Vijwillig standby staan

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Vijwillig standby staan

Bericht door menasil »

Vanmorgen heb ik online ingechecked bij Finnair. Toen kreeg ik de optie om mijzelf als vrijwilliger aan te melden. Ik snapte dat niet helemaal en na wat lezen begreep ik dat ik dan vrijwillig aangeef dat zij mij mogen om boeken als de vlucht overboekt is. Er stond echter wel bij dat je wel naar de luchthaven moet op tijdstip dat je oorspronkelijke vlucht gaat en daar krijgt te horen of je nog mee kan of wordt omgeboekt. Daarnet kreeg ik een email van Finnair met dat ik kon inchecken online en met de vraag of ik vrijwilliger zou willen zijn omdat de vlucht overboekt is. Ik ga er vanuit dat deze mail naar iedereen is gegaan want ik was tenslotte al ingecheckt :) Het bracht me wel op het volgende: Is dit iets nieuws? Is dit alleen bij Finnair? Wat zouden jullie doen? Hebben jullie dit eigenlijk al wel eens gedaan?

Overigens, de vergoeding zou 125 euro zijn en 200 euro vouchertegoed te besteden bij Finnair.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vijwillig standby staan

Bericht door Moira »

Alle vluchten zijn altijd overboekt. Ik vlieg met Emirates meestal en de laatste keer toen ik vanuit Nederland terug naar Auckland weer ging wat mijn vlucht ook overboekt. Ze boden met toen ook aan of ik niet mee wilde gaan ik kreeg ook als vergoeding mijn ticket geld terug en een extra toeslag. Helaas kon ik niet ingaan op dit aanbod omdat ik weer aan het werk moest en dat zou wel wat meer gaan kosten dan die vergoeding.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Dat weet ik dat ze meer stoelen verkopen dan erin zitten. maar ik heb nog nooit bij online check in dit kunnen aangeven :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik heb het ook wel eens gehad. De vlucht was overboekt en er werd de optie geboden om één dag later te vertrekken + een vergoeding van €600,- . Deze vergoeding zouden we sowieso al krijgen omdat de vlucht vertraagd was, maar er werd ook een vlucht aangeboden met een betere maatschappij dan waarmee we geboekt hadden.

Hierdoor had ik dus een gratis ticket + een luxere vlucht.

Verder denk ik dat alleen lange afstandsvluchten er meer stoelen verkocht worden dan dat er zijn. Voor Finland geldt dat ook omdat ze daarna verder doorvliegen naar Azië waardoor ze op het eerste deel misschien te veel passagiers hebben. Mocht je de hele ticketprijs terug krijgen en een vlucht later kunnen vertrekken.... dat kan best wat schelen op je vakantiebedrag :)

Het is mij nog nooit als optie aangeboden bij de online check-in, meestal wordt het bij de balie gevraagd.
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Van een vrijwillig verzoek heb ik niet gehoord. Wel was ik afgelopen september (niet vrijwillig) overboekt op een vlucht naar Jamaica. Je hebt dan recht op een schadevergoeding van 600 euro (bedrag is afhankelijk van aantal te vliegen kilometers) en een vervangende vlucht. Daarnaast krijg je verzorging (in ons geval lunch, diner, overnachting en ontbijt). Met die oplossing waren we tevreden. Maar of ik dat vrijwillig nog een keer zou doen? Ik denk het niet. Wij moesten namelijk wel de bagage inchecken, naar de gate, wachten tot iedereen in het vliegtuig zit en afwachten of je per ongeluk toch niet mee kan. Uiteindelijk had het vliegtuig een kleine 3 uur vertraging toen onze bagage van boord werd gehaald. Dan moet je terug naar de bagageband waar de bagage kwijt was.....en dan naar de bali van de maatschappij om de vervangende vlucht en de schadevergoeding te regelen. Voordat je dan weet waar je aan toe bent ben je een uur of 8 verder. Ik vond het vermoeiend. Op het vakantieadres moesten we eerst een dag bijkomen. Dat is niet zo erg als je wat langer weggaat. Maar er waren ook mensen die een reis van 9 dagen hadden (6 dagen daar) waar dus 1 dag van af ging vanwege de overboeking. Ik zou lekker gokken op andere vrijwilligers als ik jou was. Veel plezier!
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ging het ook zeker niet doen. Ik ga slechts lang weekend ;) maar omdat je hier zelf mag kiezen ipv gedwongen wordt, was ik benieuwd of dit dus meer gebeurd. Zoals jij beschrijft Retse, lijkt het mij inderdaad vermoeiend
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Een tip bij risico vluchten die vaak overboekt zijn is om zo vroeg mogelijk in te checken en door de laatste controle heen te gaan. Vaak worden de laatste mensen pas geweigerd op zo'n vlucht.
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Klopt Erik. De laatste 7 mensen waren de klos, omdat men een ander vliegtuig in moest zetten met 7 stoelen minder. Maar, ja, bij zo'n Arke vlucht check ik nooit in. Deels knenterigheid (je moet bij Arke betalen om in te checken) en deels makkelijkheid (je wordt door Arke zonder iets te doen ook naast elkaar geplaatst). En vroeg van tevoren op het vliegveld zijn, tja, als je vaak vliegt weet je dat anderhalf uur van te voren voor de meeste landen ruim voldoende is. Al met al mijn eigen schuld dus. Maar het kwam goed.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Erik schreef:Een tip bij risico vluchten die vaak overboekt zijn is om zo vroeg mogelijk in te checken en door de laatste controle heen te gaan. Vaak worden de laatste mensen pas geweigerd op zo'n vlucht.
Ik had in mei met KLM andere ervaringen. Ik was als een van de eerste op het vliegveld, maar stond wel standby (ik kon niet online inchecken omdat ik via kiev naar Yerevan ging). Uiteindelijke kwam het goed.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Op een aantal plaatsen zal het misschien niet gaan, maar heb mezelf al verschillende keren weten te "redden" door vroeg online in te checken en op tijd door de laatste check te gaan.

Jenny: Waarom kon je niet inchecken toen je via Kiev naar Yerevan ging?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Geen idee waarom ik niet online in kon checken. Waarschijnlijk vanwege een overstap naar een 'raar' land.

Ik heb het wel vaker gehad dat online inchecken alleen werkt van/naar bepaalde luchthavens en net niet daar waar ik heen wil. Meestal lig ik daar niet wakker van, totdat je ongewild standby staat.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ja bij Emirates heb je dat ook wel eens dan wil je online inchecken en dan geeft ie aan dat het niet mogelijk is.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Vroeg online inchecken werkt niet altijd. Soms heb je 'gewoon pech' en sta je ineens standby. Ik heb namelijk al aantal keren gehad dat ik op het tijdstip van het openen van de online check in, slechts keuze had uit 1 of 2 stoelen en dan was ik uiteindelijk nummer 3 of 4 die online in checkte. Je kunt namelijk zien aan cijfer op je boardingpas hoeveelste uitdraai dat is voor de vlucht. Dit waren vluchten waarbij het ook niet mogelijk was van te voren stoelen te reserveren.

Online check in wordt inderdaad niet naar alle bestemmingen aangeboden en soms ook niet door alle maatschappijen. Bv. Norwegian had dat lange tijd niet, weet niet of ze dat nog steeds niet hebben. Belavia had het bv ook niet van Amsterdam naar Astana via Minsk maar Austrian Airlines weer wel van Amsterdam via Wenen naar Astana.

Overigens had Finnair niet genoeg of geen vrijwilligers ondanks de mailactie en vraag bij online check in. Ze hebben bij iedereen aan de balie die geen connecting flight had, de vraag opnieuw gesteld of er mensen stand by wilden staan. Geen idee of er nu mensen zijn die gedwongen waren niet mee te vliegen.
Plaats reactie