route egypte, zijn we gek?

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

We hebben dus een week en 2 weekenden voor Egypte. We zijn niet eens super geintresseerd in de oudheid dus vinden niet erg dat we heel veel niet kunnen zien. We zijn gewoon blij met alles waar we wel tijd voor hebben.
Nu hebben we een planning in elkaar zitten knutselen. Nu de vraag aan jullie: Zijn we gek? of is het wel te doen?

Dag 1
Vrijdag avond : klm vlucht Amsterdam - Aankomst Caïro zaterdag ochtend ergens tussen 1.00 en 2.00
naar een hostel/hotel en slapen.

Zaterdag
Dag 2: Caïro
We moeten nog even kijken hoe we die dag gaan invullen.
We denken aan het Egyptisch Museum en de bazaar de Khan el-Khalili in het oude gedeelte van de stad.

Zondag
Dag 3: Caïro / Excursie Gizeh en Saqqara - Aswan
richting de piramides van Gizeh met de bijbehorende sfinx etc, een bezoek aan de dodenstad Saqqara, met de piramide van Djoser
's Avonds nemen we de nachttrein naar Aswan,

Maandag
Dag 4: Aswan
lekker rond kijken, thee huisje, waterpijpje, paar uurtjes weg op een felluka om de nijl te bekijken en de nubische dorpjes etc

Dinsdag
Dag 5: Aswan - Kom Ombo - Edfu - Luxor
WE verlaten Aswan per felukka. Lekker rustig dagje, genieten van de rivier. we overnachten op de boot of in een tent ofzo


Woensdag
Dag 6: Luxor
nog een stukje varten tot Kom Ombo. Hier regelen we vervoer naar Luxor. Behalve de dubbeltempel van Sobek en Haroeris van Kom Ombo gaan we waarschijnlijk onderweg ook de Horustempel in Edfu te bekijken.
In de loop van de middag rijden we dan Luxor binnen.

Donderdag
Dag7: Luxor
Karnak, de valleien en Luxor. 1 dag is te weinig maar ach...

Vrijdag
Dag 8: Luxor - Hurghada
Vanaf Luxor richting de rode zee kust bijHugarda. Dat is ongeveer zes uur rijden.\

We zijn nog op zoek naar een leuke plek op max 2 uur rijden van Hurghada. We willen vooral makkelijk kunnen snorkelen

Zaterdag
Dag 9: omgeving Hurghada
Vrije dag en een nachtvlucht naar Cairo. Waarschijnlijk die van 23.15

Zondag
Dag 10: Cairo - Amsterdam
vlucht van 4.15 aankomst 8.00
naar huis, tas uitpakken, wasje draaien en de volgende ochtend weer aan het werk

We gaan een paar dingen op deze reis van te voren vast leggen zoals een hotel in Cairo met een pick-up voor de eerste nachten. Iemand suggesties?
de trein gaan we reserveren en verder moeten we nog even kijken.
Wat denken jullie van bovenstaande route??
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Rudi, wat denk je zelf???? Dit is echt gekkenwerk!

Mijn eerste idee was: waarom Hurghada. Maar blijkbaar vlieg je vanaf daar, dus dat is niet te skippen. Misschien Aswan en de Feluccatocht eruit? Ik hoef jou niet te vertellen hoe vermoeiend reisdagen zijn.... En in die nachttrein slaap je echt niet!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Maaike T

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Maaike T »

Heb geen tijd, want ik heb nog een nachtdienst en ben de koffer aan het inpakken voor Ethiopie etc.
Kijk maar op onze site of er nog wat ideetjes tussen staan.
Apart eentje van Egypte en eentje van Cairo.
.
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Hoot »

Je wilt teveel in een te korte tijd denk ik.

Als je alleen om de Nubische dorpjes en de waterpijp naar Aswan wilt, blijf daar maar weg en neem een extra dag in Luxor erbij. Naar Aswan ga je voor de excursie naar Abu Simbel, als je daar niet heen wilt is er in Aswan weinig bijzonders te doen.

Wat me nog meer opviel is dat je op je route tussen Aswan en Luxor in Kom Ombo uit de boot wilt en dan 'vervoer regelen' tot Luxor. Dat is iets wat je van te voren goed zult moeten uitzoeken. In Egypte is het zo dat je als individuele reiziger niet zomaar in elke bus kunt stappen, er geldt een quotum voor het aantal toeristen per reguliere lijnbus, zeker in het zuiden. Toen ik er twee jaar geleden was, was het zo dat we tussen Aswan en Luxor helemaal niet met de bus of trein mochten reizen (alleen met die toeristen-nachttrein van Abela). We waren toen verplicht om in het ochtendkonvooi vanuit Aswan mee te reizen, met politie enzo. Dat toeristenkonvooi stopte in Kom Ombo en Edfu en gaat op vaste tijden weer weg.
(De tempels van Kom Ombo en Edfu zijn zeker de moeite waard als je er toch langs komt overigens.)

De nachttrein vanuit Caïro moet je minstens één of twee dagen vooraf reserveren. Geen idee of dat via internet kan inmiddels. Mij heeft het toen heel wat uurtjes op het station gekost...

Hoteltip in Caïro: het Paris Hotel, via Hostelworld wel te vinden. Schoon, centraal gelegen downtown, broodjeszaak beneden om je ontbijt te halen, vriendelijke staff.
Hoteltip in Luxor: El Fayrouz Hotel, op de westoever. Ik zou alleen voor dat hotel en die prachtige tuin al een week terug willen *droomt weg*
Hoteltip in Aswan: NIET het Horus Hotel... :N

Je wilt veel, dat had ik al gezegd. Het is niet geheel ondoenlijk, maar echt relaxed is het allemaal niet. Er hoeft maar één bus of trein niet te rijden, en je planning is naar de knoppen.
Don't dream your life - Live your dream
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

ik heb mijn connecties ende trein, defelucca entransport naar luxor en richting hurgada zal van te voren geregeld zijn.
Niet slapen in de nachttrein? Waarom niet? We nemen een slaapplek niet een stoel.
Aswan is een twijfelpunt maar het laatste stuk trein schijnt mooi te zijn en de felucca tocht ook
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Hoot »

bolletjeom schreef:Aswan is een twijfelpunt maar het laatste stuk trein schijnt mooi te zijn en de felucca tocht ook
Die trein waar ik toen in zat had tralies voor de ramen, je zag geen flikker _O- Ik heb er overigens wel heel goed geslapen, in die trein.

Een heel goed idee om dat vervoer vooraf vast te leggen, daar ben ik toen echt veel tijd aan kwijt geweest. Heen en weer naar busstations, in de rij waarin iedereen voor kruipt, wachten op de Egyptische bureaucratie, politie omkopen (1x omdat het ééécht niet anders kon O-) ), te horen krijgen dat je morgen maar weer terug moet komen en dan de volgende dag het hele riedeltje weer opnieuw.
Egypte is niet echt gemaakt voor backpackers. Dingen vooraf geregeld hebben, kan erg fijn zijn!
Don't dream your life - Live your dream
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Robin »

Hi,

Het is een druk schema, maar volgens mij wel te doen. Alleen de feluccatrip vanaf aswan tot edfu kost 3 dagen. Het kan wel sneller maar om de een of andere reden willen ze dat gewoon niet. Dan zetten ze je eerder af. Het heeft ook niet zoveel zin om eerst in aswan rond te varen en de volgende dag pas de Nijl af te zakken. Tot edfu kom je trouwens niet maar de feluccatrip zal een bus voor je regelen vanaf waar ze stoppen met varen. Zorg dat vantevoren duidelijk vastligt dat als ze edfu niet halen zij de bus betalen. Je hebt namelijk geen andere keus en als je zelf moet betalen is de bus veel duurder. Vanaf edfu kan je met 1 van de vele toeristenbusjes mee naar luxor. Dat is geen probleem, je moet gewoon onderhandelen met de chauffeurs. In aswan zelf is niet zoveel te doen behalve uitvalbasis voor feluccatrip trip en abu simbel en een aardig museum. De feluccatrip is heel relaxed. Je doet niet meer dan hangen en een beetje voor je uit staren. Als je maar zo kort hebt is het misschien leuker om abu simbel mee te pakken en dan een
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

@ Rudi: mijn nachttrein had geen bedjes naar stoeltjes. En dan slaap je toch minder....
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Tikva »

Hoot schreef:Je wilt teveel in een te korte tijd denk ik.

Als je alleen om de Nubische dorpjes en de waterpijp naar Aswan wilt, blijf daar maar weg en neem een extra dag in Luxor erbij. Naar Aswan ga je voor de excursie naar Abu Simbel, als je daar niet heen wilt is er in Aswan weinig bijzonders te doen.
Helemaal mee eens!, zou Aswan laten zitten. Tegen de tijd dat je er bent ben je waarschijnlijk ook nog eens helemaal brak. Nachtrein had ook alleen stoelen en wel een beetje geslapen maar echt niet leker.

En die nachtrein regelen is echt een gedoe waar je de tijd voor moet nemen, tenzij je de dure toeristen trein wil nemen. ff uit mijn reisverslag
Tussen deze bezoeken in gingen we ook nog even een treinkaartje naar Aswan kopen. Toeristen mogen niet in alle treinen, er zijn 3 normale treinen die toegestaan zijn en een trein alleen voor toeristen die wel 10 keer zo duur is. Op het station aangekomen vragen we in ons beste egyptisch een kaartje voor de gewone nacht trein van die avond, nee die ging niet. Uuh de middag trein dan de volgende dag? kaartjes allemaal op. Dat was balen. Dus dan maar de toeristen trein, deze koste 60 dollar en is alleen in dollars te betalen. Dit hadden we niet dus wij op zoek naar dollars gelukkig kwamen we toen andere toeristen tegen die ons vertelden dat ze kaartjes voor de trein van 10 over 12 hadden gekocht. Hoe kon dat nou weer?? Wij terug naar het station zegt die man , ja maar dat is dus de volgende dag de ochtend trein dat hebben jullie niet gevraagd en ja die kaartjes had hij wel Oke eind goed al goed we kregen dus onze kaartjes voor de nachttrein :-). Om 24.:10 vertrokken we voor een 12 uur durende reis naar Aswan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

ok, nu overwegen we een iets andere route. Wat denken jullie daar van? beter?

Dag 1 Vrijdag avond : KLM vlucht Amsterdam - Aankomst Caïro zaterdag ochtend ergens tussen 1.00 en 2.00
naar een hostel/hotel en slapen.

Zaterdag Dag 2: Caïro
Egyptisch Museum en de bazaar de Khan el-Khalili in het oude gedeelte van de stad.

Zondag. Dag 3: Caïro / Excursie Gizeh en Saqqara - Aswan
richting de piramides van Gizeh met de bijbehorende sfinx etc, een bezoek aan de dodenstad Saqqara, met de piramide van Djoser. 's Avonds nemen we de nachttrein naar Aswan. We nemen de "dure" slaaptrein met bedden in een privé coupé

Maandag. Dag 4: Aswan
lekker rond kijken, thee huisje, waterpijpje, paar uurtjes weg op een felluka om de nijl te bekijken en de nubische dorpjes etc

Dinsdag. Dag 5: Aswan
Abu Simbel.

Woensdag . Dag 6 Aswan - Kom Ombo - Edfu - Luxor
We verlaten Aswan per felukka. Lekker rustig dagje, genieten van de rivier. we overnachten op de boot of in een tent ofzo

Donderdag. Dag 7: Luxor
Nog een stukje varen tot Kom Ombo. We regelen van te voren dat we hier vervoer voor naar Luxor hebben zodat we onderweg de dubbeltempel van Sobek en Haroeris en de Horustempel in Edfu kunnen bekijken.

Vrijdag. Dag 8: Luxor
de valleien en Luxor.

Zaterdag. Dag 9: Luxor
Karnak en een nachtvlucht naar Cairo.

Zondag
Dag 10: Cairo - Amsterdam. vlucht van 4.15 aankomst 8.00
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Jenny »

Veel beter!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hoot
Reiziger
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:33

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Hoot »

Eens met voorgaande reactie. Deze route daar zou ik voor tekenen! :)
Don't dream your life - Live your dream
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door Robin »

Beter plan inderdaad...
eefje
Wereldreiziger
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 dec 2007 20:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door eefje »

Ik vond het dahab Hostel erg leuk! Hing een leuke sfeer en spotgoedkoop. Ik verbleef in de goedkoopste kamer maar daar was verder geen verwarming oid. Weet niet of dat tegen de tijd dat jij daar bent wel nodig is? Het fijne van dit hotel is dat je binnen 5 minuten lopen bij het museum bent.
Er zit trouwens ook een leuk restaurantje in de buurt: vanaf het hotel richting de rotonde, tweede rechts en dan in een steegje aan de linkerkant.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Re: route egypte, zijn we gek?

Bericht door bolletjeom »

iemand tips voor een hostel in Cairo, Luxor en Aswan (behalve de al genoemde suggesties die ik nu aan het bekijken ben)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast