brazilie vs midden amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Arjen

brazilie vs midden amerika

Bericht door Arjen »

Hallo allemaal, ik ga in oktober 3,5 maand naar zuid/midden amerika om te reizen tussen mijn studie door.
Nu ga ik voornamelijk surfen en zal dus voornamelijk langsde kust reizen en af en toe een tripje het oerwoud in.
Ik was eerst van plan langs brazilie langs de kust omhoog te reizen naar midden amerika, maar die afstand is wel erg groot. Ik wil dus ook voornamelijk naar midden amerika (nicaragua, costa rica, panama, misschien caribien).
Toch wil ik ookg raag wat van de braziliaanse cultuur meepakken (en de surf daar natuurlijk). Dus ik dacht eraan om eerst bijv. een maand in brazilie langs de kust te reizen en dan naar midden amerika te vliegen.
Vinden jullie dit onzinnig of heeft dit wel ergens zin? Is dit de moeite waard of kan ik dan net zo goed meteen op peru vliegen en vanaf daar naar midden amerika reizen?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen want ik vind het erg moeilijk te beslissen, aangezien ik zelf nog nooit op dat continent ben geweest.
Groeten Arjen
Ralph
Reisexpert

Re: brazilie vs midden amerika

Bericht door Ralph »

3,5 maand is veel te kort voor wat je wil doen. Ik zou of brazilie > argentinie > bolivia > peru doen of mexico (vliegen naar cancun) > guata > honduras.

De eerste route is waarschijnlijk al erg lang en de tweede kan je misschien nica erbij pakken.

En dan is er nog je budget, maar tijd is echt een issue denk ik.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Helemaal eens met Marshall, 3,5 maand om van peru omhoog te reizen door naar midden-amerika en dan ook daar nog wat te zien is echt geen optie. En brazilie en dan nog bij helemaal niet.

3,5 maand is een mooie tijd voor midden-amerika , wanneer je veel wilt surfen dan zou je dus panama, costa rica en nicaragua de meeste tijd kunnen geven en dan bijvoorbeeld nog honduras, belize en mexico (naar cancun) kunnen reizen.

Let op dat vluchten in de regio niet goedkoop zijn.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Arjen

Bericht door Arjen »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga denk ik niet dan naar belize en mexico omdat daar toch niet echt te surfen is.
Ik twijfel toch ook om dan alleen naar brazilie te gaan, en dan bijvoorbeeld van sao paolo naar florianapolis te reizen (langs de kust dus). Is er iets over te zeggen wat het grootste verschil tussen brazilie en midden amerika is?

Hebben jullie overigens ook tips/ervaring met reizen met een surfboard. Ik twijfel of ik die mee zal nemen namelijk, anders zou ik er daar een moeten kopen. Maar is dat te doen van hostel naar hostel dat ding mee zeulen of is dat echt onhandig?

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Sao Paulo ligt niet aan de kust....bedoel je niet Rio?

Ik ben in Floripa geweest. Niet ze heel bijzonder hoor. Verschil Brazilie - Midden Amerika? Nou eh, in Brazilie spreken ze Portugees (en Spaans verstaan ze echt nauwelijks....) en is veel duurder. Ik ben niet zo'n Brazilie-fan, maar dat is persoonlijke voorkeur. Oh ja, Brazilie is veel meer Westers....of misschien is rijker een beter woord. Persoonlijk vind ik de wat armere landen leuker/avontuurlijker.
Arjen

Bericht door Arjen »

O, ja excuus, ik bedoel inderdaad rio.
Dat is inderdaad een belangrijk verschil, ik vind het zelf ook leuker om de wat minder westerse landen te bezoeken.

Is het wat om bijvoorbeeld naar noordwest colombia te vliegen en dan naar honduras te reizen? Lijkt me wel een mooi stuk.. 8-)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Colombia is een aanrader! Alleen moet je van Colombia naar Panama met de boot of vliegen, ivm tuig in de Darien Gap....

Zie ook: van-panama-naar-columbia-t1986.html
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Een ander pluspunt van Colombia is dat er nogal wat vrouwen met killer asses rondlopen. Er is dan vaak wel wat botox en/of siliconen ingespoten, maar ach...
Arjen

Bericht door Arjen »

haha dat is inderdaad een pluspunt!
Alleen na het lezen van dat stuk over die oversteek van colombia naar panama lijkt me dat toch iets teveel moeite als ik maar 2 weken in colombia blijf en boven dien budgettechnisch niet heel handig.
Ik denk dat ik dan eerder op panama vlieg en dan naar honduras reis..
Wat me op een andere vraag brengt, wat is een schappelijke prijs voor een ticket daar heen. Alles wat ik nu vind voor vertrek in oktober en terug in januari is ongeveer 850 euro.
Moet ik dat dan nu meteen boeken of kan dat over een paar maanden ook nog wel voor deze prijs? (ik zit namelijk nog met mogelijke herknsingen).
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik kom net terug uit Nicaragua dat erg populair is bij de surfers. Ook in mexico valt goed te surfen...maar dan niet aan de yucatan kant.
ik heb nog nooit iemand zien zeulen met een surfplank. Over het algemeen zijn er heel veel te huur op plekken waar het goed surfen is. ook voor een aantal dagen zodat je naar afgelegen stranden kunt reizen en hem mee kunt nemen.

ik ken brazilie niet maar het trekt me ook niet. Nicaragua was ongelooflijk relaxed. zeer vriendelijke bevolking, niet duur, en relatief veilig. Ook Guatamala vond ik erg leuk.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Arjen

Bericht door Arjen »

Dat lijk me een goede reden om alleen naar midden amerika te gaan. ^O^
Wat ik vooral lastig vindt is toch of ik mn surfboard mee moet nemen. Want wat ik heb vernomen is dat de boards die verhuurd worden over het algemeen niet echt goed zijn en ook nog relatief duur.
Als ik steeds op een plek 1 of 2 weken blijf, dus in totaal 6 - 12 keer reis (tussen hostels dus) is het dan ook niet te doen om mn board mee te nemen? Het voornaamste wat ik daar wil doen is namelijk wel surfen dus neem hem wel graag mee, is dat echt een no-go? Of moet ik dan meer op 1 plek blijven?
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik zie ook wel eens mensen slepen met gitaren en fietsen enzo..ook heeel onhandig haha
Als jij het graag wil dan kan het. Als je reist met een chickenbus dan gaat ie op het dak. Samen met zakken beton, levende kippen, fietsen, manden voor fruit etc. Kortom, de locale bevolking neemt ook heel veel mee in ene bus. Ze zullen het dus niet heel vervelend vinden.
Maar.... de busstations liggen meestal buiten het centrum en je kunt vaak alleen in het centrum komen met de taxi (heel goedkoop) en daar passen planken weer niet zo lekker in.
Maar goed, als jij het de moeite waard vind moet je het zeker doen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Het is behoorlijk onhandig (denk ook aan toeslag in vliegtuig...), maar als je echt voor het surfen gaat is het te begrijpen. Toch: ik zou ff gaan googlen over wat er te huren valt. Stel: je vind "je eigen" board ergens te huur. Ook als is het aan de dure kant, dan zou ik dat zeker overwegen....
Plaats reactie