Broome-Broome of Broome-Darwin

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

We gaan in mei 2023 naar Australie toe. We willen met een 4wd de Kimberleys doen. We kunnen een rondje Broome-Broome doen of Broome-Darwin. Darwin zijn we al eens geweest, dus daar hoeven we niet perse weer heen. Wat is jullie advies?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen en de perfecte tijd van het jaar voor de Kimberleys. Beide routes zijn schitterende en er is altijd meer te ontdekken.

Als jullie al naar Katherine (Gorge), Litchfield en Kakadu zijn geweest, zou ik Broome naar Broome overwegen in een loop. De Gibb River Road heeft heel veel plekken om te bezoeken en de Mitchell Falls zijn zeker de moeite waard, maar vereisen meer tijd en de weg daarnaartoe is vaak extreem slecht. De Bungle Bungles kun je dan in de loep meenemen, eventueel de Wolf Creek Crater, Geiki Gorge en Tunnel Creek.

Mochten jullie Kakadu, Litchfield en Katherine Gorge nog niet hebben gezien, dan is die route ook zeker een overweging waard. Dat gebied is totaal anders dan de Kimberley. Er zullen dan wel extra kosten zijn voor het retourneren van jullie 4WD op een andere plek dan waar jullie hem hebben opgepikt.

Succes met de planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Kims schreef: 21 mei 2022 10:51
Als jullie al naar Katherine (Gorge), Litchfield en Kakadu zijn geweest, zou ik Broome naar Broome overwegen in een loop. De Gibb River Road heeft heel veel plekken om te bezoeken en de Mitchell Falls zijn zeker de moeite waard, maar vereisen meer tijd en de weg daarnaartoe is vaak extreem slecht. De Bungle Bungles kun je dan in de loep meenemen, eventueel de Wolf Creek Crater, Geiki Gorge en Tunnel Creek.
Dank, we zijn al eerder in Katherine, Litchfield en Kakadu geweest. We gaan ook naar de Horizontal Falls. Dus dan is Broome Broome misschien beter?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Broly schreef: 21 mei 2022 17:07Dank, we zijn al eerder in Katherine, Litchfield en Kakadu geweest. We gaan ook naar de Horizontal Falls. Dus dan is Broome Broome misschien beter?
Hi,

Ja, dat zou ik dan doen. Er is veel te zien en doen in de Kimberley. Hoe lang gaan jullie?

Ga trouwens niet te vroeg in mei, de Gibb opent net in mei en het is erg fijn als de grader de weg gelijk heeft gemaakt, anders kan het zeer ruig of zelfs ontoegankelijk zijn. Ook kan de Gibb later opengaan als het een zeer nat moessonseizoen is geweest.

Laat maar weten als jullie meer vragen hebben!

Groetjes

De tours naar de Horizontal Falls gaan ook vanaf Derby trouwens.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Ha Kim,

We starten in Derby voor de Horizontal Falls, gaan terug naar Broome en hebben daarna 16 dagen voor de Kimberleys. Eindigen dan weer in Broome. Denk jij dat we dan genoeg tijd hebben om ook Kalumburu te bezoeken?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Broly schreef: 22 mei 2022 09:25 Ha Kim,

We starten in Derby voor de Horizontal Falls, gaan terug naar Broome en hebben daarna 16 dagen voor de Kimberleys. Eindigen dan weer in Broome. Denk jij dat we dan genoeg tijd hebben om ook Kalumburu te bezoeken?
Hi,

Het ligt eraan wat jullie allemaal willen zien en doen en hoe jullie reizen etc. In principe is dat goed te doen. Reken voor Michell Falls en Kalumburu minimaal 2-3 dagen extra.

Ik zou überhaupt een extra dag incalculeren voor het geval dat, er kan vanalles onderweg gebeuren en het is fijn om wat flexibiliteit te hebben. Veel auto's krijgen pech onderweg, hoe goed je ook voorbereid bent. Het is ook een rustige tijd qua toeristen dan, dus je hoeft niet (veel) te boeken etc.

Je kan trouwens ook de Horizontal Falls vanaf Derby doen, dan hoef je niet helemaal terug naar Broome. Doen jullie de dagtour of de nacht erbij?

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Kims schreef: 23 mei 2022 03:29
Broly schreef: 22 mei 2022 09:25
Je kan trouwens ook de Horizontal Falls vanaf Derby doen, dan hoef je niet helemaal terug naar Broome. Doen jullie de dagtour of de nacht erbij?
We doen de nacht erbij, de luxe uitgave:-)
We hebben in totaal 16 dagen om door de Kimberleys te trekken. Maar dan hebben we vast niet genoeg tijd om ook door te rijden naar Kalumburu?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Hi,

Mooi dat jullie de overnachting erbij hebben, is het geld zeker waard.

Hoe ziet jullie planning er verder uit qua plekken die jullie willen bezoeken en voor hoe lang? Er zijn eindeloos veel opties, je kan dagen, weken of maanden doorbrengen in dat gigantische gebied. Ik kan moeilijk inschatten of jullie de extra dagen over hebben voor Mitchell Falls etc. Kalumburu is trouwens niet echt bijzonder, die zou ik laten schieten als jullie krap in de tijd zitten.

Groetjes!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Kims schreef: 26 mei 2022 01:03 Hoe ziet jullie planning er verder uit qua plekken die jullie willen bezoeken en voor hoe lang? Er zijn eindeloos veel opties, je kan dagen, weken of maanden doorbrengen in dat gigantische gebied. Ik kan moeilijk inschatten of jullie de extra dagen over hebben voor Mitchell Falls etc. Kalumburu is trouwens niet echt bijzonder, die zou ik laten schieten als jullie krap in de tijd zitten.
We hebben 16 dagen voor de rondrit rondom Broome. We dachten op de highway bovenlangs te beginnen. Heb jij toevallig een leuke planning?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Broly schreef: 27 mei 2022 18:08We hebben 16 dagen voor de rondrit rondom Broome. We dachten op de highway bovenlangs te beginnen. Heb jij toevallig een leuke planning?
Hi,

Dit artikel beschrijft de hoogtepunten op de Gibb: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/au ... 15865.html Misschien hebben jullie daar wat aan.

Qua planning, ligt het eraan hoe jullie reizen en wat jullie willen gaan zien en doen. Ik zou zeker een paar dagen voor El Questro en de Bungles uittrekken, beide plekken hebben mooie wandelingen en andere bezienswaardigheden. Persoonlijk zou ik met de Gibb beginnen, maar dat is puur gevoelsmatig omdat dat het mooiste is en je er de meeste tijd zult doorbrengen. Ik zou niet veel tijd spenderen tussen de Bungles en Fitzroy Crossing en bij voorkeur niet in Halls Creek en Fitzroy verblijven. De highway loopt onderlangs/zuidelijk trouwens.

Wikicamps is een fantastische app die alle kampeerplekken laat zien door heel Australie, betaald en gratis. Er staan reviews bij, foto's etc. Een hele goede bron van informatie.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Ondertussen gaan we bijna:-) Er is in de Kimberleys natuurlijk een heleboel gebeurd sinds januari. We zijn goed op de hoogte via allerlei FB groepen en Main Roads WA. Ons plan is nu om vanuit Broome omhoog te gaan naar James Price Point en misschien verder omhoog naar Middle Lagoon. Dan terug, naar Willare Roadhouse, the Northern Highway af en daarna de Gibb.
Maar ik twijfel over de Northern Highway. Ik hoor dat het daar niet altijd even veilig is? Hierboven staat ook al het advies om niet in Halls Creek en Fitzroy te verblijven.
Kunnen we niet beter de hele Northern Highway overslaan? Geiki Gorge is al gesloten dit jaar. Is hij verder nog wel de moeite waard? Maar dan moeten we de Gibb heen en terug doen?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Kims »

Hi,

Leuk dat jullie trip al bijna van start gaat :)
Er is inderdaad veel gebeurd dit moessonseizoen en zal wel wat gevolgen hebben voor jullie trip, maar hopelijk met een minimum impact.
Broly schreef: 05 apr 2023 21:21 Ondertussen gaan we bijna:-) Ons plan is nu om vanuit Broome omhoog te gaan naar James Price Point en misschien verder omhoog naar Middle Lagoon.
Je kan niet van James Price/Quondong naar Middle Lagoon rijden, er loopt geen weg tussen de twee. Soms doen lokale mensen het wel maar die weten precies alle veranderlijke 4WD tracks, de getijden en de zoutpannen waar auto's makkelijk vast komen te zitten etc. Het is een zeer moeilijk begaanbaar gebied. Je kan beter terug van Manari Road naar de hoofdweg naar Beagle Bay en dan naar het noorden rijden. Er zijn mooie plekken om te verblijven richting Middle Lagoon, onder andere Goombaragin en Pender Bay.
Broly schreef: 05 apr 2023 21:21 Dan terug, naar Willare Roadhouse, the Northern Highway af en daarna de Gibb. Maar ik twijfel over de Northern Highway. Ik hoor dat het daar niet altijd even veilig is? Hierboven staat ook al het advies om niet in Halls Creek en Fitzroy te verblijven. Kunnen we niet beter de hele Northern Highway overslaan? Geiki Gorge is al gesloten dit jaar. Is hij verder nog wel de moeite waard? Maar dan moeten we de Gibb heen en terug doen?
Ligt eraan wat jullie willen. Twee keer de Gibb doen is nogal wat alleen en zou ik zelf niet doen... zoveel stof, gravel roads, corrugation, ruige tracks, riviercrossings etc.

Aan de Northern Highway ten zuiden van Kununurra ligt onder andere het Bungle Bungles/Purnululu NP wat een must is, supermooi!
Je zou een kleine detour kunnen maken naar Wolf Creek Crater. Verder is het een mooi gebied om doorheen te reizen. Je zou kunnen wildkamperen bij bijvoorbeeld Mary Pool of andere rest stops onderweg. Heb ik regelmatig gedaan en is aan te raden. De app Wikicamps laat alle kampeeropties zien met reviews en foto's.
De Northern Highway zelf is veilig, alleen de plekken onderweg niet altijd vandaar het advies om daar niet te verblijven.

Succes met de planning!
Laat maar weten als jullie meer vragen hebben.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Dank je wel Kims! We gaan volgende week een "definitieve" route maken. Eerst maar eens afwachten hoe het gaat met de cycloon die komende week wordt verwacht. Ik hoop dat het mee valt! Ik duim voor alle inwoners van Broome en omgeving.
Norma
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2023 12:37

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Norma »

Goedemiddag,
Ik las dat jullie afgelopen mei een deel vd westkust van Australie hebben bezocht en eerder al een ander deel?
Wij hebben vorig jaar de Oostkust , Red Center en het zuiden van Australie met een campervan bezocht.
Nu wiilen wij volgend jaar september met een 4WD en een tent op het dak van Red center , vanaf Darwin een roadtrip maken van twee maanden naar Esperance en dan via Perth weer terug.
Hebben jullie nog eventuele tips voor ons?
We willen ook heel graag de Gibb rijden .
Alvast super bedankt
Broly
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:59

Re: Broome-Broome of Broome-Darwin

Bericht door Broly »

Norma schreef: 29 okt 2023 12:59 Goedemiddag,
Ik las dat jullie afgelopen mei een deel vd westkust van Australie hebben bezocht en eerder al een ander deel?
Wij hebben vorig jaar de Oostkust , Red Center en het zuiden van Australie met een campervan bezocht.
Nu wiilen wij volgend jaar september met een 4WD en een tent op het dak van Red center , vanaf Darwin een roadtrip maken van twee maanden naar Esperance en dan via Perth weer terug.
Hebben jullie nog eventuele tips voor ons?
We willen ook heel graag de Gibb rijden .
Alvast super bedankt
Wat heerlijk! Wij hadden ook een 4wd met een daktent. Is super, maar bedenk wel dat als je tussendoor een dagtrip wilt maken je de hele boel moet opbreken. De vorige keer hadden we een losse tent, dat was toch makkelijker. Hoewel kouder op de grond.
De volgende keer willen we een 4wd camper, automaat, is toch wat comfortabeler.
Ik heb verder niet echt specifieke tips, maar neem in ieder geval de tijd voor de Gibb. En denk goed na over september en dan 2 maanden. Zoek uit of alles dan nog open is op de Gibb.
Als je vragen hebt, stel maar!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast