Een jaar naar Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Misspotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:31

Bericht door Misspotter » 28 mar 2011 18:41

hallo allemaal

Ik ben hardstikke nieuw hier op het forum, en ik heb een paar vragen. Mijn verloofde en ik willen heel graag nadat we getrouwd zijn samen een jaar in australie gaan wonen, omgeving Sydney. We hebben samen al 6 weken door Down Under getourd en dat willen we graag uitbreiden.
Nou is het probleem dat ik 25 ben, dus ik kan wel op een WHV binnen komen, met als vraag hoe kom ik dan het beste aan werk, als je maar 6 maanden bij een werkgever mag werken.
Maar mijn lief is 40, dus die komt niet meer voor WHV in aanmerking, of maken ze een uitzondering als je partners bent? dan zal hij voor zover ik alles goed heb begrepen via een sponsored Visum moeten binnen komen?

Wie heeft er goede ervaringen met bureau's die ons hierbij kunnen helpen, ik wil wel graag alle papieren in orde hebben! :)

Alvast bedankt, Cristel
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 29 mar 2011 02:48

Hi Cristel,

Wij hebben dezelfde situatie gehad, ik kon een WHV krijgen maar mijn partner had hem al gehad. Wij hebben toen een 1 jaar tourist visum aangevraagd voor haar en heeft wat baantjes voor cash gevonden. Als je partner op een sponsorship visum wil werken moet dat wel mogelijk zijn wat betreft zijn 'skills'. Heeft hij een beroep die hier gewild is? Als dat zo is, hoef je het niet via een bureau te regelen (zijn vaak erg duur), maar kun je het rechtstreeks met de werkgever regelen. Soms regelen werkgevers de visa via een specifiek recruitment agency, dan is het waarschijnlijk niet duur en wordt alles voor hem geregeld. Als dat niet zo is, kan het een langdurig, moeilijk proces worden om een werkvisum te krijgen.

Kijk op http://www.immi.gov.au/skilled/ voor meer informatie.

Veel succes ermee! 8-)
Misspotter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:31

Bericht door Misspotter » 29 mar 2011 10:14

Dank je voor je info! Het zou wel fijn zijn als het niet via een bureau hoeft! Hoe lang hebben jullie op je visum moeten wachtenn.
En dan nog een vraag die ik was vergeten te stellen: Ik weet dat eten en drinken iets duurder is als in Nederland, en wat ik van huurprijzen zie is dat ook best hoog. Hoe staat dat in verhouding tot de salarissen?, het gaat dan rondom Sydney!
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 29 mar 2011 10:53

No worries! :)

Als verpleegkundige (zeer gewild!) kreeg ik een sponsorshipvisum in een paar weken via het uitzendbureau dat toendertijd mijn werkgever werd. Het was heel makkelijk, ik vulde papieren bij hen in en het kostte me niets (mijn uitzendbureau betaalde de kosten). Maar per beroep kan dat enorm verschillen.

In en rond de grootste steden wonen is het duurste. Sydney is zeer prijzig. Het ligt er totaal aan wat voor werk je doet en hoe je wil leven mbt hoe de verhouding ligt. Wij deelden een apartement in Sydney wat daardoor goedkoper was (nog duur in vergelijking met andere plekken in Australie) en omdat ik daar kon werken als uitzendkracht (verpleegkundige) verdiende ik goed en was het goed te doen. Mocht je backpackerbaantjes gaan doen, zal het salaris aanzienlijk lager liggen. Net buiten Sydney wonen zal aanzienlijk goedkoper zijn dan in hartje Sydney.

Kortom, het ligt er net aan wat je gaat doen voor werk en wat je wil qua wonen en lifestyle.
KlaasKorten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2011 21:29

Bericht door KlaasKorten » 11 aug 2011 21:29

Goedenavond allemaal,
Ik zit afgelopen weken erg vaak op dit forum en de website om zoveel mogelijk info over Australië naar binnen te halen. Ik wil/ga zelf namelijk ook naar Australië.

Ik ben zelf al 7 weken in Sydney geweest afgelopen december tot januari/februari dus de stad ken ik zelf al wel een beetje. Maar dan vooral het toeristen gedeelte.

Volgens mij ben ik de enige die NIET wil gaan backpacken in Australië.. Ik wil namelijk "gewoon" werken en wonen in dit meesterlijke land en stad. Ik heb me hele leven in Amsterdam gewoond en wil nu eindelijk eens weg en ergens anders wonen. Dit forum staat vol met backpackers en routes... Heel tof maar niet voor mij.
Natuurlijk wil ik wel andere dingen zien dan alleen Sydney. Maar dan net zoals we dat doen met Europa (weekend London, weekje Berlijn etc etc).

Anyways, mijn vragen zijn:
Ik ben Web Developer van beroep (MBO diploma, kan je helaas niks mee maar goed. Ongeveer 2 à 3 jaar werk ervaring). Is het mogelijk om een baan te vinden in dit vaak? Ik vind het zelf geen probleem om ergens 3 tot 6 maanden te werken of langer (max 6 maanden met visum).

Kamers in Sydney ben ik al naar opzoek via Gumtree maar ergens op reageren lijkt me lastig als ik pas mid september vlieg. Misschien dat er iemand net weg gaat in de periode dat ik aankom (15 september ong)? Lijkt me absurd maar wilde het toch proberen ;).

Hopelijk dat iemand wat weet over beide!

PS: Als ik zo de artikelen lees ben ik nogal bang/zenuwachtig om überhaupt te gaan. Sommige artikelen schrikken eerder af dan dat het aantrekt.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 11 aug 2011 22:52

Hallo,

Mijn advies zou zijn doorleren en je HBO zien te krijgen. Dan heb je betere kansen in Australie. Het is nu lastig vanwege de crisis om een baan te vinden. Ze nemen dan toch liever iemand uit Australie of iemand met een werkvergunning of vergunning onbepaalde tijd. Ik weet niet of je al een working holiday hebt gehad anders zou je die kunnen aanvragen. Hier mag je ook mee werken.

gr van Moira
KlaasKorten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2011 21:29

Bericht door KlaasKorten » 11 aug 2011 23:37

Moira schreef:Hallo,

Mijn advies zou zijn doorleren en je HBO zien te krijgen. Dan heb je betere kansen in Australie. Het is nu lastig vanwege de crisis om een baan te vinden. Ze nemen dan toch liever iemand uit Australie of iemand met een werkvergunning of vergunning onbepaalde tijd. Ik weet niet of je al een working holiday hebt gehad anders zou je die kunnen aanvragen. Hier mag je ook mee werken.

gr van Moira
Hey Moira,

Oeps, vergeten bij te zetten: ik heb een Workin/Holiday visum. Deze is al binnen gelukkig dus zou me reis al kunnen boeken. Alles zou eventueel wel wat snel gaan. September zou ik dan al vliegen.
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 12 aug 2011 00:59

Ik vlieg begin oktober naar Sydney om er voor een bedrijf mijn afstuderen te gaan doen.. Ik kijk ook af en toe al op gumtree, maar heb besloten de eerste week in hostel te gaan zitten of couchsurfen en dan vanuit daar een kamer zoeken zodat ik die zelf ook kan bekijken.. Ik ga namelijk geen kamer over internet aannemen!

Ik ga ook vanuit Sydney tripjes doen, de ene keer iets langer dan de andere, maar dus ook niet echt backpacken, ja mss op het einde als ik nog tijd over heb!
Gebruikersavatar
Nienke Krook
Reisexpert
Berichten: 388
Lid geworden op: 11 jan 2008 23:15
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook » 12 aug 2011 03:50

Hey Klaas. Ik en mijn vriend zitten ook op dit moment in Sydney. Waren er allebei al eerder geweest en zijn hier nu voor langere tijd aan het wonen en werken.
Het is hier inderdaad op het moment vaak moeilijk een baan te vinden, maar zeker niet onmogelijk. Mijn vriend wilde werken bij een architectenbureau, dat duurde ongeveer 2 maanden voor hij iets vond (en hij had hier gestudeerd, dus hij had daardoor wat connecties). Bij het uitzendbureau zeiden ze tegen hem dat hij geen kans zou hebben omdat de meeste bedrijven op het moment geen workingholiday-mensen aannemen, omdat de Australiërs voor gaan en mensen die 10 jaar ervaring hadden al reageerden op tijdelijke banen!

Maar dit wil absoluut niet zeggen dat je geen werk kunt vinden. Belangrijker dan een diploma is het hier dat je een goed portfolio hebt (maak het zo uitgebreid en specifiek mogelijk) en goede Engelse taalvaardigheid. Als je dat hebt ben je al een stuk verder.

Ik zou je aanraden gewoon te gaan (zeker als je WHoliday al aangevraagd is) en dan vanuit hier naar werk (ze hebben graag dat je gelijk langs kunt komen als ze geïnteresseerd zijn) en een huis te gaan zoeken. Een huis vinden is hier meestal geen probleem, die zijn er echt in overvloed en verschillende prijsklassen, binnen een week moet je wel iets hebben hoor!

Laat je zeker niet afschrikken hoor, gewoon proberen en jezelf even de tijd geven om iets te vinden. Geduld is belangrijk! Zet voor je zelf bijvoorbeeld 2,5 maand zoektijd in, lukt het niet, kun je altijd kiezen om ander werk te zoeken, of bijvoorbeeld in een andere stad te gaan zoeken. Vooral in het noorden of westen zul je meer kans hebben denk ik, omdat daar minder toeristen heen gaan op zoek naar werk.

Succes!
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 12 aug 2011 07:10

Hallo,

Ja met een working holiday maakt het net even wat makkelijker. Toch zal is het soms ook een kwestie van geluk hebben om daar wat te vinden. Weet wel dat je maar een bepaalde periode voor 1 werkgever mag werken met een working holiday ik dacht 6 maanden maar dit weet ik niet zeker. Hopelijk ga je wat vinden en zorg in de tussentijd voor genoeg reserve.
KlaasKorten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2011 21:29

Bericht door KlaasKorten » 12 aug 2011 10:10

@Moria:
Ja, dat het maar 6 maanden is zal ook niet helpen.

@Globe:
Iemand met zelfde gedacht! Nice :P. Jij gaat daar dan wel werken/studeren dus jij hebt neem ik aan alleen een kamer nodig? Tof trouwens dat je dat gaat doen!

@Nienke:
Wow wat een stap hebben jullie dan gedaan :D! Hoor steeds vaker dat Oz je niet meer los laat op het moment dat je er bent geweest. Ik zit niet vast aan me Webdesign/develop werk trouwens. Fruit plukken, hostel werk, schoonmaken, whatever ik doe het wel! Met grafisch werk is je portfolio over het algemeen altijd belangrijker dan je CV (gelukkig).

Thanks for the info iedereen! Had een beetje een domper maar krijg nu echt zin om te gaan. Komt wel goed denk ik dan maar.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 12 aug 2011 10:39

Hallo,

Het is Moira trouwens maar dat terzijde. Je moet een werkgever zien te vinden die bereid is om je in dienst te nemen en een werkvergunning voor je zou willen regelen. Het is inderdaad een erg leuk land ben er zelf 9 maanden geweest maar ben toch verliefd geworden op Nieuw Zeeland en daar woon ik dus nu.

gr van Moira
KlaasKorten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 aug 2011 21:29

Bericht door KlaasKorten » 12 aug 2011 11:37

Sorry Moira :@

Dat is ook wel een goede idd. Al weet ik niet of ik de rest van me leven in Australie wil blijven, laten we het eerst maar eens een paar maanden proberen ;). Nieuw-Zeeland lijkt me ook prachtig, misschien nog wel mooier dan Australie en vooral rustiger (of dat denk ik dan?). Ga zeker proberen dat nog te bezoeken voordat ik weer terug ga.
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 12 aug 2011 12:27

Ja voor mij is het in Australië zeker het belangrijkste om er ter plekke een kamer te zoeken heb al een onderzoeksplaats..Hoe het dus zit met echt baantjes zoeken weet ik niet, maar denk zolang je flexibel bent er altijd wel werk is, en is gewoon mooie ervaring om tijd in buitenland te zitten!
Judith789
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:20

Bericht door Judith789 » 29 sep 2011 20:46

Hallo! ;)

Ik zal mij even kort voorstellen; mijn naam is Judith en ik ben 17 jaar. Ik zit nu in mijn eindexamenjaar, en aangezien ik absoluut nog géén idee heb welke studie ik hierna wil gaan doen, kwam ik op het idee om er eerst een jaar tussenuit te gaan. Omdat ik dan niet in Nederland wil blijven, zou ik graag naar Australië willen gaan. Na mijn eindexamens wordt ik 18 jaar, dus zou ik een visum aan kunnen vragen.

Nu heb ik een paar vragen;
- Hoelang duurt het ongeveer om een visum aan te vragen? (Ik wordt eind juni namelijk 18, of kun je ook al een visum aanvragen als je 17 bent, en dat je dan pas als je 18 bent gaat?)

- Is het niet gevaarlijk om als 18-jarig meisje alleen door Australië te gaan backpacken? Zijn er meer 18-jarige die gaan backpacken in Australië? Of zijn het meer de al iets oudere jongeren?

- Wat moet je minimaal aan geld hebben? Voor het visum moet je minstens 5000 australian dollars hebben, maar als je je een beetje uit de voeten wilt maken daar?

- Is het 'makkelijk' om daar een baantje te kunnen vinden? Mijn Engels is niet perfect, maar daarom wil ik ook mede naar een Engelstalig land, om mijn Engels een beetje op te krikken.

- Is het aan te raden om met een organisatie te gaan? In verband met dat deze organisaties vaak je de eerste week een beetje wegwijs maken, lijkt mij dat wel handig. En welke is dan aan te raden?

Wat zijn jullie ervaringen met backpacken in Australië? Zou je het zo weer doen, of nooit meer bijvoorbeeld?

Ik heb nog veel meer vragen, maar op dit moment weet ik ze niet meer, dus er komen misschien nog wat vragen bij. ;)

Alvast bedankt!
Groetjes, Judith.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten