Vliegervaringen SAS Scandinavian Airlines

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nienke Krook
Reisexpert
Berichten: 388
Lid geworden op: 11 jan 2008 23:15
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook » 06 feb 2011 19:06

Ik heb in 2008 met SAS naar Tokyo gevlogen (Van Amsterdam, via Kopenhagen). Super tevreden. Vriendelijk personeel, prima entertainment systeem (inclusief webcam waarmee je de hele reis beneden het vliegtuig kon kijken) en en echt heel goed eten! Je kon gemakkelijk online inchecken en daarbij een stoel uitkiezen.
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne » 18 dec 2011 16:57

Ik heb in september 2010 met SAS gevlogen, van Amsterdam naar Aalborg (Denemarken) via Kopenhagen en weer terug. De vluchten vertrokken netjes op tijd. We hadden een korte overstaptijd, genoeg om onze laatste kronen op te maken op het vliegveld in Kopenhagen maar niet té lang.

Het stuk van Kopenhagen naar Aalborg en terug was met een klein propellervliegtuigje. Even wennen maar verder oke.
Reismeis
Reisexpert
Berichten: 2851
Lid geworden op: 10 jul 2011 23:31

Bericht door Reismeis » 01 jan 2013 19:40

In 2006 met SAS van Amsterdam naar Lulea (Zweden) gevlogen, met een overstap van 2 uur in Stockholm. Op de vlucht, service, het personeel en dergelijke heb ik niks aan te merken, dat was prima in orde. Ik kan me niet meer herinneren of we ook iets te eten en te drinken kregen. De vlucht vanuit Amsterdam had echter een kleine 2 uur vertraging, waardoor we nét op tijd voor onze vlucht naar Lulea waren. Onze namen werden al omgeroepen op het vliegveld en alle passagiers in het vliegtuig zaten ons met boze blikken aan te kijken, how embarrassing....... Vanuit Stockholm vlogen wij ook met een klein propellervliegtuigje naar onze eindbestemming en daar bleek, waar we al bang voor waren, dat onze bagage nog in Stockholm stond. Na een aantal telefoontjes en drie dagen (!) wachten werd onze bagage dan toch eindelijk bezorgd. We waren blij dat we onze tandenborstels, schoon ondergoed e.d. in de handbagage hadden gestopt! De terugreis verliep zonder problemen. De vluchten vertrokken mooi op tijd en de bagage stond ook op de bagageband in Schiphol :)
Globetrot
Reisexpert
Berichten: 407
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:16

Bericht door Globetrot » 01 jan 2013 20:23

Met SAS is het de laatste jaren bergafwaarts gegaan. Volgen skytrax is het een 3*-airline en de reviews zijn niet bijzonder. Ik heb zelf de afgelopen jaren een aantal keren met ze gevlogen en was beslist niet onder de indruk en met mij een heleboel anderen... In november zag het er naar uit, dat SAS failliet zou gaan. Ze zijn toen op het allerlaatste moment gered en het personeel heeft een heleboel water bij de wijn moeten doen in de vorm van lagere lonen om toch voort te kunnen zetten. Ik zou SAS niet kiezen, tenzij ze goedkoper zijn en zou altijd een vliegticketverzekering afsluiten, want ik ben er niet van overtuigd, dat hun financiele problemen van de baan zijn...
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 19 feb 2016 09:05

Eind januari heb ik retour gevlogen vanaf Amsterdam via Oslo naar Stavanger. Hoewel er rechtstreekse vluchten beschikbaar zijn van Amsterdam naar Stavanger, scheelde deze combinatie dusdanig veel dat een overstap interessanter was. Ruimbagage max 23 kilo is inbegrepen!

Op de heenweg van Amsterdam naar Oslo een boeing 373-700. Onderweg kregen we wat te drinken. Koffie, thee en water is gratis. Voor de overige dranken dien je te betalen. Idem voor eten. Op Oslo Gardermoen Airport moesten we onze bagage eerst van de band afhalen voordat we naar de domestic flight konden gaan. Hou hier dus rekening mee bij het boeken van een vlucht als deze. Onze overstaptijd was circa 65 minuten en dat was goed te doen. Op de vlucht Olso - Stavanger waren de door ons gekozen plekken ineens veranderd en zaten we verspreid over twee rijen. Dit konden we gelukkig nog aanpassen bij de check in maar vreemd was het wel. Ook dit was een boeing 737-700. Tijdens deze korte vlucht kregen we ook wat te drinken.

De terugweg van Stavanger - Oslo - Amsterdam was wat minder geslaagd. De vlucht tussen Stavanger en Olso ging goed. Ook hier weer wat te drinken. Op het vliegveld van Olso konden we nog net wat eten in de beperkte overstaptijd die wij hadden. Dat bleek een goede zet te zijn want de vlucht die oorspronkelijk zou vertrekken had vertraging. We gingen rond vertrektijd (16:30) boarden maar eenmaal in het vliegtuig werd gezegd dat het wel eens 19:00 kon worden eer we konden vertrekken. Daar zit je dan in een vliegtuig te wachten. Het is mij vaker overkomen op Oslo. Alsof het zo moet zijn. De reden was dat in Amsterdam maar één baan open was en in Oslo begon het ook steeds harder te sneeuwen. Uiteindelijk zijn we circa 1 uur en 40 minuten later vertrokken. We kregen tijdens het wachten gelukkig wel 1 glaasje water. Dat was wel fijn.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 18 mar 2017 13:03

Begin maart retour gevlogen tussen Amsterdam en Oslo. We hebben de tickets in juli 2016 geboekt. Op dat moment was de bagage niet inbegrepen maar had je de keuze uit meerdere varianten van tickets waarbij je kon kiezen of je wel of geen ruimbagage wilt meenemen en of je een flex ticket wil of niet. Wij hebben gekozen voor een ticket met ruimbagage. Dat was op dat moment goedkoper dan een ticket met dezelfde voorwaarden via KLM. De online check in zou 22 uur van te voren open gaan maar werd uiteindelijk 24 uur van te voren open gegooid. We hadden twee plekken naast elkaar aardig voorin maar op het moment dat we wilden bevestigen, was één van ons ineens verplaatst omdat een ander op de rij zat die we hadden gekozen. Erg vreemd. Bagage drop off op schiphol ging vlot. Er was geen rij bij de balie. Op de heenweg van Amsterdam naar Oslo een boeing 373-700. Onderweg kregen we wat te drinken (koffie, thee of water is gratis). De vlucht verliep voorspoedig. Ook de terugweg ging goed. De vlucht was wel propvol. Ook nu weer een boeing 373-700. Wederom kregen we wat te drinken. Personeel was zowel op de heen als terugweg erg vriendelijk.

Minder leuk is dat je de Miles&More miles niet worden bijgeschreven. Om deze te kunnen claimen heb je een eticket nummer nodig. Noch op de bevestiging, noch op de mobiele boardingpass stond dit nummer. Dan kun je niet claimen. Gelukkig hadden we op Olso Gardermoen een papieren boardingpass gekregen waar dit nummer wel op stond. Ben je lid van SAS miles programma dan krijg je ze wel bijgeschreven.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 24 dec 2017 14:09

In november heb ik retour gevlogen vanaf Amsterdam via Oslo naar Stavanger. Hoewel er nog steeds rechtstreekse vluchten beschikbaar zijn van Amsterdam naar Stavanger, scheelde deze combinatie dusdanig veel dat een overstap interessanter was. Ruimbagage is niet meer inbegrepen daarvoor dien je dus een duurder ticket te kopen waar het wel bij in zit begrepen.

Op de heenweg van Amsterdam naar Oslo een boeing 373-700. Onderweg kregen we wat te drinken. Koffie, thee en water is gratis. Voor de overige dranken en eten dien je te betalen. Op Oslo Gardermoen Airport kregen we te horen dat we naar een wachtruimte moesten en we op een gegeven moment op de monitors een seintje kregen dat we door mochten lopen naar de gate voor de aansluitende binnenlandse vlucht. De koffers zouden dan door de security check zijn gegaan. Op een gegeven moment kwam de mededeling dat we door mochten lopen. Helaas kwamen we de poortjes niet door. Wat bleek? De machine was stuk dus we konden helemaal geen gebruik maken van deze short cut. We moesten via de check in balie naar de gate. Men was alleen vergeten te vertellen dat de koffers ook nog op de bagageband lagen. We kwamen gelukkig langs de bagageband en zagen daar onze koffers liggen! Vervolgens zijn we het volledige check in proces weer opnieuw door gegaan. Gelukkig was onze overstaptijd ruim 2 uur dus ging dat allemaal goed.Ook dit was een boeing 737-700. Tijdens deze korte vlucht kregen we ook wat te drinken.

Op de terugweg hadden we tussen Stavanger en Oslo gratis nooduitgang.
De vlucht tussen Stavanger en Olso ging goed. Ook hier weer wat te drinken. Op het vliegveld van Olso hadden we 1 uur en 10 minuten overstaptijd. Dat was voldoende. We kwamen bij de gate en toen bleek dat die gate nog dicht was en we nergens konden zitten (gate 14b was het geloof ik). Ook gingen we later boarden dan gepland en was er een de-icing procedure. We hadden iets vertraging toen we arriveerden op Schiphol. We hadden nu trouwens rij 16, was nooduitgang is maar zonder de beenruimte die je normaliter gewend bent bij de nooduitgang. We zaten juist krapper dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten