Nieuw Zeeland kletstopic

Stel hier al je vragen over Nieuw-Zeeland. Van het Noordereiland tot het Zuidereiland en van vulkanen tot grotten.
Marije
Reisexpert

Nieuw Zeeland kletstopic

Bericht door Marije »

Ik doe iets niet helemaal goed: in januari gaat mijn gedroomde reis naar Nieuw Zeeland eindelijk beginnen en ik ben al maanden bezig met allerlei voorbereidingen en hier op het forum iedereen het hemd van het lijf vragen. De laatste tijd realiseer ik me dat er niet zo veel meer voor te bereiden valt en dat ik niet meer weet wat ik nog moet vragen....ik weet alles al en alle belangrijke, grote dingen zijn/worden al geregeld! Help! Wat moet ik nou doen tot 5 januari hier op ATG? Andere mensen helpen met hun reisvragen is lastig, omdat ik nog maar een beginner ben :)

Daarom hier een kletstopic voor iedereen die zijn/haar reis naar Nieuw Zeeland aan het voorbereiden is! Hier kunnen we met z'n allen overexited en hyper onze tijd doorkomen tot we op 't vliegtuig mogen! Maar iedereen die al in NZ is geweest of iedereen die gewoon iets leuks te melden heeft is natuurlijk ook welkom!
Marije
Reisexpert

Re: NZ kletstopic

Bericht door Marije »

Ik begin zellef wel ff:

Zijn er ook mensen die een Lord of the Rings tour gedaan hebben / gaan doen? Er is van alles te doen op dat gebied, maar ik twijfel. Het lijkt me heel gaaf om locaties te zien. Zelf is het lastig er te komen als je geen auto hebt. Ik heb wel het LOTR locaction guide book, maar daar blijkt dat ook uit. Dan is zo'n tour dus wel een oplossing. Maar...vaak wel prijzig. En ergens vind ik het ook erg corny en touristisch eigenlijk. Ik ben ook geen LOTR freak ofzo... er gaan toch vast ook wel 'normale mensen' ;) mee met zo'n tour? Op de foto met een requisiet uit de film hoeft voor mij niet zo :)
Tot nu toe lijkt vooral een tour bij Methven me mooi, daar is o.a. Edoras opgenomen. Hobbiton lijkt me ook wel grappig op zich, maar dat schijnt eigenlijk niet zo veel voor te stellen, dus misschien moet ik zoiets dan maar laten schieten...

Ben benieuwd naar ervaringen en gedachten hierover...

En alle andere NZ gerelateerde tips zijn welkom!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

leuk idee, zo'n klets topic over N-z

Ik ben een behoorlijke LOTR freak en heb geen tours gedaan. Gewoon té duur!
Ik had naar Hobitton willen gaan maar daar was niemand enthousiast over. Er schijnen alleen wat betonnen platen in heuvels te zien zijn en voor erg veel geld.
Wel hebben we met de auto wat natuurgebieden op gezocht die opnamelocatie waren geweest en dan kom je idd wel op erg mooie plekken!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hadden destijds ook een LOTR boekje gekocht en zijn ook naar bepaalde gebieden geweest waar de film is opgenomen. Hobbiton is vrij prijzig, ik dacht iets van NZ$50,- per nacht. Hoe het is weet ik niet. Wanneer je eigen vervoer hebt (en de film nog vers in je geheugen) kun je toch behoorlijk wat dingen zelf bekijken. Zoals Mount doom en nog wat van die plekken. Wanneer je dan op zo'n plek staat zie het vanzelf weer voor je. Oh en even voor de duidelijkheid ik ben ook geen super fan, maar overal waar we in de buurt waren zijn we toch even gaan kijken. Het zijn sowieso mooie plekken.

Quad rijden is ook iets wat ik je kan aanraden :) Erg cool!
postvoorwen
Reiziger

Bericht door postvoorwen »

Goed idee zo'n topic! Ikzelf ga in februari en ben al aan t aftellen!

Ben geen LOTR fan (heb de films wel gezien hoor) dus waarschijnlijk is mijn antwoord ietwat gekleurd.
Ik zou in elk geval geen geld neerleggen voor de zogn. LOTR-tours.
Hobbiton heb ik toevallig gezien toen we daar langsreden en alhoewel het wel grappig was, was dat het ook wel. Mt Doom is niet te missen als je vanuit Lake Taupo naar Wellington rijdt.
En om nou in NZ speciaal op zoek te gaan naar de LOTR plekjes...er zijn zoveel mooie plekken die ook heel sprookjesachtig aandoen!

Succes!
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Ben ook enorm aan 't aftellen. Het liefst vlieg ik morgen, maar goed, de voorpret is ook enorm leuk!
Ik vind het inderdaad ook wel zonde van je geld, maar misschien ga ik toch wel één tour doen, die naar de plek waar Edoras gefilmd is. Dat vind ik echt magische stukjes in de films en 't lijkt me gaaf om die berg waar de stad op gebouwd was te zien. Maar goed, ik hoef niks te beslissen tot ik er ben!

Trouwens, zit as we speak te kijken (half) naar "Hermans Kookeiland" op rtl4. Vind kookprogramma's wel grappig, zou het normaalgesproken niet echt gaan volgen, vind die Herman ook een beetje een ei, maarrrr....dit speelt zich helemaal af in Nieuw Zeeland! Geniet nu al van de landschappen die te zien zijn!!!
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Mount Doom is toch te zien gedurende bijna de gehele Tongariro Alpine Crossing ?
Ga je die nog lopen Marije ?

Als we dan toch filmsites bekijken ga ik eigenlijk liever naar het strand waar Burt Munro z'n motor testte. Top rol van Sir Anthony Hopkins, en top film ^O^
LotR is leuk maar als de CGI en de props allemaal in een loods staan of zijn vernietigd is het meeste onherkenbaar, ik gooi de DVD nog wel eens in de spelert. (liever niet, ik ben LotR en Matrix moe)

Maar uhm, leuk topic ;)
Ik zit nog volop in de voorbereiding.
Vanmiddag m'n pasfoto's laten schieten voor m'n paspoort en rijbewijs, ik schijn officieel geen nederlander meer te zijn, ik ben wat laat met vernieuwen... :9
Ik haat foto's van mezelf maar mijn God, pasfoto's zijn helemaal erg :N
Morgen dus dat regelen, en dan over 5 werkdagen eens kijken voor een visum.
Dan rest mij nog een ticket, verzekering, rugtas, kleding, extra schoeisel, laptopje, alle andere zooi...
Het belangrijkste vannacht besteld en is vanmiddag al verzonden...voor veel centjes aan foto apparatuur, dat komt morgen binnen, darn wat ben ik zenuwachtig, het lijkt wel de dag voor Sinterklaas ;)

Nou uhm, genoeg monoloog, tikkie, jij bent!
(jij ? uh, ja, jij...)

edit : Oh, en ik moet nog een route bedenken, ik heb een kaart en wat stikkertjes...eens kijken of ik ze alle 500 op ga plakken ;) Op newzealand.com is dat kaartje te klein voor een planning.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

He wat leuk, het is hier nu al gezellig! :D

Pasfoto's zijn gewoon stom!
Ik ga de Tongariro Crossing denk ik wel doen ja. Begreep dat je ook nog een omweg kan maken en 'Mount Doom' zelf kan beklimmen, maar weet niet of ik dat zie zitten, heheh...

Welk kaartje bedoel je precies? Ik heb een tijd geleden nog een keer ergens een gratis papieren kaart besteld. Best leuk ding, hij hangt op de deur van mijn kamer zodat ik er elk moment even naar kan kijken. Zal even kijken of ik nog kan vinden waar ik dat ding vandaan heb.
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Ik heb gewoon een "grote" kaart van de ANWB, voorop Noord, achterop Zuid.
Het is bij onze ANWB altijd maar hopen dat een kaart in de schappen ligt, op=op is vaak het geval, ik had geluk.

Op http://www.newzealand.com en http://www.lonelyplanet.com heb je ook "handige" online kaarten, of zoiets als http://maps.auckland.govt.nz als je computer dat aankan.
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Oooh ok! Dat is al veel handiger dan die gratis kaart die ik heb. Maar toch, misschien vind iemand het leuk, je kan hem hier bestellen: http://www.newzealand.com/travel/utilit ... ochure.cfm

Edit: ze sturen 'm trouwens gratis op!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Nieuw Zeeland kletstopic

Bericht door bolletjeom »

Mount Doom is toch te zien gedurende bijna de gehele Tongariro Alpine Crossing ?
ehm...als je uberhaubt zicht hebt....dan misschien wel. Wij hebben 2 dagen staan wachten tot de regen op hield en zagen niet eens het einde van de camping. :'(

Pasfoto's zijn zeker stom! moest van de week ook weer laten maken. voor mijn OV kaart dus ik dacht nog heel blij dat het dan geen stomme officiele foto hoefde te zijn dus dat ik mijn bril op mocht houden en misschien mocht lachen...nee hoor! Gewoon bril af en glazig voor je uit kijken, haar naar achter zodat je oren te zien zijn, oorbellen uit, en geen stukje tand laten zien hoor!! *_*
Je kon ook een digitale versie van die foto krijgen maar daar heb ik voor bedankt.

over LOTR locaties. Het gebied boven Queenstown hebben ze gebruikt. Bij Glenorchy. Mooi natuurgebied!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Tja, regen, daar zullen we ook van gaan mogen genieten :N
Ik twijfel nog of ik na Auckland meteen maar richting het zuiden vlieg.
Februari dan weer noordwaards en dan zien ik wel weer.
Hmm, of niet, ik ga weer verder met stikkertjes plakken ;)
Marije
Reisexpert

Bericht door Marije »

Haha, tof, ik wil ook stickertjes!

Ik kan wel even wat vertellen over mijn route: Ik vlieg naar Christchurch (na eerst een paar dagen Sydney 8-) ). Dan wil ik een paar weken helpxen en de buurt van Akaroa op dat peninsula. Ik wil graag met de trein van Christchurch naar Greymouth, schijnt mooi te zijn. Verder reis ik met de bus: Intercity Flexipass misschien, of Naked Bus Passport... Van Greymouth naar 't zuiden: de glaciers, Wanaka, Queenstown, Te Anau, Milford Track. Dan misschien nog zuidelijker en via de oostkust weer naar boven...misschien ook nog even naar de binnenlanden...Twizel enzo...dan noordelijker: Kaikoura, Nelson, Motueka, Abel Tasman en dan naar Picton, oversteek naar Wellington. Voor 't Noordereiland heb ik nog niet echt een goed plan. Oja en af en toe dus een paar weken bij Kiwi's thuis helpxen. Dat lijkt me superleuk en heb alvast wat contacten gelegd, dus hoop dat het lukt om adresjes te vinden!

Iemand opmerkingen/tips over mijn route? En ideeën voor route Noordereiland? Ik ga overigens bijna 4,5 maanden: 11 januari kom ik aan in Christchurch en 30 mei vlieg ik weer vanuit Auckland naar Amsterdam. Ik lees overal dat je meer tijd moet besteden op 't Zuidereiland omdat daar meer te zien/doen is en het mooier is. Bijvoorbeeld 3 maanden Zuid en 1,5 maand Noord? Goed idee?
merc
Wereldreiziger

Bericht door merc »

Goed idee!
Het hangt een beetje af van wat je leuker of mooier lijkt ook. Noord is vulkanischer, zuid is fjord/alpachtig.
Maar met maanden de tijd zie je van beiden plenty :)

Je route klinkt prima, onderweg zul je waarschijnlijk dingen skippen en andere dingen toevoegen, aan suggesties geen gebrek denk ik. Als je bij Kiwi's gaat helpen zullen die net weer de minder toeristische plekjes weten.
Blijf alleen niet te lang hangen, ik hoor veel goeds over vrijwilligerswerk en manusje-van-alles werk, maar ook veel saais. We hebben in Nederland niet voor niks zoveel werkende Polen en werkeloze Nederlanders ;)

Ik ga zelf met Stray denk ik.
Volgende week m'n visum en ticket regelen en dan de duurste Stray optie maar denk ik...en af en toe Intercity of lukraak bij een bushalte gaan rondhangen van een concurent :P
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

wat een leuk topic ik ga ook naar Nieuw Zeeland hopelijk het einde van dit jaar of het begin van volgend jaar. Niet om op vakantie te gaan maar om er te wonen. Ik ben samen met mijn man bezig om een verblijfsvergunning te krijgen voor Nieuw Zeeland. Vandaag is een spannende dag want we hebben ons interview en als we die gehad hebben gaan ze een beslissing nemen of we permit krijgen om daar te wonen.
De plek waar we eerst willen gaan wonen is Auckland en daarna verder kijken.

groetjes van Moira
Plaats reactie