Beginner zoekt expert; budget- en reistips gezocht!
-
Beginner zoekt expert; budget- en reistips gezocht!
Hallo allemaal!
Vorige week heb ik redelijk impulsief tickets naar Marokko geboekt. Ik ga samen met mijn vriend. We komen maandagavond 3 oktober aan in Fez en vertrekken 's ochtends op 22 oktober vanaf Agadir. Ik heb me ingelezen in de ANWB reisgids en met reisverslagen, maar blijf toch nog met een paar vragen zitten. Ik hoop dat jullie kenners me ermee kunnen en willen helpen!
- Als je ongeveer 19 dagen hebt, is het dan wél of niét een slim idee om het volgende rondje te maken:
Fez - Meknes - Rabat - Casablanca - Marrakech - Woestijntripje - Essaouira + evt strand in Agadir (hoewel ik inmiddels gelezen heb dat dit een tamelijk vreselijk oord is (iemand betere plek waarin je eind oktober nog wel een beetje van het strand en de zee kan genieten?)
Of zou het 'zonde' zijn zo veel van de steden aan te doen en slechts 1 a 2 dagen te genieten van de woestijn? Na het lezen van verschillende fora krijg ik het idee dat het soms wat veel van hetzelfde is? En zouden we beter 1 a 2 van de steden kunnen overslaan en bijv. meer excursies boeken vanuit Marrakech/ met een huurauto vanaf Marrakech naar de Dadesvallei kunnen gaan en kashba's bekijken (of liever nog dit soort trips ondernemen op een goedkopere manier)?
Bovendien heb ik me ietwat vergist in het budget. Las eerst (op verschillende sites) dat mensen incl. overnachting maar 50 euro met zijn tweetjes per dag uitgaven, maar een beetje goedkope kamer kost toch echt al 35 euro per nacht - tenminste, zo lijkt het op het internet. Klopt dit? Of zijn er zat accomodaties ter plekke te vinden die (veel) goedkoper zijn?
Ook lees ik tegenstrijdige berichten over de maand oktober; wel of niet van tevoren reserveren? De ene reisgids zegt dat dit de hoogseizoenmaand is in Marokko, weer een andere website heeft het over veel regen en april als hoogseizoen....
Mijn reisadviesvragen hangen dus samen met het budget; als we van tevoren moeten reserveren moet ik immers de boel wel goed voor elkaar hebben qua planning; wat bekijk je wanneer enz., hoeveel dagen is in welke stad/voor welke excursie genoeg.
Kortom helllup Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Groetjes Alice
Vorige week heb ik redelijk impulsief tickets naar Marokko geboekt. Ik ga samen met mijn vriend. We komen maandagavond 3 oktober aan in Fez en vertrekken 's ochtends op 22 oktober vanaf Agadir. Ik heb me ingelezen in de ANWB reisgids en met reisverslagen, maar blijf toch nog met een paar vragen zitten. Ik hoop dat jullie kenners me ermee kunnen en willen helpen!
- Als je ongeveer 19 dagen hebt, is het dan wél of niét een slim idee om het volgende rondje te maken:
Fez - Meknes - Rabat - Casablanca - Marrakech - Woestijntripje - Essaouira + evt strand in Agadir (hoewel ik inmiddels gelezen heb dat dit een tamelijk vreselijk oord is (iemand betere plek waarin je eind oktober nog wel een beetje van het strand en de zee kan genieten?)
Of zou het 'zonde' zijn zo veel van de steden aan te doen en slechts 1 a 2 dagen te genieten van de woestijn? Na het lezen van verschillende fora krijg ik het idee dat het soms wat veel van hetzelfde is? En zouden we beter 1 a 2 van de steden kunnen overslaan en bijv. meer excursies boeken vanuit Marrakech/ met een huurauto vanaf Marrakech naar de Dadesvallei kunnen gaan en kashba's bekijken (of liever nog dit soort trips ondernemen op een goedkopere manier)?
Bovendien heb ik me ietwat vergist in het budget. Las eerst (op verschillende sites) dat mensen incl. overnachting maar 50 euro met zijn tweetjes per dag uitgaven, maar een beetje goedkope kamer kost toch echt al 35 euro per nacht - tenminste, zo lijkt het op het internet. Klopt dit? Of zijn er zat accomodaties ter plekke te vinden die (veel) goedkoper zijn?
Ook lees ik tegenstrijdige berichten over de maand oktober; wel of niet van tevoren reserveren? De ene reisgids zegt dat dit de hoogseizoenmaand is in Marokko, weer een andere website heeft het over veel regen en april als hoogseizoen....
Mijn reisadviesvragen hangen dus samen met het budget; als we van tevoren moeten reserveren moet ik immers de boel wel goed voor elkaar hebben qua planning; wat bekijk je wanneer enz., hoeveel dagen is in welke stad/voor welke excursie genoeg.
Kortom helllup Ik zie door de bomen het bos niet meer....
Groetjes Alice
-
- Reiziger
- Contacteer:
Re: Beginner zoekt expert; budget- en reistips gezocht!
Heerlijk vooruitzicht!
Wij hadden voordat we naar Marokko gingen ongeveer dezelfde planning, maar vonden het te krap worden en hebben daarom Meknes geschrapt. Al zou je dit wel prima vanuit Fes kunnen doen op een dagtripje of je kunt gewoon uit de trein gaan als je onderweg bent naar Rabat (je komt dan langs Meknes). Ik vond twee dagen woestijn echt genoeg. Het is prachtig, maar wel allemaal zand..
Als je nog een strandplaatsje zoekt bij Agadir is Taghazout wel een fijne optie. Heerlijk klein surfersdorpje waar je zo met de stadsbus vanuit Agadir heen kunt. Ik weet niet zo goed hoe lang je aan het strand wilt blijven, maar ik vond het zelf een heerlijke afwisseling na de intensieve dagen in de medina's van de steden . Essaouira zou ik zeker niet overslaan. Een heerlijk kustplaatsje met waanzinnig verse vis .
Wij hadden voordat we naar Marokko gingen ongeveer dezelfde planning, maar vonden het te krap worden en hebben daarom Meknes geschrapt. Al zou je dit wel prima vanuit Fes kunnen doen op een dagtripje of je kunt gewoon uit de trein gaan als je onderweg bent naar Rabat (je komt dan langs Meknes). Ik vond twee dagen woestijn echt genoeg. Het is prachtig, maar wel allemaal zand..
Als je nog een strandplaatsje zoekt bij Agadir is Taghazout wel een fijne optie. Heerlijk klein surfersdorpje waar je zo met de stadsbus vanuit Agadir heen kunt. Ik weet niet zo goed hoe lang je aan het strand wilt blijven, maar ik vond het zelf een heerlijke afwisseling na de intensieve dagen in de medina's van de steden . Essaouira zou ik zeker niet overslaan. Een heerlijk kustplaatsje met waanzinnig verse vis .
Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
-
- Reiziger
- Contacteer:
Ohja en jouw vraag over budget. Wij hebben in drie weken ongeveer 650 euro per persoon uitgegeven. We hebben altijd geslapen in tweepersoonskamers en gingen iedere avond uit eten. Ontbijten en lunchen deden we meestal eenvoudig bij eetkraampjes.
-
Heej Backpackgek! Bedankt voor je antwoord! Hadden jullie die kamers van tevoren geboekt of niet? En heb je nog wat concrete en goede adresjes? Zou 'k echt waarderen! Toffe site hebben jullie trouwens. Gaaf zo'n bucket list!
-
- Reiziger
- Contacteer:
Superbedankt!Alice in Wonderland schreef:Heej Backpackgek! Bedankt voor je antwoord! Hadden jullie die kamers van tevoren geboekt of niet? En heb je nog wat concrete en goede adresjes? Zou 'k echt waarderen! Toffe site hebben jullie trouwens. Gaaf zo'n bucket list!
Wij kwamen aan in Marrakesh en hadden daar wel iets geboekt: http://www.hostelworld.com/hosteldetail ... kech/33395 Echt een superchille plek, middenin de Medina.
Voor de rest hebben we alles gewoon geboekt toen we aankwamen. In Fes sliepen we in Pension Hôtel E Tijani (Bab Oued Zhoune 8, Medina, tel: 0535637985). Het is net buiten het doolhof van de medina en heeft een dakterrasje. Het ontbijt was inbegrepen en de kamers hebben airco. Wij betaalden daar twee jaar geleden 250 Dh.
In Rabat sliepen we in Hotel Central. Supergoedkoop, maar we hadden een kamer zonder douche . We douchten bij de surfclub aan het strand. Niet ideaal, maar wel goedkoop.
In Casablanca sliepen we in Hotel Victoire, 120 Dh voor een tweepersoonskamer. Het is in het oude deel van de stad.
In Essaouira sliepen we in een supermooie Riad. Riad Aanbra (www.riad-aanbra.com). We betaalden daar maar 150 DH per nacht voor twee personen.
In Taghazout hadden we een enorm appartement bij Chez Ali voor maar 200 DH per nacht. Ik snap nog steeds niet waarom dat zo goedkoop was, maar het had vast te maken met dat het leeg stond. Er is ook een supertof hostel met een Australische eigenaresse. Het heet l'Auberge en heeft een heerlijk sfeertje.
Check ook eens de reisinformatie op onze site bijvoorbeeld geld en budget marokko
Die info is door meerdere backpackers geschreven. 50 euro met zijn 2e lijkt me nogal krap. 30-40 euro per persoon per dag is realistischer, beetje afhankelijk van je eigen luxe niveau. Je kunt vanaf Marrakech eventueel een tourtje (3 dagen, 2 nachten) doen naar de dades vallei en woestijn, dat is redelijk goedkoop en zeker de moeite waard maar wel hele lange dagen. Als je met zijn 2e bent zou ik een auto huren toch eerder aanraden voor de vrijheid die het geeft.
Die info is door meerdere backpackers geschreven. 50 euro met zijn 2e lijkt me nogal krap. 30-40 euro per persoon per dag is realistischer, beetje afhankelijk van je eigen luxe niveau. Je kunt vanaf Marrakech eventueel een tourtje (3 dagen, 2 nachten) doen naar de dades vallei en woestijn, dat is redelijk goedkoop en zeker de moeite waard maar wel hele lange dagen. Als je met zijn 2e bent zou ik een auto huren toch eerder aanraden voor de vrijheid die het geeft.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
Het is me duidelijk geworden; we gaan het budget wat opschroeven, maar dan gaan we ook wel echt een te gekke vakantie tegemoet. Met 2000,- voor 2 personen, excl. vliegreis (spotgoedkoop via Ryanair geboekt), maar incl. overnachtingen, komt het helemaal goed zo te zien. Dat geld sprokkelen we in de aankomende maanden nog wel bij elkaar
Idee nu; alleen aankomst riad in Fez boeken. Dat geeft wel een lekker gevoel na de vermoeiende reis.
Dag 1 aankomst, eerste indruk Fez, naar het plein, slapen
Dag 2 Fez dag 1
Dag 3 Fez dag 2
Dag 4 Fez dag 3 - Hamam bezoek, relaxdagje (dit lijkt me echt te gek - en dan niet in een toerisenhamam natuurlijk)
Dag 5 's ochtends vroeg vertrek, tussenstop meknes, einde dag aankomst Rabat
Dag 6 Rabat dag 1
Dag 7 's ochtends vroeg vertrek, op naar Casablanca - Casa dag 1
Dag 8 Casablanca dag 2
Dag 9 's ochtends vertrek Marrakech - Marrakech dag 1
Dag 10 Marrakech dag 2
Dag 11 - 12 - 13 Trip woestijn + Dadesvallei
Dag 14 vertrek naar Essaouira, Essaouira dag 1
Dag 15 Essaouira dag 2 - evt. diepzeevisexcursie (maak ik vriend zeer blij mee )
Dag 16 Essaouira dag 3, eind middag vertrek naar Tagzahout
Dag 17 Tag dag 1 - relaxen strand
Dag 18 Tag dag 2 - relaxen strand
Dag 19 Tag dag 3 - ofwel einde dag richting Agadir ivm terugvlucht volgende dag, ofwel op dag 20 vroeg uit de veren richting Agadir zonder overnachting.
Is dit een mooie trip? Zo ja, wellicht dat ik dan voor de zekerheid toch maar wat acco's boek haha.
Idee nu; alleen aankomst riad in Fez boeken. Dat geeft wel een lekker gevoel na de vermoeiende reis.
Dag 1 aankomst, eerste indruk Fez, naar het plein, slapen
Dag 2 Fez dag 1
Dag 3 Fez dag 2
Dag 4 Fez dag 3 - Hamam bezoek, relaxdagje (dit lijkt me echt te gek - en dan niet in een toerisenhamam natuurlijk)
Dag 5 's ochtends vroeg vertrek, tussenstop meknes, einde dag aankomst Rabat
Dag 6 Rabat dag 1
Dag 7 's ochtends vroeg vertrek, op naar Casablanca - Casa dag 1
Dag 8 Casablanca dag 2
Dag 9 's ochtends vertrek Marrakech - Marrakech dag 1
Dag 10 Marrakech dag 2
Dag 11 - 12 - 13 Trip woestijn + Dadesvallei
Dag 14 vertrek naar Essaouira, Essaouira dag 1
Dag 15 Essaouira dag 2 - evt. diepzeevisexcursie (maak ik vriend zeer blij mee )
Dag 16 Essaouira dag 3, eind middag vertrek naar Tagzahout
Dag 17 Tag dag 1 - relaxen strand
Dag 18 Tag dag 2 - relaxen strand
Dag 19 Tag dag 3 - ofwel einde dag richting Agadir ivm terugvlucht volgende dag, ofwel op dag 20 vroeg uit de veren richting Agadir zonder overnachting.
Is dit een mooie trip? Zo ja, wellicht dat ik dan voor de zekerheid toch maar wat acco's boek haha.
-
- Reiziger
- Contacteer:
Lijkt me heerlijk! Krijg meteen weer zin om terug te gaan
-
- Reiziger
- Contacteer:
Helemaal eens!Tikva schreef:Check ook eens de reisinformatie op onze site bijvoorbeeld geld en budget marokko
- bolletjeom
- Reisexpert
je had van mij al een uitgebreide reactie op je PB
als ik je planning zo zie dan zou ik eerder Fez een dag minder doen en een dag langer Marakech. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
trip woestijn en dadesvalei??? welke woestijn? en ga je dit zelf doen of boekje echt een tripje?
3 dagen is kort als ze helemaal doorrijden tot Erg Chebi. Je zit dan misschien 1 dagdeel in de zandduinen. De route er naar toe is ook mooi dus laat je dat niet afschrikken maar ik denk niet dat je 2 volle dagen in de woestijn zit op zo'n tripje.
als ik je planning zo zie dan zou ik eerder Fez een dag minder doen en een dag langer Marakech. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
trip woestijn en dadesvalei??? welke woestijn? en ga je dit zelf doen of boekje echt een tripje?
3 dagen is kort als ze helemaal doorrijden tot Erg Chebi. Je zit dan misschien 1 dagdeel in de zandduinen. De route er naar toe is ook mooi dus laat je dat niet afschrikken maar ik denk niet dat je 2 volle dagen in de woestijn zit op zo'n tripje.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ziet er inderdaad uit als een erg leuke trip! Ik neem aan dat jullie veel met de trein reizen? Essaouira is inderdaad ook erg leuk om te bezoeken, al konden wij daar niet echt relaxed op het strand liggen. Er stond veel wind en er waren weinig westerse mensen die in "westerse" badkleding rondliepen. De Marokkanen zelf waren helemaal gekleed als ze op het strand waren of in de zee.
-
@bolletjeom, de Dadesvallei past wellicht niet meer in het plan, maar deze tweedaagse excursie naar Zagora, lijkt me wel wat http://www.myresidencemarrakech.com/exc ... ezagora/2/
In ieder geval past niet alles wat ik zou willen zien niet in één vakantie, als we ook nog ergens tot rust willen komen haha. Een goede reden om gewoon nog een keer terug te gaan denk ik. En dan in de lente, dat lijkt me te gek als dan nog meer van de bijzondere natuur willen genieten.
@Erik, ja de trein is idd zoveel mogelijk het plan. Ik verwacht van Essaouira idd niet om er in een bikini op het strand te liggen. Wel heb ik gelezen dat het stadje een te gekke sfeer heeft, en daar een paar daagjes laid back relaxen lijkt me lekker. Net zoals het eten van verse vis
In ieder geval past niet alles wat ik zou willen zien niet in één vakantie, als we ook nog ergens tot rust willen komen haha. Een goede reden om gewoon nog een keer terug te gaan denk ik. En dan in de lente, dat lijkt me te gek als dan nog meer van de bijzondere natuur willen genieten.
@Erik, ja de trein is idd zoveel mogelijk het plan. Ik verwacht van Essaouira idd niet om er in een bikini op het strand te liggen. Wel heb ik gelezen dat het stadje een te gekke sfeer heeft, en daar een paar daagjes laid back relaxen lijkt me lekker. Net zoals het eten van verse vis
-
*dom* je komt natuurlijk langs de vallei als je via Ouarzazate naar Zagora gaat...hahahaha. Soms zie ik even door de bomen het bos niet meer