Wat te doen tijdens 8 nachten Seoul?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 24 nov 2015 19:28

Eind februari ga ik met vrienden ruim een week naar Seoul :) We verblijven 8 nachten in een appartement in de wijk Gangnam. Twee dagen zijn gereserveerd voor m'n andere hobby schaatsen ;) maar buiten dat heb ik dus nog circa 6 dagen om wat van de stad te zien. Wel is het zo dat we de eerste dag natuurlijk brak aankomen wegens tijdsverschil. Een bezoekje aan de DMZ staat op de planning en @Brasov heeft al in een ander topic daarvoor een handige tip gegeven (koridoor.co.kr) maar ben ook benieuwd of er verder nog zaken zijn die ik zeker niet moet missen of verborgen pareltjes. Karaoke bar schijnt geniaal te zijn. In Korea Town in New York daar al ervaring mee opgedaan! Hilarisch!

Ik heb overigens nog geen Lonely Planet besteld want de nieuwste komt half januari uit ;) dus dan neem ik liever die.
Bird
Reisexpert
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 feb 2013 13:37
Contacteer:

Bericht door Bird » 24 nov 2015 20:34

Seoul is echt een topstad, leuk!
Wat vind je zelf leuk? Hou je van kunst, cultuur, natuur, van shoppen of van eindeloos koffie drinken?

Mijn hoogtepunten:
Dongdaemun Design Plaza - alleen het gebouw is al de moeite waard, er een soort betonnen constructie met wandelpaden en een beetje groen eromheen. Er is o.a. een museum (gratis) en een art gallery. En natuurlijk is er een foodcourt binnen.

Leeum Samsung Museum of Art - (ja, ik ben erg van de moderne kunst) Prachtige collectie moderne werken, vooral Koreaans (maar ook internationaal).

Gwangjang Market - een grote overdekte markt, traditioneel Koreaans. Je vindt hier alles van stoffen tot plastic troep en van eetstalletjes tot balpennen.

Bukchon hanok village - traditionele huizen, stille straatjes en kleine winkels. Helemaal bovenaan heb je mooi uitzicht over Seoul met op de voorgrond de oude huizen en in de verte de hoge flatgebouwen. Ik zou hier 's ochtends vroeg heen gaan, 's middags kan het best druk worden met groepen toeristen.

Ssamziegil shopping center - een hele kleine mall met locale kleine winkeliers: veel handgemaakte producten, design, sieraden, kunst, dat soort dingen. Geen toeristische meuk, maar echt mooie dingen (vond ik dan hè ;) ). Bovenin zit een leuk cafeetje.

En verder de paleizen natuurlijk, die staan wel in je Lonely Planet. Ik zou er één of twee pakken, niet allemaal (tenzij je dat heel interessant vind natuurlijk). Ik vond het na twee vrijwel dezelfde wel genoeg.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 24 nov 2015 20:42

Ik hou van combinatie tussen natuur, historie, cultuur en ook van even ergens zitten en genieten van inderdaad een kop koffie :) ik ben niet zo van de kunstmusea tenzij er echt iets hangt wat ontzettend mooi is. Paleizen of kastelen vind ik echter altijd wel mooi, evenals tempels en andere religieuze gebouwen. Ben altijd op zoek naar een mix :) Met jouw tips kan ik zeker wat! Shoppen is voor mij - net als shoppingsmals - voor de wat minder mooie dagen :)
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 24 nov 2015 21:57

In aanvulling op de rest: Dongdaemun Market. En dan bij voorkeur zo laat mogelijk. Overdag is het voornamelijk kleding-groothandel, wellicht niet zo boeiend. Maar pas na middernacht komt de boel echt tot leven wanneer iedereen die overdag moet werken of studeren erheen komt. Sta dan ook niet raar te kijken als je een winkel tegenkomt die om middernacht open gaat en rond het middaguur weer sluit...

Uiteraard is er ook nog de Namdaemun-markt, de grootste "algemene" markt van de stad, en altijd goed om een paar uur rond te dwalen. Maar het al genoemde Gwangjang is weliswaar kleiner maar wellicht toch leuker, met name door de eetstalletjes.

Ook interessant in hartje Gangnam: Seonjeongneung, de koningsgraven.

Wat betreft de paleizen:
  • Changdeokgung is het interessantst, maar helaas alleen onder begeleiding van een gids te bezoeken.
  • Gyeongbokgung is zeker ook indrukwekkend, wel erg toeristisch.
  • Deoksugung is vooral een lekker chaotische verzameling gebouwen uit diverse periodes.
  • Gyeonghuigung is wat kleinschaliger dan de rest, maar zeker niet minder mooi en omdat het door de meeste toeristen vergeten wordt ook lekker rustig.
  • Changgyeonggung heb ik nog niet bezocht.
Suwon met z'n imposante stadsmuren is leuk als dagtrip, eenvoudig bereikbaar per metro. En ben je de drukte van de stad even helemaal zat: met de metro kan je ook zo naar Bukhansan National Park.
Bird
Reisexpert
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 feb 2013 13:37
Contacteer:

Bericht door Bird » 25 nov 2015 08:37

Misschien vind je Seoul Tower ook wel leuk. Bovenin heb je een waanzinnig uitzicht over de stad en zijn omgeving, het kost maar iets van 7-8 euro.
Hij staat in een groot en groen park op een heuvel, dat is ook de moeite waard.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 25 nov 2015 20:57

Dank beiden weer voor de tips :) Ik zie trouwens dat er echt ontzettend veel Engelse informatie te vinden is! :D Die site Visit Seoul is echt handig. Zeker die kaartjes. Krijg er helemaal zin in!

@WizardofOss heb jij bij Changdeokgung ook de Secret Garden bezocht? Nu denk ik dat het in de winter niet zo heel erg boeiend is met alle sneeuw maar toch. Ik heb de tijden van de guided tours al gevonden op de website van Changdeokgung.

@Bird Welke paleizen heb jij bezocht? Bukchon Hanok ziet er leuk uit, moest wel lachen toen ik op de site van Visit Seoul meteen de 'eisen' lijst zag (lees; rustig zijn, geen grote groepen).Ik zag trouwens dat het - volgens de maps - op loopafstand ligt van Changdeokgung. En ook Changgyeonggung ligt dichtbij. En volgens mij is die toren de N Seoul Tower ook leuk in het donker.

Verder vooral plaatjes gekeken. Zag nog ergens een gevangenis voor 'Anti Japanners' in de WO II dat me wel wat leek. Seodaemun gevangenis. Geen idee of het echt wát is maar wat ik erover las, trok m'n aandacht. Helaas is hun eigen site alleen maar in het Koreaans.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 25 nov 2015 22:07

Ik heb inderdaad ook die Secret Garden bezocht, die zou juist met sneeuw best wel eens extra mooi kunnen zijn.

Overigens is het centrale deel van Seoul nog best aardig te belopen. Aan de westkant verbindt Sejongno van zuid naar noord Seoul Station, Namdaemun, Deoksugung (en niet ver daar vandaan Gyeonghuigung) en uiteindelijk Gyeongbokgung, dat is in totaal zo'n 2,5 km. Van west naar oost verbindt Jongno die Sejongno via Jongno Tower en Bosingak, Insadong, Tapgol park, Jongmyo Shrine (met direct ten noorden daarvan Changdeokgung en Changgyeonggung), Gwangjang market met Dongdaemun, over een totale afstand van zo'n 3 km. En heb je geen zin om langs die Jongno te lopen (een grote drukke straat), een blok zuidelijker loopt over de hele lengte Cheongyecheon, ooit ook een drukke weg, maar 10 jaar geleden veranderd in een kilometerslange gracht annex park dwars door de stad. En een stukje noordelijker ligt Bukchon Hanok weer mooi tussen Changdeokgung en Gyeongbokgung in.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 26 nov 2015 00:42

Overigens had ik bij m'n laatste bezoek aan Seoul in 2012 ook de app i Tour Seoul gebruikt, die had toen weliswaar wat onhandige eigenaardigheden, maar bevatte wel een schat aan nuttige informatie en een hoop bezienswaardigheden die je in de reisgidsen niet tegenkomt. Ik zie net dat er inmiddels ook een nieuwe app is, i Tour Seoul +, zeker het proberen waard.
Bird
Reisexpert
Berichten: 328
Lid geworden op: 25 feb 2013 13:37
Contacteer:

Bericht door Bird » 26 nov 2015 11:50

Paleizen: ik heb Gyeongbokgung en Deoksugung bezocht. Die laatste was toen (voorjaar 2014) gratis, geen idee of dat altijd zo is.
Ik vond ze beide interessant om te zien, heel verschillend van elkaar.
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 28 nov 2015 13:55

Vond Seoul echt geweldig, ben er een ruime week geweest. Vond het heerlijk om er een beetje te verdwalen en me te vergapen aan de bizarre dingen overal. Had wel wat research gedaan, maar is weinig van terecht gekomen toen ik er was. Wist wel dat er paleizen waren, heb volgens mij de grootste gezien. Vooral de weg ernaartoe met standbeelden vond ik mooi, het paleis zelf niet zo heel bijzonder.

Hoogtepunten voor mij waren:

Nationaal museum (vooral de veelal door Japanners gedoneerde collectie kunst uit heel Azië vond ik geweldig)

Oorlogsmuseum

Virtual Reality bekijken door de brillen in Samsung Stores bij Gagnam (echt cool, kan volgens mij op nog niet veel plekken in de wereld).

Locals leren kennen onder het genot van een soju op de Playground in Hongdae (studentenwijk). Erg makkelijk om contact met Koreanen te maken daar, en zijn heel aardig. Zo veel over de Koreaanse cultuur geleerd en Koreaanse eet- en stapavond meegemaakt (met heel bizar eten).

DMZ JSA tour

Parken in het westen van de stad, vooral rond het WK voetbalstadion en langs de rivier daar in de buurt
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 28 nov 2015 14:22

Ach ja, dat oorlogsmuseum was ik helemaal vergeten. Vond het wel een wat eenzijdig beeld geven (al valt het nog mee in vergelijking met het soortgelijke museum in Pyongyang...), maar vooral de verzameling oorlogstuig buiten was toch zeer indrukwekkend.

Wellicht trouwens nog leuk voor een regenachtige dag: diverse bioscopen van de keten CGV zijn een zogenaamd "4D Plex". Hier worden normale speelfilms in "4D" afgespeeld, dus naast het reguliere 3D ook met bewegende stoelen, wind, rook en extra licht- en geluidseffecten. Dat levert toch wel een heel bijzondere kijkervaring op. Engelstalige films worden meestal overigens ondertiteld, niet nagesynchroniseerd.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 28 nov 2015 15:04

Oorlogsmuseums. Dat vind ik altijd interessant. Net toevallig voor Minsk ook eentje op mijn lijstje geschreven. Eenzijdige belichting? Ik ben in een Stalin Museum geweest dus ik ben wel wat gewend ;) Dankzij jullie enthousiasme heb ik nu al zo'n mooie lijst met dingen die ik kan gaan doen :D Nu verder erin duiken, verkennen wat voor mezelf echt een must is en dan slimme combinaties/routes maken. Nationaal museum is vooral een kunstcollectie of meer dan dat?

Ga zeker nog even verdiepen in de paleizen, welke ik zou willen zien en ook fijn dat eea te belopen is. Dan kun je ook paleizen vanaf de buitenkant zien.
Nog aantal dingen die ik vond:
Deoksugung kost nu inderdaad geld. Zag wel allemaal combitickets. Zal ook eens daar naar kijken.
Op maandag zijn de volgende paleizen gesloten: Changdeokgung,Deoksugung en Changgyeonggung
Op dinsdag zijn de volgende paleizen gesloten: Gyeongbokgung
Op laatste woensdag van de maand is er gratis entree voor (bepaalde?) paleizen --> Ik zit er in de laatste week van februari. Kan dus bizar druk zijn. Of juist niet omdat ik niet in een toeristische periode zit.

Ik zal de app ook downloaden. Denk ook handig omdat er openingstijden e.d. in staan.
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 29 nov 2015 10:48

Nationaal museum geeft de gehele geschiedenis van Korea weer aan de hand van kunstobjecten en gebruiksvoorwerpen, zitten echt wat unieke dingen bij. Maar het hoogtepunt vond ik de gedoneerde collectie, erg mooie objecten met een goede uitleg waarvoor ze dienden. En de Aziatische collectie, leuk om de verschillen tussen de kunststijlen te zien. Kan dankzij dit museum nu wel aardig zien of een boeddhabeeldje nou uit Cambodja of Burma komt :P En het is gratis trouwens (net als het oorlogsmuseum)
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 10 jan 2016 08:13

Yvonne heeft veel over Seoul geschreven. Misschien kun je een kijken nemen op haar blog?

Ik ga in juli een aantal dagen, gisteren geboekt *O*
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 13 jan 2016 21:02

Jenny schreef:Yvonne heeft veel over Seoul geschreven. Misschien kun je een kijken nemen op haar blog?

Ik ga in juli een aantal dagen, gisteren geboekt *O*
Wat leuk Jenny :D Wat ga je nog meer doen? Rest van Korea?
En heb inderdaad op haar blog gekeken :) ze had hem doorgegeven toen ik net boekte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten