Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Mijn vriend en ik willen in september op reis/vakantie. Ongeveer 2 tot 2,5 week, en niet al te ver weg (lees: geen 10 uur in het vliegtuig) want dan is het relatief te duur/te lange reistijd. Wat is qua klimaat/seizoen een gunstige bestemming voor die periode? Alle tips zijn welkom!
Ik weet niet of de afstand ook betekent dat het duur is?! Mag ik vragen wat het budget is? Want er zijn op het moment best goede tickets te scoren naar verre bestemmingen.
Qua verre reizen zijn we tot nu toe alleen pas in Costa Rica en Thailand geweest, waarvan de laatste ons erg aansprak.
We zijn een beetje 'cultuur mensen' (tempels bezoeken, gebouwen bekijken, en dat soort dingen). Natuur vinden we ook mooi, maar niet alleen maar (dat was een klein minpuntje aan CR wat ons betreft). Wij zijn ook niet echt van de meerdaagse trekkings (een stevige wandeling op zijn tijd mag, maar niet té), en wij zijn absoluut geen strandtypes.
Budget voor 2-2,5 week ligt denk ik maximaal rond de € 1500,- per persoon (alles inbegrepen: dus ticket, overnachting, vervoer en eten).
Bedankt voor jullie meedenken! Alle tips zijn welkom
ik wilde ook al Marokko roepen. Prachtig land! ben er nog van onder de indruk!
Ook kan je een heel mooi rondje door Turkije maken. Het is wat later in het seizoen, er is heel veel te zien op het gebied van oudheid. Prachtig wandelen in Capadocië. je kunt nog een stranddag invoegen als je wilt en de wereldstad Istanbul mee pakken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
We zijn Turkije en Marokko eens aan het bekijken. We ontdekten echter dat dit jaar rond 10 september het einde van de Ramadan, het suikerfeest, valt.
Hoe 'lastig' is dit als je als reiziger in een Islamitisch land bent? Heeft iemand hier ervaring mee? Dit omdat we evt ook zaten te denken aan Jordanie/Syrie.
het hangt van het land af en ook van je eigen behoefte aan bijvoorbeeld alcohol. Nu is dat officieel in de meeste islamitische landen niet te krijgen maar in Turkije is het makkelijker dan in bijvoorbeeld Marokko
Willen jullie je reis starten op die laatste dagen van de ramadan of valt jullie vakantie voor een deel in de ramadan?
Het suikerfeeest moet geen belemmering zijn om te reizen en je kan dan vast ook overal eten krijgen. Tijdens de ramadan moet je wat inventiever zijn maar toch is vaak wel vanalles te regelen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ik kan zeker Turkije aanbevelen.
In Marokko heb ik enkel Marrakech en enkele kashbasj in buurdorpen bezocht. Waaronder die van Ait Benhadou en Ouarzazate.
Ivm Turkije, heel vriendelijke bevolking. Veel bezienswaardigheden Griekse-Romeinse antieke oudheid. Mogelijkheden om zowel te fietsen als te wandelen in Natuurparken.
Cappadocie is ook heel mooi.
Bodrum,Antalya en Kusadasi zijn perfect te vermijden indien jullie dit willen.
Wijzelf hebben 3 weken gedaan over Bodrum --> Antalya
Dit was onze reisroute + bezienswaardigheden
vlucht Bodrum - Busrit Kusadasi- dolmus Selcuk
Selcuk is leuk dorpje met Isa Bey moskee,Johannes basiliek,kasteel ayasoluk
Opgevravingen Efeze vanuit Selcuk
Verlaten Grieks dorpje Serince (toeristisch,moeite niet waard)
opgravingen Priene-Milite-Didyma (met openbaar vervoer te doen, echter veel tijd kwijt omwille van 't feit dat het afgelegen is) Goedkope toertjes
Vanuit Selcuk NP Dilek Milli Parki (Sarikaya canyon) + leuke afgelegen stranden
Pamukale (kalkafzetting niet echt bijzonder, eens leuk) - heel leuke archeologische opgravingen met tumulusgraven en 'huis'graven
Egridir meer: zeer rustige plek,vnl. Turkse toeristen. niets te doen. leuke restaurantjes en leuk zwemmen. Vanuit hier diverse fietstochten mogelijk. Gastvrije mensen,platteland, ook NP (Kovada meer )
In de buurt van Egirdir opgravingen van universiteit leuven. Sagalassos. uitgestrekter dan Efeze maar minder opgevraven en authentieker. ter plekke uitleg van archeologen die nog steeds jaarlijks opgravingen doen.
Cappodocie: de 'gatenburcht' van uchisar,Pigeon valley vanuit Uchisar tot Goreme (leuke wandeling)
openlucht museum Goreme (rotskerken)
Ihlara vallei (wandelingen)
Ondergrondse steden.
Kirkit pension in Avanos is echt aan te raden. leuke gemoedelijke sfeer, dikwijls turkse dans en muziek. Heel lekker eten. Is uitvalsbasis van gidsen die de streeks aandoen (gekoppeld aan een reisbureau)
Alles is perfect zelf te doen, wel moeiljik om afgelegen / onbekende rotskerken te vinden. Wijzelf hebben een stuk zelf gedaan en een 4 daagse wandeltocht met een jonge gids.
Antalya was verschrikkelijk,veel toerisme en gewoon naar ons mening een drukke, oninteressante stad. Wel een supermooi archeologisch museum. Niet te missen.
Wij gebruikten Antalya als uitvalsbasis voor enkele opgravingen aangezien we toen het einde van onze reis naderden.
Termessos opgraving (necropolis,theater,....)
Aspendos (zeer goed bewaard romeins theater)
Perge (opgraving)
er zijn ook nog watervallen -Manavgat . deze stellen niet veel voor, maar je kan er naar het schijnt raften.
Het stukje links van Antalya (streek van Fethiye) schijnt ook heel mooi te zijn.
Wijzelf willen zeker nog eens terug naar Turkije omdat dit ons echt heel goed meegevallen is. Zeer afwisselend land en als je een beetje oplet zeker goedkoop te doen.
Alles te doen met openbaar vervoer.Zeer goed geregeld. Dolmusjes zijn ook praktisch.
Goedkope vluchten met Corendon richting Istanbul, Bodrum. Vliegen vanuit Eindhoven en Weeze (duitsland)
Veel succes met de beslissing waar de reis naartoe gaat.
Ik zou aanraden:
Jordanie/Syrie, prima te doen in 2,5 week, niet te ver weg en als je een beetje goedkoop ticket kan scoren blijf je makkelijk onder de €1500. Wij gaven in Syrie en Jordanie voor 19 dagen c. €850 voor 2 personen uit (dus €425 per persoon) maar dan reis je wel budget.....
Ander Iran.... Erg mooi land, heeft natuur maar vooral ook veel cultuur en je kan in 2,5 week een leuke tocht maken, maar is wel weer iets verder vliegen.
Turkije vond ik ook erg verassend, maar is wel een stukje duurder. Wij zijn er maar 1 week geweest, vooral Capadoccia vonden wij heel mooi! (maar we hadden weinig voorbereiding gedaan, dus wisten niet wat we konden verwachten). Eventueel kan je Turkije en Syrie combineren.
Is iemand weleens in Tunesie geweest? Lijkt me op zich ook wel leuk om rond te reizen.
Egypte is ook heel veel te zien, goedkoop en niet te ver weg. net als Turkije hoef je in Egypte niet 2 weken in een all inclusive resort te gaan zitten... je kan er fantastisch rondreizen. Mooie tempels, fantastisch snorkelen, piramides, fantastisch nationaal museum en vele andere bezienswaardigheden.
Bedankt allemaal voor jullie meedenken en reacties!
We hebben gisteren de knoop doorgehakt en tickets voor Jordanie geboekt. In de tussentijd kwamen er ineens nog wat zaken ter sprake waar we rekening mee moesten houden (o.a. vrijgezellenfeest en bruiloft van vrienden). Hierdoor werd onze reisperiode nog verder beperkt. Er bleven nog maar 10 dagen over van de oorspronkelijk bedachte 2-2,5 week . Maar goed, Jordanie it is . Nu maar eens de reisgids induiken
houd er rekening mee dat in september de Ramadan eindigt (rond de 11de). ik weet niet wat dat doet met het verkeer in jordanie, maar in sommige landen/gebieden (bv het indonesische eiland java) is het een gekkenhuis op de weg en zitten alle vluchten, treinen, en bussen vol.
nu heb ik het idee dat onder jordaniers het openbare vervoer niet zo populair is en het effect mee zal vallen, maar winkels enzo zullen wel aangepaste openingstijden hanteren.
Bedankt Jenny!
We hadden inderdaad al rekening gehouden met de Ramadan en het Suikerfeest. Volgens de 'feestdagen-kalender' eindigt de Ramadan 10 september, en dan begint Id-Al-Fitr (Suikerfeest). We lazen dat dat 3 dagen kan duren. Dus we vertrekken daarna, op 13 september.