Reisroute Australië voor 3 weken

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Stvjess
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 12:58

Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Stvjess »

Hallo iedereen,

Mijn vrouw zou graag eens op roadtrip in Australië gaan.
Maar aangezien we met reizen in Australië echt geen ervaringen hebben, weten we niet goed wat mogelijk en überhaupt haalbaar is in een periode van 3 weken (vluchten inbegrepen)
Voor haar als fan zijnde staat een bezoek aan Minyip met stip op de eerste plaats. Voor mijzelf springt de route Perth - Broome er uit.
Graag had ik jullie ervaringen en tips gehoord. Alvast bedankt voor de input.
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Elrosso »

Ik denk dat je iets meer informatie moet geven over je wensen.
Wil je met de camper, of auto?

Ik zou mij persoonlijk richten op 1 deel van Australie. Totaal ben je al ruim een halve week aan het vliegen.

Probeer je wensen meer te specificeren. Welke activiteiten je wilt, vind je het prettig om bijvoorbeeld lange stukken (600 km) per dag te rijden? Of liever niet.

Daarmee kunnen we je al iets meer helpen.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Stvjess
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 12:58

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Stvjess »

Hoi Elrosso,

Alvast bedankt voor je reactie.
Het is moeilijk wensen aan te geven, zonder ervaring.
Wij gaan dit jaar"hopelijk" in september voor de derde keer op roadtrip in de VS.
Hier kan ik je makkelijk zeggen wat onze wensen zijn, omdat ik dit kan inschatten.
Het is juist door eigenlijk geen beeld te hebben hoe we Australië moeten aanpakken, dat ik deze vraag hier opgooi.
Ik weet dat een must Minyip is voor mijn vrouw. Zelf was ik meer betoverd door de westkust. Ik weet ook niet of binnenlandse vluchten na de al zolange vluchten aan te raden is? Zijn de twee niet te combineren is het dus zeker ronde Melbourne met Minyip.
Wat zijn de ervaringen met de vluchten, overnachten onderweg, of zo snel mogelijk en bekomen in Melbourne?
Alle tips zijn welkom, om toch een beetje een beeld te krijgen van wat mogelijk is en hoe we dit best aan pakken.

Steve
Erik
Site Admin
Berichten: 9947
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Erik »

Onderschat ook de jetlag niet bij aankomst wanneer je ook maar voor zo'n korte tijd gaat. Ik heb er zelf een week over gedaan om in het Australische ritme te komen. Over het algemeen geldt dat je ongeveer 1 dag per uur nodig hebt om te acclimatiseren. dus 7 uur tijdsverschil is een week acclimatiseren.

Ik zou me ook op 1 deel richten. Je hebt een aantal "logische" routes. Je zou op Melbourne kunnen vliegen en dan via de Great Ocean Road en Minyip richting Adelaide en Uluru te reizen. Adelaide is volgens mij ook de plek waar de echte flying doctors zitten. De route andersom afleggen kan ook. Ik weet niet wat weer technisch het beste is voor die maand. Misschien dat @kims daar wat meer over kan zeggen. Je kan dan overwegen op kangaroo island een stop te maken of juist voor andere bezienswaardigheden die meer passen bij jullie wensen.

De combinatie Melbourne en outback geeft je in ieder geval een mooi beeld van het land en mooie contrasten (grote stad vs uitgestrekte outback) . Daarnaast kan je het combineren met veel mooie natuurplekken (great ocean road en kangaroo island de wijnstreek van Australië en Ayers Rock).

Ik denk dat deze afstand net te doen zou moeten zijn in drie weken in een auto of camper.
Stvjess
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021 12:58

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Stvjess »

Erik,

Bedankt voor uw reactie.
Deze route gaan we zeker eens beter bekijken.
Elrosso
Reisexpert
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 aug 2012 23:03

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Elrosso »

Ik sluit mij aan bij Erik.
Zelf hebben wij Tasmanie en de Oostkust gedaan van Sidney tot boven Brisbane in ruim 3 weken. Was te doen maar waren blij niet meer te hoeven. 2 verschillende plekken in 3 weken goed ervaren is voldoende. Anders ben je te veel aan het reizen. Het land is er te groot voor. Australie moet je in meerdere keren verkennen.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Lodder
Reiziger
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2013 21:19

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Lodder »

Hi Steve,

Mijn vrouw en ik zijn in '19 in 3 weken van Perth naar Broome gereden (en daarna via de Gibb door naar Darwin). Ik moet zeggen dat ik die route niet sneller had willen doen, dan zou je echt (te) mooie stops missen, want ook in 3 weken moet je al genoeg keuzes maken. Dus met max 3 weken en Minyip zou ik dat idd niet doen.

Wat betreft die jetlag, wij hadden er voor gekozen om (met iets duurdere vluchten) s avonds (uurtje of 10) aan te komen. Dan konden we gelijk het bed in, wekker sochtends om 8 en eigenlijk zaten we gelijk in het ritme. Maar goed, iedereen verschilt daar uiteraard in hoe makkelijk je hier in aanpast

Lodder
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Re: Reisroute Australië voor 3 weken

Bericht door Kims »

Hi,

Mooie plannen, maar kies inderdaad voor zo'n relatief korte tijd een bepaalde gebied of regio. Anders ben je continue aan het reizen en kunnen jullie weinig zien.

Drie weken van Perth naar Broome is zeker het minimum zoals gezegd. Er is veel te zien en doen en de afstanden zijn groot.

Mochten jullie persé Minyip willen zien (wat is daar voor speciaals?), dan zou ik me concentreren op die staat of eventueel aangrenzende gebieden. The Great Ocean Road is spectaculair en jullie zouden bijvoorbeeld naar Adelaide kunnen rijden en Kangaroo Island bezoeken oid. Er zijn eindeloos veel opties, ligt aan jullie voorkeur.

Hou in ieder geval rekening met de seizoenen. Over het algemeen is de beste reistijd voor het zuiden tussen oktober en april met een grote kans op zeer hete en drukke zomermaanden in december en januari. Mits jullie van de kou en skiën etc houden, dan is de winter in het zuiden natuurlijk aan te raden. Voor het tropische noorden het omgekeerde, beste reistijd in het droge seizoen van mei tot en met september/oktober. De rest van het jaar is het in het tropen zeer heet, benauwd met moessonregens en kans op cyclonen.

Hou er ook rekening mee dat de internationale grenzen van Australië op slot zitten en dat dat vooralsnog niet zal veranderen. Er wordt gezegd dat dat nog zeker een jaar kan gaan duren ivm Covid, maar wie weet.

Laat maar weten als jullie meer vragen hebben.
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast