Taman Negara Maleisië

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
NoaFloa
Reiziger

Taman Negara Maleisië

Bericht door NoaFloa »

Hallo,

Wij willen op eigen houtje naar Taman Negara (Maleisie), is dit mogelijk...of moeten we dit via een organisatie (evt. in NL) regelen?

Wij houden niet zo van rondreizen e.d....en verkennen alles liever op zelfstandige wijze. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk low-budget te reizen.

Waar moeten wij ongeveer op rekenen.....qua kosten. En kunnen we daar kamperen? Of goedkoop overnachten?

Alvast bedankt!
Voer eendjes, geen oorlog
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Taman Negara is te bereiken met het openbaar vervoer.
Wij hebben de trein van Kota Bharu genomen naar Jerantut. dit traject staat bekend als jungle train en wordt door iedereen aangeraden.
Het is inderdaad een erg groene route maar door dat je in het bos gaat zie je vooral heel veel groen van heel dicht bij :)
Maar wij zijn altijd erg voorstander van reizen met de trein. Lekker ontspannend en geen gek achter het stuur .
Deze rit duurt 10 uur en vertrekt 's ochtends om 6.00

Jerantut is de plek waar vandaan de meeste mensen vervoer regelen richting het park. Er zijn dus zat busmaatschappijtjes die zich richten op backpackers maar nog steeds acceptabel geprijsd zijn en geen toer maar gewoon vervoer naar een aantal guesthouses aanbied.
Wij hebben direct na aankomst zo'n bus genomen en waren dus dezelfde avond nog in het dorpje dat grenst aan de parkgrenzen

de trein koste 2.65 euro pp en de bus voor het laatste stuk 5.25 euro
de verhouding ligt dus wat raar maar een totaal van 7.90 voor zo'n 13 uur vervoer is wel ok, vind ik

Wij hebben overnacht buiten het park wat een stuk goedkoper is. We sliepen bij Tahan Guesthouse in het dorpje Kuala Tahan. Een dormbed ( jaja, die hebben ze hier!!) koste 2.10 euro
om in het park te komen neem je een klein bootje, die waren erg goedkoop.

Over Taman Negara zelf.....wij vonden het enorm tegenvallen. We hadden al wat jungle en National Parken gezien en hier is het gewoon heel erg druk!
We hadden eerst in gedachte om een meerdaagse trek te doen en dan te overnachten in 1 van de uitkijktorens maar we hoorden zo ongelooflijk veel mensen met hetzelfde plan dat we ons niet konden voorstellen dat je dan nog iets van een dier zou zien.
Wij waren er eind juni

We hebben wel een wandeling gemaakt en we zijn de canopy walk gaan doen. Daar kun je heen met een bootje of gewoon een stukje wandelen. Dat laatste doet bijna niemand dus dat is nog enigzins rustig
Ook hebben we een klein toertje geboekt om de Orang Asli te bezoeken dit is de oorspronkelijke bevolking die nog nomadisch leeft.
Wij hadden verwacht in een openlucht museum/show terecht te komen maar dat was absoluut niet zo.
Tripjes naar de Orang Asli gaan maar 1 keer per dag en je bent er een uurtje. De rest van de dag kunnen deze mensen gewoon lekker hun gang gaan. Toen wij er gingen kijken waren ze net 2 dagen ervoor "verplaatst" dus ze waren nog druk met het maken van het kamp.

Zowel de canopy walk als de toer waren erg de moeite waard net als de boot trip er weer weg richting Jerantut. Vanaf daar is het overigens 5 uur naar Kuala Lumpur. Ik raad iedereen aan om met het bootje het park in of uit te gaan. Het is ietsje duurder dan de bus maar wel een prachtig tochtje, vooral als het rond zonsopkomst is!
al met al was Taman Negara dus wel ok maar we hebben dus echt letterlijk niet 1 beest gezien terwijl we die op andere plaatsen in het land wel tegen kwamen. Wel hebben de de Gibbons gehoord 's ochtends vroeg.

oja, en pinnen in Jernatut voor dat je naar het park gaat!!! daar was het onmogelijk ( toen wij er waren in 2005)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
NoaFloa
Reiziger

Bericht door NoaFloa »

Bedankt! Maar kost het ook nog wat om Taman Negara in te komen?
En hoeveel dagen heb je ongeveer nodig om het allemaal te kunnen zien (gemiddeld)
Voer eendjes, geen oorlog
bolletjeom
Reisexpert

tjonge jonge....je vraagt wat! Mijn geldschriftje hield precies op bij de aankomst in Taman Negara en het vervolg kon ik tussen alle geldschriftjes niet vinden.....maar ik heb hem nu gevonden hoor!!! 8)

tuurlijk kost het geld op Taman Negara in te gaan! anders kan een NP niet overleven.
een taxi bootje koste 0.26 euro maar dat kan ook voor 2 personen zijn, dat zie ik zo even niet. De entree koste 0.75 pp, de Canopy walk 1.10 pp en de toer naar de Orang Asli was een stukje duurder maar ik vond het zeker de moeite waard ( 8.40 euro) omdat je toch even binnen mag kijken bij een unieke stam.
Had ik al verteld dat ze je leren vuur te maken en te schieten met een blaaspijp en dat de mensen meer op afrikanen lijken dan op aziaten?

ik ben misschien niet de juiste persoon om te vragen hoe lang je er heen moet want wij hadden het dus na 1 dag wel gezien ( we zijn 2 dagen geweest) maar we zijn dus al wel wat gewend qua jungle.
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Ik ben geloof ik een dag of 3 a 4 gebleven. Je kan er erg mooi wandelen, maar verwacht niet dat je super veel dieren zult zien. Ik heb samen met een groepje een eigen trekking gedaan. 1 dag heen, in een uitkijkpost geslapen, en 1 dag weer terug. Het viel me erg tegen hoe zwaar het was! Maar ook erg mooi en we kwamen bijna niemand tegen, alleen het eerste uur in de buurt van het dorp wel.

Ik ben er heen gegaan vanaf Jerantut met een boot over de rivier, een erg leuke tocht maar je kan ook gewoon over de weg natuurlijk. Terug ben ik met de lokale bus gegaan. Heb verder daar nog wat gezwommen, keertje naar de canopy walk gegaan, en een nachtelijke boottocht gedaan om dieren te spotten. Niet veel gezien maar het idee was leuk.
Marthe1705

van Teman Negara naar Thailand

Bericht door Marthe1705 »

In december ga ik naar Maleisie voor een korte periode. Het plan is om naar Teman Negara te gaan om vervolgens met openbaar vervoer door te reizen naar Thailand.
Graag advies hoe ik het beste van Teman Negara naar Thailand kan reizen. Ik heb gelezen dat het niet verstandig is om in zuid-oost Thailand de grens over te steken dus dat is geen optie.
Gaan er bussen vanaf Jerantut naar de west kust (en dan niet helemaal terug naar het zuiden)? Kan ik vanaf de westkust ergens op de trein stappen richting Thailand?
bolletjeom
Reisexpert

Re: van Teman Negara naar Thailand

je kunt echt prima in zuid-oost de grens oversteken. Dat doen heeel veel toeristen.
Mocht je die info van Minbuza hebben...zoek dan eens na hoe lang geleden er iets is gebeurd. Hoe vaak er iets gebeurd en doe aan kans berekening. Met 50 busjes per dag die naar de grens gaan en 1 incident in de 3 jaar vind ik iets niet risicovol

als je via oost gaat kan je ook nog langs de super mooie Perhentian islands! en khota Baru is ook een ander gezicht van Maleisie dat de package toeristen missen.
Marthe1705

Dank je voor je reactie. Ik had die info uit de Lonely Planet. Kan je vanaf Khota Bharu zowel met de trein als bus naar Thailand?
Ben je ook op Krabi en Phi Phi geweest? Nog tips voor goede accomodatie?
bolletjeom
Reisexpert

volgens mij niet met de trein. Wij zijn met de bus gegaan en naar songkla in zuid thailand en dan ko tao.

wil je perse phihi en krabi? let je ook op seizoenen. de ene helft van het jaar moet je links zijn om niet weg te regenen en het andere deel van het jaar rechts. ik zou je keuze van grensovergang en route daar van af laten hangen.
als je naar krabi wilt is de grens oost onlogisch.

Krabi was wel ok. Het uitzicht is anders dan in de rest van thailand maar verder is het hetzelfde. ik vond ko tao leuker. Phi phi ben ik niet geweest. Wel phuket en dat is behoorlijk vreselijk.
Marthe1705

Re: van Taman Negara naar Thailand

Omdat Taman Negara meer noord-oostelijk ligt, leek het mij misschien praktischer om vanaf noord-oost Maleisie de grens over te steken. Tenzij er natuurlijk een goede verbinding is vanaf Taman Negara naar het westen (zonder helemaal af te moeten dalen richting KL) maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik ben al een keer op Koh Tao geweest, inderdaad een erg fijn eiland! Ben je ook op Samui geweest en Pha-Ngan? Schijnt ook mooi te zijn.

Heb je ook door Maleisie rond getrokken? Zo ja, hoe vond je Taman Negara? Ik heb gehoord dat het nogal toeristisch is..
Jenny
Reisexpert

Re: van Taman Negara naar Thailand

Bericht door Jenny »

Marthe1705 schreef: Heb je ook door Maleisie rond getrokken? Zo ja, hoe vond je Taman Negara? Ik heb gehoord dat het nogal toeristisch is..
Taman Negara is zeker nogal toeristisch, maar wel mooi. Veel mensen die die kant op gaan komen niet veel verder dan de bootreis en de Canopy Walk. Maar je kan er ook voor kiezen om een langere trekking te maken, bv van een paar dagen. Dan kom je bijna niemand tegen. Zelf heb ik helaas geen trekking kunnen doen omdat ik tijdens mijn bezoek aan Tamar Negara mijn enkelbanden gescheurd had :'( Wel heb ik excursie gedaan naar de Orang Asli en een nachtsafari. Beide erg leuk! Je moet alleen niet rekenen op veel dieren bij de nachtsafari, Taman Negara staat namelijk met name bekend om zijn flora en niet om zijn fauna.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

ik heb rondgereisd en reizen begeleid.
Taman Negara is (erg) toeristisch. Als je echt wat wilt ervaren van jungle zal je meer dagen moeten gaan en een meerdaagse trekking moeten doen. Maar op zich is aan de rand van het park blijven ook wel leuk. Als je maar niet verwacht dieren te gaan zien. De canopytour is toch wel bijzonder. ik heb er al heel wat gedaan maar ik denk dat dit toch wel de hoogste boomtoppen zijn waar je tussendoor loopt. Een bezoek aan de orang asli vind ik ook boeiend.

Via KL is inderdaad de enige route.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Taman Negara is wel gigantisch veranderd de afgelopen tijd. Toen ik er de eerste keer was kon je er alleen komen per bus, 3 verschillende, steeds kleinere bussen, voucher kopen voor entree/overnachting was heel lastig, er was geen canopy, etc. Wel gibbons gezien toen en van alles, heerlijk.

Nu is het inderdaad nog steeds mooi maar wel erg toeristisch.

Kota Baru vind ik trouwens afgrijselijk, maar ik zou zonder aarzelen de grens daar over gaan. Vanaf Sungai Kolok kiun je dan weer de trein nemen als ik het goed heb (kan zijn dat je eerst een stukje moet bussen, weet dat niet meer zeker). Reizen via dat deel van Thailand wordt inderdaad wel afgeraden, maar de problemen daar raken toeristen vrijwel niet. Als je zeker wilt zijn: ga terug naar KL en neem de trein van daaruit.
Marthe1705

Hi Steven,
Het zou inderdaad veel reistijd schelen om via Kota Bahru te gaan!
Ben je toevallig ook op Koh Samui en Phangan geweest? Zo ja, welk strand is het mooiste om te verblijven?
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Ik heb 2 keer de treinreis genomen van Sungai naar Surrathani.
Wat je kunt doen is een taxi nemen van Khota Bharu naar de grens. Of kijken of er bussen gaan.
Ik ben meerdere keren op alle 3 de eilanden geweest Koh Samui vind ik niet echt een eiland en de stranden vind ik er ook niet heel mooi. Koh Phangan heeft wel erg mooie stranden en ook best de moeite waard om naar toe te gaan. Maar sla zeker ook Koh Tao niet over is echt geweldig en niet zo groot. De stranden vind ik er zelf ook geweldig. Heb zelf bij elkaar 9 maanden op Koh Tao gewoont.

gr van Moira
Plaats reactie