Enkele vragen over Bolivië en Peru

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
GedrevenPatrijs

Enkele vragen over Bolivië en Peru

Bericht door GedrevenPatrijs »

Hallo,

Ik ben op zoek naar wat practische info over reizen naar Peru en Bolivia. Ik vroeg me af of je best zoveel mogelijk geld cash mee neemt en zo ja neem je dan best US dollars mee of toch boliviano's en sol's gaan wisselen?

Ik lees hier overal dat je met 20-25 euro per dag gemakkelijk toekomt in Bolivia, geldt dat ook voor Peru? En is dat eerder ruim of eerder krap gerekend?

Ik heb voor de reis een visa kaart aangevraagd, maar is het makkelijk daar mee te betalen of blijft dat beperkt tot de grote steden en/of toeristische organisaties?

Dan vroeg ik me ook af hoeveel je zo moet rekenen voor een bustrip in Peru en Bolivië... We zouden de bus van Puno (Peru) naar La Paz, van La Paz naar Uyuni, van Uyuni naar Potosi en van Potosi naar Sucre moeten nemen. Of raden jullie misschien andere vervoersmiddelen aan (beperkt budget!!! :) ).

Zo, dat waren heel wat vragen. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Enkele vragen over Bolivië en Peru

Bericht door bolletjeom »

geen cash!!!
in iedergeval niet veel! Het is niet de meest veilige regio dus je wilt niet met pakken geld op zak lopen. Dat is namelijk ook niet verzekerd. Je kunt 1 of 2 travellercheques meenemen voor noodgevallen. Een 50 a 100 US$ (in kleine coupures!) en verder je pinpas.
Geldopnemen kost geld. Niet bij alle rekeningen overigens. Het kan de moeite waard zijn om een rekening bij een bank te openen waarmee je wereldwijd gratis mag pinnen. Geld opnemen bij een pinautomaat met een creditcard kost je altijd behoorlijk wat geld.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wat geld is wel handig voor noodgevallen 100 dollar ofzo. Maar verder kan je goed pinnen. Alleen bij kleine plaatsen moet je even vooruit denken.

Peru is duurder dan Bolivia reken voor backpacken toch wel op zo'n 30-35 euro. Weet niet in hoeverre de dollar stand ook nog invloed heeft op prijzen. Verwacht dat alles wel wat duurder wordt omdat veel excursies enzo in dollar's gaan.

Betalen doe je niet echt met je visa kaart, deze is vooral handig voor pinnen in plaatsen waar maestro niet geaccepteerd, vliegtickets of voor de echt dure excursies. Je wilt je creditkaart ook niet te veel gebruiken om fraude te voorkomen. Zelfs als zou je erin een souveniers winkeltje mee kunnen betalen dan zou ik het niet doen.

Voor je vragen over Salar Uyuni verwijs ik je graag naar de reisinformatie hierover op onze site:salar uyuni
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
HendrikHerman
Reiziger

Bericht door HendrikHerman »

Travellers cheques worden haast niet meer gebruikt. Weinig reizigers hebben ze nog. Vaak reist men met pinpas en creditcard. Een ervan als backup. Wat US$ biljetten meenemen, ook als backup. Let erop dat ze schoon zijn en onbeschadigd. Daar doet men in Peru erg moeilijk over. Mocht je in Peru US$ moeten pinnen (voor een grotere betaling), dan is er iets voor te zeggen dat je dat bij een bank doet die op dat moment open is. Mocht je een of meer "slechte" biljetten krijgen, dan naar binnen gaan, uitleggen en om "goede" biljetten vragen. Het kleinste scheurtje kan al moeilijkheden geven. Vol sol biljetten geldt dit niet.
20 tot 25 euro per dag lijkt ook mij nogal krap.
Als je via de luchthaven van Lima Peru inkomt, daar kan je al dag en nacht pinnen of wisselen. Soles zul je in Europa niet of heel moeilijk kunnen vinden.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Die bedragen in Euro: dit is voor 1 persoon he vermoed ik
Wij hadden graag zo'n 50 euro /2 p/dag uitgetrokken voor bolivie en peru.

we hebben wel nog een potje voor excursies die we echt graag willen doen. (allez, dat potje hopen we volgend jaar te hebben)
HendrikHerman
Reiziger

Vijftig euro per dag voor twee kan wel in Peru, maar je zult het kwijt zijn aan de elementaire zaken. Overnachtingen, voeding, busvervoer, enz., welke je natuurlijk zo goedkoop mogelijk aan kunt pakken. Bespaar overigens niet te veel op busvervoer. Reis met gerenommeerde busmaatschappijen. Maar je kunt natuurlijk wel met goedkopere zitplaatsen genoegen nemen. En met nachtbussen reizen om overnachtingskosten uit te sparen. De kosten van bezoek aan bijvoorbeeld Machu Picchu en eventueel lopen van Inca of andere trail zullen dan uit het speciale potje moeten komen.
HendrikHerman
Reiziger

Budget informatie Peru

De volgende budget informatie is te vinden op het Lonely Planet Thorntree forum (recente posting). Mocht het niet de bedoeling zijn dat op deze manier over te nemen, dan verzoek ik de moderator vriendelijk deze bijdrage weer te verwijderen.
All in all, we spent on average almost exactly the same amount of money per day as in Venezuela: 33.5 Euros or 47 USD. Yes, the present exchange rate Euro-Dollar is the best thing that could happen to us! Peru is to some extend a very cheap country, especially coming from Brazil, but classic tourist activities can be at times really pricy.
In order to get an understanding for the cost of living in Peru, some information about the level of income might help. For an unqualified job, the standard salary can be as little as 300 to 350 Soles a month, that is to say 70 to 80 Euros. We have been told that a teacher makes 180 Euros per month.
Therefore, costs of living can be kept very low for someone who tries to adapt a little. On average, we paid 12.5 Euros per night for a double room with almost always private bath and sometimes treated us to a little more comfort, like a heater. A menu - large soup, main course, non-alcoholic drink - in a local restaurant costs 3 to 5 Soles (0.7 to 1.2 Euros) and a menu “Ejecutivo” in the same restaurants costs 8 to 12 Soles (2 to 3 Euros). Transportation on the “Servicio Economico” on long distance busses costs 2.5 Soles or 0.6 Euros for one hour (four to five times less than in Brazil).
As a consequence, we managed to keep costs for everyday life at a very low level: less than 17 Euros per day and person, and we regularly allowed us a nicer restaurant or a drink and did not stay at real budget hotels. Of course, in the high season, prices for hotels are up to 50% higher, but we were in Peru in the lower season. As a comparison, this is far less then Venezuela and almost half of what we spent in Brazil!
But …There is a “but”! As soon as you want a European-like (or American-like) restaurant, prices are just western prices. We even saw menus in tourist restaurants with prices that you only find in posh restaurants downtown Paris or London: for instance 6 USD for a basic vegetable soup, which is simply absurd in Peru, was nothing uncommon in the restaurants on the many Plaza de Armas or on the main tourist spots.
One of our main concerns was a warm room. Considering the very high altitudes of many tourist destinations like Cuzco (3.250 meters), Cabanaconde in the Colca Canyon (3.290 meters) or Puno on the shores of the Lake Titicaca (3.820 meters), it is sometimes no luxury at all. Only once have we been able to get a little heater that turned the room into a comfortable place in the evening. But we did not stay at top-end hotels …
As usual, travel expenditures depend much on the level of comfort you want. Luxury busses such as the Cruzero Service of Cruz del Sur, which we cannot enough recommend given the level of security and of comfort, cost 4 to 5 times the price of a “Servicio Economico”, but for overnight rides we never considered traveling with another company. We spent altogether 150 Euros per person in 4 weeks, which is not especially surprising, considering the level of comfort we chose and the distances we traveled: 2.700 kilometers only for long distance rides.
A big chunk of our budget was spent on entrance fees and tours, although we did not trek the world famous and absurdly expensive Inca Trail that costs between 350 and 600 USD for 4 days / 3 nights. But entrance fees and smaller tours cost as much as one third of the total budget over 4 weeks, or approx. 270 Euros or 380 USD per person. Just Machu Picchu cost 220 USD for the train which you must take, the bus and the entrance fees for both of us ...
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Maak je niet druk om die bussen! Die kosten niks....
De enige bus die wat duurder is is die rechtstreekse bus van La Paz naar Uyuni volgens mij (de enige luxe bus in Bolivia). Ik neem aan dat als je 80 dollar voor een Salar trip neer kunt leggen, die bustrips van 10 Euro ofzo ook te doen zijn?!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Net terug van Bolivia en duurder dan ik dacht.
Mijn vooropgestelde dagbudget van 20€ pp/dag heb ik moeten opschroeven tot 29€. Wel geslapen in kamers mét douche en 's avonds steeds in een plaatselijk restaurant geëten voor +- 4€ pp. Op de mercado eet je voor 1€. Ik ben te oud (= rijk?) geworden om mijn € in twee te moeten bijten.
Vervoer kost zo'n 1€ per uur reistijd met redelijk comfortabele bussen.
We hadden alles in cash mee genomen (+- 1000€) maar hadden gelukkig VISA bij. Daarmee kan je bij tourbureau's de duurdere trips betalen of geld pinnen (met zo'n 5€ aan transactiekosten).
Nooit een onveilig gevoel gehad, alles verdeeld over het lichaam, maar het blijft een risico in deze landen.
Bolivia lag in de regio rond Potosí trouwens 'plat' door wegblokkades ten gevolge van de stakingen en betogingen tegen de regering. Dit had effect op het transport naar Uyuni, Sucre en Oruro. Winkel- en brandstofbevoorrading werd daardoor ook geblokkeerd met alle gevolgen vandien. We hebben 6 dagen vast gezeten in Potosí en hebben uiteindelijk per 4x4 's nachts offroad de stad kunnen verlaten om zo de bezetters en hun dreigende dynamietstaven te vermijden. Landingsbaan van de plaatselijke luchthaven was opgeblazen en later zijn dezelfde problemen overgewaaid naar Uyuni.
Natuurlijk hoor je daar hier niets van in het nieuws ... *_*
Maar wel een leuke reis geweest hoor ^O^
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Haha, volgens mij zit je het een beetje aan te dikken met die dynamietstaven Kohraya :P .
Is dus nog steeds een probleem die wegblokkades. Ik moest paar jaar geleden geleden in Cochabamba ook terug naar mn hotel, omdat de nachtbus naar Sucre ineens "no fue". Gelukkig de volgende dag wel, want ik zat sowieso al wat te lang in Cochabamba :) .
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

in zuid-amerika zijn ze héél goed in wegblokades oprichten bij ieder ding dat ze dwars zit :Y
@kohraya. Goede feedback! leuk dat je het leuk hebt gehad. komen er ergens foto's en verhalen??
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

@ Kohraya:
leuk dat je je geamuseerd hebt.
Als je info hebt over jungle/amazone ervaringen in de buurt van Santa cruz hoor ik het graag. Alle andere info,sappige verhalen zijn ook welkom.

groetjes
Arie1
Vakantieganger

Bericht door Arie1 »

Hoi,

In Peru heb ik met twee busmaatschappijen gereisd, in het noorden met Ormeno, en zuidelijker, tussen nazca en cusco met Cial, dat is een iets goedkopere maatschappij met prima bussen en goede ligstoelen. Ik vond het reizen met de bus in Peru toch vrij prijzig, en we zijn toch wel wat onderhandelen gewend. over busprijzen valt ook te onderhandelen!
Mocht je naar Lake Titicaca gaan, dan raad ik je de Boliviaanse kant (copacabana) in plaats van de Peruaanse kant (Puno). De floating islands bij puno zijn te toeristisch voor woorden, als je wil worden uitgezwaaid door "echte indeginous people" die 'roll roll roll roll your boat' en 'my body is over the ocean' zingen, dan moet je het vooral doen. Je ziet de mensen nog net niet in een kooi en hun kleren nog even rechttrekken voordat de eerste boten met toeristen aankomen.
Een nachtje slapen op het eiland Isla del Sol bij Copacabana is voor mij een van de hoogtepunten van mijn reis geweest. Zelden ben ik zo ontspannen geweest als daar. lopen van zuid naar noord op 4000 meter hoogte!!!

Mocht je de salar de uyuni willen bezoeken, en niet alleen voor 1 ochtend maar de 4 dagen trip doen, dan raadt ik je aan om in Uyuni een jeep naar Tupiza te pakken, de jeeps komen tussen 12:00 en 15:00 uur aan en rijden door naar Tupiza, voor een klein bedrag kun je 5 uur lang door een mooi stuk Bolivia rijden. Maar wat nog mooier is, de prijzen voor een tourtje zijn in Tupiza goedkoper, en je rijdt eerst 3 dagen door de mooie berglandschappen van Bolivia voordat je eindigt met het mooiste van de tour, de zoutvlaktes. als je de tour boekt vanuit Uyuni begin je met het hoogtepunt en rijd je eigenlijk nog 3 dagen zinloos door Bolivia, althans, ik ben bang dat je dat gevoel zult krijgen.
van la paz naar uyuni is een bumpy road.

Van Uyuni naar Sucre maakten wij de fout op de aanbevolen busmaatschappij uit de lonely planet te nemen, oude verrotte bus. aan de overkant, de maatschappij 11 julio, had nieuwe bussen.
Sucre is een leuke stad, je hebt hier ook een bioscoop waar je redelijk nieuwe films kunt kijken :P. veel mensen doen hier een cursus spaans.

Veel plezier!!!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Correcte info van Arie betreffende Los Uros. Ze zongen voor ons net dezelfde liedjes *_*
Ik was er 5 jaar geleden ook en het is enorm veranderd. In Puno heb je er zelfs een heuse winkelstraat bijgekregen.
Isla del Sol was leuk om uit te rusten na de beklimming van de Huyana Potosí (yep, we hebben het gehaald :Y ) en om een beetje zee-zon-strand gevoel te krijgen na al de bergen. De 2e dag begon ik me echter al te vervelen, dus geen highlight voor mij. Voor mij was dat de streek ten zuiden van de Salar. Of hoe smaken verschillen ... maar dat heeft ook te maken met de fotomogelijkheden wellicht. Foto's staan achter een maand of twee pas op m'n site :@
Van mij geen info over de jungle, Zaratoestra, omdat wij ons hebben geconcentreerd op de hogere delen van Bolivia. Wel in Santa Cruz geweest. Minst interessante stad die ik daar gezien heb. Velen doen de jungle bij Rurrenabaque. Mooie verhalen over gehoord en wellicht ook goedkoper dan de parken die je doet vanuit Santa Cruz.
En neen, het verhaal van de dynamiet was niet aangedikt. Ik heb 46 toeristen (2 bussen vol) die kunnen getuigen ;)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Stoer hoor de Huayna Potosi Kohraya! En ja, Zuid West Bolivia is waanzinnig! Niet alleen laguna Colorada en laguna Verde maar ook de onbekende meren die je tegenkomt en bijna net zo mooi zijn! Trouwens idd ook goeie verhalen gehoord over trips vanuit Tupiza, maar ik wou doorsteken naar San Pedro, Chili. I.i.g. ben het absoluut niet eens met die opmerkingen van Arie over "na de Salar 3 dagen zinloos door Bolivia rijden".....!
Plaats reactie