Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Wij willen deze zomer rondreizen in Oeganda en Rwanda. Zijn er mensen die die onlangs gedaan hebben? Is het mogelijk om dit low budget te doen of kom je uiteindelijk toch uit op dure lodges en gidsen?
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Wanneer ga je? Ik vertrek over één week om precies dat te doen; backpacken in Uganda & Rwanda; en daarna via Tanzania door te reizen. Ik heb, behalve visums & gorillatrek, niks gepland. (en zeker geen groot budget beschikbaar)
Ik kom in juli terug, zal dan de ervaringen delen.
Ik kom in juli terug, zal dan de ervaringen delen.
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Beste Maf,
Wij gaan in augustus. Super gaaf dat jij volgende week al gaat! Heel veel plezier en ben ontzettend benieuwd naar je ervaringen!
Gister heb ik een Bradt reisgids gekocht waar ontzettend veel informatie in staat.
Heb jij je visum hier al geregeld? Wat heb je ervoor betaald?
Goede Reis!
Wij gaan in augustus. Super gaaf dat jij volgende week al gaat! Heel veel plezier en ben ontzettend benieuwd naar je ervaringen!
Gister heb ik een Bradt reisgids gekocht waar ontzettend veel informatie in staat.
Heb jij je visum hier al geregeld? Wat heb je ervoor betaald?
Goede Reis!
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Aangezien ik op Entebbe vlieg haal ik daar een visum on arrival. Rwanda & Tanzania heb ik hier in NL al geregeld, scheelt me gedoe aan de grens. Tanzania kost je 50e en Rwanda 62 euro. Beide visa waren binnen 3 werkdagen klaar.
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Beste Maf (en anderen),
Ik ben ook erg benieuwd hoe de veiligheids situatie in de steden en overige plekken op het moment is in verband met de ongeregeldheden mbt de walk-to-work demonstraties en het harde optreden van de regering.
Groetjes
Ik ben ook erg benieuwd hoe de veiligheids situatie in de steden en overige plekken op het moment is in verband met de ongeregeldheden mbt de walk-to-work demonstraties en het harde optreden van de regering.
Groetjes
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Ik probeer op de hoogte te blijven door reisverslagen te lezen van andere die daar nu zitten. Het lijkt vooralsnog allemaal wel mee te vallen, enkel op protest dagen moet je Kampala mijden...
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Dat is wel slim inderdaad. Toevallig een leuke link van reisverslagen?
Volgens mij vertrek jij ondertussen bijna.... Heel veel plezier!!
Volgens mij vertrek jij ondertussen bijna.... Heel veel plezier!!
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Ja, laatste voorbereidingen nog. Als je zoekt binnen waarbenjij.nu of gewoon via Google kan je een scala aan reisverslagen vinden, waarvan toch redelijk wat up-to-date
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
...en ik ben terug
Om kort en krachtig te zijn: Ja, Oeganda en Rwanda zijn prima om zelf te ontdekken; geen probleem; geweldige landen!
Oeganda is een stuk minder ontwikkeld dan Rwanda, dat merk je voornamelijk in het openbaar vervoer systeem. Rwanda heeft minibusjes door het hele land rijden die op tijd vertrekken en waar je comfortabel zit (en alle wegen zijn asfalt) Oeganda heeft niet altijd verharde wegen en de bussen zijn oud en groot, en de kleine busjes kunnen altijd voller
Waarom is het zo goed te bereizen:
- Alles is duidelijk en iedereen spreekt wel wat Engels of Frans (al dan niet met leuk accent
- Het openbaar vervoer is 'goed' geregeld, er gaan altijd wel wat bussen en je koopt gewoon kaartjes voor de bus net als ieder ander
- De mensen zijn oprecht vriendelijk en behulpzaam; als voorbeeld: een motorrijder (taxi) vroeg waar ik heen moest; ik zei: naar het busstation; hij wilde mij wel brengen; ik zei dat ik liever liep maar de weg niet wist; hij legde me haarfijn uit hoe ik moest lopen en wilde er niks voor
Oeganda:
- Hostels zijn steeds meer bekend; zo heb je in de wat meer toeristische plaatsen hostels (zoals kampala, entebbe, jinja, kabale) en in de wat minder bekende plaatsen kan je naar lodges en die zijn meestal ook niet al te prijzig (rond de 10 euro per nacht)
- Tijd is niet belangrijk; als je een strak reisschema opstelt kan je die de eerste dag maar beter weggooien. Afrikanen hebben tijd zat en zullen nooit haasten; danwel op tijd weggaan/aankomen (uitzondering qua vertrekken: Rwanda) 50 KM is geen ritje van een uur maar zo 2-4 uur. Je kijkt ook naar eventuele tijden en niet naar KM's. Langere afstanden (Kampala-Kabale-Fort Portal) gaan via lange busritten die meestal al snachts vertrekken. Een busrit qua dat moet je gewoon meemaken
- Er zijn niet veel toeristen; voornamelijk dure tours of mensen die plaatselijk op project zitten; wat het weer erg leuk maakt omdat er nog veel connectie is met de lokale bevolking
- Aanraders: Jinja, Lake Bunyonyi, Entebbe, Fort Portal.
Rwanda:
- Hostels zijn er eigenlijk niet, pastorale centers echter maken een prima vervanging
- Gorillas zijn geweldig
- Als je een multiple entry visa hebt; net over de grens in Congo (wel een congolese visa aanvragen als je niet wilt worden afgezet aan de grens) kan je slapen net naast een poel met lava (actieve vulkaan) en ook daar kan je gorillas bezoeken; wat je 200 ipv 500 dollar kost
- Bussysteem in Rwanda werkt goed, maar omdat het allemaal bergen zijn duren ritten nog altijd langer dan dat je denkt
- Lake Kivu is een aanrader
Zo; in het kort mijn bevindingen; maar er is nog zoveel meer; dus als je vragen hebt; stel ze maar
Om kort en krachtig te zijn: Ja, Oeganda en Rwanda zijn prima om zelf te ontdekken; geen probleem; geweldige landen!
Oeganda is een stuk minder ontwikkeld dan Rwanda, dat merk je voornamelijk in het openbaar vervoer systeem. Rwanda heeft minibusjes door het hele land rijden die op tijd vertrekken en waar je comfortabel zit (en alle wegen zijn asfalt) Oeganda heeft niet altijd verharde wegen en de bussen zijn oud en groot, en de kleine busjes kunnen altijd voller
Waarom is het zo goed te bereizen:
- Alles is duidelijk en iedereen spreekt wel wat Engels of Frans (al dan niet met leuk accent
- Het openbaar vervoer is 'goed' geregeld, er gaan altijd wel wat bussen en je koopt gewoon kaartjes voor de bus net als ieder ander
- De mensen zijn oprecht vriendelijk en behulpzaam; als voorbeeld: een motorrijder (taxi) vroeg waar ik heen moest; ik zei: naar het busstation; hij wilde mij wel brengen; ik zei dat ik liever liep maar de weg niet wist; hij legde me haarfijn uit hoe ik moest lopen en wilde er niks voor
Oeganda:
- Hostels zijn steeds meer bekend; zo heb je in de wat meer toeristische plaatsen hostels (zoals kampala, entebbe, jinja, kabale) en in de wat minder bekende plaatsen kan je naar lodges en die zijn meestal ook niet al te prijzig (rond de 10 euro per nacht)
- Tijd is niet belangrijk; als je een strak reisschema opstelt kan je die de eerste dag maar beter weggooien. Afrikanen hebben tijd zat en zullen nooit haasten; danwel op tijd weggaan/aankomen (uitzondering qua vertrekken: Rwanda) 50 KM is geen ritje van een uur maar zo 2-4 uur. Je kijkt ook naar eventuele tijden en niet naar KM's. Langere afstanden (Kampala-Kabale-Fort Portal) gaan via lange busritten die meestal al snachts vertrekken. Een busrit qua dat moet je gewoon meemaken
- Er zijn niet veel toeristen; voornamelijk dure tours of mensen die plaatselijk op project zitten; wat het weer erg leuk maakt omdat er nog veel connectie is met de lokale bevolking
- Aanraders: Jinja, Lake Bunyonyi, Entebbe, Fort Portal.
Rwanda:
- Hostels zijn er eigenlijk niet, pastorale centers echter maken een prima vervanging
- Gorillas zijn geweldig
- Als je een multiple entry visa hebt; net over de grens in Congo (wel een congolese visa aanvragen als je niet wilt worden afgezet aan de grens) kan je slapen net naast een poel met lava (actieve vulkaan) en ook daar kan je gorillas bezoeken; wat je 200 ipv 500 dollar kost
- Bussysteem in Rwanda werkt goed, maar omdat het allemaal bergen zijn duren ritten nog altijd langer dan dat je denkt
- Lake Kivu is een aanrader
Zo; in het kort mijn bevindingen; maar er is nog zoveel meer; dus als je vragen hebt; stel ze maar
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Beste Maf,
Super dat je er nog aan gedacht het je bevindingen te posten!
Klinkt goed! Fijn dat je een goede reis hebt gehad!
Wij gaan over iets meer dan aan maand weg. Kijk er echt naar uit. Het plan is nu; we vliegen naar entebbe. Daar willen we even blijven om vervolgens iets van een safari vanuit kampala te doen. Daarna met de bus richting Kigali en vanaf daar naar Bujumbura. En dan via Rwanda weer terug naar Oeganda.
Hoeveel tijd we waar gaan doorbrengen zien we daar wel.
De meren in Rwanda lijken me ook prachtig. Ben je daar ook geweest toevallig?(Lake Kivu?)
Heb je game drives gedaan?
Nog slaapplekken die je kunt aanbevelen? Bijvoorbeeld in Kigali en Entebbe?
Alvast bedankt!
Super dat je er nog aan gedacht het je bevindingen te posten!
Klinkt goed! Fijn dat je een goede reis hebt gehad!
Wij gaan over iets meer dan aan maand weg. Kijk er echt naar uit. Het plan is nu; we vliegen naar entebbe. Daar willen we even blijven om vervolgens iets van een safari vanuit kampala te doen. Daarna met de bus richting Kigali en vanaf daar naar Bujumbura. En dan via Rwanda weer terug naar Oeganda.
Hoeveel tijd we waar gaan doorbrengen zien we daar wel.
De meren in Rwanda lijken me ook prachtig. Ben je daar ook geweest toevallig?(Lake Kivu?)
Heb je game drives gedaan?
Nog slaapplekken die je kunt aanbevelen? Bijvoorbeeld in Kigali en Entebbe?
Alvast bedankt!
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Entebbe is echt een aankomstplaats; vlakbij de luchthaven. Een leuk hostel om even bij te komen is Entebbe Backpackers; een dorm voor weinig en een hele relaxte vibe. Entebbe biedt zelf weinig en is meer als rustplaats/opstapplaats voor de rest van de reis. Even bijkomen op Aero Beach of in de botanische tuin. Vanaf Entebbe kan je wel de boot pakken naar de eilanden in Lake Victoria (afhankelijk van de weersomstandigheden). Afhankelijk van het verkeer ben je binnen 1 - 2 uur in Kampala vanaf Entebbe.
Om chimpansees te gaan bekijken ben ik naar Fort Portal gegaan, hier kan je een halve of hele dag hiken door het oerwoud (en denk maar niet dat er paden zijn) en met geluk zie je de chimps. Hoewel de ervaring geweldig is, kan het nogal en hele onderneming zijn om enkel voor de chimps hierheen te gaan (kost je minimaal dag reizen heen en een dag reizen terug). Een perfecte vervanger hiervoor is Chimp Island waar je met de dieren kan samenzijn; ook in een vrije omgeving maar omdat het een opvang is (en een eiland) zijn ze hier makkelijk te spotten. De boot naar dit eiland kan je of in Entebbe regelen of in Kampala.
In Kampala is Red Chili een erg leuk hostel; beetje buiten het centrum maar wel erg relaxed. Kampala is een ERG drukke stad; hoewel chaos het eerste woord is wat bovenkomt zit er wonderbaarlijk structuur in. Dat neemt niet weg dat je makkelijk een paar uur doet om de stad in of uit te komen, want elk(e) bus(je) moet natuurlijk over hetzelfde kleine smalle weggetje. Kijk daarom ook op de kaart; want je kan beter de bus uitspringen en een boda pakken als je niet direct in het centrum moet zijn, scheelt je zo een uur of twee. Red Chili is ook zo'n hostel; als je vanaf Entebbe of Jinja komt hoef je niet naar het busstation.
Jinja: Explorers backpackers is leuk; maar nog leuker is de explorers campsite. Ga raften (is erg leuk!) of/en huur een mountainbike (PS; neem geen foto's van de (nieuwe) dam; je wordt daadwerkelijk gearresteerd als ze je het zien doen)
In Uganda leer je zeer snel het fenomeen boda-boda kennen; dit zijn motors waar ook alles op vervoerd kan worden. Al kan ik je afraden om met twee passagiers met backpacks erop te gaan zitten; dat was een eens en nooit meer. In de Planet staat iets over het aantal ongevallen; niet lezen totdat je terug bent en vraag gerust aan je chauffeur of het wat rustiger kan als je denkt het licht al te zien. In Rwanda heten de boda’s moto’s en daar krijg je een helm en mag er maximaal één persoon achterop.
Een game-drive heb ik in Tanzania gedaan, maar wat ik heb gehoord is Queen Elizabeth de plek om het in Uganda te doen. Ik ben er doorheen gereden en het is prachtig, vooral omdat je komt uit het regenwoud, je opeens over de savanne rijdt en daarna weer de jungle ingaat. Je hebt ook prachtige uitzichtpunten waar je van een rots echt het hele gebied kan overkijken; omdat dat allemaal lager is en je de kuddes kan overzien.
Lake Kivu is mooi, Ben zelf bij Gisanyi/Goma geweest maar er zijn nog meer plekken. Het was naar mijn inziens echter niet iets voor meer dan één dag; er was (in Gisenyi/Gomna dan) niet veel te vinden wat niet erg luxe en prijzig was. Als je naar Burundi gaat kan je beter doorgaan naar Lake Tanganuika. Hoewel ik er zelf niet geweest ben hoorde ik er mooie verhalen over van een paar reisgenoten.
In Kigali kan ik geen hostel aanraden; enkel afraden: de One Love Club ligt afgelegen; is erg duur en zeer aftands (en in Afrika had ik geen hoge standaard).
Nog eenmaal vermelden; zorg dat je Visa goed geregeld is; douane ambtenaren laten maar wat graag hun ‘macht tonen’ en jouw irritatieniveau opzoeken (Al mijn grensovergangen gingen goed; behalve Uganda - Rwanda) En denk nog eens na over de Goma vulkaan, het is prachtig en net over de grens bij Gisenyi (en veilig). Moet je wel een Congolese visa aanvragen vooraf of 285 dollar betalen bij de grens.
Uganda heeft voor toeristen veel meer te bieden dan Rwanda, en grote kans dat je langer in Uganda blijft hangen; maar beide landen zijn prachtig om te bezoeken.
Om chimpansees te gaan bekijken ben ik naar Fort Portal gegaan, hier kan je een halve of hele dag hiken door het oerwoud (en denk maar niet dat er paden zijn) en met geluk zie je de chimps. Hoewel de ervaring geweldig is, kan het nogal en hele onderneming zijn om enkel voor de chimps hierheen te gaan (kost je minimaal dag reizen heen en een dag reizen terug). Een perfecte vervanger hiervoor is Chimp Island waar je met de dieren kan samenzijn; ook in een vrije omgeving maar omdat het een opvang is (en een eiland) zijn ze hier makkelijk te spotten. De boot naar dit eiland kan je of in Entebbe regelen of in Kampala.
In Kampala is Red Chili een erg leuk hostel; beetje buiten het centrum maar wel erg relaxed. Kampala is een ERG drukke stad; hoewel chaos het eerste woord is wat bovenkomt zit er wonderbaarlijk structuur in. Dat neemt niet weg dat je makkelijk een paar uur doet om de stad in of uit te komen, want elk(e) bus(je) moet natuurlijk over hetzelfde kleine smalle weggetje. Kijk daarom ook op de kaart; want je kan beter de bus uitspringen en een boda pakken als je niet direct in het centrum moet zijn, scheelt je zo een uur of twee. Red Chili is ook zo'n hostel; als je vanaf Entebbe of Jinja komt hoef je niet naar het busstation.
Jinja: Explorers backpackers is leuk; maar nog leuker is de explorers campsite. Ga raften (is erg leuk!) of/en huur een mountainbike (PS; neem geen foto's van de (nieuwe) dam; je wordt daadwerkelijk gearresteerd als ze je het zien doen)
In Uganda leer je zeer snel het fenomeen boda-boda kennen; dit zijn motors waar ook alles op vervoerd kan worden. Al kan ik je afraden om met twee passagiers met backpacks erop te gaan zitten; dat was een eens en nooit meer. In de Planet staat iets over het aantal ongevallen; niet lezen totdat je terug bent en vraag gerust aan je chauffeur of het wat rustiger kan als je denkt het licht al te zien. In Rwanda heten de boda’s moto’s en daar krijg je een helm en mag er maximaal één persoon achterop.
Een game-drive heb ik in Tanzania gedaan, maar wat ik heb gehoord is Queen Elizabeth de plek om het in Uganda te doen. Ik ben er doorheen gereden en het is prachtig, vooral omdat je komt uit het regenwoud, je opeens over de savanne rijdt en daarna weer de jungle ingaat. Je hebt ook prachtige uitzichtpunten waar je van een rots echt het hele gebied kan overkijken; omdat dat allemaal lager is en je de kuddes kan overzien.
Lake Kivu is mooi, Ben zelf bij Gisanyi/Goma geweest maar er zijn nog meer plekken. Het was naar mijn inziens echter niet iets voor meer dan één dag; er was (in Gisenyi/Gomna dan) niet veel te vinden wat niet erg luxe en prijzig was. Als je naar Burundi gaat kan je beter doorgaan naar Lake Tanganuika. Hoewel ik er zelf niet geweest ben hoorde ik er mooie verhalen over van een paar reisgenoten.
In Kigali kan ik geen hostel aanraden; enkel afraden: de One Love Club ligt afgelegen; is erg duur en zeer aftands (en in Afrika had ik geen hoge standaard).
Nog eenmaal vermelden; zorg dat je Visa goed geregeld is; douane ambtenaren laten maar wat graag hun ‘macht tonen’ en jouw irritatieniveau opzoeken (Al mijn grensovergangen gingen goed; behalve Uganda - Rwanda) En denk nog eens na over de Goma vulkaan, het is prachtig en net over de grens bij Gisenyi (en veilig). Moet je wel een Congolese visa aanvragen vooraf of 285 dollar betalen bij de grens.
Uganda heeft voor toeristen veel meer te bieden dan Rwanda, en grote kans dat je langer in Uganda blijft hangen; maar beide landen zijn prachtig om te bezoeken.
Qreply
Beste Maf en anderen,
Leuk om jullie verhalen over Rwanda en Uganda te lezen. Deze landen zijn dus goed zelf te doen? Hoe vond je de mensen? Aardig of merkte je toch wel dat je overal afgezet wordt. Voelde je je veilig?
Hoe vond je het rondreizen met openbaar vervoer, krijgt je een eigen zitplaats of zit je tussen de kippen en geiten? Heb al gereisd door Kameroen, Madagascar en Namibië/Botswana, dus ben wel iets gewend, maar toch benieuwd hoe Rwanda is, vooral ook omdat ik met iemand ga die nog niet eerder in Afrika is geweest.
Wij hebben in de eerste plaats vooral plannen om naar Rwanda te gaan, of vind je het een must om Uganda er dan bij te doen? En hoe lang ben je in deze beide landen geweest? En bij wie had je je gorillatour in Rwanda geregeld?
Er werd door meerdere mensen geschreven dat ze geen groot budget hadden, waar moet ik aan denken voor een overnachting in Rwanda?
Een hoop vragen, ik hoop dat je tijd hebt om wat tips te geven. Alvast bedankt voor alle reacties!
Groet, Shirley
Leuk om jullie verhalen over Rwanda en Uganda te lezen. Deze landen zijn dus goed zelf te doen? Hoe vond je de mensen? Aardig of merkte je toch wel dat je overal afgezet wordt. Voelde je je veilig?
Hoe vond je het rondreizen met openbaar vervoer, krijgt je een eigen zitplaats of zit je tussen de kippen en geiten? Heb al gereisd door Kameroen, Madagascar en Namibië/Botswana, dus ben wel iets gewend, maar toch benieuwd hoe Rwanda is, vooral ook omdat ik met iemand ga die nog niet eerder in Afrika is geweest.
Wij hebben in de eerste plaats vooral plannen om naar Rwanda te gaan, of vind je het een must om Uganda er dan bij te doen? En hoe lang ben je in deze beide landen geweest? En bij wie had je je gorillatour in Rwanda geregeld?
Er werd door meerdere mensen geschreven dat ze geen groot budget hadden, waar moet ik aan denken voor een overnachting in Rwanda?
Een hoop vragen, ik hoop dat je tijd hebt om wat tips te geven. Alvast bedankt voor alle reacties!
Groet, Shirley
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Heej Shirley,
Het duurde even, maar bij dezen een reactie, zal het een beetje vraag voor vraag behandelen.
Deze landen zijn dus goed zelf te doen?
Absoluut, het bussysteem is in Rwanda zeer betrouwbaar, maar ook in Uganda brengt de bus je overal en er zijn altijd wel bussen, busjes, moto's. Soms moet je gewoon rekening houden dat reizen (vooral in Uganda) niet zo snel gaat. Je zal nooit ergens vast komen te zitten maar verwacht niet dat je op één dag van het Noorden naar het Zuiden komt.
Hoe vond je de mensen? Aardig of merkte je toch wel dat je overal afgezet wordt.
Zeer aardig, zeer behulpzaam. De meesten zien je niet als een wandelende portemonnee, iets wat ik bijvoorbeeld in Thailand sterker het gevoel heb. De mensen zijn oprecht geïnteresseerd en als je interesse terug toont kan een lange busreis weleens heel gezellig worden met goede gesprekken en etenswaren die je overal aangeboden krijgt omdat ze jou gewoon hun plaatselijk voedsel willen zien eten. Kijk; je betaald af en toe wat meer, maar dan valt het nog steeds mee. En meestal betaal je hetzelfde, het echte onderscheid merkte ik meer in de kustplaatsjes van Lake Kivu, en helemaal in Tanzania, maar daar vroeg je niet naar.
Voelde je je veilig?
Ja, al was het overdag in Kampala of s'avonds in een donkere straat in Jinja. Enkel toen we strandden zeer laat op de avond aan de grens van Congo waren we iets minder enthousiast; maar niets wat een moto niet voor ons kon oplossen door ons naar een guesthouse te brengen waar we toen maar overnachten. Het vervoer kan, voornamelijk in Uganda, soms tegenzitten; wees dus ook bewust hoe laat je een reis gaat maken. Ik heb me zoals gezegd eigenlijk nergens onveilig gevoeld maar probeer voor het donker op de plaats van bestemming te zijn.
Hoe vond je het rondreizen met openbaar vervoer, krijgt je een eigen zitplaats of zit je tussen de kippen en geiten?
In Rwanda en Uganda koop je een plek in de bus. In Rwanda is degene die het eerst komt degene met de beste zitplaats. Als je langere tijd met 2 personen en 2 backpacks reist is het wijs een 3e stoel bij te kopen, want het gangpad heeft ook zitplaatsen en in Rwanda gaat niks bovenop de bus. Backpack op schoot dus. In Uganda kan je een kaartje kopen voor zitten of staan en meestal wordt hier naar gekeken en zelfs een plek voor je gezocht / vrijgemaakt. Beetje op tijd instappen is altijd een goede oplossing. In Rwanda is er apart veetransport om het zo maar te zeggen, maar in Uganda zit je inderdaad met de kippen onder de stoel en de geit achterin. Maar geloof me, dit maakt het enkel alleen maar mooier. Maar zet niet zo snel je daypack op de grond, kippenstront krijg je er (in kleur) nooit helemaal meer af
Heb al gereisd door Kameroen, Madagascar en Namibië/Botswana, dus ben wel iets gewend, maar toch benieuwd hoe Rwanda is, vooral ook omdat ik met iemand ga die nog niet eerder in Afrika is geweest.
Ik ben dan weer nooit in bovenstaande landen geweest, maar wat ik weet van Kameroen is dat het enigszins vergelijkbaar is met Uganda. Maar vooral Rwanda moet je niet onderschatten, alles is daar best goed geregeld.
Wij hebben in de eerste plaats vooral plannen om naar Rwanda te gaan, of vind je het een must om Uganda er dan bij te doen?
Rwanda heeft echter niet zo heel veel. Zo'n Patrick van 3opReis zie je bij bijna alle bezienswaardigheden en hij is ook nog geen week onderweg. Nu moet je alles lekker op eigen tempo doen, maar dan nog steeds heeft Rwanda niet veel voor toeristen; het is ook niet zo'n heel groot land. En het is ook niet zo snel een plek waar je langer blijft hangen (vond ik dan) Genocide, Lake Kivu & de Gorilla's zijn de trekpleisters. Maar Uganda heeft oerwoud, Savannah, de Nijl, Lake Buyonyi... Ik zou Uganda er zeker bij doen, die verscheidenheid die je dan in je reis inbouwt is heerlijk.
En hoe lang ben je in deze beide landen geweest?
Tweeënhalve week Uganda en anderhalve week Rwanda.
En bij wie had je je gorillatour in Rwanda geregeld?
Direct bij de office in Kigali. Geen tour-operator ertussen, zelf de permits gekocht voor 4 dagen later, in Musanze via het Pastorale een driver geregeld voor 75 dollar, en 25 dollar extra beloofd als hij ons in de groep naar de Susa group zou krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. PS Rwanda is echt beter voor Gorilla's dan Uganda; minder toeristisch opgezet, meer kans op permits en professioneler geregeld.
Er werd door meerdere mensen geschreven dat ze geen groot budget hadden, waar moet ik aan denken voor een overnachting in Rwanda?
Ik sliep in Rwanda volgens mij voor tussen de 8-12 euro bij Pastorales en in Kigali een euro of 10-15 voor een hostel. En bij een Pastorale kon je in een slaapzaal (5 euro) of een 2 persoonskamer voor +/- 15-20 euro
Hoop dat je hier iets mee kan, het antwoord liet op zich wachten, maar als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!
Het duurde even, maar bij dezen een reactie, zal het een beetje vraag voor vraag behandelen.
Deze landen zijn dus goed zelf te doen?
Absoluut, het bussysteem is in Rwanda zeer betrouwbaar, maar ook in Uganda brengt de bus je overal en er zijn altijd wel bussen, busjes, moto's. Soms moet je gewoon rekening houden dat reizen (vooral in Uganda) niet zo snel gaat. Je zal nooit ergens vast komen te zitten maar verwacht niet dat je op één dag van het Noorden naar het Zuiden komt.
Hoe vond je de mensen? Aardig of merkte je toch wel dat je overal afgezet wordt.
Zeer aardig, zeer behulpzaam. De meesten zien je niet als een wandelende portemonnee, iets wat ik bijvoorbeeld in Thailand sterker het gevoel heb. De mensen zijn oprecht geïnteresseerd en als je interesse terug toont kan een lange busreis weleens heel gezellig worden met goede gesprekken en etenswaren die je overal aangeboden krijgt omdat ze jou gewoon hun plaatselijk voedsel willen zien eten. Kijk; je betaald af en toe wat meer, maar dan valt het nog steeds mee. En meestal betaal je hetzelfde, het echte onderscheid merkte ik meer in de kustplaatsjes van Lake Kivu, en helemaal in Tanzania, maar daar vroeg je niet naar.
Voelde je je veilig?
Ja, al was het overdag in Kampala of s'avonds in een donkere straat in Jinja. Enkel toen we strandden zeer laat op de avond aan de grens van Congo waren we iets minder enthousiast; maar niets wat een moto niet voor ons kon oplossen door ons naar een guesthouse te brengen waar we toen maar overnachten. Het vervoer kan, voornamelijk in Uganda, soms tegenzitten; wees dus ook bewust hoe laat je een reis gaat maken. Ik heb me zoals gezegd eigenlijk nergens onveilig gevoeld maar probeer voor het donker op de plaats van bestemming te zijn.
Hoe vond je het rondreizen met openbaar vervoer, krijgt je een eigen zitplaats of zit je tussen de kippen en geiten?
In Rwanda en Uganda koop je een plek in de bus. In Rwanda is degene die het eerst komt degene met de beste zitplaats. Als je langere tijd met 2 personen en 2 backpacks reist is het wijs een 3e stoel bij te kopen, want het gangpad heeft ook zitplaatsen en in Rwanda gaat niks bovenop de bus. Backpack op schoot dus. In Uganda kan je een kaartje kopen voor zitten of staan en meestal wordt hier naar gekeken en zelfs een plek voor je gezocht / vrijgemaakt. Beetje op tijd instappen is altijd een goede oplossing. In Rwanda is er apart veetransport om het zo maar te zeggen, maar in Uganda zit je inderdaad met de kippen onder de stoel en de geit achterin. Maar geloof me, dit maakt het enkel alleen maar mooier. Maar zet niet zo snel je daypack op de grond, kippenstront krijg je er (in kleur) nooit helemaal meer af
Heb al gereisd door Kameroen, Madagascar en Namibië/Botswana, dus ben wel iets gewend, maar toch benieuwd hoe Rwanda is, vooral ook omdat ik met iemand ga die nog niet eerder in Afrika is geweest.
Ik ben dan weer nooit in bovenstaande landen geweest, maar wat ik weet van Kameroen is dat het enigszins vergelijkbaar is met Uganda. Maar vooral Rwanda moet je niet onderschatten, alles is daar best goed geregeld.
Wij hebben in de eerste plaats vooral plannen om naar Rwanda te gaan, of vind je het een must om Uganda er dan bij te doen?
Rwanda heeft echter niet zo heel veel. Zo'n Patrick van 3opReis zie je bij bijna alle bezienswaardigheden en hij is ook nog geen week onderweg. Nu moet je alles lekker op eigen tempo doen, maar dan nog steeds heeft Rwanda niet veel voor toeristen; het is ook niet zo'n heel groot land. En het is ook niet zo snel een plek waar je langer blijft hangen (vond ik dan) Genocide, Lake Kivu & de Gorilla's zijn de trekpleisters. Maar Uganda heeft oerwoud, Savannah, de Nijl, Lake Buyonyi... Ik zou Uganda er zeker bij doen, die verscheidenheid die je dan in je reis inbouwt is heerlijk.
En hoe lang ben je in deze beide landen geweest?
Tweeënhalve week Uganda en anderhalve week Rwanda.
En bij wie had je je gorillatour in Rwanda geregeld?
Direct bij de office in Kigali. Geen tour-operator ertussen, zelf de permits gekocht voor 4 dagen later, in Musanze via het Pastorale een driver geregeld voor 75 dollar, en 25 dollar extra beloofd als hij ons in de groep naar de Susa group zou krijgen. Zo gezegd, zo gedaan. PS Rwanda is echt beter voor Gorilla's dan Uganda; minder toeristisch opgezet, meer kans op permits en professioneler geregeld.
Er werd door meerdere mensen geschreven dat ze geen groot budget hadden, waar moet ik aan denken voor een overnachting in Rwanda?
Ik sliep in Rwanda volgens mij voor tussen de 8-12 euro bij Pastorales en in Kigali een euro of 10-15 voor een hostel. En bij een Pastorale kon je in een slaapzaal (5 euro) of een 2 persoonskamer voor +/- 15-20 euro
Hoop dat je hier iets mee kan, het antwoord liet op zich wachten, maar als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Maf: ik heb alles ook gelezen en dank je hartelijk voor je informatie! Wat een ontezettend goede beantwoording van de vragen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?
Jeetje, Maf, wat heb je al mijn vragen uitgebreid beantwoord, enorm bedankt daarvoor! Toen ik m'n bericht terug las, vond ik dat ik wel erg veel vragen had gesteld...
We hebben inmiddels voor half januari een ticket geboekt, heen Uganda, terug vanaf Rwanda. dus leuk om te lezen dat het allemaal zo goed te doen is qua veiligheid en vervoer.
Fijn ook dat de mensen zo aardig zijn (dat was in die andere landen ook wel, maar dan vooral de gebieden waar weinig toeristen kwamen. In toeristische gebieden merk je toch wel dat mensen aan je willen verdienen en soms dubbel zo veel voor de bus vragen bijv). Nu ik er wat meer over gelezen heb, klinkt zeker Rwanda erg goed georganiseerd, en mochten we tussen de geiten zitten, heeft dat zeker ook z'n charme.
We denken er nog wel over om Uganda en de gorillas (deels) georganiseerd te doen, omdat je voor de Nationale parken anders toch vaak een auto moet huren, maar Rwanda gaan we zeker lekker zelf bussen Zo is het altijd het leukst om een land te leren kennen!
We hebben al heel veel zin in om te gaan over 1,5 maand, na het lezen van je reactie nog meer, dus nogmaals bedankt!!
We hebben inmiddels voor half januari een ticket geboekt, heen Uganda, terug vanaf Rwanda. dus leuk om te lezen dat het allemaal zo goed te doen is qua veiligheid en vervoer.
Fijn ook dat de mensen zo aardig zijn (dat was in die andere landen ook wel, maar dan vooral de gebieden waar weinig toeristen kwamen. In toeristische gebieden merk je toch wel dat mensen aan je willen verdienen en soms dubbel zo veel voor de bus vragen bijv). Nu ik er wat meer over gelezen heb, klinkt zeker Rwanda erg goed georganiseerd, en mochten we tussen de geiten zitten, heeft dat zeker ook z'n charme.
We denken er nog wel over om Uganda en de gorillas (deels) georganiseerd te doen, omdat je voor de Nationale parken anders toch vaak een auto moet huren, maar Rwanda gaan we zeker lekker zelf bussen Zo is het altijd het leukst om een land te leren kennen!
We hebben al heel veel zin in om te gaan over 1,5 maand, na het lezen van je reactie nog meer, dus nogmaals bedankt!!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten