Vragen over Japan (Tokyo-Fukuoka)

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 24 mar 2012 08:37

Hallo,

Ik vraag mij af of hier ook mensen zijn die naar Fukuoka zijn gegaan.
Mijn trip zal ongeveer drie weken duren en ik wil dit ongeveer als volgt indelen: Tokyo, Kyoto, Hiroshima, Fukuoka. Nu heb ik hier eigenlijk drie vragen over:
  • Staat Kyushu (voor Fukuoka) in contact met 'het vasteland' van Japan of moet je hier met een boot/veerpont naar toe? Zo ja, hoeveel kost dit ongeveer?
  • Wat moet ik ongeveer rekenen aan reiskosten voor de plaatsen die ik hierboven heb staan (kan ik dat ergens berekenen)?
  • Ik hou heel erg van het platteland, dus wat kleinere stadjes/dorpjes en natuur. Ik begrijp dat de genoemde steden dat niet zijn, maar zit ik in de goede regio om juist ook de kleine stadjes te zien? Ik heb deze steden meer genoemd om de richting aan te geven. Zo ja, welke dorpjes zouden jullie aanbevelen en waarom?
Bij voorbaat dank.

P.S. Ik word in ieder geval helemaal volgespamt door de re-marketing van Japan Rails. Op welke site ik ook kom, ze blijven me achtervolgen :P
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 24 mar 2012 23:27

Om te beginnen met Kyushu, geen boot voor nodig hoor. Het wegverkeer kan via een brug de Kanmon-straat oversteken, en de treinen (shinkansen) gaan door een tunnel. En voor de liefhebbers is het zelfs mogelijk vanuit Shimonoseki via een voetgangerstunnel (vooral populair bij joggers...) over te steken naar Mojiko.

Voor de reiskosten, een onmisbare site voor een reis per trein door Japan is Hyperdia, een online reisplanner met alle treinen in Japan, inclusief de private lijnen en metro's, en ook het een en ander aan bussen, veerboten en vliegtuigen. Hiermee kan je uitrekenen of losse kaartjes goedkoper uit zullen pakken dan een Japan Rail Pass. Let wel op, het station van Fukuoka heet Hakata (naar een andere stad waar ze ooit mee samengevoegd zijn), het station genaamd Fukuoka ligt dik 900 kilometer daarvandaan...

Had je overigens al een specifieke vlucht op het oog? Anders zou je kunnen overwegen vanuit Fukuoka weer terug te reizen naar Kyoto/Osaka, vanaf Kansai Airport gaan ook veel vluchten naar Europa, terwijl je vanuit Fukuoka in veel gevallen eerst weer naar Tokyo of Kansai zal vliegen. Een voordeel daarvan is ook dat je dan eindigt in een regio waar erg veel te zien is, en waar je dus gerust wat langer kan blijven zonder veel te hoeven reizen, waardoor je dus makkelijker af zal kunnen met een 2-weekse in plaats van 3-weekse railpass.

Voor dorpjes, allereerst kan je vanuit Tokyo makkelijk dagtrips naar bijvoorbeeld Nikko, Kamakura of Hakone maken. Daarnaast zou je kunnen overwegen via Matsumoto naar Kyoto te reizen, onderweg zou je dan nog Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) mee kunnen pikken, en ook een dagtrip naar de Kiso-vallei is dan een optie. Een andere optie, die ik echter nog niet uit eigen ervaring ken, is via Kanazawa, Takayama en Shirakawa-go.

Voor meer info, zie Japan Guide en WikiTravel, of uiteraard de informatie hier op ATG.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 25 mar 2012 08:48

Bedankt, dat is duidelijk. Ik zal me even verdiepen in wat je hebt gezegd en kom daar nog op terug.

Wat betreft de vlucht. Ik heb nu een vlucht op het oog waar je van Amsterdam naar Londen vliegt, dan van Londen naar Tokyo. Terug zou dan als volgt gaan Fukuoka>Tokyo>Londen>Amsterdam. De prijs is iets van €740-750. Ik wilde eerst gewoon een retourtje Tokyo bieden, omdat mij dit vorig jaar naar Costa Rica/Cuba ook goed beviel, maar een cirkel rijden in Japan en dan weer eindigen in het megadure Tokyo zie ik niet echt zitten. En we kunnen op deze manier denk ik veel meer zien, terwijl je in Costa Rica bijvoorbeeld toch vrijwel altijd weer in San José uitkwam.

Oh, trouwens nog iets:
Is het aan te raden om van tevoren hotels te boeken of kan je prima in augustus budget-hotels vinden? Ik ben 20 en heb met een studentenloontje ook geen oneindig budget.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 25 mar 2012 10:04

Nog even een dubbelpost voor twee vragen.

1. Hoe kan ik het best reizen in de grote steden? Ik heb al op Tokyo Metro gezien dat je coupons kan kopen, maandkaarten en een soort van ov-chipkaarten, maar wat is verstandig om te doen?

2. Als ik met Hyperdia van Tokyo naar Kyoto wil, ben ik minstens 130 euro kwijt voor een enkeltje. Dan ben je er geloof ik in 2 uur. Met de bus ben je ongeveer 45 euro kwijt en doe je er 9 uur over (zeker in de nacht lijkt mij dit goed te doen). Klopt deze informatie en is dit aan te raden?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 25 mar 2012 12:14

Tokyo is voor een toerist niet of nauwelijks duurder dan andere steden, businesshotels kosten overal ongeveer hetzelfde (vanaf zo'n 60-70 euro), en in Tokyo (en ook Kyoto) zitten ook nog redelijk wat hostels. Echt goedkoop zal het nooit worden, zelfs een dorm zal nog 25-30 euro per nacht zijn.

Hoe de hotelsituatie in augustus is zou ik niet durven zeggen, dat ga ik waarschijnlijk deze zomer voor het eerst zelf uitproberen, maar de bezettingsgraad is over het algemeen hoog. Daarnaast is het ook niet gebruikelijk om zomaar binnen te komen lopen, ik heb zelfs verhalen gehoord van iemand die bij de receptie te horen kreeg dat het hotel vol zat, vervolgens in de lobby op internet een kamer reserveerde, en vervolgens weer terugliep naar de receptie om de sleutel op te halen. Waar mogelijk dus gewoon altijd van tevoren reserveren, al is het maar een dag van tevoren.

Ook met de bussen heb ik geen ervaring, het is inderdaad wel flink goedkoper en je zou er ook een hotelovernachting mee kunnen uitsparen. Het zal waarschijnlijk wel wat meer uitzoekwerk zijn, bij de treinen is bijna alles wat belangrijk is ook wel in het Engels aangegeven, bij de bussen kan ik me zo voorstellen dat het wat minder is.

In Tokyo heb ik steeds gewoon losse kaartjes gekocht. Je hebt daar in basis drie netwerken: treinen van JR, metro van Tokyo Metro en TOEI, elk met hun eigen kaartjes. Er zijn ook wel diverse dagkaarten, maar die zijn dusdanig prijzig (ongeveer €7 per netwerk of €16 voor alle netwerken) dat je dan wel erg veel moet reizen. Er zijn ook wel pasjes (Suica en Pasmo), die geven wellicht wat extra gemak, maar goedkoper wordt het daar niet mee. In Kyoto kan je wel voor ik meen 500 yen een dagkaart voor de bussen kopen (gewoon in de bus), die haal je er wel vrij snel al uit.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 25 mar 2012 15:39

Haha, ja dat van die hotels had ik toevallig net gelezen. Zit ook wel een beetje in de cultuur wat betreft onzekerheid. Een belletje is dus wel noodzakelijk. Wat dat betreft herken ik wel wat van China.

Bedankt voor je hulp.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 10 jul 2012 15:42

Ik heb gekozen voor Willer Express. Dat gaat dan ook helemaal goed tot Fukuoka, omdat Willer de route Hiroshima-Fukuoka niet in de periode aanbiedt.

Mijn hopelijk laatste vraag is dan ook:
Kan ik bij aankomst in Tokyo een busticket kopen voor een route Hiroshima-Fukuoka, kan ik dat in Hiroshima doen (zijn we maar drie dagen) of kan ik dat ook ergens anders op internet doen?

Ik heb wel wat organisaties gevonden, maar zelfs met de automatische translate kom ik daar niet veel verder 8)7
Hedi
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2012 08:07

Bericht door Hedi » 14 nov 2012 08:08

Goede morgen,
Wij overwegen een reis te maken naar Tokyo (hier landen wij) en Kyoto.
Wat is de beste verbinding vanTokyo naar Kyoto ? Ik kan namelijk niet tegen TUNNELS . Hoelang duurt het?
Heel graag jullie reactie en alvast dank,
gr Hedi
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten