Betaalmiddelen Laos

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Roosje
Reiziger

Betaalmiddelen Laos

Bericht door Roosje »

even wat vragen over betalen in Laos, want ik lees dat je zowel met Kip, Baht, dollars en trvellerscheques kan betalen:

Kan je nu wel of niet pinnen?In vientiene en luang prabang?Wat komt er dan uit de muur? of kan je kiezen.

Is het wel nodig om Bahts om te wisselen in Kip, als de Baht toch overal wordt geaccepteerd?

en hoe werkt dit in de praktijk joh! Geldt die acceptatie van 3 munten in heel Laos??

Die Kip schijnt nogal belachelijk groot te zijn, voor 2 weken meenemen aan kip is ook weer zo iets.

...

Wat zou ik nou het beste kunnen doen?Heeft het voordeel van alles wat mee te nemen? wat zijn jullie tips/ervaringen?

ps mocht het nog verschillen met welk deel van laos: ik vermoed alleen door het noorden te reizen...
ps2: heb geen creditcard.

Thx!!!! :wink:
bubbleboy

Bericht door bubbleboy »

We komen net uit Laos en je kunt nu gewoon pinnen in de grotere steden (iig in Vientiane en Luang Prabang). Ook als je geen master of visa card hebt, maar gewoon een postbank-pasje.
Kip wisselen is nutteloos. Je kunt in een restaurantje met bv 20 dollar betalen en vragen om kip terug te krijgen. (zelfde geldt voor baht).
Koers (die gerekend wordt in winkeltjes/restaurantjes/hostels):
1 dollar (erg gedaald) = ong 9.000 kip / 35 baht.
1 baht = 260 kip.
Lonely Planet loopt (weer) achter. Busprijzen zijn verdubbeld.

O ja, en je kips kun je iig in Thailand niet meer omwisselen.

veel plezier!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

bubbleboy zit in de buurt van mijn ervaringen van nog geen week geleden.
maar......

wanneer je in Dollars betaald dan rekenen ze $1 = 10.000 kip. Dus als je je maaltijd moet afrekenen en ze vragen $1 of 10.000 kip dan ben je goedkoper uit wanneer je in dollarsbetaald.
Wanneer je gaat wisselen krijg je ( ik tenminste vorige week) 9200 tot 9400 kip voor 1Dollar.
Je krijgt dus nooit 10.000 kip voor een dollar wanneer je wisselt.

Maar die dollars gaan dus wel heel gemakkelijk van 1 naar 2 en 3 en dus niets ertussen in. Wanneer je de prijs in Kip vraagt van begin af aan dan is het vaak 7.000 of 8.000 kip.
Vraag dus altijd naar de prijs in kip en geef pas later te kennen dat je in Dollar wilt betalen. je hebt dus kip bodig voor alles tussen de 10.000 en 20.000 kip/1 a 2 dollar.
Omwisselen in winkels of restaurants is vaak erg onvoordelig. Wisselburoojes of guesthouses geven vaker een betere deal en de Bank geeft het beste.

Ik heb Bahts gewisseld omdat ik die het meeste bij me had.
Bij guesthouses kreeg ik 270 kip voor 1 baht en bij de bank 280.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

bubbleboy schreef:Je kunt in een restaurantje met bv 20 dollar betalen en vragen om kip terug te krijgen.
Nou ik kom ook net uit Laos en dat kan hooguit in de grotere steden. In de meeste plaatsen hebben ze al moeite met wisselgeld van 50.000 kip als je 20.000 moet betalen. Met dollars kan je dan echt niet terecht.

Ooh en als ik je toch een tip mag doen.. doe niet alleen het Noorden met de zo voor de hand liggende route.. Luang Namtha-Luang Prabang-Vang Vieng en Vientianne. je mist dan echt ontzettend veel..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
karinmartin

Bericht door karinmartin »

gewoon even pinnen, kan in alle grotere toeristen plaatsen
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Neem wel wat extra geld mee voor de zekerheid want de pinautomaten zijn nogal eens leeg. Wij konden trouwens met ons ene Rabopasje niet pinnen maar met het andere wat we gelukkig ook bij ons hadden wel... beetje vreemd maar misschien handig om meer dan 1 pinpas mee te nemen.
Plaats reactie