Zuid-Mexico, Belize en Guatemala

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Thijn

Zuid-Mexico, Belize en Guatemala

Bericht door Thijn »

Hey allemaal!

Ik ga in Februari 3 weken naar Mexico, en ik zou graag het gebied in het zuiden verkennen. Ik vind het echter erg moeilijk in te schatten hoe het daar te bereizen valt, zeker in Guatemala en Belize. Ik heb een kaartje gemaakt met de plekken die me erg inspireren, maar ik vraag me af of het allemaal haalbaar en logisch is. Bijvoorbeeld het meer van Atitlán, en Antigua in Guatemala, hoe is dat te bereizen vanuit Palenque? En is er daarna aansluiting op Tikal? Pak je dan de Bus? Kost dit veel tijd, of kun je deze 2 plekken beter overslaan? En hoe reis je tussen Guatemala en Belize? Is het daar relatief veilig?

Feedback op het kaartje, wat het beste weg kan, of er nog bij moet, en of dit in 3 weken te doen is, word enorm gewaardeerd! *O*

Bedankt allemaal!

Groeten, Thijn
Bijlagen
Screen Shot 2016-11-02 at 17.23.30.png
Screen Shot 2016-11-02 at 17.23.30.png (2.04 MiB) 1619 keer bekeken
Ralph
Reisexpert

Re: Zuid-Mexico, Belize en Guatemala

Bericht door Ralph »

3 weken is heel kort en dan zie ik al gelijk dingen die zo dichtbij zijn dat ze er eigenlijk gewoon bij horen... als je niet te lang ergens blijft hangen is het wellicht mogelijk, maar ik weet hoe lastig dat is als je ergens een goede tijd hebt.
  • Tulum (o.a. ruines, cenotes duiken als je wil)
    Belize (heb ik overgeslagen gedurende mijn 3,5 week)
    Flores (Tikal doe je vanaf daar), zeker een must-see
    Lanquin (Grotten duiken etc.)
    Rio Dulce / Livingston ( bv. https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review ... tment.html )
    Antigua
    Atitlán
    Quetzaltenango (gok ik)
    San Cristobal de Las Casas (Mexico, erg tof plaatjes)
    Palenque (o.a. ruines)
    Merida (Uxmal als je nog meer ruines wil zien, cenotes)
    (Chitzen Itza kan je onderweg doen, heb je wel maar een paar uur. Ik vond Palenque mooier dus voor mij was het goed)
    Tulum (of Isla Mucheres voor een paar dagen duiken op het einde)
Nog een paar notes:
- Tulum > Cheturnal > Belize stad \ grens naar Guatamala > Flores.(veilige route, als je Mexico uit gaat moet je als je pech hebt wel een exit fee betalen)
- Neem dollars mee voor de grenzen
- Je kan ook reizen tussen Flores en Palenque, zelf niet gedaan. Als je mijn route hierboven pakt reis je anders.
- Mexico zijn goede \ veilige bussen en opties in nacht, Guatamala niet behalve van Mexico Stad > Flores (in elk geval in mijn tijd) omdat s'nachts niet zo veilig is.
Jort

Bericht door Jort »

Dag allen,

Ik ben ook van plan om in februari een soortgelijke rondreis te maken. Ik weet alleen niet goed helemaal hoeveel geld en tijd ik hiervoor moet reserveren. Ik zou graag tussen de 4 en 6 weken willen gaan.Dus ik hoop dat iemand me hier van informatie zou kunnen voorzien. Ik begin de rondreis waarschijnlijk vanaf Cancun omdat ik hier de goedkoopste vliegtickets kan vinden. Hierbij had ik min of meer dezelfde route in gedachten als hierboven ook al genoemd zijn. Wel had ik sowieso al een paar plekken in gedachten, ik zo graag Tikal /flores meepakken, vanaf daar lijkt Rio Dulce en de bootreis naar Livingston me geweldig, Lanquin met Samuc Champey en zou ik toch wel erg graag snorkelen/duiken op Caye Caulker in Belize (filmpjes van de zusterhaaien, zeekoe etc. spraken me nogal aan ;)). Verder natuurlijk ook cenotes, overige maya tempels etc. in Yucatan zoals hierboven al werd genoemd.

Ook heb ik op diverse sites gelezen dat het bijna een must is om Spaans te kunnen spreken, aangezien ik geen woord Spaans spreek en dit voor mij de eerste keer alleen backpacken wordt maak ik me hier wel een beetje zorgen om.

Daarnaast vroeg ik me nog af hoe de backpackerscéne hier is en of het dus makkelijk is hier mensen te ontmoeten (drankje doen hier en daar)?
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Jort schreef:Dag allen,

Ik ben ook van plan om in februari een soortgelijke rondreis te maken. Ik weet alleen niet goed helemaal hoeveel geld en tijd ik hiervoor moet reserveren. Ik zou graag tussen de 4 en 6 weken willen gaan.Dus ik hoop dat iemand me hier van informatie zou kunnen voorzien. Ik begin de rondreis waarschijnlijk vanaf Cancun omdat ik hier de goedkoopste vliegtickets kan vinden. Hierbij had ik min of meer dezelfde route in gedachten als hierboven ook al genoemd zijn. Wel had ik sowieso al een paar plekken in gedachten, ik zo graag Tikal /flores meepakken, vanaf daar lijkt Rio Dulce en de bootreis naar Livingston me geweldig, Lanquin met Samuc Champey en zou ik toch wel erg graag snorkelen/duiken op Caye Caulker in Belize (filmpjes van de zusterhaaien, zeekoe etc. spraken me nogal aan ;)). Verder natuurlijk ook cenotes, overige maya tempels etc. in Yucatan zoals hierboven al werd genoemd.

Ook heb ik op diverse sites gelezen dat het bijna een must is om Spaans te kunnen spreken, aangezien ik geen woord Spaans spreek en dit voor mij de eerste keer alleen backpacken wordt maak ik me hier wel een beetje zorgen om.

Daarnaast vroeg ik me nog af hoe de backpackerscéne hier is en of het dus makkelijk is hier mensen te ontmoeten (drankje doen hier en daar)?
Je kan mijn route goed doen in die tijd. Je hoeft geen spaans te spreken, al is het wel handig om de getallen te leren zodat je weet waar men bij betalingen over praat.

Check jetairfly.be voor tickets naar Cancun. 'Vroeger' hadden hun vaak voor de week erna tickets voor 150 euro enkeltje Cancun.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Tijdens een vakantie van 4 weken hebben we ongeveer 1.500 euro uitgegeven (Mexico, Guatemala en Belize). Dit was inclusief de vlucht volgens mij. Overnachtingen zijn betaalbaar net als het eten. Vervoer is waar de grootste kosten zitten. Gezien de lange afstanden hebben wij vaak de wat luxe bussen gepakt om zo een beetje comfortabel (en ook veilig) te reizen. Het kan dus ongetwijfeld goedkoper.

Op de site staat redelijk wat informatie over wat je kunt zien en doen dus neem daar zeker even een kijkje. Duiken op Caye Caulker is vrij prijzig. Duiken in de Blue hole is rond de 200 euro (een van de highlights daar).

Spaans spreken maakt je reis gemakkelijker. Dit omdat (bijna) niemand Engels spreekt uitgezonderd de mensen van hotels en tours. Wanneer je in het Spaans kunt tellen, een bus ticket kunt bestellen en een eenvoudige vraag kunt stellen en een biertje kunt bestellen kun je jezelf gemakkelijker redden. Ook betaal je in sommige gevallen minder geld omdat je kunt horen wat anderen betalen :)

Er zijn best veel mensen die door deze landen reizen dus wanneer je de juiste hostels uitzoekt ontmoet je vast veel andere mensen. Ook zijn de meeste hostels best gezellig ingericht met een binnenplaatsje of een ontmoetingsplek waar je met anderen kunt socializen.

Vliegtickets naar Cancun zijn inderdaad het goedkoopst. Wij vlogen toen met TUI.
Thijn

Bericht door Thijn »

Bedankt voor de adviezen. Om een wat snellere route te kunnen nemen en zo meer de tijd te hebben, heb ik Antigua van de lijst gehaald. Ik kan dan direct van Palenque naar Flores. Verder goede tips en suggesties!
Plaats reactie