Visum Vietnam. In NL regelen of in Bangkok/Laos?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 11 okt 2011 07:41

Jack84 schreef:
stevenl schreef:
Roeliee schreef:Hoe zit het eigenlijk met de visa voor Thailand? Ik dacht dat dat geen probleem zou zijn. Als ik aankom in Bangkok zou ik een visum krijgen voor 30 dagen. Maar vanuit Cambodja (overland) is die dus maar 14 dagen geldig.. Moet ik dan voor Thailand toch een visum in NL aanvragen?
Je krijgt visumvrije entree in Bangkok, geen visum. En klopt, visumvrije entree is 30 dagen indien binnenkomst door de lucht, 15 indien ninnenkomst overland/water.
Als dat te kort is kun je vooraf een viusm aanvragen, kan in Nederland of een van de buurlanden. Als je het in Nederland aanvraagt: vul op de arrival card, die je in het vliegtuig krijgt, de visum informatie niet in, en vraag de immigratie beambte niet je visum te gebruiken maar visumvrij. Dan kun je de tweede keer dat je Thailand binnenkomt het visum gebruiken.
Okey, maar mocht je een retour ticket hebben met een terugvlucht langer dan een maand later zal je het visum wel moeten gebruiken omdat ze je anders kunnen weigeren toch ?
In de praktijk: nee, je krijgt gewoon visumvrije entree als je daarom vraagt en vraagt je visum niet te gebruiken.
Globetrot
Reisexpert
Berichten: 407
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:16

Bericht door Globetrot » 11 okt 2011 11:29

Zoals Steven al schreef, kun je als je vliegt makkelijk per internet een "approval letter" aanvragen. Je krijgt dan per e-mail een gescande kopie, die je uit kunt printen en bij aankomst op een van de airports in Vietnam kunt gebruiken om een "Visa On Arrival" te bemachtigen. Reken op ca. 2 werkdagen voordat je je mail krijgt. Het is een stuk goed koper dan een visum halen bij de ambassade in Den Haag. Veel mensen hebben goede ervaringen met:
http://www.myvietnamvisa.com/

Als je over land Vietnam binnen wil komen, kan dat niet met een VOA. Hiervoor moet je van te voren een visum aanvragen. Bij aanvraag bepaal je de periode waarvoor je aanvraagt. Er komt dus een begindatum en een einddatum op je visum te staan. Je mag niet eerder het land in en het ook niet later weer verlaten!

Ik heb begrepen dat je je visum in Bangkok, Sihanoukville en Vientiane in 1 dag kunt regelen omdat daar de visa afgehandeld worden. Als je via bureautjes, hotels of guesthouses in andere steden aanvraagt moet je rekenen op meerdere dagen en dan betaal je natuurlijk ook een ekstra bijdrage voor hun bemiddeling. Dat kan soms echter wel heel goed uit, want je hoeft dan niet zelf het transport te betalen en je kunt je tijd op een leukere manier doorbrengen ^O^
Jack84
Reiziger
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2010 17:11

Bericht door Jack84 » 12 okt 2011 00:41

[/quote]
Je krijgt visumvrije entree in Bangkok, geen visum. En klopt, visumvrije entree is 30 dagen indien binnenkomst door de lucht, 15 indien ninnenkomst overland/water.
Als dat te kort is kun je vooraf een viusm aanvragen, kan in Nederland of een van de buurlanden. Als je het in Nederland aanvraagt: vul op de arrival card, die je in het vliegtuig krijgt, de visum informatie niet in, en vraag de immigratie beambte niet je visum te gebruiken maar visumvrij. Dan kun je de tweede keer dat je Thailand binnenkomt het visum gebruiken.
[/quote]

[/quote]
Okey, maar mocht je een retour ticket hebben met een terugvlucht langer dan een maand later zal je het visum wel moeten gebruiken omdat ze je anders kunnen weigeren toch ?
[/quote]

[/quote]
In de praktijk: nee, je krijgt gewoon visumvrije entree als je daarom vraagt en vraagt je visum niet te gebruiken.[/quote]

**** okey, nuttige info.. maar wat is dan het nut van het vooraf aanvragen van het visum in mijn geval: 3 wkn thailand, via maleisie en singapore weer terug 2 weken thailand in ( doortrekken naar Laos )

Ik heb mij laten vertellen dat ik beter een visum kan aanvragen in NL gezien mijn retourdatum 4 mnd later is. Als ik bij aankomst in thailand dan niet het visum gebruik maar de visumvrije entree zou ik theoretisch gezien de visum niet van te voren in NL hoeven aanvragen??

PS: hoe zit het eigenlijk met de 2e keer dat ik thailand in kom via land.. moet je dan ook kunnen aantonen dat je het land weer binnen 2 weken verlaat, oftewel een visum hebben of een vlucht het land uit boeken gezien mijn retourdatum veel verder dan 2/4 weken is of geld dit in princiepe alleen bij aankomst per lucht ??
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 12 okt 2011 06:20

Jack84 schreef:**** okey, nuttige info.. maar wat is dan het nut van het vooraf aanvragen van het visum in mijn geval: 3 wkn thailand, via maleisie en singapore weer terug 2 weken thailand in ( doortrekken naar Laos )

Ik heb mij laten vertellen dat ik beter een visum kan aanvragen in NL gezien mijn retourdatum 4 mnd later is. Als ik bij aankomst in thailand dan niet het visum gebruik maar de visumvrije entree zou ik theoretisch gezien de visum niet van te voren in NL hoeven aanvragen??

PS: hoe zit het eigenlijk met de 2e keer dat ik thailand in kom via land.. moet je dan ook kunnen aantonen dat je het land weer binnen 2 weken verlaat, oftewel een visum hebben of een vlucht het land uit boeken gezien mijn retourdatum veel verder dan 2/4 weken is of geld dit in princiepe alleen bij aankomst per lucht ??
Het nut van het vooraf aanvragen van een visum is dat dat een officiele eis is van de Thaise autoriteiten. je voldoet namelijk niet aan de criteria voor visumvrije entree, aangezien je geen ticket hebt naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen.
Dat de Thaise immigratie zich daar dan vervolgens niet druk om maakt is een ander verhaal. Waarom zou je in jouw geval je visum niet gebruiken, je hebt er niets aan dat te 'bewaren voor later gebruik'.

Officieel moet je de tweede entree ook een vliegticket naar buiten Thailand hebben met vertrek binnen 30 dagen, ook al kom je over land binnen waarbij je dus slechts 15 dagen visumvrije entree krijgt. Een paar jaar geleden heeft Thaise immigratie hier enkele dagen op gecontroleerd en heel veel mesnen het leven moeilijk gemaakt, maar sindsdien is dit niet meer gecontroleerd.
Maar als je de tweede keer binnenkomt met een retourdateum meer dan 30 dagen verder, houd er rekening mee dat je slechts 15 dagen visumvrij krijgt bij binnenkomst over land.
ligfiets2012
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 okt 2011 18:05

Bericht door ligfiets2012 » 13 okt 2011 12:29

.Gezien de overstromingen wil ik misschien eerst naar Indonesië. Dit moet ik nog gaan regelen bij aankomst in Thailand. Ik zou dus eigenlijk mijn visum van 60 dagen de eerste keer niet willen gebruiken omdat ik de eerste keer niet langer dan 15 dagen in Thailand verblijf. Als we dan terug komen uit Indonesië, wil ik wel mijn 60 dagen visum gebruiken aangezien we dan heel Thailand willen door fietsen. Zou het mogelijk zijn om bij de eerste aankomst een visum vrije toegang te krijgen? En later bij de grens over land mijn 60 dagen visum aan te spreken?

Alvast bedankt
Jack84
Reiziger
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2010 17:11

Bericht door Jack84 » 13 okt 2011 16:47

stevenl schreef:
Jack84 schreef:**** okey, nuttige info.. maar wat is dan het nut van het vooraf aanvragen van het visum in mijn geval: 3 wkn thailand, via maleisie en singapore weer terug 2 weken thailand in ( doortrekken naar Laos )

Ik heb mij laten vertellen dat ik beter een visum kan aanvragen in NL gezien mijn retourdatum 4 mnd later is. Als ik bij aankomst in thailand dan niet het visum gebruik maar de visumvrije entree zou ik theoretisch gezien de visum niet van te voren in NL hoeven aanvragen??

PS: hoe zit het eigenlijk met de 2e keer dat ik thailand in kom via land.. moet je dan ook kunnen aantonen dat je het land weer binnen 2 weken verlaat, oftewel een visum hebben of een vlucht het land uit boeken gezien mijn retourdatum veel verder dan 2/4 weken is of geld dit in princiepe alleen bij aankomst per lucht ??
Het nut van het vooraf aanvragen van een visum is dat dat een officiele eis is van de Thaise autoriteiten. je voldoet namelijk niet aan de criteria voor visumvrije entree, aangezien je geen ticket hebt naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen.
Dat de Thaise immigratie zich daar dan vervolgens niet druk om maakt is een ander verhaal. Waarom zou je in jouw geval je visum niet gebruiken, je hebt er niets aan dat te 'bewaren voor later gebruik'.

Officieel moet je de tweede entree ook een vliegticket naar buiten Thailand hebben met vertrek binnen 30 dagen, ook al kom je over land binnen waarbij je dus slechts 15 dagen visumvrije entree krijgt. Een paar jaar geleden heeft Thaise immigratie hier enkele dagen op gecontroleerd en heel veel mesnen het leven moeilijk gemaakt, maar sindsdien is dit niet meer gecontroleerd.
Maar als je de tweede keer binnenkomt met een retourdateum meer dan 30 dagen verder, houd er rekening mee dat je slechts 15 dagen visumvrij krijgt bij binnenkomst over land.
Okey, dus als ik het goed begrijp zou ik wel een visum moeten aanvragen van te voren omdat ik ( als ze kwaad willen ) kan aantonen dat dit officieel geregeld is, vervolgens de 30 dagen visumvrije entree gebruiken en de tweede keer het visum zodat ik dan meteen goed zit en mogelijk 1/2/3 dagen langer dan 15 dgn kan blijven.

Top! + 1 karmapunt ! ;-)
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 14 okt 2011 02:05

ligfiets2012 schreef:.Gezien de overstromingen wil ik misschien eerst naar Indonesië. Dit moet ik nog gaan regelen bij aankomst in Thailand. Ik zou dus eigenlijk mijn visum van 60 dagen de eerste keer niet willen gebruiken omdat ik de eerste keer niet langer dan 15 dagen in Thailand verblijf. Als we dan terug komen uit Indonesië, wil ik wel mijn 60 dagen visum gebruiken aangezien we dan heel Thailand willen door fietsen. Zou het mogelijk zijn om bij de eerste aankomst een visum vrije toegang te krijgen? En later bij de grens over land mijn 60 dagen visum aan te spreken?

Alvast bedankt
Ja, kan. Ik heb in dit draadje hier al geloof ik tweemaal iets over geschreven.
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 14 okt 2011 02:08

Jack84 schreef:Okey, dus als ik het goed begrijp zou ik wel een visum moeten aanvragen van te voren omdat ik ( als ze kwaad willen ) kan aantonen dat dit officieel geregeld is, vervolgens de 30 dagen visumvrije entree gebruiken en de tweede keer het visum zodat ik dan meteen goed zit en mogelijk 1/2/3 dagen langer dan 15 dgn kan blijven.

Top! + 1 karmapunt ! ;-)
Klopt. En dat 'ze' is dan met name het incheckpersoneel voor je vlucht naar Thailand, niet Thaise immigratie.
Jack84
Reiziger
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2010 17:11

Bericht door Jack84 » 26 okt 2011 20:58

nah, ik heb toch nog een vraag mbt het visum:

Ik heb een aanvraagformulier gedownload voor het touristenvisum1 en moet daarop aangeven:

- datum aankomst --> als ik bij aankomst het vrije entree wil gebruiken en dit visum dus de 2e keer dat ik thailand inkom, kan ik deze dan nog wel gebruiken gezien dat een andere datum is dan ik nu aangeef ?

- een adres in bangkok --> dat heb ik niet gezien in rondtrek, wat in te vullen ?

- iemand die in Bangkok garant staat en het adres daarvan ( Guarantor ) --> wie moet voor mij garant staan ??

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 27 okt 2011 04:23

Jack84 schreef:nah, ik heb toch nog een vraag mbt het visum:

Ik heb een aanvraagformulier gedownload voor het touristenvisum1 en moet daarop aangeven:

- datum aankomst --> als ik bij aankomst het vrije entree wil gebruiken en dit visum dus de 2e keer dat ik thailand inkom, kan ik deze dan nog wel gebruiken gezien dat een andere datum is dan ik nu aangeef ?

- een adres in bangkok --> dat heb ik niet gezien in rondtrek, wat in te vullen ?

- iemand die in Bangkok garant staat en het adres daarvan ( Guarantor ) --> wie moet voor mij garant staan ??

Alvast heel erg bedankt!
Bij datum aankomst kun je de eerste entreedatum invullen of de tweede. Tweede zou beter zijn, maar hou dan wel rekening met d egeldigheid van het visum.
Adres: gewoon een adres van ene hotel, welk maakt helemaal niets uit.
Guarantor: open laten, is voor west europeanen niet van toepassing.
Jack84
Reiziger
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 sep 2010 17:11

Bericht door Jack84 » 27 okt 2011 10:17

De 2e aankomstdatum is niet precies bekend, geeft dit problemen als ik wat dagen eerder of later aankom ? Of nog beter: kan ik het visum gebruiken voor de 2e keer dat ik binnen kom terwijl ik de datum opgeef voor de eerste keer dat ik aankom ( uiteraard binnen de 3 mnd na uitgifte )

Ps, ik zie dat jij een duikschool hebt ? Zou je mij in PB wat info kunnen sturen? Thanks ;-)
Gebruikersavatar
stevenl
Reisexpert
Berichten: 790
Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
Locatie: Kata en Rawai, Phuket
Contacteer:

Bericht door stevenl » 27 okt 2011 10:51

Jack84 schreef:De 2e aankomstdatum is niet precies bekend, geeft dit problemen als ik wat dagen eerder of later aankom ? Of nog beter: kan ik het visum gebruiken voor de 2e keer dat ik binnen kom terwijl ik de datum opgeef voor de eerste keer dat ik aankom ( uiteraard binnen de 3 mnd na uitgifte )

Ps, ik zie dat jij een duikschool hebt ? Zou je mij in PB wat info kunnen sturen? Thanks ;-)
Ja, visum gebruiken de tweede keer terwijl de eerste keer al geldig kan. Gegevens niet invullen op aankomstkaartje, en ambetnaar vragen visum niet te gebruiken. Aankomstdatum later dan gepland is geen probleem, aankomstdatum eerder gepland is potentieel wel een probleem als deze datum voor dfe ingangsdatum van het visum ligt.
Miek!
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2011 22:34

Bericht door Miek! » 02 jan 2012 13:36

Hallo hallo,

Ik vertrek binnenkort richting Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja.
Vroeg me af of iemand recent nog een visum in Laos heeft aangevraagd voor Vietnam?
even check dubbel check of dit nog steeds kan.
*)
Groetjes
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 03 jan 2012 23:03

Ik heb niet alles gelezen maar zag goede informatie en tips (er zit hier op het forum dan ook honderden jaren reiservaring bij elkaar).

Vietnam heeft dus ook wat consulaten in Laos. Voor zover ik weet in Pakse, Luang Prabang en uiteraard de ambassade zelf in Vientiane.

Soms is het goedkoop om iemand je visum te laten regelen. Hetzelfde met treinkaartjes e.d. in sommige landen. In China heb ik ooit eens voor 0,50 euro (je moet dan wel net weten wie e.d., maar dat komt met vrienden die daar wonen in orde) een treinkaartje laten halen zodat ik niet 1,5 heen en 1,5 uur terug in de taxi (of in een metro voor flinke tijd) hoefde te zitten om het te halen. :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten