Visums bij ongeplande reis?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Rudy

Bericht door Rudy » 15 apr 2007 00:04

He hoi,

Ik begin in augustus aan mijn 1e wereldreis. Het plan is Indonesie, Thailand, Laos, Cambodja, Australie, Nieuw Zeeland en terug via Zuid Amerika of Africa. Ik heb mezelf laten informeren over Around the World tickets om de reiskosten te beperken en zeker van visums te zijn. Na deze informatie heb ik een te benauwd gevoel gekregen van zo'n geplande reis en overweeg met enkele tickets te gaan reizen.

Lijkt me veel leuker, maar roept wel vragen bij me op:
- Hoe kan je het beste omgaan met een "doorreisticket eis" als dat nodig is voor een visum/ landtoelating (indonesie, aus, NZ etc.)?
- Zijn de reiskosten te beperken in Zuid Amerika en/ of Africa zonder Around the World ticket?
- Welke delen in Africa zijn veilig in je eentje te bereizen?

Alvast bedankt

groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 15 apr 2007 13:45

Wat Leuk! Een "naamgenoot"!! ( ok, je spelt het ietsje anders)

Ik begrijp het RTW ticket dilemma erg goed. Op onze vorige reis hebben we om die reden dan ook gekozen voor losse tickets. Wij waren erg blij met die keuze vanwege de vrijheid maar het is qua vliegen uiteindelijk wel een stukje duurder uitgepakt....maar echt erg vinden we dat niet.

vliegen naar Africa was redelijk te betalen vanuit Bangkok. ( met Emirates) ik zou eens overwegen om een retourtje Azie/Afika te nemen. Ik denk dat het vanaf andere continenten wel eens veel duurder zou kunnen uitpakken

Onwardticket-eis: Dat is iets waar je op moet letten! Voor een visum naar Indonesië heb je er bijvoorbeeld eentje nodig. Lees even de volgende tekst hoe je dat kunt aanpakken.

Voor Australie hadden we geen onward ticket maar wel een quote van een reisburo uit Darwin ( waar we op vlogen) geprint en in onze tas in de hoop dat we daarmee weg zouden kunnen komen. We hadden overigens ook echt de intentie dat ticket te boeken en hadden desnoods terplekke bij de douane ons contactpersoon bij het Darwinse flightcenter kunnen bellen en het ticket kunnen boeken ( dit ging niet vanuit timor)
In Darwin zijn we echter nergens naar gevraagd maar in Sydney enzo zijn ze wel veel strenger.

Wij hebben gereisd in zuidelijk Africa en ons daar niet bijzonder onvelig gevoeld. Je moet de paranoia waarschuwingen van de blanke bevolking in Zuid-Afrika met een flinke korrel zout nemen en verder gewoon goed opletten en je gezond verstand gebruiken. Wij reisde vaak met het openbaar vervoer en dus ook de kleine "zwarte" minibusjes en hebben nooit iest naar meegemaakt.
We zijn in Zuid-Afrika geweest ( hebben daar ok 5 maanden een hostel gerund), in Lesotho ( 2 maanden vrijwilligerswerk in een klein dorpje), Swaziland en Mozambique.
Enige tip die ik kan geven........neem geen lift aan van een Blanke Zuid-Afrikaan waarvan je wel even achter in de pick-up mag want ze rijden als gekken als of ze niemand achter in hebben liggen dus het is echt levensgevaarlijk. Wij dachten na azie....waar mensen normaal rijden als ze mensen los achter in de pick-up hebben dat we zo'n lift wel aan konden nemen in Afrika. Na deze ervaring hebben we het nog 2 keer geprobeerd omdat we niet alle afrikanen na 1 slechte chauffeur over 1 kam wilde scheren....maar die andere 2 ervaringen waren ook hell.
Let ook op bij het meerijden op eenlange afstand waar je niet makkelijk tussendoor uit kunt stappen omdat er geen infrstructuur is dat je zeer duidelijk hebt uitgevist of degene die je eenlift aanbied niet van plan is te gaan drinken tijdens het rijden. Veel blanke Zuid-Afrikanen vinden namelijk dat alcohol je rijvaardigheid niet beinvloed en wij hebben dus 9 uur in een pick-up gezeten met een ( ex-politieman) die om 8.00 's ochtends al aan de halve liters ging en ieder uur stopte om nieuwe te kopen ;-(
Dus.......laat dat liften met de locals maar zitten. Ga met het openbaarvervoer of lift mee met andere reizigers!

zover een paar tips als er meer vragen zijn...stel ze maar!
groetjes Rudi
Rudy

Bericht door Rudy » 15 apr 2007 19:46

He Rudi,

Bedankt voor de informatie. Naast je meegestuurde link heb ik ook het trucje gelezen om een retourticket in NL te kopen met een aantal dagen accomodatie in indonesie. Maar dan ben je er volgens mij nog niet. In iedergeval niet als je een visum van 60 dagen wilt voor indonesie. Bij dit soort korte vakanties georganiseerd vanuit nederland verzorgen in mijn beleving reisbureau's een korte visum voor je.

Groeten,
Rudy
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 15 apr 2007 23:50

Hoi Rudy,


Reisbureau's regelen geen visa.

Korte visa (van 30 dagen) voor IND zijn niet meer te krijgen bij de ambassade in den Haag: je krijg een visum on arrival (VAO) op het vliegveld. Echter, wanneer je minder dan 30 dagen naar IND gaat (volgens je ticket), dan krijg je idd ook geen visum voor 60 dagen.

Maareh, ik ben nog nooit naar een ticket het land IN gevraagd (zeg dat je op Singapore vliegt en de boot naar Batam neemt). Je hoeft dus alleen een ticket het land UIT te overhandigen, te boeken bij o.a. Air Asia.

Groet,


Jenny
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 16 apr 2007 10:06

Regel je een 60 dagen visum voor Indonesie in Singapore of Maleisie dan kan je dus een retour bootkaartje kopen.
In het geval van Singapore kan je nadat je visum geregeld is dit kaartje weer inleveren bij de bootmaatschappij en krijg je je geld terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten