AirBnb: Wat zijn jouw ervaringen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 15 jul 2017 10:17

We hebben het wel eens gehad over Airbnb in 'het café' in de huiskamer. Maar leek me handiger om een topic te starten waarin mensen ervaringen kunnen delen. Maak jij gebruik van Airbnb? En wat zijn jouw ervaringen?
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 17 jul 2017 10:12

Gebruik het heel vaak en (bijna) altijd een positieve ervaring, vooral in de kleine dorpjes.

Enige keer waar ik niet zo blij mee was, was toen ik een privé-kamer had geboekt in Londen. Dat leek meer op Couchsurfen en daar kies ik heel specifiek niet voor.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 17 jul 2017 11:19

Deels vanuit een ander topic (het café) gekopieerd en deels nieuwe ervaringen toegevoegd

Mijn eerste ervaring was een privékamer in Kangasala (Finland). Samen met vriendin een kamer gehuurd bij een echtpaar in Kangasala met een fantastisch huisje aan een meer. Vriendelijke mensen, goed ontvangen. We gingen op citytrip naar Tampere maar omdat we toch een huurauto hadden, was dit plaatsje nabij Tampere een fijne plek. We zaten ontzettend goedkoop en erg mooi. Later wilden we voor diezelfde trip nabij Porvoo een B&b boeken maar dit bleek goedkoper te kunnen via henzelf (was namelijk een officiële B&B) en ze adverteerden ook via internet op hun eigen website. Dus het loont altijd om even verder te zoeken dan alleen Airbnb.

Daarna ben ik voor schaatstrips ook gaan kijken naar huisje. Zo gingen we 8 nachten naar Seoul en we waren met zijn vieren. Dan loont een huis vaak. Een van de eisen was 'twee badkamers' en dat hadden we uiteindelijk gevonden in Gangnam, nabij metrostations. Perfect dus. Helaas was dit huis op de foto's vele malen mooier dan in het echt. Gelukkig wisten we dat we er alleen sliepen want de keuken was niet schoon en de waterkoker vol met kalk etc. Daarnaast was badkamer echt smerig/niet onderhouden en zat er een scheur in het raam. Uiteindelijk is er ook nog een klink afgebroken van de deur van een van de badkamers. Die ging dus niet meer open. Wat mij het meest teleurstelde in dit huis was dat alle recensies tiptop waren, inclusief de betrokkenheid van de host en informatie over hoe je bij huis komt en de highlights. Nou we hadden gewoon pech. Keer op keer met de host gecommuniceerd wat onze vluchttijden waren etc. Ook gevraagd om route beschrijving. Pas toen we in de lucht zaten naar Seoul, kreeg ik een routebeschrijving gestuurd en de code voor toegang tot het huisje. De host zelf nooit gezien. Haar zoon belde wel bij aankomst of het goed was en alles in orde was en het slot is ook binnen 24 uur gerepareerd. Ik zag laatst dat ze het huis een nieuwe kleur hebben gegeven en flink hebben opgeknapt en zo'n recensie als de mijne heb ik dus niet gezien, maar het is maar net waar je waarde aan hecht denk ik... ;)

Daarnaast drie keer een huisje/appartement gehuurd in Noorwegen. Dat is alle drie de keren goed bevallen en maakte voor ons de reis een stuk goedkoper. De eerste keer met een groep van vier en daarna twee keer met mijn vriend. Communicatie met de hosts ging echt goed en ook vriendelijke ontvangst. Eén keer heeft de host ons zelf vanaf het station gehaald zodat we niet zover hoefden te lopen met de koffers :) Dit was ook de enige plek waarbij we dan een 'gedeeld terrein' hadden. Ons appartement lag op de tweede verdieping van een mega groot huis. Overigens, we zijn voor die stad wel 2x geannuleerd. Eén keer omdat we te vroeg waren met boeken en één keer hadden we geboekt maar kreeg de eigenaar een baan in het buitenland en ging hij verhuizen. Tja, dat is dan echt pech hebben en risico van het vak maar gelukkig hadden we uiteindelijk toch iets gevonden.

Ik heb ook een keer in Nederland een aantal nachten in Airbnb geslapen; daar kwamen we er wel achter waarom buiten airbnb soms hetzelfde huisje goedkoper is te vinden. Airbnb vraagt vrij hoge kosten voor bemiddeling.

Voor november ben ik bezig met een Airbnb in Noorwegen. Tot nu toe was dit niet echt succes te noemen. We hebben wel vijf appartementen aangeschreven maar telkens waren ze voor langere tijd verhuurd en zijn ze tot eind 2017 niet beschikbaar. Pas één eigenaar heeft de kalender aangepast. De rest kan ik nog steeds boeken voor de data waarop we het appartement wilden boeken. Nu hebben we vorige week eentje gevonden met direct reserveren en hebben we het wel gereseveerd maar nog geen persoonlijk berichtje van de host ontvangen. Ik hoop dat het door vakantie is oid en niet dat we dadelijk alsnog geweigerd worden :X (als back up wel al paar weken terug hotel geregeld dat nog te annuleren is). Voor Erfurt hebben we inmiddels wel een appartement via airbnb. Via andere sites was er nauwelijks aanbod en de appartementen die we rechtstreeks hadden geboekt de vorige keren, waren nu niet meer te boeken, zijn gestopt of niet te bereiken. Dan ben ik wel blij met iets als airbnb ;)
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 20 jul 2017 15:50

AirBnB is mooi, maar ik ben er nog steeds niet uit of ik het nu goed of slecht moet vinden. Het lijkt op het eerste gezicht een mooie deal want je overnacht een stuk goedkoper op vaak betere plekken. Hotels zijn erg duur, maar een van de redenen is dat ze ook aan bepaalde regels moeten voldoen. Het feit dat je een paspoort moet uploaden naar AirBnB vind ik niet okay. Ik weet dat hotels hier ook naar vragen, maar ook dit weiger ik bijna altijd.

In bepaalde landen gaan veel (negatieve) verhalen rond over (met name dames) die op verkeerde plekken terecht zijn gekomen. Deze berichten halen zelden de media.

Alles bij elkaar kies ik er voor om AirBnB niet actief te promoten. Ook maak ik er maar weinig gebruik van en als ik het doe is het vaak voor werk waarbij anderen de boeking maken.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Bericht door Reismeis » 20 jul 2017 22:35

@Erik, ik ben het met je eens wat betreft je punt over het uploaden van een kopie van je paspoort. Ik heb prachtige huizen op de site gezien, maar ik ga echt geen kopie van mijn paspoort uploaden. Dan zoek ik wel wat langer naar dat ene mooie plekje. Neemt niet weg dat ik het wel jammer vind, want op bv de Azoren kun je echt voor een prikje op een prachtige locatie verblijven. Via andere bookingsites of rechtstreeks bij een verhuurder betaal je veel meer.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 21 jul 2017 08:18

Het maffe is dat ik destijds een kopie heb geuploaded met een aantal dingen doorgekrast en teksten erin. Ik begreep dat dat nu niet meer geaccepteerd wordt.

Ik doe trouwens altijd een 'cross check' of eenzelfde accommodatie ook rechtstreeks te boeken is.
Goedkoop kan ook duurkoop zijn. Je bent niet altijd zeker van je accommodatie.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Bericht door Reismeis » 21 jul 2017 09:05

Ik heb gelukkig geen ervaring met onzekerheden wat de acco betreft. Is dat bij airbnb wel het geval? Ik kijk inderdaad ook altijd of ze de accommodatie elders aanbieden.
Ze hebben nu inderdaad alle gegevens van je paspoort nodig. Gelukkig heb jij dat in de 'goede tijd' nog geregeld!
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 21 jul 2017 12:26

Dat bedoelde ik met goedkoop is duurkoop : dat dat bij airbnb het geval kan zijn. Er zijn geen echte regels met betrekking tot annuleren dan wel dat je ergens komt en je accommodatie bestaat niet of je verhuurder is er niet. Dan heb je vaak pech. Zelf nog niet meegemaakt maar ik ben wel altijd bewust van dat een accommodatie zomaar geannuleerd kan worden itt bij rechtsreeks boeken bij appartementen dan wel bij hotels etc.

Ik heb alleen een annulerings meegemaakt maar dat was zes maanden van te voren.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 21 jul 2017 13:08

Op mijn profiel staan ca. 40 reviews en ik heb echt 0 negatieve ervaringen, 0 annuleringen, e.d. Gebruik gewoon alleen de accommodaties met een aantal reviews (ik ga vrijwel nooit lager dan 4,5 ster).

Enige negatieve van Airbnb vind ik dat er dan meer toeristen in een stad kunnen zijn dan eigenlijk wenselijk is (zie Amsterdam).
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 22 jul 2017 07:31

Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen. Heb Airbnb regelmatig in Australië gebruikt voor "self contained" accommodatie, niet in andere landen. Mooie plekjes en vaak een flesje wijn en kaasjes in de koelkast bij aankomst, erg leuk! En een stuk goedkoper inderdaad.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 31 jul 2017 10:40

Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 31 jul 2017 21:50

Hoi,

Ik heb zelf nog geen actieve ervaring met Airbnb als heb ik wel wat dingen geboekt via Airbnb. Contact loopt top we hebben in september een huisje in Alkmaar gehuurd voor 1 maand en in de maanden oktober en november een appartement in Brisbane gehuurd. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 01 aug 2017 13:30

Mjah, maar hoe incidenteel is dit? Je slaat Zuid-Amerika toch ook niet over, omdat er een keer iemand overvallen is?
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 01 aug 2017 14:49

Op de schaal waarop AirBnB opereert is het misschien te verwaarlozen al zie je deze berichten zeer regelmatig. Ook het feit dat het model van AirBnb niet (altijd) goed is voor een stad (neem Amsterdam, dat nu meer toeristen heeft dan het aankan) is iets waar je al dan niet aan mee kan/wil werken. Kortom AirBnb is om verschillende redenen niet mijn eerste keuze voor accommodatie :@ .

Update: dit zijn de berichten van afgelopen week: https://news.google.com/news/search/sec ... -GB&ned=uk
Peustjens
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2013 15:04

Bericht door Peustjens » 27 aug 2017 08:24

Eind november voor 3 weken naar Nieuw Zeeland en alle accommodaties geboekt via AirBnb . Ben benieuwd hoe het gaat meevallen .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast