Vliegervaringen KLM

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 29 nov 2016 09:23

8 oktober Johannesburg - Kaapstad

KLM vraagt tegenwoordig geld voor het reserveren van een stoel voordat de online check in open zal gaan. Groepen mogen eerder reserveren maar men beweert ook dat het nieuwe systeem tegemoet komt aan de mensen die samen reizen en de gezinnen. De vlucht van Johannesburg naar Amsterdam laat zien dat dat niet kan. Samenreizenden worden verspreid over het vliegtuig gezet, terwijl ze (tegen betaling) plekken naast elkaar hebben geregeld. KLM doet het af als 'het is slechts een reservering, we kunnen niet garanderen' en de groep die niet online heeft ingechecked, zit ook verspreid. Ikzelf heb geluk. Ik zit dit keer op 20c en ook nu blijft de middenstoel leeg. Er is ruzie in het vliegtuig omdat mensen al hun bagage kwijt willen maar het niet past. Het personeel laat het zijn beloop. We krijgen al snel een lichte maaltijd, een kipwrap (geen keuze) en een 'nachtpakket' met nootjes, water, oordopjes, maskertje en een tandeborstelset. Ik kan aardig lekker doorslapen deze vlucht en heb niet eens een film afgekeken. Tussendoor word ik wel wakker doordat er iemand onwel is geworden aan boord en er om een dokter wordt gevraagd. We krijgen in de ochtend een ontbijtje. Keuze uit pannenkoeken of omelet met kip. Ik kies voor de pannenkoeken. Echt smaken vind ik het niet. We krijgen paar keer wat te drinken en dan is het alweer tijd om te landen op Schiphol. Een prima vlucht en voor het eerst ook goed geslapen.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 30 nov 2016 20:13

Ook weer met KLM naar Tokyo en terug vanuit Taipei gevlogen. Vooraf online ingecheckt, dat werkte tegen alle verwachtingen in nu eens wel, en ik had net de laatste gratis gangpadplaats. Op Schiphol weer het gebruikelijke gedoe bij de automaten, wat nu weer niet werkt omdat ik vanuit Tokyo nog een aansluitende vlucht (met een transfer van 10 uur zodat ik mooi even Narita kon bezoeken) met ANA naar Nagoya heb waar de systemen nog altijd geen raad mee weten. En dan sta je dus alsnog in de rij bij een balie. Van de vlucht kan ik me eigenlijk niet veel herinneren, dat is waarschijnlijk een goed teken, ik heb in ieder geval veel geslapen. Ik weet alleen nog dat de maaltijd een wat vreemd Aziatisch-Westers mengelmoesje was dat me desondanks prima smaakte.

Terug vanuit Taipei begint goed: inchecken bij de automaten is voor de verandering eens zo gepiept, wel wederom de laatste gratis gangpadplaats. Overigens werd me wel meteen duidelijk waarom ze tegenwoordig automaten gebruiken: in het verleden heb ik meermaals een extra tas (maar wel binnen de totale gewichtslimiet) gratis mee gekregen, maar als ik nu voor de aardigheid eens aangeef dat ik twee tassen zou willen inchecken (wat dankzij flink proppen nu niet nodig was) mag ik meteen fors bijbetalen, en uiteraard geen discussie mogelijk. Maar dan moet je vervolgens uiteraard wel die bagage afgeven. Dan blijkt er ruim 3 uur voor vertrek (ik had wat extra tijd gerekend om op het vliegveld nog even te kunnen douchen na een dag lang rondsjouwen in tropisch zweetweer, maar helaas zitten de douches in Taipei achter de security van de verkeerde terminal) domweg nog geen KLM-personeel aanwezig. En dat terwijl er toch al flinke rijen staan voor zowel de veevervoerklasse als ook de luxe-paarden. Pas na nog een uurtje wachten komt het eerste personeel opdagen, en ook dan duurt het nog even tot er ook een fatsoenlijke bezetting is. Dan vraag ik me ergens toch af waarom er op vliegvelden niet gewoon algemene bagageafgiftepunten zijn.

De vlucht zelf is me minder goed bevallen, maar dat had deels ook met m'n eigen fysieke gesteldheid te maken, vermoeidheid, de warmte en ongeregeld eten eisten toch hun tol. De (Aziatische) maaltijd smaakte me redelijk, wel vreemd dat ze nu geen chopsticks hadden maar alleen van dat onhandige plastic bestek. Ontbijt heb ik overgeslagen, ik moest op dat moment even niet aan eten denken. Verder zijn ze gedurende de nacht geregeld langsgekomen met drinken en stonden er uiteraard achterin de galley altijd bekertjes klaar. Het aanbod aan snacks beperkte zich echter tot zakjes pinda's en stroopwafels, dat heb ik weleens beter gezien. Storender was dat m'n entertainmentsysteem beroerd werkte: spelletje deden niks, films evenmin. Vliegtuig zat helemaal vol, dus verhuizen was ook geen optie. Dus maar ouderwets een boekje sudoku's volgeschreven.

Terug op Schiphol ook wat nieuws: waar je normaal gesproken zo door de douane heen loopt stonden er nu lange rijen. Onduidelijke rijen ook, want van de vier beschikbare loketten waren er drie voor alle paspoorten, en vreemd genoeg de tweede van links voor EU-paspoorten. Staat er wel zo'n kerel de boel een beetje te sturen, en volgens hem maakte het niet uit in welke rij je ging staan, alles kwam uiteindelijk weer samen. Voor de zekerheid gok ik maar op de rij links, toch kant van het loket. Fout gedacht. In het begin maakt het niet uit, beide rijen lopen tergend traag. Niet zo vreemd aangezien het toestel voorafgaand aan Taipei vanuit Manila was gekomen, en dus vol zat met Filipino's die toch iets meer aandacht krijgen dan de gemiddelde EU-inwoner. Maar na een tijdje blijkt de rechter rij toch vrij snel leeg te lopen, blijkt dat er aan het einde van die rij een mannetje alle EU-paspoorten naar dat ene loket doorstuurt, en de rest in de andere rij ertussen laat die dus praktisch stil blijft staan. En dan begint zo'n beveiligingspatser te miepen als ik even zo'n band loskoppel om (gevolgd door een stel andere EU'ers) alsnog naar die (inmiddels lege) rechter rij door te schuiven. Kan de KLM overigens uiteraard weinig aan doen, maar zo'n totale wanorganisatie heb ik op Schiphol nog zelden meegemaakt.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 28 dec 2016 15:29

Op 29 november van Amsterdam naar Astana gevlogen. Voor het eerst dit jaar biedt KLM een rechtstreekse vlucht aan tussen deze twee plaatsen. Voor een leuk promotietarief het ticket kunnen boeken tijdens de Werelddealweken in mei. Van te voren heb ik een vegetarische maaltijd aangevraagd omdat ik merk dat mij dat beter bevalt in de lucht dan de vleesmaaltijden, waar ik diverse keren niet lekker van ben geworden. Dit werd goed geregeld. De vlucht duurde in totaal 5 uur en 40 minuten. Airbus A330-200. Vertrektijd 14:40. De stoelen kon ik nog gratis reserveren en ik hoefde niets extra te betalen. Met het online inchecken, kreeg ik deze stoelen ook daadwerkelijk toegewezen. Na een snack (zoutjes), kregen we al snel een maaltijd. De vegetarische maaltijd bestond uit een vega pasta, salade en fruit. Erg lekker. Later op de vlucht kregen we nog een snack en ik had zelf de keuze uit het warme kaasbroodje, de kaneelbol of een vega broodje. Dat was erg aardig, want normaal gesproken schotelen ze standaard de vegetarische optie voor, maar deze steward gaf mij de keuze. Ik vond de stewards en stewardessen de hele vlucht vriendelijk en behulpzaam. Entertainment was nog volgens het oude systeem met een afstandsbediening. Groot aanbod. Zelf maar één film gekeken. Vlucht verliep goed.

Op 5 december van Astana naar Amsterdam gevlogen in Airbus A330-200. De vlucht zou oorspronkelijk vertrekken om 6:45. Er was 's nachts een sneeuwstorm in Astana waardoor het onduidelijk zou zijn of onze vlucht hinder zou ondervinden. Uiteindelijk kregen we een sms van KLM dat de vlucht preventief vertraagd zou worden tot 9:35. Tegelijkertijd was het vliegtuig al in Kazakhstan (het was die nacht op tijd geland in Almaty en zou van Almaty via Astana naar Amsterdam vliegen) en zou het zomaar kunnen dat de vlucht toch eerder zou gaan. Advies: Kom maar bijtijds naar het vliegveld. We hebben dat toch maar gedaan. Daar aangekomen, kregen we een bedrag twv omgerekend 6 euro ter compensatie. Dit omdat we tussen de 2 en 3 uur vertraging hadden en was alleen bedoeld voor een drankje. Gelukkig konden we er per persoon ook nog een broodje van aanschaffen want het was niet zo duur op vliegveld als we gewend zijn. Uiteindelijk werd de vertraging langer en gingen we over de grens van 3 uur heen. Dan heb je recht op meer compensatie maar omdat er achter de douane geen grondpersoneel is in Astana, hebben we daar niets mee kunnen doen. Tussen 04:00-09:00 zijn alle andere vluchten, die ook 's nachts moesten landen op het vliegveld, wel opgestegen en waren de barre omstandigheden aanzienlijk verbeterd. Andere passagiers hadden inmiddels een brief gekregen waarin nadrukkelijk stond dat 'KLM uit voorzorg heeft besloten om de vlucht te vertragen'. Duidelijk dat KLM hierin heel voorzichtig heeft gehandeld. Toen we uiteindelijk aan boord konden, kregen we al snel een ontbijtje voor ons neus. De vegetarische versie was een omelet met groenten, broodje, yoghurt met muesli en fruit. Later kregen we nog een tweede maaltijd, wat voor mij bestond uit sandwiches (vega), salade en couscous. Heel erg lekker. De vlucht duurde langer dan op de heenweg (6 uur en 20 minuten), maar dat werd versterkt door de gebroken nacht. Eenmaal op Schiphol, was ik dan ook blij geland te zijn. Koffers kwamen gelukkig snel. Uiteindelijk langer dan drie uur vertraging gehad. Op basis van een bepaalde EU Verordening zouden we een claim kunnen indienen, maar helaas was er een uitzondering: slecht weer. Omdat ik alle gegevens had verzameld van de andere vluchten die wel op tijd konden landen en vertrekken(waaronder EU maatschappijen zoals Lufthansa en Skyteam partners zoals Aeroflot, Ukraine Airline), toch besloten een verzoek in te dienen voor een tegemoetkoming vanuit KLM. Ook omdat we minder hebben gekregen op het vliegveld dan waarop we recht hadden. Het verzoek is meteen afgewezen, zoals ik al verwacht had. Toen ik belde en vroeg om uitleg (die ontbrak in de e-mail), vertelde de medewerker dat KLM geen toestemming had om te vertrekken vanaf Astana en het vliegtuig daar uren aan de grond moest staan. Dat is niet waar. Het vliegtuig stond in Almaty en in de brief stond dat KLM dat zelf had besloten en niet op advies van de luchtverkeersleiding(in Almaty was het goed weer, geen sneeuw en geen regen). Ook Flightradar liet zien dat het verhaal niet klopte. Ik heb dan ook aangegeven dat als ze mijn verzoek afwijzen, ik verwacht dat hun feiten dan ook kloppen en er wat meer informatie wordt gegeven in de afwijzing. Nu kreeg ik het idee dat ze er niet eens naar hadden gekeken en ze ook hun eigen brief niet kenden. De vluchten waren verder prima maar deze vertraging gaf wel een nare bijsmaak. Zeker omdat een bekende had geklaagd over het niet mogen gebruik maken van Priority lane met een Silver Status en ter compensatie een flinke hoeveelheid miles kreeg, waarvoor ik drie keer heen en weer had moeten vliegen tussen Amsterdam en Astana. Dat ik dan vervolgens 6 euro krijg, voelt dan wel wat jammer.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 18 feb 2017 13:46

Op 26 januari om 12:30 van Amsterdam naar Berlijn Tegel gevlogen. Toestel Embraer 190. Toen ik deze vlucht boekte, was het niet meer mogelijk om van te voren gratis stoelen te reserveren. We gokten erop dat de online check in ons de optie zou bieden om naast elkaar plaats te nemen. Dat was zo. We zaten op rij 18 en dat was nog redelijk in het midden. Op Schiphol ging alles soepel en vlot. We werden met een bus naar het vliegtuig vervoerd. De vluchttijd was ongeveer 1 uur en 10 minuten. Tijdens de vlucht kregen we een sandwich, kipfilet met mosterd erop. Ik heb hier niets van gegeten want ik lust geen mosterd. Verder kregen we wat te drinken. Bagage afhandeling op Berlin Tegel ging ook erg snel! We kwamen het vliegtuig uit en de bagage lag al bijna op de band.

Op maandag 30 januari zijn we om 14:30 van Berlijn Tegel naar Amsterdam gevlogen. Dit vlucht werd uitgevoerd in een Old Skool Fokker 70. Erg klein, nog geen 17 rijen. Helaas hadden we nu de pech dat er overal mensen alleen zaten en konden we (ondanks onze vroege online check in) alleen nog op de één na laatste rij plaats nemen naast elkaar. Bij de check in op het vliegveld maakten ze een selectie: rugzakken die onder de stoel moesten, rugzakken die in bagagevak mochten en trolleys die sowieso onderin vliegtuig moesten. Deze laatste mocht je afgeven bij vliegtuig zelf en kreeg je ook meteen bij het uitstappen weer terug. Mijn dagrugzak kreeg ene label "under your seat" maar kleinere handbagage kreeg dat niet. Vreemd. Vlucht ging verder vlot. We hebben onderweg nog een snackpakket gekregen met oa water en een wrap en nog wat extra drinken. beviel prima.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 08 jun 2018 15:21

Ik heb een ticket geboekt voor volgend jaar vanaf Amsterdam naar Canada met KLM. Sinds 10 april mag er geen koffer meer worden meegenomen in het ruim op vluchten tussen Amsterdam en Noord-Amerika. Voor elke vlucht zul je dit apart bij moeten boeken. Online via KLM kreeg ik niet de optie om dat meteen te regelen bij het boeken. Via de app kreeg ik echter wel de keuze om een ticket te boeken met of zonder ruimbagage. Mocht je een tussenvlucht hebben of een stop-over van aantal dagen dan betaal je per vlucht opnieuw voor je koffer.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 08 jul 2018 14:55

Op 27 juni om 20:50 vanaf Amsterdam naar Helsinki gevlogen. Toestel Boeing 737-900. Ik mocht inchecken in terminal 1a waar tot mijn verbazing geen rij stond. De vlucht zat helemaal vol. Dit betekende dat er behoorlijk wat tijd nodig was om alle handbagage op te bergen. Omdat er veel connecting passagiers aan boord zouden zitten, maar een aantal op een eerdere vlucht vertraging op liepen, vertrokken we zo'n 20 minuten later dan gepland. Ik heb van te voren geen stoel gekozen en kon bij de online check in nog redelijk voorin plaats nemen op stoel 14A. Tijdens deze vlucht kregen we tot mijn grote verbazing een bakje warme vegetarische pasta geserveerd. Erg lekker. Verder kregen we 1x een drankenronde met frisdrank en 1x een drankenronde met koffie/thee. Bij de koffie/thee kregen we een muffin geserveerd. Rij 14 is niet de meest ideale rij. Het is de op één na laatste rij van het karretje en de door mij gewenste 'water met bubbels' was op toen ze bij mijn rij aankwamen. Een andere kar kwam van achteren en eindigde bij rij 16.Van te voren had ik loungetoegang. Sinds mei is er een andere cateraar en dat was te merken. Weinig keuze in avondeten; het was kip of kip.

Op 1 juli vanaf 18:10 van Helsinki naar Amsterdam gevlogen. Toestel Boeing 737-900. De vlucht was in eerste instantie overboekt maar uiteindelijk kon precies iedereen mee. Vlak voor het boarden kwam de oproep om je handbagage gratis in te checken. Daar gaf eigenlijk slechts één stel gehoor aan. Het viel mij op dat heel veel passagiers naast een trolley, een volle rugzak als accessoire mee wilden nemen. Dat werd ook toegestaan. Zelf had ik stoel 17c. Toen ik binnenkwam, werd mij verzocht om mijn rugzak onder de stoel voor me te leggen. Dat paste niet want rij 17c heeft als een van de weinige stoelen in dit type vliegtuig een versmalling (dus niet boeken als je lange benen hebt) waardoor daar met moeite een handtas tussen past. Gelukkig was er nog genoeg plek, al hebben we wel vertraging opgelopen doordat het passen en meten was met de handbagage. Door de gunstige wind, waren we nog eerder dan gepland op Schiphol. Ook nu kregen we een warme vegetarische pasta geserveerd en waren er dezelfde twee drankenrondes inclusief muffin. Hoewel rij 17c dit keer niet de laatste rij was voor het karretje (er was maar één karretje), was wederom het water met bubbels op. Ook de sprite was er niet meer en na mijn rij was de fanta ook op. Ik heb van te voren een kadootje gekocht voor mijn zusje via de webshop van KLM met bezorging op de vlucht. Dit ging soepel en werd inderdaad persoonlijk afgeleverd. Het wachten op de bagage duurde lang. Zo'n uur na het landen waren de eerste koffers op de band.
menasil
Reisexpert
Berichten: 3880
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:37
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door menasil » 10 okt 2018 13:09

Op 1 september om 13:30 met KLM City Hopper van Amsterdam naar Gdansk gevlogen. Duur van de trip was 1 uur en 40 minuten. We hadden zo'n 10 minuten vertraging. De vlucht was vol. Onderweg kregen we twee sandwiches met kipfilet en mosterd dus dat heb ik wederom laten staan. Verder kregen we drinken aangeboden. Je moet zowel fris als koffie of thee kiezen. Op 8 september ben ik om 17:30 teruggevlogen vanaf Gdansk naar Amsterdam. De balie op Lech Walesa airport is 2 uur van te voren open dus als je eerder bent zul je nog in de hal moeten wachten tot je naar de balie kan. Ook nu was de vlucht weer vol. Dat leverde wat problemen op met de handbagage. Onderweg kregen we twee sandwiches met kaas en een soort uienspread. Dat laatste deed wel echt afbreuk aan het broodje...We waren eerder dan gepland geland maar zaten helemaal aan het einde van de D pier waardoor we nog een behoorlijk stuk hebben moeten lopen naar de bagagebanden. Ik was denk ik wel 20 minuten onderweg.
Frenkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mar 2019 09:27

Bericht door Frenkie » 21 mar 2019 09:54

Hi,

Afgelopen januari heeft KLM (zoals zovaak) vele vluchten pro-actief geannuleerd. Uiteindelijk sneeuwde het helemaal niet.

Aviclaim maakte hier ook al melding van. Heeft het zin om hen in te schakelen voor compensatie? ([verwijderd]) Hebben jullie hier ervaringen mee?
AnnemiekeinZA
Reisexpert
Berichten: 327
Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
Locatie: Somerset West,
Contacteer:

Bericht door AnnemiekeinZA » 22 mar 2019 10:13

Net een vlucht (een helemaal volle vliegtuig) van Kaapstad naar Amsterdam met KLM gehad. Wij zaten naast elkaar, maar kon niet kiezen. Nee ik betaal nooit voor een stoel, te gek voor woorden, want de KLM tickets zijn al duur genoeg.
De klm vlucht vanuit CPT vertrekt om 00.30 uur. Dat is al oppassen dat je een dag ervoor naar het vliegveld gaat!.
Dus super laat en dan wil ik slepen gewoon. We kregen een verversing doekje en water en daarna een maaltijd! Maar ja niet echt lekker (We zijn natuurlijk verwend door de goede restaurants in Zuid Afrika...) ' nachts zal er best wat worden uitgedeeld, ik weet een stroopwafel, maar heb dit niet meegekregen. In de ochtend een ontbijt, scrambler eggs met woordje of een pannenkoek. Nu het eerste vond ik niet smaken, dus ook laten staan. Nee de KLM blinkt niet meer uit in maaltijden in cattle class. Jammer
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 22 mar 2019 21:19

Ik moet juist zeggen dat ik de laatste jaren steeds tevredener ben geworden over KLM. Diverse malen kwamen ze er toch erg gunstig uit bij trips naar Japan en Taiwan, weliswaar niet de goedkoopste, maar als ik moet kiezen tussen een non-stop vlucht of een overstap die je al snel een uur of vier extra reistijd oplevert betaal ik met alle plezier 100 euro meer. En ook qua eten vind ik het meestal toch wel bovengemiddeld, zeker in vergelijking met andere Europese Airlines. Wat me vooral opvalt is dat KLM voor tamelijk uitgesproken smaken durft te kiezen, dat is uiteraard ook een risico, maar dat toch liever dan een smaakloze kleffe hap. Voorheen vond ik de entertainmentsystemen in de 777's en 747's nogal middelmatig (en over de ruimte in die laatste zal ik maar helemaal niet beginnen), maar met de komst van de 787 valt ook daar niet meer over te klagen.

Laatst naar Rusland was ook met KLM, vluchten van zo'n 3 uur met een 737. Wat me vooral verbaasde was dat er wel een bescheiden maar smakelijke warme maaltijd geserveerd werd in plaats van bijvoorbeeld een sandwich of slechts een zakje nootjes (I'm looking at you Austrian....), maar dat ook op dergelijke vluchten voor ruimbagage bijbetaald moet worden (. Moskou is nou niet echt een bestemming voor een weekend-tripje (al is het maar wegens het visum), en dat zie je dan toch in een hoop trolleys die de grenzen van het toelaatbare opzoeken, resulterend in overvolle bagagevakken. Ik had vooraf dan ook een appje ontvangen met het verzoek mijn handbagage (vrij gemiddeld van formaat) ook in te checken, maar dat heb ik toch maar lekker genegeerd. En ergens een rij of tien verder naar achteren heb ik zowaar nog een plekje voor m'n tas weten te vinden...

Over 4 weken mag ik weer met KLM mee, nu naar Shanghai :)
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 27 mar 2019 20:44

Mijn laatste vluchten waren ook toevallig met klm.

In december vloog ik naar Zürich. Voor mij de eerste keer met baby (toen 4 maanden) zonder haar papa. Je komt al snel handen te kort. Crew van klm is erg behulpzaam en wil best even de baby overnemen/vasthouden. Op de beide vluchten kreeg ik een extra stoel. Handig met het geven van borstvoeding, anders heeft de passagier naast me twee trappelende beentjes in zijn buik. (Nee, ik kan niet staand voeden.) Zeker op de heenweg had ik daar niet op gerekend. Er was letterlijk kaar een stoel vrij.

Het ruime bagagebeleid is ook fijn. Helaas betalen voor ruimbagage, maar aangezien baby 10 kg handbagage plus een kinderwagen plus een autostoel mee mag nemen kon alles mee zonder bagage bij te boeken.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 08 mei 2019 12:54

Nou, heb ik laatst KLM nog verdedigd, kan ik nu toch even flink losgaan....

M'n heenreis naar Shanghai een kleine 3 weken geleden verliep nog prima, niks op aan te merken. M'n grootste klacht was nog dat ze op hun entertainmentsysteem een versie van Soduku hebben staan waarbij het medium-niveau extreem simpel is, en het hoogste niveau welhaast onmogelijk moeilijk (zeker aangezien de betreffende versie geen notities ondersteunt). Irritant, maar nou niet echt een geen reden om de volgende keer voor een andere airline te kiezen....

Maar dan de terugvlucht. Gisterenochtend werd ik in Tokyo wakker met het bericht dat m'n vlucht van 13.45u ruim 2,5 uur later zou vertrekken. Nou ja, niet zo erg, dat geeft me rustig de tijd om nog alles goed in te pakken, nog even een rondje over Ameyokocho te maken en uiteraard nóg meer souvenirs te kopen, en ook even goed te ontbijten (kaisendon met tonijn en mentaiko :9 ), en dan op m'n gemak naar het vliegveld. Geen gehaast, lekker relaxed. Oké, eenmaal na aankomst op Schiphol en de aansluitende treinreis zal het wel een latertje worden, maar goed, nachtje slapen en dan vandaag gewoon weer naar kantoor.

Niet dus. In eerste instantie lijkt er weinig aan de hand, het toestel staat er gewoon, er is een bemanning, en we stappen op de aangegeven tijd in. Maar dan zitten we een half uur. En een uur. Dan een melding van de gezagvoerder dat er een technisch mankement is en er gezocht wordt naar "een onderdeel". Een half uurtje later zou het benodigde onderdeel gevonden zijn, en zijn ze in onderhandeling om het naar het vliegveld te krijgen. Na 2 uur wordt gemeld dat ze proberen iets te eten te regelen. Na bijna drie uur toch allemaal uitstappen, waarbij we een maaltijdbon krijgen van welgeteld een tientje. Terwijl er inmiddels in de omgeving van de gate nog maar één klein restaurantje open is, waar dus een eindeloze rij staat. Niet dat het veel uitmaakt, want net als de eerste paar mensen hun maaltijd hebben gekregen wordt omgeroepen dat ze direct weer gaan boarden, iedereen dus onmiddellijk weer naar de gate. Blijkt dat het een probleem met de airco betrof, en dat een paar slimme koppen bij de KLM een oplossing hadden bedacht zonder het betreffende onderdeel. En met 6,5 uur vertraging zijn we dan dus eindelijk onderweg...

De vlucht verloopt verder probleemloos, en ik kan ook zeker niet klagen over de crew aan boord, die hebben hun best gedaan en weten verder ook niet hoe en wat. Die zitten alleen met een vliegtuig met 300 mensen die voor een groot deel ofwel een aansluitende vlucht gemist hebben, ofwel niet meer thuis komen. Want dat is het volgende probleem: in plaats van kwart over zes staan we nu pas net na middernacht aan de grond. Volgens Flightstats precies op het moment dat de laatste trein die nog enigszins in de buurt van Oss komt (Nijmegen) vertrekt dus. En dan begint het hele gedoe. Eerst personeel bij de transferbalies, maar die verzoeken (op zich heel begrijpelijk) de reizigers die géén aansluitende vlucht meer hebben zich bij de servicebalie in de ontvangsthal te melden. Eerst door douane, en voor twee vertraagde vluchten worden dan ook maar drie loketten ingezet. Weer dik een kwartier wachttijd. En dan dus die balie in de aankomsthal. Twee medewerkers, waarvan er echter één uitsluitend de Sky Priority-leden behandelt. En er dus minimaal 50 man (m/v) in die andere rij staan....

Nu was me inmiddels al wel duidelijk geworden dat ik op niet al teveel medewerking hoefde te rekenen: aangezien ik geen aansluitende vlucht heb krijg ik sowieso geen hotelovernachting, en voor een taxi vergoeden ze maximaal 50km/€45. Nog niet de helft van de afstand naar Oss dus. Uiteraard kan ik wel aanspraak maken op de EU-compensatieregeling, maar daarvoor hoef ik ter plekke niks te regelen. Dus in plaats van nog uren in de rij te staan en waarschijnlijk dan toch de nacht op het vliegveld door te brengen heb ik maar eieren voor m'n geld gekozen, heb de eerstvolgende trein naar Bijlmer Arena genomen, en ben het Easyhotel ingedoken voor een goed nachtje slaap. En dan een uurtje geleden alsnog eindelijk thuis aangekomen.

Wel weer ironisch: nog voor we überhaupt geland waren had KLM reeds een mail met "Welkom thuis" gestuurd had. Met het verzoek om een beoordeling van de vlucht. Daar kan ik dus nog even flink los gaan....

Maar goed, inmiddels al wel gezien dat ik onomstotelijk recht heb op €600 compensatie, dat is dan uiteraard wel weer een lekker goedmakertje. Nu schijnt het wel weer een heel gedoe te zijn om dat bedrag ook daadwerkelijk op je rekening te krijgen. En is de kans groot dat de KLM een gebrek aan het toestel onder "overmacht" zal gaan scharen, terwijl er al lang juridische uitspraken zijn dat dat zeker niet het geval is. Maar dat is van later zorg. Ik ben nu toch vooral blij dat ik na een terugreis van in totaal 31 uur toch eindelijk thuis ben.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 17 mei 2019 17:27

In aanvulling op het voorgaande verhaal: afgelopen zondag via de site van KLM zelf een verzoek om compensatie ingediend, geen gedoe moet brieven of met bureautjes die dit maar al te graag voor je willen regelen (en vervolgens minimaal een kwart van het bedrag willen hebben), maar gewoon via een standaard klachtenprocedure. Daarbij ook aangegeven dat ik noodgedwongen op eigen kosten een hotel had geregeld. Naar reden of details van de vertraging alsook de hoogte van de compensatie waar je recht op meent te hebben werd niet gevraagd, maar dat zouden ze uiteraard zelf ook maar al te goed moeten weten....

Hooguit een irritant dingetje hierbij: in plaats van een bedrag op je rekening te krijgen zou je ook kunnen kiezen voor KLM-coupons. Met een hogere waarde. Hoeveel hoger wordt echter nergens aangegeven, en aanvullende condities daarbij evenmin. Maar eerlijk is eerlijk: het verschil zou zeer fors moeten zijn om het voor mij interessant te maken, ik vlieg nu eenmaal niet zo ontzettend vaak, en bekijk toch van geval tot geval wat dan de gunstigste airline is.

Vandaag een reactie, dus nog netjes binnen een week: ik krijg €600 compensatie, binnen drie weken zou dat op mijn rekening moeten staan. Geen vragen, geen uitvluchten, geen smoesjes dat het "overmacht" zou zijn. Prima, helemaal zoals het hoort.

Ik heb echter geen recht op vergoeding van "vervolgschade", zoals hotel of extra reiskosten. Ze hebben me tot m'n eindbestemming gebracht en daarmee aan hun taak voldaan. Misschien niet het toppunt van klantvriendelijkheid, maar op zich kan ik daar begrip voor hebben. En laten we wel zijn: die €600 dekt ruimschoots mijn "schade" in de vorm van een hotelovernachting en een extra opgenomen vakantiedag.

Nu dus nog even afwachten tot ik het geld daadwerkelijk op m'n rekening heb, maar al met al ben ik dik tevreden.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 18 mei 2019 08:46

Dat vind ik inderdaad erg netjes en snel afgehandeld!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast