langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Ik checkt afgelopen dinsdag in bij KLM en toen vertelde ze me omdat ik langer dan 3 maanden ticket heb, ik een visa nodig had. Ik legde haar uit dat ik een visitors permit zou krijgen in Zuid-AFrika en daar ter plekke inderdaad een verlenging zou aanvragen, maar de grondstewardess weigerde me in te checken. Is er een nieuwe regel die ik niet weet?
Ik ga al jaren een paar maanden in de winter naar Zuid-Afrika en nooit heeft iemand me lastig gevallen ermee en ik heb altijd netjes verlenging aangevraagd en gekregen.
Ik werd heel boos omdat ik vind dat als het waar is dat je van te voren een document moet hebben de KLM mij moet waarschuwen als ik een ticket langer dan 3 maanden koop, wat de eventuele consequenties zijn.
Ik ga al jaren een paar maanden in de winter naar Zuid-Afrika en nooit heeft iemand me lastig gevallen ermee en ik heb altijd netjes verlenging aangevraagd en gekregen.
Ik werd heel boos omdat ik vind dat als het waar is dat je van te voren een document moet hebben de KLM mij moet waarschuwen als ik een ticket langer dan 3 maanden koop, wat de eventuele consequenties zijn.
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Er staat een disclaimer bij je ticket dat je ZELF verantwoordelijk bent voor het hebben van een paspoort en de benodige visa. Heb je dat niet (zoals hier) dan heeft de vliegmaatschappij het recht je te weigeren. Ze zijn nl verplicht je mee terug te nemen als je onverhoopt ter plekke geen visitors permit krijgt, en ze hoeven het risico niet te lopen.
Recht op geld terug van je ticket heb je ook niet (wel van de belastingen).
Ik zou proberen of je op grond van coulance je ticket kan verzetten.
Recht op geld terug van je ticket heb je ook niet (wel van de belastingen).
Ik zou proberen of je op grond van coulance je ticket kan verzetten.
Laatst gewijzigd door Jenny op 18 dec 2010 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Ze hoeven me niet terug te nemen want je krijgt automatisch een visitors permit voor 3 maanden.
Ook als ik alleen handbagage had gehad hadden ze me niet tegen kunnen houden want ik had een boarding pass en een geldig paspoort. Dit is gewoon heel vreemd. Kennissen van mij die een week eerder waren gegaan werden niet geweigerd. Er klopt hier iets niet.
Nergens op het internet staat er iets over geschreven. Veel sites raden aan om een visitors permit te verlengen en niet officieel een visa aan te vragen omdat de Nederlandse ambassade je toch doorverwijst en het aanraadt om het zo te doen.
Ook als ik alleen handbagage had gehad hadden ze me niet tegen kunnen houden want ik had een boarding pass en een geldig paspoort. Dit is gewoon heel vreemd. Kennissen van mij die een week eerder waren gegaan werden niet geweigerd. Er klopt hier iets niet.
Nergens op het internet staat er iets over geschreven. Veel sites raden aan om een visitors permit te verlengen en niet officieel een visa aan te vragen omdat de Nederlandse ambassade je toch doorverwijst en het aanraadt om het zo te doen.
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Wat wil je bereiken met je bericht? Mensen waarschuwen? Tips om gelijk te krijgen bij KLM? Het kwaad is immers al geschied....
Ik zou in m'n klacht zeker de punten die ik in m'n vorige bericht noemde meenemen. Zij zullen waarschijnlijk hiernaar verwijzen, dus als je ze bij voorbaat weerlegt ben je ze een stap voor. Het is een feit dat maatschappijen steeds strenger worden!
Heel veel succes.
Ik zou in m'n klacht zeker de punten die ik in m'n vorige bericht noemde meenemen. Zij zullen waarschijnlijk hiernaar verwijzen, dus als je ze bij voorbaat weerlegt ben je ze een stap voor. Het is een feit dat maatschappijen steeds strenger worden!
Heel veel succes.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Ik heb even gegoogled en op diverse site staat ongeveer deze strekking:
Officieel gezien had je dus als ik de info goed begrijp vooraf een visum aanmoeten vragen. KLM heeft zich door je te weigeren aan de regels gehouden. Wanneer je wel naar Zuid-Afrika was gevlogen en geen visum had gekregen (om dezelfde regels) dan had KLM je terug moeten vliegen.Nederlanders en Belgen krijgen een toeristenvisum (=visitors permit) bij aankomst in Zuid-Afrika in hun paspoort gestempeld, mits zij (d.m.v. een retourticket) aan kunnen tonen dat zij het land binnen 90 dagen plannen te verlaten. De visitors permit is 90 dagen geldig.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Dit is nu precies waarvoor we hier heel vaak waarschuwen en waarvan er altijd maar mensen blijven roepen: "ach dat gebeurd nooit!"... rest my case....
De KLM staat volledig in haar gelijk. Er vanuit gaande dat je terugreis datum niet binnen die 90 dagen was. Jij bent er zelf verantwoordelijk voor de juiste visa te hebben.
De KLM staat volledig in haar gelijk. Er vanuit gaande dat je terugreis datum niet binnen die 90 dagen was. Jij bent er zelf verantwoordelijk voor de juiste visa te hebben.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- Ron
- Reisexpert
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 28 apr 2005 00:00
- Locatie: cala d 'or, mallorca
- Contacteer:
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
hey dit klinkt mij bekend, dit zelf 2 jaar terug mee gemaakt in dusseldorf toen ik ook naar zuid afrika vloog, had een ticket voor 6 maanden en geen visum mocht mooi niet boarden voordat ik mijn ticket had verzet.
nu vind ik het wel vreemd want er zijn genoeg mensen die naar zuid afrika vliegen en van uit daar naar andere landen gaat, maar heb jij geen bewijs daarvan dan kom je gewoon het vliegtuig niet in. en als je goed de kleine letters leest in je boeking van je ticket dan draai je ook nog eens vaak zelf op voor de kosten als je terug moet worden gevlogen als je niet het land wordt ingelaten, weet niet of dit zo is bij iedere vliegmaatschappij maar bij airberlin wel.
maar goed al bij al is het inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat al je papieren kloppen voor vertrek en zijn de vliegmaatschappijen daar niet verantwoordelijk voor de mensen bij checkin doen gewoon hun werk naar de regels die hun opgelegd krijgen.
nu vind ik het wel vreemd want er zijn genoeg mensen die naar zuid afrika vliegen en van uit daar naar andere landen gaat, maar heb jij geen bewijs daarvan dan kom je gewoon het vliegtuig niet in. en als je goed de kleine letters leest in je boeking van je ticket dan draai je ook nog eens vaak zelf op voor de kosten als je terug moet worden gevlogen als je niet het land wordt ingelaten, weet niet of dit zo is bij iedere vliegmaatschappij maar bij airberlin wel.
maar goed al bij al is het inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om te zorgen dat al je papieren kloppen voor vertrek en zijn de vliegmaatschappijen daar niet verantwoordelijk voor de mensen bij checkin doen gewoon hun werk naar de regels die hun opgelegd krijgen.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Dank jullie wel voor al jullie reacties mbt tot het weigeren van mijn bagage terwijl ik zwaar heb betaald voor een ticket dat me recht geeft op een plaats in een vliegtuig.
Blijft de vraag wat nu juist is. Ik ben sowieso voor wettelijke regels en dat iedereen zich daaraan moet houden. Je kan als land geen vreemde pluimage toelaten die geen geldige papieren hebben.
Vrienden van mij die vliegen via Duitsland naar Kaapstad hebben vandaag de ambassade in Berlijn opgebeld en die gaf aan je krijgt sowieso 3 maanden visitor permit en als je langer wil blijven ter plekke aanvragen en de officiele organen ter plekke beslissen of je langer kan blijven. Dat hangt af van je vermogen en andere in de documenten aan te geven zaken. De officiele organen in Berlijn zeiden zelf dat ze daar niet over KUNNEN BESLISSEN
Feit is dat de grondstewardess in Nederland heeft mij geen officiele papieren laten zien of zij gelijk had en ze had niets om aan te tonen waardoor ze me wettelijk kon weigeren. 'De computer zegt NEE is het antwoord.' Nou diegene die zich hierbij gaat neerleggen zijn verdoemd. In dit digitale tijdperk moet je gelijk ageren tegen zulk soort reacties.
HEb nu twee reacties die denken dat het idd zo is dat een vliegtuigmij je niet kan inchecken als ticket langer dan 3 maanden is en je geen visa hebt terwijl het land in dit geval zover ik heb geinformeerd een regeling heeft dat je automatisch 3 maanden visitors permit krijgt en verlenging via hun lokale officiele kanalen TER PLEKKE moet aanvragen.
Samenvatting
Kortom ik concludeer hieruit dat iedereen die langer dan 3 maanden vliegt moet maar hopen dat niet iemand hun tegenhoudt op grond van een regel die waarschijnlijk idd de regel is, maar die de meer ervaren grondstewardessen weten dat het voor een land als zuidafrika anders ligt.
Ik ben nu in zuidafrika en ben hier door de customs gegaan met mijn ticket langer dan 3 maanden en die hebben inderdaad OPGEMERKT we zien dat u u langer blijft dan 3 maanden, weet u dat u verlenging moet aanvragen op tijd? Niemand die me tegenhoudt vanuit Zuid-Afrika. Wonderbaarlijk dus dat iemand in Nederland me heeft geprobeerd tegen te houden. Waarom wat is hun belang?
Als iemand nog wettelijke artikelen weet die ik kan gebruiken in mijn zaak tegen de KLM, laat het me weten.
Ook mensen met gelijke ervaringen als ik. Ik wil er vragen over stellen en desnoods kamervragen. Wie heeft het nu voor het zeggen in een land. Toch niet een vliegtuigmij die er op vliegt? Als dat hun enige risico is dat ze iemand mee nemen die het land niet in mag. Dat belang weegt toch niet op tegenover mijn belang dat ik daar naar toe moet en veel geld heb betaald? Ze zijn vervoermaatschappij en moeten goede afspraken over met de landen waarop ze vliegen en van te voren waarschuwen als een klant bepaalde zaken niet in orde heeft dat het ticket niet geldig is. Ik kan dan van te voren een afweging maken dat ik niet met hun vlieg.
.
Ik stel me zo voor dat de vliegtuigmij wel verplicht moet checken of niet iemand een crimineel verleden heeft voordat ze aan boord gaan en in ogenschouw moeten nemen dat een land van bestemming zo iemand kan weigeren. Weet toevallig iemand hoe dat officieel zit.?
Ik vind dat zelfs een crimineel netjes een email moet krijgen sorry we kunnen u niet vliegen want u heeft een ''betwistbaar verleden' of zoiets dergelijks dat wij het risico lopen aansprakelijk te worden gesteld en verplicht worden gesteld u weer terug te vervoeren.. blahblaah. Wel moet dan netjes geld worden teruggegeven.
Dan nog een land als Zuidafrika wil graag toeristen en zal geen vliegtuigmij een strobreed in de weg leggen dus waarom gaat een commerciele vlieglijn hun eigen klanten lastig vallen met dit soort dingen? , Kortom ik snap er niets van en ben van plan om nooit meer KLM te vliegen of ze moeten echt met een goed verhaal komen. Ook raad ik het iedereen af nog met zo'n vliegtuigmij te vliegen die hun personeel niet goed instrueert. Dit is toch geen reclame? Het was trouwens de eerste keer dat ik KLM vlieg en ik vlieg al zestien jaar elke winter naar een bestemming langer dan 3 maanden om de Nederlandse winter te ontduiken. Niemand heeft me ooit tegengehouden of iets gezegd in al die jaren. Er is ook geen nieuwe regeling van kracht heb ik onderzocht.
Wij reizigers moet korte metten maken met dit soort willekeur door op dit soort forums elkaar te waarschuwen want daar was nog een vraag over van iemand die reageerde, waarom ik dit eigenlijk op internet zette? Rare vraag.. Ik weet niet of er mensen hebben gereageerd die voor vliegtuigmaatschappijen werken (want daar lijkt het op) , maar ik wil een open discussie en als er een wettelijke regels zijn opgesteld leg ik me er bij neer maar dan nog vind ik het dat een commercieel bedrijf hun onwetende klanten daarover moeten inlichten VOORDAT zij hun producten aanschaffen voor bedragen die voor sommige mensen hetzelfde zijn als een maandloon. Het gaat hier niet over het kopen van een mobieltje. Het gaat om echt veel geld. Het belang moet ook worden meegewogen dat je vervoert mensen en geen vee.
Blijft de vraag wat nu juist is. Ik ben sowieso voor wettelijke regels en dat iedereen zich daaraan moet houden. Je kan als land geen vreemde pluimage toelaten die geen geldige papieren hebben.
Vrienden van mij die vliegen via Duitsland naar Kaapstad hebben vandaag de ambassade in Berlijn opgebeld en die gaf aan je krijgt sowieso 3 maanden visitor permit en als je langer wil blijven ter plekke aanvragen en de officiele organen ter plekke beslissen of je langer kan blijven. Dat hangt af van je vermogen en andere in de documenten aan te geven zaken. De officiele organen in Berlijn zeiden zelf dat ze daar niet over KUNNEN BESLISSEN
Feit is dat de grondstewardess in Nederland heeft mij geen officiele papieren laten zien of zij gelijk had en ze had niets om aan te tonen waardoor ze me wettelijk kon weigeren. 'De computer zegt NEE is het antwoord.' Nou diegene die zich hierbij gaat neerleggen zijn verdoemd. In dit digitale tijdperk moet je gelijk ageren tegen zulk soort reacties.
HEb nu twee reacties die denken dat het idd zo is dat een vliegtuigmij je niet kan inchecken als ticket langer dan 3 maanden is en je geen visa hebt terwijl het land in dit geval zover ik heb geinformeerd een regeling heeft dat je automatisch 3 maanden visitors permit krijgt en verlenging via hun lokale officiele kanalen TER PLEKKE moet aanvragen.
Samenvatting
Kortom ik concludeer hieruit dat iedereen die langer dan 3 maanden vliegt moet maar hopen dat niet iemand hun tegenhoudt op grond van een regel die waarschijnlijk idd de regel is, maar die de meer ervaren grondstewardessen weten dat het voor een land als zuidafrika anders ligt.
Ik ben nu in zuidafrika en ben hier door de customs gegaan met mijn ticket langer dan 3 maanden en die hebben inderdaad OPGEMERKT we zien dat u u langer blijft dan 3 maanden, weet u dat u verlenging moet aanvragen op tijd? Niemand die me tegenhoudt vanuit Zuid-Afrika. Wonderbaarlijk dus dat iemand in Nederland me heeft geprobeerd tegen te houden. Waarom wat is hun belang?
Als iemand nog wettelijke artikelen weet die ik kan gebruiken in mijn zaak tegen de KLM, laat het me weten.
Ook mensen met gelijke ervaringen als ik. Ik wil er vragen over stellen en desnoods kamervragen. Wie heeft het nu voor het zeggen in een land. Toch niet een vliegtuigmij die er op vliegt? Als dat hun enige risico is dat ze iemand mee nemen die het land niet in mag. Dat belang weegt toch niet op tegenover mijn belang dat ik daar naar toe moet en veel geld heb betaald? Ze zijn vervoermaatschappij en moeten goede afspraken over met de landen waarop ze vliegen en van te voren waarschuwen als een klant bepaalde zaken niet in orde heeft dat het ticket niet geldig is. Ik kan dan van te voren een afweging maken dat ik niet met hun vlieg.
.
Ik stel me zo voor dat de vliegtuigmij wel verplicht moet checken of niet iemand een crimineel verleden heeft voordat ze aan boord gaan en in ogenschouw moeten nemen dat een land van bestemming zo iemand kan weigeren. Weet toevallig iemand hoe dat officieel zit.?
Ik vind dat zelfs een crimineel netjes een email moet krijgen sorry we kunnen u niet vliegen want u heeft een ''betwistbaar verleden' of zoiets dergelijks dat wij het risico lopen aansprakelijk te worden gesteld en verplicht worden gesteld u weer terug te vervoeren.. blahblaah. Wel moet dan netjes geld worden teruggegeven.
Dan nog een land als Zuidafrika wil graag toeristen en zal geen vliegtuigmij een strobreed in de weg leggen dus waarom gaat een commerciele vlieglijn hun eigen klanten lastig vallen met dit soort dingen? , Kortom ik snap er niets van en ben van plan om nooit meer KLM te vliegen of ze moeten echt met een goed verhaal komen. Ook raad ik het iedereen af nog met zo'n vliegtuigmij te vliegen die hun personeel niet goed instrueert. Dit is toch geen reclame? Het was trouwens de eerste keer dat ik KLM vlieg en ik vlieg al zestien jaar elke winter naar een bestemming langer dan 3 maanden om de Nederlandse winter te ontduiken. Niemand heeft me ooit tegengehouden of iets gezegd in al die jaren. Er is ook geen nieuwe regeling van kracht heb ik onderzocht.
Wij reizigers moet korte metten maken met dit soort willekeur door op dit soort forums elkaar te waarschuwen want daar was nog een vraag over van iemand die reageerde, waarom ik dit eigenlijk op internet zette? Rare vraag.. Ik weet niet of er mensen hebben gereageerd die voor vliegtuigmaatschappijen werken (want daar lijkt het op) , maar ik wil een open discussie en als er een wettelijke regels zijn opgesteld leg ik me er bij neer maar dan nog vind ik het dat een commercieel bedrijf hun onwetende klanten daarover moeten inlichten VOORDAT zij hun producten aanschaffen voor bedragen die voor sommige mensen hetzelfde zijn als een maandloon. Het gaat hier niet over het kopen van een mobieltje. Het gaat om echt veel geld. Het belang moet ook worden meegewogen dat je vervoert mensen en geen vee.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
als ik morgen tijd heb zal ik eens voor je zoeken.
Maar...bespaar je de moeite maar van een rechtzaak.
Een land binnen komen over land is een ander verhaal dan door de lucht.
Ja je kunt een visum on arrival krijgen maar wanneer je van te voren weet dat je langer wilt blijven moet je voor vertrek een visum halen bij de ambassade. Of een ticket met een terug reis datum die je kunt verzetten.
Dit zijn internationale regels. De luchtvaartmaatschappij moet controleren of je aan de visa vereisten voldoet. Dat deed je niet.
Zij draaien namelijk op voor de kosten van je terugvlucht als je in zuidafrika geweigerd word
Maar...bespaar je de moeite maar van een rechtzaak.
Een land binnen komen over land is een ander verhaal dan door de lucht.
Ja je kunt een visum on arrival krijgen maar wanneer je van te voren weet dat je langer wilt blijven moet je voor vertrek een visum halen bij de ambassade. Of een ticket met een terug reis datum die je kunt verzetten.
Dit zijn internationale regels. De luchtvaartmaatschappij moet controleren of je aan de visa vereisten voldoet. Dat deed je niet.
Zij draaien namelijk op voor de kosten van je terugvlucht als je in zuidafrika geweigerd word
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Hallo, ik ga voor 5 maanden naar Kaapstad naar familie. Wilde een visum aanvragen bij de Zuid Afrikaanse ambassade maar kreeg te horen dat ik dat in het land zelf moet doen bij Binnenlandse zaken in Zuid Afrika.
Nu las ik dat je geweigerd wordt bij Schiphol om dat ik geen visum heb en wel een ticket van 5 maanden.
Heeft iemand een goed advies voor mij, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan?
Nu las ik dat je geweigerd wordt bij Schiphol om dat ik geen visum heb en wel een ticket van 5 maanden.
Heeft iemand een goed advies voor mij, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan?
-
- Reisexpert
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
- Locatie: Somerset West,
- Contacteer:
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Klopt helemaal, je een verlenging aanvragen IN Zuid Afrika, en vreemd dat de KLM je weigerd. Je ontvangt bij binnenkomst een visitors permit voor 90 dagen ( pas is geen 3 maanden). En ga gelijk als je in ZA bent beginnen met de procedure voor verleningen, dit kan namelijk even duren.
Suc6
Suc6
- stevenl
- Reisexpert
- Berichten: 790
- Lid geworden op: 10 feb 2011 10:40
- Locatie: Kata en Rawai, Phuket
- Contacteer:
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Ticket naar buiten ZA kopen met vertrek binnen die 90 dagen?noutlot schreef: ↑22 sep 2019 10:14 Hallo, ik ga voor 5 maanden naar Kaapstad naar familie. Wilde een visum aanvragen bij de Zuid Afrikaanse ambassade maar kreeg te horen dat ik dat in het land zelf moet doen bij Binnenlandse zaken in Zuid Afrika.
Nu las ik dat je geweigerd wordt bij Schiphol om dat ik geen visum heb en wel een ticket van 5 maanden.
Heeft iemand een goed advies voor mij, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan?
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Precies. Boek een goedkoop ticket naar een buurland of via de FLY onward website. (Of zoiets, even googlen.)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Volgens mij is die border run loophole gedicht en kom je dan Zuid-Afrika niet meer in. De regels daarvoor zijn aangepast: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/zu ... si152.htmlstevenl schreef: ↑23 sep 2019 05:13Ticket naar buiten ZA kopen met vertrek binnen die 90 dagen?noutlot schreef: ↑22 sep 2019 10:14 Hallo, ik ga voor 5 maanden naar Kaapstad naar familie. Wilde een visum aanvragen bij de Zuid Afrikaanse ambassade maar kreeg te horen dat ik dat in het land zelf moet doen bij Binnenlandse zaken in Zuid Afrika.
Nu las ik dat je geweigerd wordt bij Schiphol om dat ik geen visum heb en wel een ticket van 5 maanden.
Heeft iemand een goed advies voor mij, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan?
-
- Reisexpert
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 20 apr 2017 16:38
- Locatie: Somerset West,
- Contacteer:
Re: langer dan 3 maanden ticket - geweigerd om in te checken
Nee borderhoppen is allang niet meer mogelijk hoor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten