Vragen over een reis

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Youri_H
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2009 13:30

Bericht door Youri_H » 06 mei 2009 13:44

Hallo,

Aangezien dit mijn eerste post is, wil ik allereerst de beheerders van deze site een complimentje geven.
Ik vind dit een prima site met veel handige informatie voor mensen zoals ik.

Oké genoeg geslijmd O+

In Augustus gaan een vriend en ik een jaar lang reizen. We komen aan in bangkok en zullen het volgende rondje gaan maken: Thailand, laos, cambodja, vietnam, Thailand en uiteindelijk weer naar Singapore omdat daar onze vlucht naar Sydney vertrekt. ( Overigens weet ik niet of ik de landen in de juiste volgorde heb gezet, want zover zijn we nog niet in de planning). Over dit stukje ZO Azie zullen we ongeveer 3 maanden doen, waarvan we de meeste tijd in Thailand en Laos zullen zitten.

Nou is mijn vraag het volgende:
1. Wat raden jullie aan qua medicijnen/vacinaties voor die landen?
2. Wat is het handigste qua visa's (hoe en waar te regelen)
3. Andere tips/suggesties zijn altijd welkom :)


Ik weet dat deze vraag vast wel al 1000x gesteld is, maar ik vind het gewoon wat prettiger om antwoord op deze specifieke situatie te krijgen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Daniii
Wereldreiziger
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jun 2007 21:20
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Daniii » 06 mei 2009 18:56

Voor medisch advies raad ik je aan naar een deskundige bij de GGD of de Reisdokter te gaan. Zij kunnen hier als enige advies over geven waar je niet aan hoeft te twijfelen. Hou er rekening mee dat je flink wat spuiten krijgt als je er nog geen één hebt gehad. :D (ik heb twee weken geleden zelf mijn vaccinatieboekje voltooid, na een heeeleboel spuiten)
Zorg dat je minstens 6 weken van tevoren een bezoek brengt aan deze mensen, sommige vaccinaties hebben een herhaling nodig. (je kunt online een afspraak maken bij een GGD bij jou in de buurt via de website http://www.ggd.nl)
Je zal ook malariapillen moeten slikken, welke dat zullen zijn zal ook een deskundige je moeten vertellen, maar in laos, cambodja en sommige delen van vietnam moet je ze slikken.

Visa weet ik niet uit ervaring, maar met een beetje zoeken op internet wijst dit zichzelf. (vaak aan de grens of bij een ambassade). Voor info over visa: visumdienst.nl
Voor tips en suggesties staat bij 'alles over' een heleboel leuke info waar je je lol mee op kan. ;)

Veel plezier!!!
estelle
Wereldreiziger
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 feb 2007 17:51
Contacteer:

Bericht door estelle » 07 mei 2009 09:07

Dan (weer) even over de malariapillen. De meningen daarover zijn op dit forum flink verdeeld. De meeste reizigers die ik ben tegengekomen gebruiken geen anti-malaria. Dat is een persoonlijke overweging of je dat doet of niet. Risico's zijn er altijd wel al verschilt dat per land en per wat je in een land gaat doen en bezoeken. De GGD en andere medische mensen adviseren voor elk risicogebied anti-malaria te nemen. Persoonlijk doe ik dat nu alleen nog waar het risico echt hoog is en de malaria-variant raar, zoals africa. Daarentegen is er net een leraar van me aan malaria overleden.

Als je toch in thailand bent bezoek dan de mosquito-man en zijn bijzondere museum, hij is onderzoeker naar malaria en insecten en kan je een heeeeeeele hoop erover vertellen. Hij zit in Chiang Mai. Staat geloof ik in de LP.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 07 mei 2009 12:23

De meningen zijn inderdaad verdeeld maar om je toch een indicatie te geven.

- Singapore is echt niet nodig
- Laos zeker wel van al deze landen meeste risico
- De andere landen hangen ook meer van de route in het land zelf en hoe je er zelf tegen over staat.

kijk ook even of je verzekering wel of niet vergoed. Ik kreeg 100% van de pillen vergoed dus koos ik malarone een dure pil (meer dan 3 euro per dag en je moet elke dag een pil + voorslikken en naslikken) maar met minder bijwerkingen. Als je zelf moet betalen is de keus lastiger
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door eefje » 07 mei 2009 18:49

Hey,

Ik wil nog wel even antwoord geven op je andere vraag!
2. Wat is het handigste qua visa's (hoe en waar te regelen)
Voor de meeste van de landen waar jij heen gaat kun je gewoon aan de grens je visum krijgen (thailand, Laos en Cambodja) . Dit gaat echt zonder problemen! Voor Singapore heb je geen visum nodig. Vietnam is echter een ander verhaal. Daar moet je echt een visum van te voren geregeld hebben! Dit kan bijvoorbeeld in Laos vanuit Vientiane als je vandaar komt maar ook in omliggende steden in buurlanden moet dit geen probleem zijn. Je hebt hier visumbureautjes waar ze dit voor je regelen! Gaat heel goed! Houd er rekening mee dat je wanneer je Thailand voor de tweede keer via het land binnenkomt je maar 15 dagen krijgt! Vlieg je dan krijg je trouwens wel gewoon weer 30 dagen!
tom
Reisexpert
Berichten: 661
Lid geworden op: 29 aug 2007 14:48
Locatie: utrecht

Bericht door tom » 08 mei 2009 12:57

wat betreft visa voor thailand;

weet niet precies hoe maar bij een visumrun kan het wel eens mis gaan.
een vriend van mij zou vandaag terug komen uit thailand. hij heeft een week of twee terug een visumrun gedaan, een dagje de grens over birma in. weer terug en gewoon een nieuw visum, dacht hij.
stond hij gisteren op het vliegveld in bangkok mocht hij zijn vliegtuig niet in. blijkbaar klopte er iets niet aan dat visum en nu zit hij dus nog steeds in thailand vast.

immigratie/douane daar had dit nog niet eerder meegenmaakt. weet dus ook niet precies wat nou het probleem was, maar wel iets om goed bij op te letten dus.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 11 mei 2009 12:16

over de visa
als je thailand over land binnen komt krijg je een 15dagen visum. Iedere dag die je te lang blijft kost je 500 baht (ehm...10 euro ofzo) Wanneer je van te voren in een buurland een visum haalt kan je de krijgen voor 30 dagen maar die moet je wel betalen

in Laos kan je aan de grens een visum krijgen. Het is goedkoper om het in Bangkok alvast te regelen. scheelt een dollar of 5. Cambodja zal er aan de grens ook 5 a 10 dollar boven op willen gooien. afhankelijk van je onderhandel skills en de douane man betaal je tussen de 23 en 30 dollar. Wanneer je hem van te voren in een buurland haalt betaal je $20

Van Laos kan je niet zomaar naar Cambodja. je moet dan al een visum hebben voordat je bij de grens verschijnt

Over Malaria
Laos echt wel doen! Volgens mijn GGD niet in Cambodja en ook niet in Noord Thailand. maar dat was wel malaria advies voor april en mei

overige vaccinaties. investeer in de twinrix vaccinatie voor Hepatitis A en B. dan zit je voor de komende 25 jaar goed en ben je uiteindelijk goedkoper uit. Je moet 3 spuiten hebben en daar moet tijd tussen zitten. Wanneer je tijd hebt wil ik je aanraden om zeker 4 maanden van te voren de eerste afspraak te maken. dan kan je de kosten ook een beetjes spreiden.
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 06 okt 2009 13:02

Voor hepatitus B moet 6 maanden zitten tussen spuit 2 en 3. Dus spuit 1 in januari, spuit 2 in februari, betekent spuit 3 pas in augustus voor bescherming van 25 jaar (ondertussen vermoeden ze zelfs levenslang, maar dat is offieus en niet officieel het verhaal).
(Hepatitus A los = 2 spuiten, B los = 3 spuiten).

Dus, zorg dat je 7 maanden van tevoren naar de GGD gaat. Overigens: als je pas 8 weken van tevoren daar komt, nog steeds geen punt, dan kun je vaccinatie 2 voor A en 3 voor B ook 6-12 maanden halen, dus bij terugkomst in Nederland na je reis vaak.

Natuurlijk blijf ik ook een leek, ervaringsdeskundige :P , dus check altijd met GGD, meditel etc.!
Hoe zit met de combinatievaccinaties weet ik eerlijk gezegd niet.
Wietz
Reiziger
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 jun 2007 22:07
Locatie: Amsterdam

Bericht door Wietz » 06 okt 2009 15:46

Hallo,
Even een reactie op je eerste vraag: Ik ga vanaf januari ongeveer dezelde reis maken (het ZO azie deel dan) en heb de volgende injecties gehaald:
-DTP
-Hepatitis A en B (twinrix injectie)
-Buiktyfus

Eventueel, ligt een beetje aan wat je wil gaan doen tijdens je reis, kun je ook nog de volgende injecties nemen:
-japanse encyfalitis (wanneer je 3 weken of langer op het platteland zit)
-rabies (beetje zelfde verhaal als die japanse enc., is handig wanneer je op plaatsen bent waar je niet snel bij een zkh kan komen)
Wij hebben besloten deze laatste 2 injecties niet te nemen. Ze zijn vrij prijzig en we verwachten niet weken lang in onbewoond gebied te zijn.

De tijd die we in laos en cambodja verblijven moeten we malaria-tabletten gebruiken (malarone)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten