Visum Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Jenny
Reisexpert

Re: Visum 60+ dagen voor Indonesie

Bericht door Jenny »

Het is inderdaad mogelijk om een visum in den Haag aan te vragen voor 60 dagen, en dit in Indonesie te verlengen. Het beste zou zijn om in den Haag meteen een Sosial Budaya aan te vragen, dit is een sociaal cultureel visum. Om hiervoor in aanmerking te komen heb je echter iemand nodig (een Indonesier met een KTP) die garant voor je wilt staan.

Heb heb je geen sponsor (= iemand die garant staat), dan kun je in NL een touristenvisum aanvragen voor 60 dagen. Dit schijnt ter plekke te verlengen zijn (hier heb ik echter geen ervaring mee). Voor de verlenging heb je een sponsor nodig. Het makkelijkste is het om de verlenging door een visumbureautje te laten doen, zij kunnen ook een sponsor voor je regelen. Uiteraard zijn hier extra kosten aan verbonden, de precieze kosten hangen af van de plek waar je het visum verlengd. De verlenging duurt ongeveer 5 werkdagen, houd er rekening mee dat er m.n. op Bali veel feestdagen zijn en dat het imigratiekantoor dan niet altijd open is!

Het visum wat je in den Haag aanvraagt, is 90 dagen geldig, d.w.z. dat je binnen 90 dagen Indonesie in moet. Houd er rekening mee dat de datum die op het visum komt te staan de dag van aanvraag is, zelfs als je je paspoort pas 2 weken later op mag halen :?

Gezien de lengte van je reis zul je je visum waarschijnlijk ergens anders aan moeten vragen. In o.a. Kuala Lupur, Penang en BKK is dat geen probleem.
Laatst gewijzigd door Jenny op 21 nov 2010 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoe een visum te krijgen voor langere tijd in Indonesie?

Een touristenvisum voor 30 dagen is tegenwoordig weer aan de grens te krijgen voor US$ 25, voor een visum van 60 dagen moet je naar de ambassade in den Haag. Wanneer je echter langer dan 60 dagen wilt blijven, zul je OF een visum run moeten maken (even het land uit en met een nieuw visum het land weer in), OF je hebt een sponsor nodig. Met de hulp van Made besluit ik echter een aanvraag te doen voor een Sosial Budaya visum, oftewel een sociaal cultureel visum. In tegenstelling tot een touristen visum is dit visum te verlengen tot maximaal 6 maanden.

Documentjes nodig voor een Sosial Budaya:
- voorbeeld sponsorbrief (met handtekening sponsor + kopie KTP): http://www.visum.nl/images/Formulieren/ ... onesie.pdf

Hoe het visum te verlengen?

Na 60 dagen loopt de eerste termijn van het visum af. Voor die tijd moet je je wenden tot het Kantor Imigrasi, welke voor de omgeving van Kuta te vinden is op Klas I Ngurah Rai in Tuban. (Wanneer je voor de ingang van het vliegveld staat is dit de weg aan de linker hand.) Daar koop je eerst voor 10,000 rp je dosier, een mapje met een formuliertje voor jezelf en eentje voor je sponsor. Wanneer je deze formulieren inlevert met je paspoort, een kopie van de KTP van je sponsor en een brief zoals hieronder waarin je om je verlenging vraagt (en soms twee pasfoto's) wordt de aanvraag in behandeling genomen. Dit duurt minstens 3 werkdagen.

Een paar dagen later ga je terug naar het kantoor, je pikt je dossier op bij een loket, je betaalt 200,000 rp bij een ander loket en bij het volgende loket krijg je na een paar uur wachten de felbegeerde stempels. Voor 30 dagen ben je weer van al het geregel af!

Natuurlijk kun je je verlenging ook laten doen, maar dat is een stuk duurder. Het visum is twee keer in Kuta te verlengen, daarna schijn je naar Denpasar te moeten gaan.

- voorbeeld brief om het visum te verlengen (in Indonesie, na 60 dagen): http://www.expat.or.id/info/suratpermintaan.html
BRON: http://www.outofasia.nl/set.php?cid=150
Yv

Bericht door Yv »

Hi Jenny,

Dank je wel voor je reactie. Er zit niets anders op dan ons visum ter plekke te regelen. Gelukkig hebben we voldoende tijd aldaar.

Thanks!

Grtz Yvette
sweetswannie

Re: indonesie visum onderweg regelen

Bericht door sweetswannie »

hallo allen die dit lezen... Ik zie heel veel Jenny in de forums. Heb jij een reisburo of woon je in Indonesie? Ik ben voornemens eerste 2 weken februari naar Bali te gaan met een reisgenoot en is eerste keer voor beiden. Heeft 1 van jullie nog een aanrader waar te boeken? nog tips? wij wonen in Amsterdam.
Ik hoor graag en willen spoedig de reis gaan vastleggen.

groeten Wilbert
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik kan je helaas niet helpen met informatie over Indonesië, wel algemene tips. Jenny kent Indonesië op haar duimpje (net als veel andere plekken in Azië) en is erg bereid een heleboel mensen te helpen, vandaar dat je haar berichten regelmatig ziet verschijnen. Ze heeft geen reisbureau en woont ook "gewoon" in Nederland. Ik denk dat ze vakantie heeft anders had ze waarschijnlijk al wel geantwoord.

Je kunt de reis gemakkelijk zelf boeken door een ticket te boeken en je eerste overnachting. Kijk daarvoor eens bij onze hostels of booking.com, eventueel kun je ook bij de reisinformatie wat informatie vinden wat de hoogtepunten zijn en wat tips om je opgang te helpen. Heb je die toevallig al gevonden? ( https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/indonesie/ )
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zit inderdaad niet in Nederland, maar in Libanon ;)

Omdat internet hier traag is, heb ik de links van Erik niet geopend. Misschien geef ik dus dubbele informatie - sorry daarvoor.

Vliegtickets kun je makkkelijk online boeken bij bv http://www.vliegwinkel.nl of cheaptickets.nl. Aangezien je in A'dam woont, vlieg je wss het liefst vanaf Schiphol, maar kijk ook eens naar tickets met een vertrek vanaf Brussel of Dusseldorf. Die zijn soms stukken goedkkoper!

Als je het 'eng' vindt om zelf een ticket te boeken, kun je ook een reisbureau binnen stappen. Ik heb zelf goede ervaringen met Vliegwinkel in Utrecht, maar volgens mij hebben ze ook een kantoor in A'dam.

Voor accomodatie kun je op de site van Erik kijken, maar ook de Lonely Planet is een goede leidraad. Je ziet dan tevens in een oogopslag waar de accomodatie ligt, en hoe duur deze is.

Op mijn website http://www.ikreis.net kun je mijn reisverslagen van Indonesie (en dus ook Bali) vinden, wellicht heb je daar ook wat aan.

Dan nog een kleine correctie op hetgeen wat Erik zegt: Indonesie is groter dan Europa. Ik ken zeker niet het hele land op mijn duimpje :P Helaas. Bali is echter klein en overzichtelijk, ik heb er een tijdje gewoond, dus dat eiland ken ik zeer goed :Y
Pieter200

Visum zonder entry ticket

Bericht door Pieter200 »

Beste reizigers,

1 maart vertrek ik voor 4 maanden naar Z-O Azië. Ik heb een retour amsterdam-bangkok gekocht en een enkeltje bali-bangkok op 27 juni. Die 4 maanden tussendoor wil ik over land en zee van bangkok naar bali reizen. Mn plan is om 1 maand in Thailand, 1 maand in Maleisie en 2 maanden in Indonesië te verblijven.

Nu weet ik dat ik een visum voor 2 maanden indonesie aan kan vragen bij de ambassade in NL, maar ik weet dus nog niet precies wanneer en waar ik het land binnenkom en heb dus ook geen ticket HEEN naar indonesie, alleen eruit.

Heb ik een specifieke datum en/of ticket van binnenkomst in Indonesie nodig om visum aan te vragen? Zo ja, kan ik dan beter in maleisie een visum aanvragen, als ik weet waar en wanneer ik precies indonesie binnenga?

Heel verhaal, hoop dat t probleem duidelijk is! Alvast bedankt voor jullie antwoord! *) groeten Pieter
Jenny
Reisexpert

Re: Visum zonder entry ticket

Bericht door Jenny »

Ik heb het verschillende keren zonder entree ticket geregeld, en dat is nooit een probleem geweest. Gewoon naar de ambassade gaan en je visum aanvragen. Ik heb wel een keer een begeleidende krabbel (= ter plaatsen handgeschreven briefje) moeten overhandigde waarin ik verklaarde dat ik per boot naar binnen wilde komen. Dus zeg gewoon dat je van Singapore naar Batam gaat!

Houd er rekening mee dat je je visum binnen 3 maanden moet gebruiken. Maar dat past zo te zien wel in je planning, mits je niet al te lang voor vertrek aanvraagt. (Officieel duurt de aanvraag 2 weken, maar ik zou voor de zekerheid 3 weken vantevoren de aanvraag doen.)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in maleisie of in singapore aanvragen kan ook. Dit kostte ons 5 werkdagen. Je moet dus wel zin hebben om rond te hangen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In Maleisie kreeg ik hem devolgende dag, in BKK na 4 dagen. Ze zijn in Azie meestal iets sneller met visa regelen dan in NL ;)
Pieter200

Bericht door Pieter200 »

dank voor jullie tips!

groetjes Pieter
nammen
Vakantieganger

Bericht door nammen »

Gewoon visa on arrival kopen op het vliegveld 25 dollar ! verlengen 3 dagen van te voren bij een plaatselijk imigratie kantoor voor rond de 10 dollar(is inclusief rokers geld) niks terug vragen zo van laat maar zitten. heb je weer 30 dagen.
Niks regelen bij de ambasade etc etc kost tijd geld etc . Retour ticket tonen? word bijna nooit gevraagd je moet bij de douane paspoort en wat nodig is tonen.evt stop in je paspoort ook 10 dollar en zeg maaf maaf . klaar.
nammen
Vakantieganger

Bericht door nammen »

ps geen entry ticket hoef je te tonen visa kopen voor je door de douane gaat is er een loket! (paspoort en 25 dollar geven) klaar
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

nammen schreef:Gewoon visa on arrival kopen op het vliegveld 25 dollar ! verlengen 3 dagen van te voren bij een plaatselijk imigratie kantoor voor rond de 10 dollar(is inclusief rokers geld) niks terug vragen zo van laat maar zitten. heb je weer 30 dagen.
Niks regelen bij de ambasade etc etc kost tijd geld etc . Retour ticket tonen? word bijna nooit gevraagd je moet bij de douane paspoort en wat nodig is tonen.evt stop in je paspoort ook 10 dollar en zeg maaf maaf . klaar.
Corruptie is strafbaar in Indonesië.

Ik vind je advies heel heel slecht. Er wordt IN Indonesië inderdaad zelden gevraagd naar een ticket het land uit, maar de vliegmaatschappij waarmee je naar Indonesië vliegt kan je weigeren als je geen ticket het land uit hebt. Je bent dan je vliegticket kwijt, en je geld.

Er staan op dit forum diverse voorbeelden van mensen die zo hun vlucht misten. Zelf ben ik ook diverse keren om een vlucht het land uit gevraagd voordat ik het vliegtuig in ging.
nammen
Vakantieganger

Bericht door nammen »

Advies ?(zijn de feiten) En het is aan ieder er mee te doen wat je wil ! Het is wel zo dat corruptie een rol speelt, maar zelfs als je in bv indonesie het via de regels wilt spelen je aan het korste eind trekt. dat is een keihard feit helaas
This ook geen advies maar zie het als een tip. (ook al heb je hier alles op orde, als ze geld zoeken "de werkers" op het vliegveld vinden ze wel iets om wat van je te krijgen.)
Aan gezien ik 30 keer perjaar naar singapore etc vlieg. gaat het zo en niet anders.
Maar ben het na je vermelding het wel met je eens en kun je zien na nu 5 jaar in indonesie ik ook al mee gesleurd word in een "lichtelijk" dagelijks corrupt systeem.
Doch word corruptie steeds vaker hier keihard gestraft
gr nammen
Plaats reactie