Door Polen reizen met de trein
Heeft iemand met de trein door polen gereisd?
Ik en mijn vriendin gaan binnenkort een driehoek reizen met de trein tussen Berlijn, Tsjechie en Polen.
Ik vroeg mij af hoe de connecties zijn in Polen, of er vaak gereserveerd moet worden, of het beter is om met de bus te gaan.
We willen ook graag de natuur proeven dus vraag: zijn er goede connecties naar (afgelegen) dorpjes?
Hoe gaan mensen om met de Engelse taal in polen?
Ik vroeg mij af hoe de connecties zijn in Polen, of er vaak gereserveerd moet worden, of het beter is om met de bus te gaan.
We willen ook graag de natuur proeven dus vraag: zijn er goede connecties naar (afgelegen) dorpjes?
Hoe gaan mensen om met de Engelse taal in polen?
Re: Heeft iemand met de trein door polen gereisd?
Ik weet niet hoe internationale treinen in Polen zijn. Maar lokale treinen vond ik een ramp (traag en zeer oncomfortabel).
Ik ben per trein van Litouwen naar Berlijn gereisd, door Polen dus.
De trein van Warschaw naar Berlijn was zeker goed te noemen, schoon, en best lekkere bedjes. Op de andere trajecten (Vilnius na een of andere stad in Polen, en daarvandaan naar Warschaw) was het reizen minder confortabel. De treinen waren overvol, en je zat met veel man in een kleine coupee waar de rampjes niet van open konden, waar geen ruimte was voor bagage en waar je je niet kon bewegen.
Er gingen niet veel treinen pe dag, dus op stations moest lang gewacht worden.
Raad ik het af? Nee, dat ook weer niet. Hoewel reizen per bus meestal sneller is, vind ik reizen per trein leuker. Je gaat niet over een saaie snelweg, maar meer door de natuur en je ziet op de een of andere manier toch meer van het landschap.
De trein van Warschaw naar Berlijn was zeker goed te noemen, schoon, en best lekkere bedjes. Op de andere trajecten (Vilnius na een of andere stad in Polen, en daarvandaan naar Warschaw) was het reizen minder confortabel. De treinen waren overvol, en je zat met veel man in een kleine coupee waar de rampjes niet van open konden, waar geen ruimte was voor bagage en waar je je niet kon bewegen.
Er gingen niet veel treinen pe dag, dus op stations moest lang gewacht worden.
Raad ik het af? Nee, dat ook weer niet. Hoewel reizen per bus meestal sneller is, vind ik reizen per trein leuker. Je gaat niet over een saaie snelweg, maar meer door de natuur en je ziet op de een of andere manier toch meer van het landschap.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik ben rondgereisd tussen Wroclaw-Krakow-Warschau en weer terug, en vond het altijd prima. Warschau-Wroclaw was het minst comfortabele treintje, maar de restauratiewagon maakte dat goed (ook goed dat niemand klaagde ondanks dat we daar de volledige 5 a 6 uur treinen hebben gezeten )
Ook op de stations weinig problemen, men spreekt redelijk Engels, hoewel het makkelijker is gewoon bestemming, klasse (1 is niet veel duurder) tijd, enzovoorts even op te schrijven en dat te geven.
Ook op de stations weinig problemen, men spreekt redelijk Engels, hoewel het makkelijker is gewoon bestemming, klasse (1 is niet veel duurder) tijd, enzovoorts even op te schrijven en dat te geven.
Door Polen reizen met de trein
Iemand ervaring met de trein in Polen? Ik las dat treintickets ongeveer 75% goedkoper zijn dan in .nl.
Ik zou deze zomer eigenlijk een roadtrip gaan maken in oost europa, maar de belastingdienst zit me in de weg. Dus ik heb besloten om iig naar Polen te vliegen (ongeveer een week) als m'n zomervakantie begint (11 juli) en Auschwitz te bezoeken. Met Ryanair kost een enkeltje Krakow 23 euro atm.
Ik zit te denken om op krakow te vliegen met een enkeltje, en dan eventueel ook naar Warsaw af te reizen. En dan daar terug te vliegen als ik er genoeg van heb.
Of iemand moet een Engelstalige ov site weten van Polen haha
Ik zou deze zomer eigenlijk een roadtrip gaan maken in oost europa, maar de belastingdienst zit me in de weg. Dus ik heb besloten om iig naar Polen te vliegen (ongeveer een week) als m'n zomervakantie begint (11 juli) en Auschwitz te bezoeken. Met Ryanair kost een enkeltje Krakow 23 euro atm.
Ik zit te denken om op krakow te vliegen met een enkeltje, en dan eventueel ook naar Warsaw af te reizen. En dan daar terug te vliegen als ik er genoeg van heb.
Of iemand moet een Engelstalige ov site weten van Polen haha
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: Polen - trein?
Niet Engelstalig, maar zelfs in het Nederlands en betrouwbaar
http://www.bahn.de/i/view/NLD/nl/index.shtml
De Poolse site is deels in het Engels
http://rozklad-pkp.pl/?q=en/node/143
http://www.bahn.de/i/view/NLD/nl/index.shtml
De Poolse site is deels in het Engels
http://rozklad-pkp.pl/?q=en/node/143
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Ik heb met German Wings vorig jaar gevlogen vanaf Keulen op Kraków en terug van Warschau naar Keulen. Geloof dat ik 80 euro retour kwijt was inc. bagage.
Ik heb tussen Krakow en Warschau met de trein gereisd (eigenlijk via omweg namelijk: Zakopane maar goed) en het klopt dat het goedkoper is dan in Nederland. Ik had wel van te voren de tickets besteld via de Treinreiswinkel omdat ik de reisdata al wist. Ik ga dit jaar ter plaatse tickets kopen.
Een site die vanalles uitlegt is http://www.polrail.com.
Verder heb ik voor deze website een artikel geschreven over Warschau en daarin staat ook het eea over het openbaar vervoer daar en hoe je daar kan komen.
Ik heb tussen Krakow en Warschau met de trein gereisd (eigenlijk via omweg namelijk: Zakopane maar goed) en het klopt dat het goedkoper is dan in Nederland. Ik had wel van te voren de tickets besteld via de Treinreiswinkel omdat ik de reisdata al wist. Ik ga dit jaar ter plaatse tickets kopen.
Een site die vanalles uitlegt is http://www.polrail.com.
Verder heb ik voor deze website een artikel geschreven over Warschau en daarin staat ook het eea over het openbaar vervoer daar en hoe je daar kan komen.
Thnks!
@Menasil heb je dat alleen gedaan? Is dat veilig?
Ik heb alleen gereisd 10 dagen en ga dat komende zomer weer doen (maar dan 3 weken).Kuess schreef:Thnks!
Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld eigenlijk... gewoon aan de 'basisregels' gehouden... dus opletten op je spullen, geen donkere steegjes door 's avonds laat en mijdt ook Praha (wijk) in Warschau 's avonds als het donker is. Verder ook mijn geld onder m'n kleding gedragen en niet opzichtig rondgelopen met mijn digitale camera. Op centraal station in Warschau moet je wel even opletten, er kunnen zakkenrollers rondlopen maar ja dat heb je in Amsterdam en Den Haag ook.
ik merkte dat de Polen vriendelijke mensen waren in de trein. Ze hielpen me met m'n bagage opbergen en maakten soms extra ruimte. En ze deden erg hun best om je thuis te laten voelen (een Poolse familie dat geen Engels kon, wilde hun koekjes/snoep etc maar al te graag delen).
Ik weet niet hoe het bijv met nachttreinen zit. Ik heb overdag gereisd en bijv vanaf Zakopane bewust voor een trein gekozen die redelijk vroeg in de avond aankwam zodat ik nog bij licht mijn hostel kon vinden. Hoor wel negatieve verhalen over Zuid-Oost Polen in de nachttreinen/avonduren en met name route naar Praag is 'berucht'.
Maar als je alleen tussen Krakow en Warschau reist, heb je geen nachttrein nodig
Dat is helemaal fijn om te horen
Heb ik nog 1 vraag: waar heb je overnacht? En heb je alles van te voren gereserveerd? Of ben je gewoon op hoop van zegen gegaan?
Heb ik nog 1 vraag: waar heb je overnacht? En heb je alles van te voren gereserveerd? Of ben je gewoon op hoop van zegen gegaan?
Ik heb in hostels overnacht. Zie ook de hosteldatabase op deze website voor tips. Ik heb 'mijn' hostels er ook toegevoegd.
Ik heb alles van te voren gereserveerd omdat dit mijn 1e reis alleen was en ik dus wat houvast wilde hebben. Maar mijn ervaring is inmiddels dat Krakow bulkt van de accomodatie en je dus altijd wel een plekje vindt ergens... Warschau kent wat minder hostels.
Komende zomer ga ik deels op 'hoop van zegen'; heb enkele plaatsen wel gereserveerd omdat er festivals gaande zijn....dus miss is dat even goed om uit te zoeken.
Ik heb alles van te voren gereserveerd omdat dit mijn 1e reis alleen was en ik dus wat houvast wilde hebben. Maar mijn ervaring is inmiddels dat Krakow bulkt van de accomodatie en je dus altijd wel een plekje vindt ergens... Warschau kent wat minder hostels.
Komende zomer ga ik deels op 'hoop van zegen'; heb enkele plaatsen wel gereserveerd omdat er festivals gaande zijn....dus miss is dat even goed om uit te zoeken.
Reizen met de trein in Polen is in mijn ervaring prima te doen, al schijnen de treinen relatief langzaam te rijden vanwege verouderd materieel... Van Warschau naar Poznan is ongeveer 3 uur rijden: de snelheid van de trein werd aangegeven en was ongeveer 80km/u (!). Er was geen airco en aangezien het in augustus 37 graden was was het wel gloeiend heet (ook al stonden alle ramen open). Polen zelf gedragen zich heel beleefd in de trein! Geen gebel, etensluchten of rotzooi.
Treinen zitten wel relatief snel vol had ik het idee... dus zorg voor een goede plek bij het instappen want Poolse treinen overbruggen enorme afstanden.
Treinen zitten wel relatief snel vol had ik het idee... dus zorg voor een goede plek bij het instappen want Poolse treinen overbruggen enorme afstanden.
Welkt type trein heb je genomen?
EIC moet je van te voren plaatsen gereserveren dus daar heb je gegarandeerd plek (maar ze mogen ook reserveringen zonder zitplaats kopen dus als je last minute koopt kan het zijn dat je die krijgt en dus geen plek hebt). Maar de EIC heeft airco. Nu weet ik zo uit mijn hoofd niet of die tussen Poznan en Warschau rijdt
TLK is idd trein zonder airco en omdat deze veel goedkoper is dan EIC ook vaak sneller vol.
EIC moet je van te voren plaatsen gereserveren dus daar heb je gegarandeerd plek (maar ze mogen ook reserveringen zonder zitplaats kopen dus als je last minute koopt kan het zijn dat je die krijgt en dus geen plek hebt). Maar de EIC heeft airco. Nu weet ik zo uit mijn hoofd niet of die tussen Poznan en Warschau rijdt
TLK is idd trein zonder airco en omdat deze veel goedkoper is dan EIC ook vaak sneller vol.
@menasil
Ik weet nog niet precies wat ik in Wroclaw ga doen. Dat was het goedkoopst naar Polen vliegen. Ga we daarna naar Warschau en Krakau door nog. Kheb ook niet veel gepland. Ik zie wel hoe het loopt
Ik weet nog niet precies wat ik in Wroclaw ga doen. Dat was het goedkoopst naar Polen vliegen. Ga we daarna naar Warschau en Krakau door nog. Kheb ook niet veel gepland. Ik zie wel hoe het loopt
Ik denk dat je beter eerst naar Krakow kan gaan en dan naar Warsaw. Of vlieg je ook vanaf Wroclaw terug? Wordt wel pittig met de treinen qua reisafstand en reistijd.
In Krakow heb ik trouwens in Flamingo Hostel geslapen: AANRADER! Zit in een zijstraat van het Rynek en goede uitvalsbasis. In Warsaw was ik zeer tevreden over Helvetia Hostel (zit vlakbij Royal Route en Oude stad) maar ook Oki Doki hostel is een goed hostel.
Als je tussendoor nog vragen hebt over treinkaartjes kopen etc. Vraag het gerust. Het Poolse treinsysteem is iets ingewikkelder dan ik dacht. Ik ga er binnenkort een artikel over schrijven maar dat is niet op tijd voor jou reis (gezien tijdgebrek van mijn zijde ). Je moet goed in je achterhoofd houden dat er 2 grote maatschappijen zijn PR en PKP. Je kan met een PR ticket niet in een PKP trein en andersom. Je moet dus precies weten welke trein je wil hebben.
Ik hoop dat je een mooie reis gaat hebben! Polen is een fantastisch land, pas op, voor je het weet wil je weer terug
In Krakow heb ik trouwens in Flamingo Hostel geslapen: AANRADER! Zit in een zijstraat van het Rynek en goede uitvalsbasis. In Warsaw was ik zeer tevreden over Helvetia Hostel (zit vlakbij Royal Route en Oude stad) maar ook Oki Doki hostel is een goed hostel.
Als je tussendoor nog vragen hebt over treinkaartjes kopen etc. Vraag het gerust. Het Poolse treinsysteem is iets ingewikkelder dan ik dacht. Ik ga er binnenkort een artikel over schrijven maar dat is niet op tijd voor jou reis (gezien tijdgebrek van mijn zijde ). Je moet goed in je achterhoofd houden dat er 2 grote maatschappijen zijn PR en PKP. Je kan met een PR ticket niet in een PKP trein en andersom. Je moet dus precies weten welke trein je wil hebben.
Ik hoop dat je een mooie reis gaat hebben! Polen is een fantastisch land, pas op, voor je het weet wil je weer terug