Zelf rondreizen door Oeganda - goed idee?

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
swoude
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2007 11:46

Bericht door swoude » 03 apr 2011 21:45

Hoi allemaal,
We overwegen om in augustus 3 weken door Oeganda te trekken... Goed idee? Wie heeft dat al eens gedaan en goede tips?
Thanks!
Groet
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 04 apr 2011 09:42

Hallo,

Rondreizen in oeganda is goed te doen. Zoals overal in afrika is het lokale vervoer redelijk oncomfortabel, maar omdat bijna niemand een auto heeft kan je bijna overal makkelijk komen. In vergeljking met azie is de prijs - kwaliteit verhouding van accomodatie over het algemeen niet heel goed. Wij hadden zelf een tent bij ons. Bij de meeste hostels / hotels in de backpackercategorie kan je ook kamperen en dat is een stuk goedkoper, bovendien kan je echt op prachtige plekjes met super uitzicht staan. Veel mensen combineren kenia en oeganda. Als je van plan bent om ook naar kenia te gaan zou ik je aanraden om eerst oeganda te doen, in de wildlife parken van kenia raak je zo verwend dat je niet meer onder de indruk bent van de parken in oeganda. Aanrader vond ik Queen elizabeth national park. Heel spannend om te kamperen in het park met alle geluiden en het nijlpaard dat dwas over de camping liep en de prachtige zonsop- en ondergang. Verder supermooi uitzicht op een groep olifanten die de berg afkwamen om water te drinken in de rivier en te wassen. De chimpansees in de Kyambura gorge waren ook fantastisch. Het is even sparen, maar de gorillas waren een van de hoogtepunten van onze reis. Overigens hebben wij deze in rwanda gezien en niet in oeganda. Het raften in jinja op de nijl vond ik minder na een gescheurde lip die gehecht moest worden...... Het is echt heel heftig en spannend. Murchison falls was ook leuk, maar vergeleken kenia stelt het woldlife niet zoveel voor. De boottocht was wel leuk. Wij hebben een dag een mannetje uit het dorp met een auto gehuurd om ons rond te rijden in het park.

Verder hebben we gekampeerd op een eiland in lake victoria, wat vooral leuk was omdat het kerst was en heel veel oegandezen ook aan het kamperen waren en s avonds los gingen in de bar.
swoude
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2007 11:46

Bericht door swoude » 04 apr 2011 09:51

Hoi Robin,

Dank je wel voor je reactie, top. Vraagje: beiden zijn we vaak vooral gefascineerd door mooie landschappen, uitzichten, mn bergachtig, groen, water. We zijn eigenlijk meer van de landschappen dan van de dieren. Is Oeganda volgens jou dan een logische/goeie keus? Of heb je andere suggesties?

Rwenzori lijkt ons obv de foto's heel bijzonder...

Hartelijke groet,

Selle
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 04 apr 2011 09:55

Het lukt niet om op de ipad naar beneden te scrollen, dus vandaar een nieuw bericht. De hoofdstad kampala was niet zo bijzonder, wij hebben een paar dagen bij red chilli gechilled, met name omdat we moesten wachten totdat mijn hechtingen eruit konden.

Als je wil relaxen in een mooie omgeving voorzien van alle backpackers comfort, zoals een grote mooie openlucht lounge met heerlijke chocoladeballen en een bibliotheek moet je absoluut naar byoona amgra, op een eiland in lake buyony. Bovendien steun je hiermee een goed doel. Je kan er kamperen, maar ze hebben ook hele mooie open 2 persoons hutjes, waar je heel prive zit en fantastisch uitzicht hebt ( wel wat duurder, maar absoluut het geld waard, wel reserveren! ).

Oeganda is een relaxed land en ik voelde me er veiliger dan in kenia. Je kan s avonds zonder gevaar op straat lopen buiten de hoofdstad, maar neem wel de normale veiligheidsregels in acht, dus niet in het donker met een groot fototoestel omlopen etc. Wat ook het overwegen waard is om een week rwanda eraan vast te plakken. Laat even weten als je nog specifieke vragen hebt.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 04 apr 2011 09:58

Als je voor Dat soort landschappen gaat is oeganda inderdaad een goede keuze. Door de heuvels/ bergen vond ik het landschap interessanter dan de veelal kale vlakten in bijv kenia. En aan de vele meren kan je prima relaxen. De mensen zijn er ook veel vriendelijker. Rwenzori zijn wij dus niet geweest, omdat we de gorilla trek in rwanda hebben gedaan, maar de natuur zal niet veel verschillen. Wij vonden het erg mooi, het uitzicht op de vulkanen die zich half in de mist bevonden.... Echt prachtig.
swoude
Vakantieganger
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 jul 2007 11:46

Bericht door swoude » 12 apr 2011 21:37

Beste Robin, dank je wel weer. We zijn om hoor :-) een rondreis door oeganda zien we helemaal zitten. Alleen vliegtickets vinden... dat valt niet mee... althans, betaalbare... heb jij misschien nog tips?

bedankt
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 12 apr 2011 23:08

Wij zijn destijds overland via ethiopie en kenia oeganda binnengekomen. Op zich is de reis vanuit kenia goed te doen, op nairobi vind je misschien goedkope tickets, maar het nadeel is dat je dan waarschijnlijk ook weer vanaf nairobi terug moet omdat het ticket anders veel d uurder wordt. Vliegen naar afrika is gewoon relatief duur. Soms heb je vanuit brussel goedkope tickets naar kigali, rwanda vanuit waar je ook makkelijk naar oeganda kan reizen, maar dan heb je voor de terugvlucht weer hetzelfde probleem.

Helaas deze keer dus geen goede tips....
Maf

Bericht door Maf » 08 mei 2011 23:41

Geen idee of je al geboekt hebt; maar omdat ik zelf binnen twee weken een rondje ga maken van Uganda naar Rwanda & Tanzania een tip voor het boeken van vliegtickets:

Via de eigen site van Ethiopian Airlines kan je soms leuke deals krijgen. Maar het is het ook zeker waard om een beetje te spelen met verschillende luchthavens. Zo had ik eerst een ticket Brussel - Entebbe & Dar Es Salam - Brussel wat me 700e kostte. Maar toen ging ik een beetje spelen met luchthavens en kwam ik erachter dat via J'burg terugvliegen het ticket 500e was. En de vlucht van Dar Es Salam naar J'burg was maar 100e. Dus ik zat 100e onder de prijs plus dat ik nog een weekje ZA er aan plak :) Nog steeds niet spotgoedkoop maar dit soort prijzen wordt het wel aantrekkelijker ;)
Geebs
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2011 16:53

Bericht door Geebs » 12 mei 2011 11:46

Beste Swoude,
Wij gaan ook in augustus naar Oeganda en hebben via vliegtarieven tickets gekocht bij EgyptAir voor een goede prijs. Spelen met de data is wel essentieel. Één dag eerder vertrekken kan al zo een paar honderd euro schelen. Succes!
Maf

Bericht door Maf » 30 jun 2011 16:23

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten