je een jaar gaat. Als je terugkomt heb je vast weer zo iets anders!
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 07 sep 2014 15:38

Hi Michelle,

Bedankt voor je reactie en voor je tips!
Ik begrijp dat jij nu in Aus zit?
Was inderdaad van plan om naar Melbourne te gaan en direct een baantje te zoeken als ik die nog niet zou hebben voor aankomst.
Hoe lang duurde het voordat jij iets had gevonden (en wat doe je nu eigenlijk)?
Ik zal zelf indetdaad niet te kieskeurig zijn en alles aanpakken wat op mn pad komt, werk is werk ;)

Wat is voor jou een uithoek? Heb je het wel naar je zin, genoeg contact met anderen?
Is jouw doel vooral cashen en dan pas reizen of combi van beiden tegelijk?

Kan ik trouwens een enkeltje boeken? Want er zijn nog geen tickets bescchikbaar voor een jaar later en wil eerst nog richting azie gaan voordat ik weer naar NL terug moet, maar waar weet ik nog niet precies.
En klopt het dat het visum pas ingaat op het moment dat je het land binnenkomt? Dus vanaf die dag 12 mnd of zodra je het in je paspoort hebt?

Sorry, weer een hele hoop vragen :@

Maar ik ben wel al om! ;)

Groetjes Roxy
Gebruikersavatar
Michelle89
Reisexpert
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:11
Locatie: Gouda

Bericht door Michelle89 » 07 sep 2014 15:51

Geen probleem hoor, zal proberen ze allemaal te beantwoorden hihi:

Ik zit nu vanaf eind maart (weer, 3 jaar geleden heb ik 4 maanden rondgetrokken) in Australië ja. Ik werk in Kununurra, zoek maar op, écht de middle of nowhere. Ik heb dit baantje toevallig gevonden via dit forum, dus ik ben direct daarheen gevlogen via Darwin. Dus ik was al verzekerd van werk :).
Ik werk nu in een lunchcafe, over 3 weken gaan we hier sluiten voor de wetseason. Dan vlieg ik ook naar Melbourne om daar werk te zoeken in een ander cafe.

Ik heb het opzich hier wel naar mn zin, maar 6 maanden is lang genoeg. Het wordt tijd voor wat anders. Ik heb geluk gehad dat ik goede vrienden ben geworden met mn manager (ook NL) en mn andere collega's. Dus we doen eigenlijk heel veel buiten werktijd om met elkaar. Als ik dat niet had, had ik het hier geen 6 maanden volgehouden :N Veel te eenzaam want met de locals krijg je hier moeilijk contact (en ze zijn hier ontzettend bekrompen dus ik wil ook geen contact :P ) en ze zijn heel anders dan de rest van Ozzie.. we zeggen altijd dat ze hier een beetje gek zijn geworden van de hitte. :P
Het was een leuke ervaring hier en veel geld gespaard. Mijn bedoeling was om hierna weer naar huis te gaan, maar ik blijf voorlopig toch nog even (ik heb nu ook mn farmdagen voor mn 2e WHV). Ook omdat mn toekomst in NL gewoon moeilijker is (HBO diploma is ook niet veel meer waard en geen huis of whatever) dus ik wil hier werkervaring opdoen.

Ik ben ook op een enkeltje gekomen, ik heb toendertijd Immigratie gemaild of dat kon. En het mag, mits je $5000 dollar bij je hebt en geld voor een ticket het land uit (zij rekenen zo'n 1000 dollar daarvoor). Ze kunnen erom vragen om bewijs te laten zien (uitdraai van je bankieren) maar mij hebben ze niets gevraagd.
Je visum gaat idd in als je het land binnenkomt. Je moet wel na het aanvragen binnen een jaar het land binnenkomen anders vervalt je visum. :)

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het graag!
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 07 sep 2014 16:20

Je bent geweldig! Echt super bedankt!
Die site, gumtree, is ook echt superhandig :)
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 12 sep 2014 14:12

Hi michelle, ben ik weer :@
Hoe heb jij dat met je ziekenfonds geregeld? Heb je er een in aus afgesloten?
En het visum, moet ik dat regelen via de website vd aus government of via de aus abassade in NL?
Bedankt alvast! :)
Gebruikersavatar
Michelle89
Reisexpert
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:11
Locatie: Gouda

Bericht door Michelle89 » 12 sep 2014 14:33

No worries, ik hoor het graag als je nog vragen hebt ;)
Je visum kun je online aanvragen op de website van de government (neem alleen deze site, geen andere vage sites waar mensen het visum voor je regelen).

Ik heb hier geen ziekenfonds ofzo (alhoewel ik wel automatisch verzekerd ben via mijn werk), ik heb thuis nog mijn verzekering en een aanvullende langlopende reisverzekering (jaar geldig) voor medische zaken hier. Ik heb me ook niet uitgeschreven in NL dus ik kan dat allemaal nog aanhouden.
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 13 sep 2014 04:42

roxietje schreef:Hoe heb jij dat met je ziekenfonds geregeld? Heb je er een in aus afgesloten?
Als je eenmaal in Australie bent, zou ik een Medicare pasje aanvragen, dat is het Australische ziekenfonds. De Nederlandse regering heeft een "reciprocal agreement" met Australie dat inhoudt dat inwoners van beide landen gedekt zijn onder elkaars medisch stelsel voor noodgevallen. Kost je niets en geeft je wel makkelijk toegang tot bijvoorbeeld ziekenhuiszorg en ook krijg je bijvoorbeeld geld terug wanneer je een huisarts/fysio etc. ziet of betaal je zelfs niets wanneer ze "bulk billing" doen.

In het ziekenhuis waar ik werk bijvoorbeeld, moeten mensen zonder Medicare eerst $280 betalen voor ze uberhaupt gezien worden in de Eerste Hulp. Dit is dus makkelijk te voorkomen. Met Medicare is alles gedekt!

Dit is het aanvraagformulier: http://www.humanservices.gov.au/customer/forms/3101
Je hebt wel een reisverzekering nodig o.i.d. om het aan te kunnen vragen.

Veel plezier!
Gebruikersavatar
Michelle89
Reisexpert
Berichten: 316
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:11
Locatie: Gouda

Bericht door Michelle89 » 13 sep 2014 04:55

Klopt inderdaad!
Wat je mee moet nemen voor je aanvraag is een uitdraai van je visa granted (die krijg je in je email), paspoort en je zorgpasje met EHIC kant. Mijn pasje had dat namelijk niet, kon geen Medicare aanvragen, ouders in NL nieuw pasje opgevraagd, deze opgestuurd naar hier en toen kon ik dus pas Medicare aanvragen. Dus even goed checken of je zorgpasje die blauwe achterkant heeft.
roxietje
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 sep 2014 18:12

Bericht door roxietje » 13 sep 2014 17:14

Bedankt dames!
Wederom weer zinvolle informatie _O_
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast