Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Veel bruikbare reizigers tips voor Israël, Jordanië en Egypte. Toch nog een vraag, stel deze gerust in het forum en laat de kenners je helpen bij je reis.
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door eefje »

Samen met een vriendin ben ik op zoek naar een bestemming voor een korte reis (3 weken of iets langer). Nu zijn Syrie, Libanon en Jordanie opties. Ik kan alleen erg weinig informatie vinden over deze landen. Weet iemand bijvoorbeeld wat het dagbudget ongeveer zou zijn bij deze landen? Kun je goed backpacken (is er voldoende openbaar vervoer, is dit betaalbaar, kom je meer backpackers tegen). Zijn deze landen geschikt voor 2 vrouwen (veilig)?

Heb je nog leuke tips of plaatsen die echt aan te raden zijn dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen! Alvast enorm bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Tips gevraagd over Syrie, Libanon en Jordanie

Bericht door Jenny »

Ik ben een aantal jaar geleden met kerst naar Jordanie geweest, en in die tijd van het jaar was het veel en veel voordeliger om een groepsreis te boeken dan om op eigen gelegenheid te gaan (de vliegtickets waren al duurder dan de hele pakketreis...) Over de kosten van backpacken daar kan ik dus weinig zinnigs zeggen....

Wel was het toen (2003 dus) een feit dat het OV niet altijd even handig was om rond te reizen. Je kon weliswaar makkelijk van de ene stad naar de andere stad komen, maar wanneer je een fort wilde bezoeken langs de desert Highway, of de Mosesberg, dan ben je al snel aangewezen op een tourtje of op een eigen auto. Dit is in principe overal wel te regelen, maar ik heb geen idee van de kosten.

Aanraders in Jordanie zijn uiteraard Petra, maar ook Wadi Rum. Als je de tijd hebt (en niet in de zomer bent - warm!) dan zou ik je aan raden om een meerdaagse trekking door het gebied te maken. Qua cultuur is Petra natuurlijk al heel bijzonder, maar ook qua natuur. Loop weg van de begaande paden, en je komt op plekjes waar je alleen op de wereld lijkt te zijn. (Uiteraard niet in je eentje de woestijn in lopen, da's niet veilig.)

Zie ook: http://www.ikreis.net/main.php?cid=120
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Ik sluit me aan bij Jenny. Jordanie is een prachtig land en Petra waanzinnig mooi.
Ook is heb destijds voor een groepsreis gekozen, omdat dit me beter leek als vrouw alleen en het ook goedkoper bleek te zijn.
Basdutchy
Contacteer:

Bericht door Basdutchy »

Je kunt een hoop reisinformatie vinden in de online Lonely Planet: http://www.lonelyplanet.com/syria en op http://www.lonelyplanet.com/lebanon.

Ga je georganiseerd dan vind je prijzen van bijna alle reizen op vakantierondreizen.nl (kijk bij syrië, want onder libanon staat weinig).
basdutchy woont in lima. hij is beheerder van de website http://www.reisinfoperu.nl
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik toch wel voor een een echte backpacktrip ga dus zonder reisbureau. (Als ik naar de prijzen van deze reizen kijk zijn ze denk ik ook een stuk duurder geworden.) Als er nog iemand is die ook zelfstandig is gaan reizen dan hoor ik het graag:)

@ Nanneke: jij benoemt nog dat je er ook voor een groepsreis hebt gekozen als vrouw alleen. Heb je veel last van mannen gehad? Of andere problemen die je tegenkwam die je waarschijnlijk met of als man niet had gehad? (kan ik daar alvast rekening mee houden;)>)

Thanks!
femkekoek

Bericht door femkekoek »

Hoi Eefje,

Ik heb in september 2008 2 weken door Syrie & Libanon gereisd.
Een hele bijzondere vakantie, waarbij het me wel is meegevallen qua vrouw alleen reizen. Het is wel zo dat je in Syrie op je kleding moet letten, niet te gevormd en zeker niks boven je knieen qua broeken/rokken. En je wordt de hele dag op straat aangestaard en af en toe heel hinderlijk nageroepen maargoed dat went na een tijdje en heb ik niet als bedreigend ervaren.
Het openbaar vervoer heb ik als prima ervaren, ik ben per lokale bus door Syrie gereisd van Damascus, (al rabie hostel is een echte aanrader, in de Sharia Bahsa area) naar Aleppo ( een echte aanrader, een hele mooie burcht op een enorme heuvel( Spring flower hostel is een heel gezellig hostel met eigen bar op het dak) en daarna via Hama en het Crac de Chaveliers naar Palmyra! Wat echt overdonderend mooi is!! Ik heb de lonely planet gebruikt en de hostels daaruit waren prima.

Daarna via Damascus per servicetaxi naar Beiroet, Libanon. Dat is erg makkelijk en kan in 2,5 uur. De serviucetaxi deel je met zn vieren en is niet eens zoveel duurder dan per bus en is veel sneller. Want bij de grens hoef je niet te wachten totdat je hele bus door de douaneformaliteiten is. Ideaal. Je koopt trouwens je libanonvisa aan de grens. Beiroet is qua striktheid een verandeming na Syrie maar in Libanon is wel constante dreiging van bomaanslagen ( ik weet niet wat nu de situatie is) en er waren op bepaalde plekken van die straatcheckpoints waar je complete tas werd onderzocht en reden er tanks door de straten. En inderdaad heb ik in Beiroet een bomaanslag meegemaakt, gelukkig was ik niet in de straat waar het gebeurde maar de hele chaos die er dan in een stad plaatsvind plus de paniek die er op het thuisfront in NL ontstond..
Maar verder is Beiroet zeker een aanrader, plus Byblos en natuurlijk een trip naar Tripoli. Je kan alles met dagtrips vanuit Beiroet doen per minibus, Zo'n propvol busje wat je gewoon stilvlagt langs de kant van de weg.

Wat mijn dagbudget was kan ik me niet meer precies herinneren maar volgens mij niet zoveel. Je kan trouwens in heel Syrie en Libanon in hostels voor een prikkie overnachten als je op het dakterras een roofmatras neemt. Gewoon een matras op een dak onder de sterrenhemel.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!
Laatst gewijzigd door femkekoek op 22 apr 2011 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
femkekoek

Bericht door femkekoek »

Oja op de vraag of je veel backpackers tegenkomt. Ja ik kwam in elk stadje in goedgevulde hostels met backpackers uit heel de wereld. Veel Backpackers die inderdaad de combinatie Syrie, Libanon & Jordanie doen. Ik ben zelfs een backpacker tegengekomen die net gebackpacked had in Irak!! bizar..
Daarnaast kom je ook een flink aantal buitenlandse studenten tegen die in Beiroet of Damascus arabische taal/cultuur studeren.
Maaike T

Bericht door Maaike T »

Wij zijn in mei 2005 geweest. Wij hebben de combinatie Jordanie en Syrie gedaan. Dit was onze route:

- Vlucht Amsterdam – Amman
- Amman woestijnkastelen, stadsexcursie en avondvlucht Damascus
- Damascus stadsexcursie
- Naar Palmyra
- Via Hama naar Aleppo
- Aleppo vrije dag
- Naar Damascus via Crac des Chevaliers en Ma’alula
- Damascus – facultatief naar Baalbek
- Via Bosra naar Amman
- Jerash en de Dode Zee – avondvlucht Aqaba
- Aqaba
- In de middag via Wadi Rum naar Petra
- Petra - vrije dag
- Via King’s Highway (Kerak, Madaba, Mount Nebo) naar Amman
- Vlucht Amman – Amsterdam

Vooral Syrie was geweldig. Dit land is (nog) niet verpest door het toerisme. Wij hebben eerst overwogen om zelf alles te organiseren, maar we liepen tegen div. opstakels waarvan hierboven al enkele zijn genoemd. We hebben een groepsreis gedaan. Zelf organiseren is meestal leuker en vaak goedkoper, maar in een Arabisch land moet je rekening houden met het afdingen van prijzen. Tot vervelens toe. En in dat afdingen gaat heel erg veel tijd zitten.Wij zijn dat afdingen niet zo gewend, maar in Syrie en Jordanie is afdingen van een prijs iets wat gewoon bij het dagelijks leven hoort. Heb je hier geen zin in, dan bestaat de kans dat je totale reis erg duur wordt.

Je kunt voor een indruk ons route-/reisverslag op onze niet comm. site http://www.bjusterbaarlik.nl bekijken. Hier staan ook veel foto's. En van Jordanie en zowel Syrie aparte lijsten met tips op alf. volgorde. Het is teveel om allemaal hier naar toe te kopieren.

Hieronder wat tips ivm afdingen:
Afdingen is een spel, en indien het inderdaad respectvol gespeeld wordt is het nog een ontzettend leuk spel ook.

Tip 1:
Oriënteer je op de prijzen her en der. Informeer eerst eens bij diverse winkeltjes wat zoal de vraagprijs is voor het artikel waar jij belangstelling voor hebt. Zo krijg je enig inzicht in de vraagprijzen her en der.

Tip 2:
Neem de tijd. Dat doet de verkoper en dat doe jij dus ook. Indien je gehaast bent zul je nooit tot een goede prijs komen. Ga er rustig bij zitten, neem de thee die men je aanbiedt (dat verplicht niet tot een koop overigens) en praat over koetjes en kalfjes. De Jordanees of Syrier zal je altijd vragen waar je vandaan komt, en in welke accommodatie je verblijft en hoe het land je bevalt. Uiteraard kent de verkoper ook wel iemand die in NL heeft gewerkt of familie die er woont. Misschien is hij er zelfs zelf wel geweest. En anders is het Nederlandse voetbal altijd nog een geliefd gespreksonderwerp voor de doorsnee-verkoper. Pas na een tijdje zal de verkoper gaan praten over het artikel waar je belangstelling voor hebt. Begin nooit direct over de prijs, dat is in de ogen van de verkoper bijzonder onbeschoft.

Tip 3:
Gebruik humor. De verkoper neemt jou natuurlijk in de maling met zijn belachelijk hoge vraagprijs. Jij gebruikt jouw humor om te laten merken dat je het spel doorziet. Zo blijf je respectvol naar de verkoper, maar laat je tevens blijken dat je niet op je achterhoofd gevallen bent.

Tip 4: Het bieden. Hou altijd in je achterhoofd wat je zélf over hebt voor het product waar je belangstelling voor hebt. Zorg dat je uiteindelijk nooit uitkomt boven 50% van de vraagprijs. Je eerst bod ligt op zo'n 20% van wat de verkoper je vraagt. Uiteraard komt de verkoper in verzet tegen jouw bod: goede kwaliteit, veel werk om het product te maken, etc., etc. Maak hem duidelijk dat zijn vraagprijs veel te hoog is. Indien de verkoper zelf niet naar beneden gaat met zijn prijs doe jij er een klein bedrag bovenop: je gaat b.v. naar 25% van de vraagprijs. Hiermee laat je zien dat er met jou ook te onderhandelen valt over de prijs. De volgende zet is dan weer voor de verkoper.
En zo gaat het proces verder: jij biedt wat meer, de verkoper haalt er wat af. En uiteindelijk kom je tot een acceptabele prijs voor zowel de verkoper als je-zelf. Een eindbedrag van 50% van de vraagprijs is nog aan de hoge kant, maar als je dat er voor over hebt is het prima. Het is tenslotte geven en nemen. (Zelf lukt het me vaak op een bedrag van zo'n 35% uit te komen, maar ik ben dan ook een echte “die-hard” met heel veel plezier in het spel. Echter: ook bij mij staat respect voorop: respect voor de verkoper maar zeker ook respect van de verkoper voor mij. Daarbij: ik hoef niet altijd het onderste uit de kan te krijgen en ik neem er heel veel tijd voor, soms doe ik er wel uren over en gaat het merendeel van het gesprek niet eens over de prijs maar veeleer over het leven in het betreffende land, etc).

Tip 5:
Overbluf de verkoper. Zeg rustig dat je het bij zijn concurrent al voor een veel lager vraagprijs hebt gezien terwijl je met die andere verkoper nog niet eens aan het onderhandelen was geslagen. Geef ook duidelijk aan: "take it or leave it". Daarmee bedoel je: ik heb belangstelling voor je artikel, maar niet voor elke prijs. Ga je niet akkoord met mijn aanbod: jammer voor jou (= de verkoper), maar dan ga ik wel naar iemand anders.

Tip 6: Praat over de prijs in de lokale munteenheid. Maak van tevoren een lijstje met de meest gangbare prijzen in euro's en de lokale munteenheid. Bijv. hier: http://www.oanda.com/currency/travel-exchange-rates Voor ons is het omrekenen niet zo'n probleem, voor veel Arabieren vaak wel. Ook een vorm van respect dus. Mocht je nu helemaal geen zin hebben in onderhandelen: er zijn ook winkels waar de artikelen voor een vaste prijs verkocht worden. Dan ben je wat duurder uit dan dat je met onderhandelen zou kunnen bereiken, maar dan heb je het artikel toch nog voor een schappelijke prijs (vooral gezien het prijspeil in NL).
Jordanie is duurder dan Syrie.

Nog een extra tip:
Koop in het land waar je als eerste naar toe gaat in de souk gelijk een horloge (2 - 4 euro) met daarop de cijfers in het Arabisch. Als je dan in een winkel komt, waar de prijzen alleen maar in het Arabisch staan, kun je op je horloge aflezen welk teken voor welk getal staat en zo de prijs te weten komen.

Succes met je voorbereidingen!
Je gaat hoe dan ook een geweldige reis maken.
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Heb vooral veel last gehad in Aqaba. Daar ben ik na 45 minuten terug naar het hotel gegaan en heb het shoppen verder gelaten voor wat het was. Het naroepen, sissen van mannen en zo werd me daar echt te veel. In de rest van Jordanie had ik er weinig last van. Maar het is echt een prachtig land en een bezoek meer dan waard...!
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

Wauw! Wat een hulp en goede tips van alle kanten!

Goed om te weten dat we niet de enige zijn die backpackend door deze landen willen trekken! Ook leuk dat we daar ook niet de enige zullen zijn:) Ik ben ook erg blij om te horen dat we gewoon met de bus kunnen reizen! Het klikt allemaal zo gaaf!

Qua afdingen zal het ook wel goedkomen denk ik. Ik vind het niet heel vervelend en heb in verschillende landen al wel wat geoefend (Vietnam was ook geen pretje qua prijzen ;) ) We hebben gisteren een retourtje amman geboekt, @ maike: jouw route ga ik zeker even goed bekijken:) De foto's zien er geweldig uit, heb helemaal zin om te gaan!

Nogmaals super bedankt voor al deze uitgebreide antwoorden!!! _O_
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik heb er in 2007 ook voor gekozen om met een groepsreis te gaan in plaats van alleen. (jordanie).
Na inlezen en wat berekeningen kwam ik gewoon veel goedkoper uit. Niet alleen de vlucht maar ook het aantal dagen dat ik extra had moeten uittrekken voor dezelfde route gingen mee tellen. Ik wilde verder ook graag naar de woestijn en om in je eentje een jeep met chauffeur te regelen is gewoon loeiduur en als je georganiseerd gaat betaal je maar een deel van de prijs.
Toen ik daar eenmaal was ben ik wel rond gaan kijken of ik de juiste beslissing had genomen. ik ben dus 2 keer een hostel binnen gestapt om te kijken of er inderdaad zo weinig backpackers zijn (waardoor samen kosten delen onaanneemelijk wordt) en dat beeld werd bevestigd. in het hostel bij Petra waren 4 andere mensen.
Openbaar vervoer tussen de grote steden was wel te doen (we hebben 1 dag afgeweken van het vaste programma) maar op de kleinere plaatsen was ik denk ik niet terecht gekomen met het openbaar vervoer.

Ik denk dus wel dat je kunt backpacken in Jordanië maar niet dat het je goedkoopste optie is. aan de andere kant wel een mooie combi met de andere twee landen. De tijd die jullie hebben lijkt me echter wat kort.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
eefje
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door eefje »

We hebben Libanon laten wegvallen, dus gaan we alleen naar Syrie en Jordanie, dat moet tijdtechnisch iig wel te doen zijn lijkt me zo! Ik heb ook het idee dat met name jordanie de laatste tijd steeds meer populair wordt bij backpackers... Ik ga iig over een half jaar laten weten of het idd allemaal te doen was;)!
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Eefje,

Wij hebben in September 2008 ca. 3 weken door Syrie en Jordanie gereisd. We vonden met name Syrie een prachtig land. De bezienswaardigheden zijn nog niet zo opgeknapt (oftewel herbouwd) als in Jordanie en alles heeft een wat meer avontuurlijk gevoel. En het eten was echt fantastisch. Ga vooral ook in Damascus en Alleppo een keer in een oude gerenoveerde mansion eten. Wel iets duurder dan de gewone straattent maar nog steeds erg betaalbaar (ik geloof dat wij max €6 pp betaald hebben) en de huizen zien er echt prachtig uit. Je kiest een aantal gerechten van de kaart en deelt deze samen. Ook de souk in Alleppo is nog helemaal authentiek en niet met name voor toeristen.

Rondreizen in deze landen is goed te doen. In Syrie zal je op busstations moeten rondvragen welk busje je moet helpen maar iedereen is enorm behulpzaam. Wij hebben in Syrie ook veel gelift. Vaak stoppen auto's zelfs gewoon om te vragen of ze je ergens mee naartoe kunnen nemen!!!!!! Enige lastige stuk is in Jordanie. Het is moeilijk om met het openbaar vervoer van Petra naar Wadi Rum (woestijn te komen) en vervolgens van Wadi Rum naar Aqaba. Het is wel te doen, maar er is maar 1 bus per dag meen ik en daarom kost het meer tijd. Er zijn best veel reizigers in Jordanie die een auto huren en wij hadden geluk want we konden 2x meerijden. Wellicht dat liften met locals ook een optie is, maar ik vond wel dat er erg veel politiecontroles langs die wegen waren. Ik weet niet of dat het liften moeilijker maakt.

Wij hebben van Madaba naar Petra voor 1 dag een auto met chauffeur gehuurd. We hebben de kosten met z'n 4-en gedeeld. We zijn op een aantal plaatsen gestopt (plek waar jezus gedoopt is, mt nebo etc), hebben in de dode zee gezwommen (op een stuk waar het gewoon gratis is en er zoet water is, daarmee hebben we de kosten van de autohuur al grotendeels terug gewonnen) en zijn aan het einde van de dag bij Petra afgezet. Jerash, de desert castles en nog een kasteel waarvan ik de naam niet meer weet (ten noorden van amman) hebben we gewoon met openbaar vervoer gedaan. Dit is goed te doen, dus geloof het niet als je hostel zegt dat het alleen met een hele dure toer kan.

Als je wil kan ik opzoeken hoeveel we totaal per dag kwijt waren. Jordanie is in ieder geval duurder dan Syrie. Zorg trouwens dat je weet hoeveel een visum voor Syrie kost bij de grens. Daar proberen ze je namelijk op allerlei manieren af te zetten.

Gr. Robin
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

leuk om dit te lezen. we zijn net aan het spelen met de gedachte om ook die kant op te gaan maar dan met eigen vervoer. Ik ben al in Jordanië geweest maar het is geen straf om er nog eens naar toe te gaan.

Toen heb ik een bus genomen van Aqaba naar Amman. Dat was prima te doen. Veel politiecontrolles. heeft te maken met de grens en smokkel enzo. Politie kwam in de bus identiteitsbewijzen controleren en vroeg niet eens naar de paspoorten van de toeristen.
Wadi Rum is eigenlijk de hoofdreden geweest waarom ik toen georganiseerd ben gegaan. in je eentje kom je er bijna niet en een jeep met chauffeur huren wat noodzakelijk is om de woestijn in te gaan is erg duur wanneer je dit prive wilt doen. zelfs als je gaat delen met mogelijke andere reizigers

@robin
Kwam je in Jordanië veel zelfstandig reizende mensen tegen die geen eigen vervoer mee hadden? ik had het idee dat niet veel mensen dat doen. Vandaad dat ik niet verwachte veel aansluiting te kunnen vinden om kosten te delen enzo.
en Syrië, hebben jullie ook gedaan met het openbaar vervoer? We zitten er aan te denken om met een auto die kant op te gaan.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Robin
Reisexpert

Bericht door Robin »

Bolletje,

Wij waren niet in het hoogseizoen in Syrie/Jordanie (als dat er al is). In Syrie hebben we nauwelijks andere reizigers gezien, in Jordanie wel wat meer. Er zijn wel veel mensen die georganiseerd naar Jordanie gaan. Bijvoorbeeld in Syrie zijn we bij Palmyra, de grootste toeristische attractie van Syrie 1 tourgroep tegengekomen (toevallig nog Nederlands ook), in Petra, Jordanie daarentegen wordt je bijna onder de voet gelopen door toergroepen van over de hele wereld. (Overigens kan je in Petra makkelijk 'off the beaten track' gaan en fantastisch wandelen waarbij je (bijna) niemand tegenkomt).

In Jordanie zijn er vrij veel mensen die zelf een auto huren voor hun verblijf. Je kan er makkelijk zelf rijden, alleen Amman is een beetje druk. Maar deze mensen kom je wel tegen in de hostels, dus als het klikt kan je wel een dagje met ze meerijden of 's avonds een kopje thee drinken (bij gebrek aan alcohol ;)) Voor Wadi Rum moet iedereen een jeep met chauf huren, ook de mensen die zelf een auto hebben gehuurd. Ik zou aanraden om in Petra alvast mensen te regelen om een jeep mee te delen. Eventueel kan je ook het hostel waar je verblijft vragen. Wij deelden uiteindelijk de jeep met 5, dit kostte €38 pp voor 1 nacht in de woestijn overnachten, 1,5 dag rondrijden en eten en drinken. Best duur, maar zeker de moeite waard.

Wij zijn niet heel veel mensen tegengekomen die met het openbaar vervoer reisden, maar ze zijn er wel en iedereen wil graag kosten delen volgens mij. Verder is kosten delen eigenlijk alleen van toepassing voor Wadi Rum en eventueel een tocht langs Mt Nebo, Bethany, en dode zee.
Plaats reactie