Geld omwisselen in Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Willy
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2023 11:10

Geld omwisselen in Indonesië

Bericht door Willy »

Binnen een paar weken ga ik naar Raja Ampat. Ik kom toe in jakarta alvorens verder te reizen. Wat is de beste optie om euro te wisselen voor rupia's zonder teveel koersverlies:
1. cash euros meenemen en omwisselen op de luchthaven in Jakarta?
2. Pinnen met maestro? Wat is het maximum bedrag wat je kan opvragen en welke kost hieraan verbonden?
3. Cash euro's wisselen in Makassar of Sorong?
4. Pinnen met maestro in Makassar of Sorong?
5.Cash wisselen in hotels onderweg?
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Geld omwisselen in Indonesië

Bericht door Erik »

Wij hebben altijd gewoon geld opgenomen bij pinautomaten (ATM's). Op de luchthaven is het vaak wat duurder om te pinnen, maar het is wel gemakkelijk om direct cash geld op zak te hebben. Wanneer mogelijk betaalde we zo veel mogelijk met een creditcard. Dit is misschien niet de goedkoopste optie wanneer je naar transactiekosten e.d. kijkt, maar je hebt aan de andere kant ook geen cash geld op zak dat je kwijt kan raken of dat gestolen kan worden.

Wat de kosten voor pinnen zijn hangt af van bij welke bank je zit en bij welke ATM je pint. Het maximaal bedrag dat je kan opnemen verschilt daarnaast weer per pakket dat je bij de bank hebt. Vaak geldt dat hoe uitgebreider pakket je hebt hoe meer je kan pinnen. Ik kan niet zeggen dat ik ooit tegen een beperking ben aangelopen. Zeker niet wanneer je regelmatig je creditcard gebruikt. Daarnaast is het handig om pinpassen te hebben bij verschillende banken zodat je altijd vooruit kan.

Zelf zou ik dus geen cash meenemen, behalve voor noodgevallen. Genoeg om eten en eventueel 1 of 2 hotelovernachtingen direct te kunnen betalen wanneer al het andere niet meer werkt.

Geen idee hoe andere reizigers dit doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten