Zweden, een grote fout?

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Rick.
Reiziger

Zweden, een grote fout?

Bericht door Rick. »

Beste allemaal,
Normaal heb ik ze wel op 'n rijtje, maar nu geloof ik dat ik echt wat verkeerd doe. Ik wil met de trein naar Kopenhagen, vandaar (na Christiana o.a.) naar Zweden, Zuid Zweden en eindigen in Stockholm. Maar als ik kijk naar een enkeltje Malmo - Goteberg, kom ik uit op omgerekend 16/17 euro! Terwijl 't hemelsbreed zo'n 200 kilometer is??

Zit ik vreselijk verkeerd (ik heb 't 10 keer gecheckt) of is 't OV in Zweden zo onwijs goed(koop) geregeld? Vergeleken met de prijzen 'hier' is het echt onvoorstelbaar.

Owja, wat kan ik niet missen? De meren, aantal steden, Hato en Stockholm staan voorlopig op de lijst. Zolang ik geen slangen tegen kom vind ik alles best. :)

Weer intense dank voor jullie moeite, alvast.
Reismeis
Reisexpert

Re: Zweden, een grote fout?

Bericht door Reismeis »

Op de telefoon ist wat lastig typen, dus hou ik t nu even kort, maar.Zweden is zo de moeite waard!!! Als we thuis zijn zal ik even wat tips voor je plaatsen!
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Waar vind je die prijs?
Ik heb net gekeken via http://www.sj.se/, de Zweedse treinmaatschappij website en ik kom als goedkoopste uit op 44 euro, enkeltje....
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ben niet bekend in Zweden, maar toch ook even op de site van de SJ gekeken. En laat me raden: trein in de ochtend of avond, en je bent nog geen 20? Dan kom ik op een ticketprijs van 187 kroon uit, ongeveer 20 euro. Maar wacht dan niet te lang, vanaf je 20e betaal je bijna het dubbele...
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Wat ongelofelijk fijn, om nog geen 20 te zijn. Maakt dat echt zo veel uit? Ik heb dat nergens ingevuld, ik kreeg gewoon deze prijs. Maar ik ben blij dat 't geen droom was en het echt meevalt. Ik ga dan toch in augustus lekker door Zweden treinen/liften en wildkamperen.

Tips altijd welkom! :)
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Reismeis schreef:Op de telefoon ist wat lastig typen, dus hou ik t nu even kort, maar.Zweden is zo de moeite waard!!! Als we thuis zijn zal ik even wat tips voor je plaatsen!
Graag! Ik moet zeggen dat 't me trekt vanwege de natuur, zoals bij Into the Wild (de film, wát een inspiratie), maar verder staat voorlopig alleen Hato, Goteberg, Stockholm, Malmo en 'de natuur' op m'n lijstje. Een paar dagen kanoën, fietsen, iets van bungeejumpen ofzo, of een korte trip Noorwegen, daar ben ik ook voor aan het kijken. Ik begin in ieder geval in Kopenhagen (en dan met de trein naar Malmo)

Inmiddels heb ik mezelf bang gemaakt. Zweden is een van de weinige landen waar je mag wildkamperen, maar hoe zit 't met ál die giftige slangen daar?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Als je nog tips zoekt voor Kopenhagen/Malmo, ik ben in beide steden geweest en heb voor de website artikelen hierover geschreven. Malmo is echt klein. Zou ik niet te lang blijven. Alleen Malmohus slott is de moeite waard en er is nog ergens Uitkijktoren. Dat heb ik niet bekeken. Ik was er zelf een middag. Oh ik had problemen met pinnen. Aantal banken accepteerden alleen Zweedse kaarten.

Kopenhagen vond ik zelf erg leuke stad! Ben er weekend heengeweest en dat is voldoende. Veel is op loopafstand van elkaar. Christiania zou ik zeker bezoeken. Daarnaast vond ik rondvaart vanaf Nyhavn ook erg leuk. En als je geen hoogtevrees hebt... Beklim dan de Vor Frelsers kirke :D
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Ik denk dat je nog het meest bang moet zijn voor teken als je in Zweden gebruik maakt van het allemansrecht...
Het is werkelijk een goed idee om op te letten dat je geen teken hebt of om je van te voren in te laten enten tegen Tick Borne Encephalitis. Ik heb een kaartje voor je gevonden en wat tekst in het Nederlands... http://www.travelalert.nl/Nieuws/nws_vi ... _id=500395
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Zoals beloofd! Ik heb mijn reactie uit een ander topic even gekopieerd, dat scheelt nogal wat typwerk haha.

Tips m.b.t. Zweden:
- Dalarnafabriek Nils Olsson, de bekende Zweedse houten paardjes. In Nüsnas.
- Frösön eiland, met o.a. een runensteen uit de 11e eeuw, uitkijktoren etc
- Storforsen, een waterval/stroomversnelling waar je heerlijk kunt vertoeven (zwemmen, BBQ etc)
- Arvidsjaur - Lappstaden, handwerkwinkel
- Poolcirkel bij Jokkmokk
- Ajtte Jokkmokk museum

Tips m.b.t. Noorwegen:
- Artico Ice Bar, een bar gemaakt van ijs in Honnigsvag
- De Noordkaap
- Varen met de Hurtigruten (postboot)
- Rotstekeningen, in Hjemmeluft
- Het Samipark in Karasjok
- Dagje Tromso, o.a. IJskathedraal, Polaria, botanische tuin
- Lofotr Viking Museum, nabij Borg
- Lofoten, Nusfjord ^O^
- Saltstraumen, draaikolken bij Bodo
- De Noorse hoogvlakte en de Poolcirkel
- Laksfossen, een giga waterval
- Dagje Trondheim
- Vikingbegraafplaats Vang
- Magalaupet (vrij vertaald: maagdarmkanaal)
- Ridderspranget, nauwe kloof waar het water doorheen geperst werd
- De staafkerk van Lom
- Dagje Oslo

Afrader:
De Gronli Grotta bij Mo i Rana :N NIET bezoeken, tenzij je benen wilt breken..

Teveel om op te noemen, dusse.. Hoelang ga je eigenlijk? ;)
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

REISMEIS!

Mijn dank is groot. ERG groot. Haha ik wilde zo'n 3/4 weken gaan rondtrekken, maar ik denk dat het een paar dagen Kopenhagen wordt, daarna zo'n 3/4 weken Zuid/Zweden/Stockholm/Noorwegen. Ik wil eigenlijk ook nog 2/3 weken door Noorwegen, omdat daar volgens mij nóg meer te zien is. Maar ik heb in totaal maar 4 weken de tijd :)
VisitSweden

Bericht door VisitSweden »

Hoi hoi,

De site is al genoemd, maar op http://www.sj.se kun je treinkaartjes boeken en de tarieven zien. Ook op visitsweden.com vind je allerlei informatie over Zweden.
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

VisitSweden schreef:Hoi hoi,

De site is al genoemd, maar op http://www.sj.se kun je treinkaartjes boeken en de tarieven zien. Ook op visitsweden.com vind je allerlei informatie over Zweden.

Eey, bedankt voor je bericht! Beide sites zijn de laatste tijd dagelijkse kost. Ik was vooral verwonderd omdat ik ook sj.se zulke lage prijzen voor zulke grote afstanden las! Ik had altijd het idee dat ALLES in Scandinavië duur was, maar de trein is ongelofelijk goedkoop dus :) Visitsweden is een mooie site! Kan Iamsterdam.nl nog wat van leren...
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Rick. schreef:REISMEIS!

Mijn dank is groot. ERG groot. Haha ik wilde zo'n 3/4 weken gaan rondtrekken, maar ik denk dat het een paar dagen Kopenhagen wordt, daarna zo'n 3/4 weken Zuid/Zweden/Stockholm/Noorwegen. Ik wil eigenlijk ook nog 2/3 weken door Noorwegen, omdat daar volgens mij nóg meer te zien is. Maar ik heb in totaal maar 4 weken de tijd :)

Graag gedaan hoor!
Kopenhagen moet je inderdaad ook bezoeken. Ik ben een jaar of 15 geleden in Kopenhagen geweest. Veel weet ik er niet meer van, maar ik weet nog wel dat ik het erg leuk vond. Mooie gekleurde huizen aan het water, en natuurlijk de zeemeermin ;)
In 2010 zijn we vanaf Kiel naar Göteborg gevaren en zijn we via Zweden en Finland naar de Noordkaap gereden. Vervolgens langs de kust van Noorwegen naar Oslo, waar we met de boot naar Frederikshavn zijn gegaan. En dat allemaal in 22 dagen.. 8)7 Persoonlijk vond ik Noorwegen qua natuur wel wat mooier dan Zweden. Of mooier.. Noorwegen is anders, wat spannender zeg maar.. Zweden wordt op een gegeven moment wat eentonig, ik weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen. In Noorwegen heb je in mijn beleving wat meer afwisseling. Desondanks is Zweden ook écht wel de moeite waard, het is een prachtig land!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Oh, en als je gaat kamperen heb ik dé tip voor insectrepellent voor je! Wij kregen deze tip van onze Zweedse vrienden. Het enige wat je nodig hebt is een leeg frisdrankblikje, een scherp (zak)mes, een waxinekaarsje, lucifers en een soort van antimug-geurblokjes. Je maakt een gat in het blikje, je zet er een kaarsje in, deze steek je aan en je legt het geurblokje op het blikje. Ik moet nog ergens een paar van die geurblokjes hebben (je kunt ze sowieso in Zweden kopen). Ik zal eens kijken of daar een naam op staat, ik kan het op google namelijk niet vinden. Wel mosquito coils, die zijn ook errug handig, maar dit werkte ook heel goed vond ik!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Gevonden: ze heten mosquitos mats.
Plaats reactie